اولین دارویی که شروع دیابت نوع ۱ را به تاخیر می‌اندازد، مورد تایید FDA قرار گرفته است

2022 11 21 08 05 20

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین دارویی را تایید کرده  که می تواند شروع دیابت نوع ۱ را به تاخیر بیندازد. یک کارآزمایی اخیر نشان داده است که این دارو به نام تپلیزوماب teplizumab می‌تواند چندین سال بدون بیماری را برای بیماران در ابتدای کار به ارمغان بیاورد.

دیابت نوع ۱ زمانی شروع می شود که سیستم ایمنی بدن بیمار به اشتباه به سلول‌های بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین هستند حمله می‌کند. بدون این هورمون حیاتی، بدن دیگر نمی تواند سطح قند خون را تنظیم کند که منجر به طیف وسیعی از عوارض سلامتی می شود. مدیریت این بیماری به یک تلاش مادام العمر برای نظارت بر سطح گلوکز خون و تزریق واکسن های انسولین در صورت لزوم تبدیل می‌شود.

تپلیزوماب – که نام تجاری آن Tzield است – می‌تواند به کند کردن پیشرفت دیابت کمک کند و چند سال بیشتر زمان ایجاد کند. این دارو یک آنتی بادی اصلاح شده است که به مولکولی به نام CD3 در سطح سلول های T متصل می‌شود. به طور معمول، هنگامی که CD3 تحریک می شود، سلول T را فعال می‌کند، بنابراین اتصال این مولکول با تپلیزوماب سلول‌های ایمنی را  تعدیل می‌کند و از پاسخ خود ایمنی در برابر سلول‌های تولید کننده انسولین جلوگیری می‌کند.

نشانگرهای دیابت نوع ۱ را می توان قبل از شروع بیماری شناسایی کرد، اما در حال حاضر هیچ درمانی برای انجام کاری در مورد آن وجود ندارد. تپلیزوماب را می‌توان به بیماری که دارای این نشانگرهای اولیه هستن ، داد، تا پیشرفت بیماری تا مرحله علامتی بیماری به تاخیر بیندازد این دارو به صورت داخل وریدی دارو یک بار در روز به مدت ۱۴ روز است.

تپلیزوماب موضوع دهه‌ها کارآزمایی بالینی بوده است، اما تأیید FDA پس از موفقیت آزمایشی اخیر در مورد بررسی ایمنی و اثربخشی دارو به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به دست آمده است. این کارآزمایی تصادفی، دو سو کور و کنترل شده با دارونما، شامل ۷۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ مرحله ۲ بود.

بیماران به مدت متوسط ​​۵۱ ماه پیگیری شدند و در این مدت مشخص شد که ۴۴ درصد از بیماران دریافت کننده تپلیزوماب در مقایسه با ۷۲ درصد بیماران دارونما، به دیابت نوع ۱ مرحله ۳ مبتلا شدند. افرادی که از دارو استفاده می کردند و به این بیماری مبتلا شدند، میانگین ۲۵ ماه وقت اضافی قبل از شروع مرحله ۳ داشتند.

کوان هرولد، دانشمند ارشد در این کارآزمایی، گفت: “بعضی از مردم می پرسند، «اگر هنوز هم قرار است به دیابت مبتلا شوید، پس چرا چند سالی باید آن را به تاخیر بیندازیم؟” اما اگر یک کودک هشت ساله را تصور کنید که تشخیص دیابت نوع ۱ در مورد او داده شده، زمانی که باید انسولین مصرف کنید و رژیم غذایی تجویز شده را دنبال کنید و قند خون خود را کنترل کنید دو سال فرصت بیشتر، قابل توجه است.»

این تیم می‌گوید این زمان اضافی می‌تواند با دادن زمان بیشتری به بیماران، که اغلب جوان هستند، بیماران را آماده کند و همچنین زمان در معرض قرار گرفتن  سطوح بالای قند خون کاهش می‌یابد.

برای بسیاری از بیماران، تأخیر طولانی‌تر داشته اند. حتی یکی از شرکت کنندگان در سن دبیرستان در کارآزمایی به مدت ۱۱ سال پس از درمان بدون دیابت باقی ماند.

با مطالعه بیشتر، محققان می گویند که این دارو می تواند بیشتر بهبود یابد، مانند طولانی شدن پاسخ و افزایش تعداد افرادی که به آن پاسخ می‌دهند.

منابع: FDA ، دانشگاه ییل

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.