اپل از تراشه A16 رونمایی کرد؛ قدرتمندترین تراشه موبایل در جهان

اپل در رویداد Far Out امشب بار دیگر ثابت کرد در تولید تراشه‌ی موبایل رقیب ندارد؛ این شرکت آمریکایی برای مدل‌های پرو از پرچم‌داران جدیدش از تراشه A16 استفاده خواهد کرد که کم‌لطفی است اگر به این پردازنده‌ی بسیار قدرتمند و قابلیت‌های خوبش اشاره‌ای نداشته باشیم.

اپل برخلاف سنت همیشگی خود این‌بار تصمیم گرفته از دو تراشه‌ی مختلف برای یک سری از پرچم‌دارانش استفاده کند. سری آیفون ۱۴ در حالی با دو تراشه‌ی مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت که پیش از این هیچوقت پرچم‌داران اپل به دو تراشه‌ی متفاوت مجهز نمی‌شدند.

در رویداد Far Out امشب اپل دیدیم که آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس تراشه A15 را به عنوان قلب تپنده در خود خواهند داشت ولی در دو مدل پرو و پرو مکس تراشه A16 فعالیت خواهد کرد. A16 در حال حاضر نه تنها قدرتمندترین تراشه‌ای است که تاکنون اپل تولید کرده بلکه طبق ادعای این شرکت آمریکایی، قدرتمندترین تراشه‌ای است که تاکنون برای یک گوشی هوشمند تولید شده است.

A16 برخلاف A15 که با فناوری ساخت ۵ نانومتری تولید شده، مبتنی بر لیتوگرافی ۴ نانومتری است. در نتیجه انتظار می‌رود از لحاظ مصرف انرژی و قدرت پردازشی به شکل محسوسی بهتر از قبل باشد که اینطور هم است. همانطور که می‌دانید، هرچه تراشه‌ای کوچک‌تر باشد، ترانزیستورها هم با ابعاد کوچک‌تر ولی در تعداد بیشتری روی آن تعبیه خواهند شد تا در نتیجه هم مصرف انرژی کمتر شود هم توان انرژی افزایش پیدا کند.

تراشه A16 اپل

در حال حاضر در تراشه‌ی A15 بکار رفته در آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، ۱۵ میلیارد ترانزیستور بکار گرفته شده در حالی که این میزان در A16 به چیزی حدود ۱۶ میلیارد می‌رسد. اگرچه این پیشرفت در مقایسه با پیشرفتی که تراشه‌های نسل قبل نسبت به هم داشتند خیلی زیاد نیست اما با این حال کاملا قابل توجه است (از A13 به A14 شاهد افزایش ۳٫۳ میلیاردی ترانزیستور بودیم).

اپل مدعی شده با این تراشه‌ی جدید، بهبود سه بخش از گوشی‌های خود را هدف قرار داده است؛ دوربین، نمایشگر و مصرف انرژی. این تراشه از ۶ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که شامل دو هسته‌ی قدرتمند با ۲۰٪ توان کمتر در مقایسه با قبل و چهار هسته‌ی کم‌مصرف می‌شود. به صورت کلی این تراشه ۴۰٪ از رقبای خود سریع‌تر است تا بدین ترتیب به‌راحتی بتواند بهترین تراشه‌ی موبایل ساخته شده در جهان لقب بگیرد.

موتور پردازشگر عصبی بکار رفته در این تراشه اکنون ۱۶ هسته‌ای شده و می‌تواند ۱۷ تریلیون فعالیت را در مدت تنها یک ثانیه انجام دهد. با این موتور عصبی، عکاسی محاسباتی در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس به اوج خود خواهد رسید.  تراشه‌ی گرافیکی بکار رفته در A16 مانند نسل قبل ۵ هسته‌ای است ولی طبق ادعای اپل، ۵۰٪ پهنای باند بیشتری هم در مقایسه با قبل دارد تا بدین ترتیب در بهبود گرافیک بازی و همچنین افزایش کیفیت تصاویر تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

Apple calls the new chip the fastest ever found on a smartphone - Apple introduces the "fastest chip ever in a smartphone"

مقایسه‌ی A16 با A13 (سال ۲۰۱۹) و نزدیک‌ترین رقبای اندرویدی‌اش از سال ۲۰۲۲

طبق گفته‌های مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای اپل، ظاهرا این تصمیم اپل نه فقط برای یک‌بار آن هم به خاطر کمبود تراشه بلکه برای سال‌های بعد هم ادامه‌دار خواهد بود چون تصمیمی نیست که بر اساس شرایط بیرونی اتخاذ شده باشد. این یعنی به احتمال بسیار فراوان آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس با تراشه‌ی A16 راهی بازار خواهند شد ولی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس A17 را به عنوان قلب تپنده در اختیار خواهند داشت.

منبع: PhoneArena

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.