اولین بیماران خون آزمایشگاهی می‌گیرند: تولید شده از سلول‌های بنیادی

برای اولین بار، بیماران انسانی از سلول‌های خونی که از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه رشد کرده بودند، استفاده کردند و این خون به آنها تزریق شود. یک کارآزمایی بالینی برای بررسی ایمنی این روش در حال حاضر در حال انجام است که می تواند انتقال خون را متحول کند.

اهدای خون می‌تواند نجات‌بخش باشد، به ویژه برای افرادی که دارای اختلالاتی مانند کم خونی سلول داسی شکل هستند. اما تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است و تطبیق گروه‌های خونی یک مرحله اضافی دشوار است.

یک جایگزین جذاب، تولید گلبول های قرمز در مقیاس بزرگ در آزمایشگاه است که می‌تواند با هر گروه خونی ارائه شود. دانشمندان ده‌ها سال است که برای رسیدن به این هدف کار می‌کنند و اکنون با اولین انتقال خون آزمایشگاهی به بیماران انسان، به نقطه عطف مهمی رسیده‌اند.

در این روش هنوز به خون اهداکننده نیاز است، البته فقط به بخشی از آن به نام سلول‌های بنیادی خون . اینها جدا شده و به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز در محلول غذایی قرار می‌گیرند و آنها را تحریک می‌کنند تا تکثیر شوند و به سلول های خونی بالغ تبدیل شوند. سپس اینها بیشتر تصفیه شده و ذخیره می‌شوند و برای انتقال خون آماده می شوند.

کارآزمایی بالینی جدید که RESTORE نام دارد برای آزمایش ایمنی تزریق این سلول های خونی ساخته شده و همچنین مدت زمان ماندگاری آنها در بدن طراحی شده است. گلبول‌های قرمز معمولاً حدود ۱۲۰ روز طول عمر دارند، اما خون اهدایی معمولی حاوی نمونه‌ای تصادفی از سلول‌های سنین مختلف است. از سوی دیگر، خون رشد یافته در آزمایشگاه، همگی “تازه” هستند، بنابراین باید همه آن ها به طور قابل اعتماد تا ۱۲۰ روز دوام بیاورند.

کارآزمایی RESTORE شامل حداقل ۱۰ شرکت‌کننده خواهد بود که تزریق خون «مینی» را دریافت می‌کنند که حاوی فقط ۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر (یک تا دو قاشق چای‌خوری) گلبول قرمز است. به هر یک از آنها دو مورد از این تزریق‌های کوچک به فاصله چهار ماه داده خواهد شد. یکی سلول های خونی رشد یافته در آزمایشگاه و دیگری خون اهدایی استاندارد.

سپس آنها برای عوارض جانبی تحت نظر قرار گرفته می‌شوند، و به طور خاص بررسی می‌شود که آیا خون رشد یافته در آزمایشگاه، همانطور که انتظار می‌رود، طولانی عمر طولانی دارد یا خیر.

تاکنون، دو شرکت‌کننده به عنوان بخشی از این کارآزمایی، سلول‌های خونی رشد یافته در آزمایشگاه را دریافت کرده‌اند و دانشمندان گزارش داده‌اند که هیچ عارضه جانبی نامطلوبی از خود نشان نداده‌اند.

با توسعه بیشتر، سلول های خونی رشد یافته در آزمایشگاه می توانند مزایای کمی نسبت به اهدای خون معمولی داشته باشند. برای افراد مبتلا به شرایطی که نیاز به تزریق منظم خون دارند، طول عمر بیشتر سلول‌ها باید به ایجاد فاصله طولانی‌تر بین تزریق‌ها کمک کند و می‌تواند نیاز به تطابق گروه‌های خونی بین اهداکنندگان و گیرندگان را کاهش دهد و به طور بالقوه کمبود را در درازمدت کاهش دهد.

هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن قبل از انتقال خون به طور منظم در آزمایشگاه وجود دارد.

منبع

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link