اینترنت ایران، هفتمین اینترنت ارزان دنیا اما بی‌کیفیت

موسسه انگلیسی cable اعلام کرد ایران دارای هفتمین اینترنت ارزان دنیا است.

این موسسه که مشغول مقایسه سرویس‌های اینترنت ثابت در کشور انگلیس و سایر نقاط جهان است؛ در تازه‌ترین گزارش خود، فهرستی از قیمت اینترنت ثابت در کل جهان تهیه کرده است و کشورها را براساس ارزان‌ترین تا گران‌ترین اینترنت‌ها رده‌بندی می‌کند.

در این ارزیابی، حدود ۳ هزار و ۷۰۳ بسته اینترنت ثابت از ۲۱۹ کشور دنیا مورد بررسی و قیمت‌گذاری قرار گرفته. قطعا این گزارش، دقیق‌ترین مقایسه قیمت اینترنت ثابت در سراسر جهان نیست ولی چندین نکته قابل تامل دارد.

ایران هفتمین اینترنت ارزان جهان

ارزان‌ترین اینترنت دنیا را کشور سودان با میانگین ۲/۳۰ دلار به خود اختصاص داده است. دومین کشور دارای اینترنت ارزان دنیا، قزاقستان با میانگین قیمت ۵/۱۱ دلار برای اینترنت ثابت ماهیانه است. در رده سوم نیز کشور مولداوی با میانگین قیمت ۷/۰۳ دلار ماهیانه است.

کشور ایران هم در رتبه هفتمین اینترنت ارزان دنیا نشسته است. میانگین قیمت اینترنت ثابت ماهیانه در ایران به گزارش موسسه cable، حدود ۹.۳۵ دلار یا ۳۹۵ هزار تومان است.

برای رسیدن به این میانگین قیمت، ۴۱ بسته اینترنت ثابت از اپراتورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

مشکلات مودم

مشکلات مودم

مشخص است که بسته‌های گران‌قیمتی از شرکت‌های مخابرات، شاتل، آسیاتک، صبانت و … مورد بررسی و ملاک قرار گرفته‌اند؛ چون در عمل کاربران ایرانی با قیمت‌های بسیار کمتری می‌توانند اینترنت ADSL یک ماه خود را تامین کنند.

از آن سو، برخی از کشورهای فقیر و بحران‌زده‌ای مانند بروندی، سورینام و زیمبابوه در بالای لیست بوده و گران‌ترین اینترنت دنیا را دارند. جایگاه این کشورها، رتبه  ۲۱۹، ۲۱۸ و ۲۱۷ است.

ارزان اما بی‌کیفیت

سال‌ها است اینترنت ایران در یک دور باطل گرفتار شده است. اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مدام می‌نالند که قیمت اینترنت ارزان است و به صرفه نیست و از پایین بودن تعرفه‌ها شاکی هستند.

از آن طرف، کاربران ایرانی از کیفیت پایین و سرعت کند اینترنت شکایت دارند و همین هزینه برای چنین اینترنتی را برنمی‌تابند و همیشه مخالف افزایش قیمت اینترنت هستند.

گزارش وب‌سایت cable نشان می‌دهد مقایسه قیمت اینترنت در کشورهای مختلف با یکدیگر، مقداری سخت و غیرممکن است؛ چون به واحد و ارزش پولی هر کشور، کیفیت اینترنت آن کشور، سرعت و شرایط ارائه آن بستگی دارد.

همیشه اینترنت گران، با کیفیت نیست یا برعکس اینترنت ارزان، به معنای بی‌کیفیت بوده آن نیست. اینترنت امارات در رتبه ۱۹۸ گران‌ترین اینترنت‌های دنیا است ولی همان سرعت و کیفیتی را دارد که اینترنت کشورهایی مانند شیلی با رتبه ۵۴، دانمارک با رتبه ۹۴ یا چین با رتبه ۴۴.

آن‌چه که مسلم است؛ اینترنت ایران ارزان ولی بی‌کیفیت است یا به تعیبر دیگری، برای این کیفیت، اینترنت گرانی هم هست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.