اولین ویدیویی که در یوتیوب منتشر شد! / عکس

غزال زیاری- این روزها یوتیوب یکی از وب‌سایت‌های پربازدید و پرمخاطب درسراسر دنیاست و مخاطبان بی‌شماری هم دارد. در این وب سایت پرطرفدار می‌توانید انواع و اقسام ویدیوهای مختلف را مشاهده کرده و از دستور آشپزی و طرز استفاده از ابزار و وسایل مختلف گرفته تا ویدیوهای آموزشی، روانشناسی، سرگرمی و بسیاری دسته‌بندی‌های دیگر را در آن تماشا کنید.

اما شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که اولین ویدیویی که در این وب‌سایت پست شد، چه بوده؟

در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سوال را بدهیم.

اولین ویدیوی وب‌سایت یوتیوب، هجده سال پیش توسط فردی به نام کریم جاوید با عنوان “من در باغ وحش” منتشر شد. او که یکی از بنیان‌گذاران یوتیوب بود، این ویدیو را یک ماه قبل از راه‌اندازی نسخه بتای یوتیوب در ماه می سال ۲۰۰۵ منتشر کرد و بعد از جدایی‌اش از کمپانی یوتیوب در سال ۲۰۰۵، تبدیل به یکی از منتقدان اصلی تغییرات جدید در این پلتفرم شد.

1200x600-jadi-pengunggah-video-pertama-di-youtube-berapa-total-kekayaan-jawed-karim-220616b.jpg

ویدیوی “من در باغ وحش” چیست؟

اولین ویدیوی منتشره در یوتیوب، ویدیویی هجده ثانیه‌ای است که در آن کریم، یکی از بنیان‌گذاران یوتیوب را در باغ وحش سن‌دیگو در مقابل قفس گروهی از فیل‌ها می‌بینیم. او در این ویدیو می گوید:«خب، ما الان اینجا مقابل فیل‌ها هستیم. نکته جالب درباره این جانورها این است که آنها واقعا خرطوم‌های بلندی دارند و این خیلی باحال است. حرف‌های زیادی می‌توان در این باره گفت.»

این ویدیو که کیفیت پائینی هم دارد، یک ماه قبل از راه‌اندازی نسخه عمومی بتای این پلتفرم در ماه می سال ۲۰۰۵، در یوتیوب پست شد. در آن زمان ایده اعضای تیم یوتیوب، این بود تا از آن به عنوان یک سایت دوست‌یابی استفاده کنند که قابلیت ایجاد و انتشار ویدیوهای آنلاین و به اشتراک گذاشتن آن وجود داشته باشد.

jaweed-karim.png

طبق گزارش منتشره در نیویورک تایمز، کریم در سال ۲۰۰۵ یوتیوب را ترک کرد و بعد از آن در دانشگاه استنفورد در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و در سال ۲۰۰۶، حدود ۱۳۷ هزار سهم از سهام شرکت گوگل را به دست آورد که ارزشش در آن زمان حدودا ۶۴ میلیون دلار بود.

بیشتر بخوانید:

کریم بعد از جدایی از یوتیوب چه کرد؟

او از زمان جدایی از کمپانی یوتیوب، تبدیل به یکی از منتقدان سرسخت تغییرات این وب سایت شده. کریم در سال ۲۰۱۳ مخالفتش را با الزام کاربران یوتیوب برای داشتن حساب در Google+ برای به اشتراک گذاشتن نظراتشان در یوتیوب ابراز کرد.

هشت سال بعد، در سال ۲۰۲۱، کریم شرح ویدیوی “من در باغ وحش” را تغییر داد تا اعتراضش به حذف تعداد Dislike ها در ویدیوهای یوتیوب را بدین‌ترتیب نشان دهد. او شرح ویدیو را این‌گونه تغییر داد:« وقتی تمام یوتیوبرها موافق این هستند که برداشتن Dislike ایده احمقانه‌ای است، حتما همینطور است!» در نهایت هم این آپدیت یوتیوب برداشته شد.

بعد از جدایی از یوتیوب، کریم شرکت سرمایه‌گذاری Y Ventures که قبلا به اسم Youniversity Ventures شناخته می‌شد را تاسیس کرد که در کمپانی‌هایی مثل Airbnb، Reddit و Eventbrite سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش وب سایت fresherslive، دارایی خالص این مهندس نرم افزار آمریکایی که اصالتی بنگلادشی دارد، در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: businessinsider

۵۸۵۸

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.