امروز یک سیارک جالب بین زمین و ماه در حرکت است

به گفته آژانس فضایی اروپا، در حال حاضر یک سیارک بزرگ بین زمین و ماه حرکت می کند و این مورد رویدادی است که هر دهه یک بار اتفاق می افتد.

به گزارش سیناپرس، این سیارک که ۲۰۲۳ DZ2 نام دارد، ۴۰ تا ۷۰ متر عرض داشته و به اندازه کافی بزرگ است که در صورت برخورد با سیاره ما، یک شهر بزرگ را از بین ببرد.

ریچارد موسل (Richard Moissl) رئیس دفتر دفاع سیاره ای آژانس فضایی اروپا، گفت: در ساعت ۱۹:۴۹ روز شنبه به وقت گرینویچ، این سیارک در یک سوم فاصله زمین تا ماه خواهد بود. او گفت: اگرچه این فاصله بسیار نزدیک است، اما جای نگرانی وجود ندارد.

موسل توضیح می دهد:سیارک‌ های کوچک هر روز از کنار زمین عبور می ‌کنند، اما یکی زیاد به زمین نزدیک می ‌شود و تنها هر ۱۰  سال یک بار اتفاق می ‌افتد. این سیارک از فاصله ۱۷۵ هزار کیلومتری از زمین با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت عبور خواهد کرد و با ماه تقریباً ۳۸۵ هزار کیلومتر فاصله دارد.

رصدخانه ای در لا پالما، یکی از جزایر قناری اسپانیا، برای اولین بار این سیارک را در ۲۷ فوریه مصادف با ۸ اسفند ۱۴۰۱ مشاهده کرد. موسل گفت که هفته گذشته، شبکه بین المللی هشدار سیارک مورد تایید سازمان ملل تصمیم گرفت که از این فاصله نزدیک استفاده کند تشخیص سریع ۲۰۲۳ DZ2 را انجام دهد. به گزارش سیناپرس، این موضوع بدان معناست که ستاره شناسان در سراسر جهان سیارک را با طیف وسیعی از ابزارها، مانند طیف سنج ها و رادارها، تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

موسل گفت: هدف این است که بفهمیم در عرض یک هفته چقدر می توانیم درباره چنین سیارکی بیاموزیم. او افزود، همچنین به عنوان یک مدل آموزشی، نحوه واکنش شبکه به تهدیدی که احتمالاً در آینده به سمت ما حرکت می کند، عمل خواهد کرد.

موسل گفت داده‌های اولیه نشان می‌دهد: ۲۰۲۳ DZ2 یک جسم جالب علمی است که نشان می ‌دهد می ‌تواند یک نوع غیرعادی باشد. اما او افزود که برای تعیین ترکیب سیارک به داده های بیشتری نیاز است. این سیارک دوباره در سال ۲۰۲۶ از کنار زمین می گذرد اما حداقل تا ۱۰۰ سال آینده هیچ تهدیدی برای برخورد نخواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، پیشتر یک سیارک با اندازه مشابه ۲۰۲۳ DW، برای مدت کوتاهی شانس داشت که در روز ولنتاین سال ۲۰۴۶ به زمین برخورد کند. اما محاسبات بیشتر احتمال برخورد را رد کرد، موضوعی که معمولاً با سیارک های تازه کشف شده اتفاق می افتد.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: sciencealert

نوشته امروز یک سیارک جالب بین زمین و ماه در حرکت است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.