اپل در سال ۲۰۲۳ از چه محصولاتی رونمایی می‌کند؟

در سال ۲۰۲۳ به احتمال زیاد اپل از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود رونمایی خواهد کرد و البته به غیر از این گجت هیجان‌انگیز، شاهد عرضه‌ی تعداد زیادی از محصولات جذاب هم خواهیم بود. برخی از این محصولات بدون شک تفاوت زیادی با نسل قبلی نخواهند داشت و البته در این میان چشم‌انتظار نسل جدید مک پرو هم هستیم که از سال ۲۰۱۹ به‌روز‌رسانی نشده است.

همچنین بعد از مدت‌ها انتظار، قرار است در سال ۲۰۲۳ سری آیفون ۱۵ با پورت USB-C از راه برسد و برای آیفون ۱۵ پرو مکس (یا اولترا) هم شاهد استفاده از دوربین پریسکوپی خواهیم بود. در هر صورت در ادامه به محصولاتی که اپل در سال ۲۰۲۳ رونمایی خواهد کرد، می‌پردازیم.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۳۸,۰۰۰,۰۰۰

۳۵,۸۰۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 11 تک سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - هند

۲۵,۶۰۰,۰۰۰

تومان

هدست واقعیت ترکیبی

اپل بیش از ۵ سال است که روی هدست واقعیت ترکیبی خود کار می‌کند و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳ بالاخره با این محصول روبرو خواهیم شد. باید خاطرنشان کنیم بعد از اپل واچ که سال‌ها قبل راهی بازار شد، بعد از مدت‌ها اپل قصد دارد یک محصول در شاخه‌ی کاملا جدید راهی بازار کند.

اپل 2023

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این محصول قیمت بسیار بالایی خواهد داشت و در ابتدا به صورت محدود به دست کاربران می‌رسد. این هدست در کنار قابلیت‌های واقعیت مجازی، از واقعیت افزوده هم پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر از آن تحت عنوان هدست واقعیت ترکیبی یاد می‌شود. با توجه به اینکه در مورد این محصول گزارش‌های زیادی منتشر شده، در ادامه به طور مختصر و مفید به این شایعات می‌پردازیم.

طراحی

این هدست از نظر طراحی شباهت زیادی به دیگر هدست‌های این‌چنینی دارد. طبیعتا جلوی چشم کاربر، نمایشگر قرار می‌گیرد و بند هدست هم مانند اپل واچ قابل تعویض خواهد بود. ظاهرا وزن این هدست پایین‌تر از دیگر هدست‌ها است تا کاربران برای استفاده طولانی مدت دچار مشکل نشوند. در کنار کنترلرهای فیزیکی، باید به کنترل از طریق فرامین صوتی هم اشاره کنیم و همچنین اپل چندین دوربین را برای تشخیص حرکت‌های دست و چشم و محیط تعبیه کرده است.

نمایشگر

اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل از دو نمایشگر micro OLED با رزولوشن ۴K بهره می‌برد و احتمالا در بخش بیرونی هم یک نمایشگر تعبیه شده است.

قابلیت‌ها

گفته می‌شود این هدست از بیش از ۱۲ دوربین برای بررسی حرکات دست، نقشه‌برداری محیط اطراف و دیگر موارد این‌چنینی بهره می‌برد. به لطف همین دوربین‌ها، هدست اپل برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی می‌تواند حالات چهره‌ی کاربر را با دقت زیادی نمایش دهد. دو دوربین که سمت پایین هدست را هدف گرفته‌اند، برای ردیابی حرکات پا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

احتمال پشتیبانی از اسکن عنبیه چشم برای باز کردن قفل هدست هم وجود دارد. برای مدیریت پردازش تمام این سنسورها، ظاهرا یک چیپست بسیار قدرتمند در کنار یک چیپست با قدرت پردازشی کمتر تعبیه شده است.

سیستم‌عامل و عملکرد

به نظر می‌رسد اپل برای این هدست یک سیستم‌عامل اختصاصی به نام xrOS توسعه داده که قابلیت‌های زیادی را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین در رابطه با توسعه‌ی یک اپ استور اختصاصی برای هدست هم گزارش‌هایی منتشر شده است.

قیمت و تاریخ عرضه

انتظار می‌رود نسل اول هدست اپل با قیمتی در حدود ۳۰۰۰ دلار معرفی شود که البته نسل اول این هدست برای کاربران معمولی ساخته نشده و اپل عمدتا آن را برای توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و افراد حرفه‌ای در نظر گرفته است. هنوز مشخص نیست این محصول در چه تاریخی معرفی می‌شود ولی بسیاری از افشاگران به معرفی این هدست در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده‌اند.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو

اپل 2023

در سال ۲۰۲۳ اپل مطابق معمول از ۴ مدل آیفون جدید رونمایی می‌کند که ظاهرا قرار است با نام‌های آیفون ۱۵، ۱۵ پلاس، ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس روبرو شویم که البته برای مدل آخر، احتمال انتخاب نام آیفون ۱۵ اولترا هم مطرح شده است.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۳۸,۰۰۰,۰۰۰

۳۵,۸۰۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 11 تک سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - هند

۲۵,۶۰۰,۰۰۰

تومان

سایز و طراحی

تمام مدل‌های آیفون ۱۵ از نظر اندازه‌ تفاوتی با نسل قبلی خود ندارند و بنابراین بار دیگر با دو مدل ۶.۱ اینچی و دو مدل ۶.۷ اینچی روبرو خواهیم شد. از تغییرات احتمالی در نظر گرفته شده برای آیفون‌های جدید می‌توانیم به دکمه‌ی پاور غیرمتحرک اشاره کنیم که در این صورت، بازخورد لرزشی ارائه شده، حس استفاده از دکمه‌های قدیمی را بازسازی می‌کند. ظاهرا این تصمیم، مقاومت بدنه در برابر نفوذ آب را افزایش خواهد داد. در ضمن در سال ۲۰۲۳ مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ هم مانند مدل‌های پرو، از نمایشگر دارای حفره بهره‌مند خواهند شد.

پورت USB-C

بعد از سال‌ها انتظار و البته به دلیل فشارهای گسترده، در این سال قرار است بالاخره پورت لایتنینگ کنار گذاشته شود. ظاهرا مدل‌های پرو از USB 3.2 یا تاندربولت پشتیبانی می‌کنند که انتقال داده تا سرعت ۴۰ گیگابایت در ثانیه را امکان‌پذیر می‌کنند و از سوی دیگر مدل‌های استاندارد با پورت مبتنی بر استاندارد USB 2.0 راهی بازار می‌شوند که سرعت این استاندارد به ۴۸۰ مگابیت در ثانیه محدود شده است.

دوربین پریسکوپی

به احتمال زیاد گران‌ترین مدل این خانواده یعنی آیفون ۱۵ پرو مکس یا ۱۵ اولترا با دوربین پریسکوپی راهی بازار خواهد شد. همانطور که احتمالا می‌دانید، این نوع دوربین‌ها می‌توانید زوم با برد بسیار بیشتری را امکان‌پذیر کنند و مثلا در مورد این گوشی اپل، می‌توانیم انتظار پشتیبانی از زوم ۶ برابری اپتیکال را داشته باشیم.این در حالی است که در حال حاضر مدل‌های پرو آیفون ۱۴ از زوم ۳ برابری پشتیبانی می‌کنند.

چیپست A17

مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ قرار است با چیپست A16 به دست کاربران برسند اما برای مدل‌های پرو آیفون ۱۵ با چیپست A17 روبرو خواهیم شد که یک تراشه‌ی ۳ نانومتری محسوب می‌شود. فناوری ساخت ۳ نانومتری، عملکرد تراشه را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود می‌بخشد و از نظر مصرف انرژی هم این فناوری، مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

در این سال تقریبا برای تمام کامپیوترهای مک شاهد عرضه‌ی نسل جدیدی خواهیم بود که در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

مک پرو

اپل 2023

مک پرو آخرین کامپیوتر باقی مانده از سری مک است که همچنان به طور کامل از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند و از سال ۲۰۱۹ به‌روز‌رسانی نشده است. هنوز مشخص نیست که آیا نسل جدید این کامپیوتر از نظر ظاهری با تغییرات گسترده‌ای روبرو خواهد شد یا نه.

گفته می‌شود نسل جدید مک پرو از چیپست M1 اولترا بهره می‌برد که از حداکثر ۲۴ هسته برای پردازنده، ۷۶ هسته برای پردازنده‌ی گرافیکی بهره می‌برد و کاربران می‌توانند از حداکثر رم ۱۹۲ گیگابایتی برای آن استفاده کنند. هنوز مشخص نیست این کامپیوتر به شدت‌ قدرتمند در چه تاریخی راهی بازار می‌شود.

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

اپل 2023

در سال ۲۰۲۲ اپل از نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی نکرد و به همین خاطر در سال ۲۰۲۳ قاعدتا باید با نسل جدید این دو لپ‌تاپ روبرو شویم. در رابطه با این دو مدل نباید انتظار تغییر طراحی داشته باشیم ولی بدون شک با چیپست جدید روبرو می‌شویم.

با توجه به اینکه نسل قبلی با چیپست‌های M1 پرو و M1 مکس راهی بازار شده‌اند، پس این دو لپ‌تاپ با تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس از راه می‌رسند.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

۳۸,۷۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air-B M2 2022

۴۹,۹۹۰,۰۰۰

تومان

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی

اپل 2023

مک‌بوک ایر فعلی از نمایشگر ۱۳.۶ اینچی بهره می‌برد ولی اپل روی یک مک‌بوک ایر بزرگ‌تر با نمایشگر ۱۵ اینچی هم کار می‌کند که ظاهرا در سال ۲۰۲۳ شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. هنوز در مورد این مک‌بوک اطلاعات زیادی فاش نشده ولی به احتمال زیاد از نظر طراحی تفاوت زیادی با مدل فعلی ندارد. اما طبیعتا نباید انتظار استفاده از نمایشگر mini-LED یا دارای رفرش ریت بالا را داشته باشیم زیرا این مشخصه‌ها مختص مدل‌های پرو مک‌بوک هستند.

مک مینی

Apple 2023 7

قبل از عرضه‌ی مک استودیو، برخی بر این باور بودند که این کامپیوتر در خانواده‌ی مک مینی قرار دارد که البته این پیش‌بینی به واقعیت تبدیل نشد. اما در هر صورت در سال ۲۰۲۳ می‌توانیم انتظار معرفی نسل جدید مک مینی را داشته باشیم. با توجه به اینکه گزارش‌های زیادی در مورد این کامپیوتر منتشر نشده، پس به احتمال زیاد قرار است با یک آپدیت جزئی روبرو شویم و از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسل قبلی نخواهد داشت.

برای مک مینی جدید می‌توانیم انتظار استفاده از تراشه‌های M2 و M2 پرو را داشته باشیم. در حال حاضر M2 مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اپل هنوز از M2 پرو رونمایی نکرده است.

آی‌مک

Apple 2023 8

آی‌مک ۲۴ اینچی آخرین بار در سال ۲۰۲۱ به‌روز‌رسانی شده و به همین خاطر دیگر زمان آپدیت کردن آن فرا رسیده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، نسل جدید آی‌مک احتمالا از چیپست M3 بهره می‌برد ولی از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبلی نخواهد داشت. با وجود انتشار شایعات در مورد آی‌مک مجهز به نمایشگر بزرگ‌تر‌، اما در این رابطه با قاطعیت نمی‌توانیم صحبت کنیم. شاید این آی‌مک جایگزین مدل پرو شود که بعد از توقف تولید در سال ۲۰۱۷، اپل دیگر هیچ جانشینی برای آن عرضه نکرده است.

مانیتورهای ۲۷ اینچی

اپل روی چندین مانیتور جدید کار می‌کند که یکی از آن‌ها قرار است به عنوان جانشین Pro Display XDR از راه برسد و همچنین یکی دیگر از مدل‌ها جای Studio Display را پر خواهد کرد. یکی از تحلیلگران مشهور مدتی قبل اعلام کرد که یکی از این مانیتورها از پنل mini-LED بهره می‌برد و رفرش ریت بالایی ارائه می‌دهد.

هوم‌پاد

Apple 2023 9

در ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی در مورد نسل جدید هوم‌پاد و عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. گفته می‌شود اندازه‌ی این اسپیکر هوشمند بین نسل اول هوم‌پاد و هوم‌پاد مینی قرار دارد. ظاهرا این اسپیکر قرار است در کنار هوم‌پاد مینی به عنوان یک گزینه‌ی گران‌تر به فروش برسد.

اپل واچ سری ۹

Apple 2023 10

اپل هر ساله در کنار نسل جدید آیفون، از نسل جدید اپل واچ هم رونمایی می‌کند و بنابراین در سال ۲۰۲۳ با اپل واچ سری ۹ روبرو خواهیم شد. هنوز مشخص نیست که این ساعت هوشمند از چه ویژگی‌هایی بهره می‌برد ولی در این میان باید به شایعات مربوط به سنسورهای جدید برای سنجش قند خون هم اشاره کنیم. در کنار اپل واچ سری ۹، احتمالا رونمایی از نسل جدید اپل واچ SE و واچ اولترا هم وجود دارد. البته اپل واچ SE معمولا هر سال آپدیت نمی‌شود و در مورد اولترا هم چون یک ساعت کاملا جدید است، از رویه اپل برای آپدیت کردن آن خبر نداریم.

ساعت هوشمند اپل واچ مدل Ultra 49 mm Alpine Loop

۳۶,۴۹۰,۰۰۰

تومان

ساعت هوشمند اپل واچ سری 7 مدل  45mm Aluminum Case with Sport silicone Band

۱۳,۹۹۰,۰۰۰

تومان

ایرپاد مکس

Apple 2023 11

حدود دو سال از به‌روز‌رسانی ایرپاد مکس می‌گذرد و ظاهرا در سال ۲۰۲۳ اپل از نسل بعدی آن رونمایی می‌کند. برای این هدفون گران‌قیمت می‌توانیم انتظار بهره‌گیری از برخی قابلیت‌های ارائه شده برای نسل جدید ایرپاد پرو مانند چیپ H2، بهبود سیستم حذف نویز و پشتیبانی از بلوتوث ۵.۳ را داشته باشیم.

هدفون بی سیم اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation همراه با محفظه شارژ

۹,۳۹۹,۰۰۰

تومان

هدفون بی‌ سیم اپل مدل AirPods New Generation

۴,۳۴۳,۰۰۰

تومان

آیپد مینی و آیپد ایر

Apple 2023 12

آیپد ایر جدید ممکن است در سال ۲۰۲۳ با چیپست M2 از راه برسد ولی در این زمینه هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم صحبت کنیم. از سوی دیگر اپل از سال ۲۰۲۱ آیپد مینی را به‌روز‌رسانی نکرده و به همین خاطر زمان آپدیت آن هم فرا رسیده است. مدتی قبل یکی از افشاگران مشهور اعلام کرد که اپل اواخر ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ از نسل جدید آیپد مینی رونمایی می‌کند.

تبلت اپل مدل iPad Mini 6th Generation 8.3 inch 2021 ظرفیت 64 گیگابایت و 4 گیگابایت رم

۱۸,۹۹۰,۰۰۰

تومان

تبلت اپل مدل iPad (9th Generation) 10.2-Inch Wi-Fi (2021) ظرفیت 64 گیگابایت

۱۳,۳۹۰,۰۰۰

تومان

سخن آخر

بنا به شایعات و گزارش‌های مطرح شده، اپل در سال ۲۰۲۳ از چندین محصول جدید رونمایی خواهد کرد که در این مطلب به طور مختصر و مفید به این محصولات پرداختیم. بدون شک در میان این محصولات، هدست واقعیت ترکیبی سروصدای بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد و باید ببینیم آیا اپل می‌تواند در این بازار به موفقیت برسد یا نه.

منبع: MacRumors

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.