امتناع بیمه ها از پوشش کامل خدمات توانبخشی گفتار درمانی

دوران نوزادی و کودکی دوران بسیار حساسی است! در این دوران امکان دارد اختلالاتی برای کودکان به وجود آید که اگر به موقع درمان نشوند، در آینده مشکلات عمیق و دشواری برای آنها ایجاد شود؛ اختلالات گفتاری از جمله آنهاست.

به گزارش سیناپرس، اغلب مشکلات در گفتار و زبان، ریشه در مغز دارند و بیشتر در افرادی که مشکلاتی مانند اوتیسم، لکنت زبان، تلفظی، کم توان ذهنی، شنوایی، شکاف کام و لب، اختلالات صوتی (مثل صدای خش دار و گرفته) دارند، دیده می شود.

این اختلالات می تواند بر اثر مشکلات متابولیکی، ژنتیکی، سندورم ها( داون، ویلیامز)، ضربه و آسیب به مغز و حتی به دلیل عادت های نادرست یا شیوه های تربیتی والدین ایجاد شود.

اختلالات گفتاری می تواند در بزرگسالی نیز بر اثر ابتلا به سرطان حنجره، سرطان زبان یا گردن، MS، پارکینسون، ALS و همچنین به علت ایجاد صدمات مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، دمانس و… به وجود آید.

نشانه های مشکلات گفتاری کدامند؟

به گزارش سیناپرس، “ایجاد صداها و اصواتی محدود توسط کودک”، “عدم توانایی کودک در فهماندن منظور خود با استفاده از حرکاتی مثل تکان سر و دست یا اشاره با انگشت” و ” ناتوانایی کودک در بیان کلماتی ساده مانند آب و بابا” از نشانه های مشکلات گفتاری در ۱ سالگی تا ۱۵ ماهگی و “ناتوانایی کودک در بیان بخش پایانی لغات مختلف”، “ترجیح کودک به اشاره، به جای صحبت و بیان واضح خواسته های خود” و “استفاده از عبارات دو یا چند کلمه ای محدود” از نشانه های مشکلات گفتاری در ۱۸ سالگی تا دو سالگی است.

“ناتوانایی کودک در جمله سازی های ساده”،”محدود بودن دایره لغات کودکان و عجز او در استفاده از کلمات جدید”،”عدم رساندن منظور خود از طریق گفتار در اکثر مواقع” از نشانه های مشکلات گفتاری در ۲ سالگی تا ۴ سالگی و “مشاهده لکنت زبان در صحبت های کودک”، “تکرار مداوم صداها و کلمات”،”ناتوانایی کودک در تبعیت از دستور معلم یا والدین” از نشانه های مشکلات گفتاری در ۴ سالگی تا ۵ سالگی است.

مشکل در صدا، بلع، برقراری ارتباط و…. نیز از مشکلاتی است که اغلب افراد در سنین بزرگسالی با آن مواجه هستند. لکنت زبان در این دوران می تواند مشکلات زیادی برای افراد در زمینه های مختلف مانند کسب شغل، ارتباط روزانه، ازدواج و حتی خریدهای روزانه به وجود آورد.

آیا خدمات گفتار درمانی مشمول پوشش بیمه است؟

پیام سیدکلاته، رئیس انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: در حال حاضر عوامل مختلفی از نوزادی در رشد گفتار و زبان کودکان دخیل هستند. اختلالات گفتاری در دروان کودکی با نشانه هایی مانند لکنت زبان، اختلالات تلفظی، اختلات بلع و آبریزش، تاخیر گفتار، اختلالات گفتاری ناشی از اوتیسم، کم شنوایی و کاشت حلزون و در بزرگسالی  با علائمی شبیه اختلالات صدا و حنجره در خوانندگان، معلمان، قاری‌ های قرآن، لکنت زبان و اختلالات گفتاری ناشی از آسیب مغزی طی سکته مغزی، تصادفات و… تظاهر پیدا می کند.

وی افزود: متاسفانه یکسری باورهای غلط  مانند” پسرها دیرتر حرف می زنند”،” استفاده از تخم کبوتر به منظور باز شدن زبان”، “حجامت زبان” و…. در جامعه رایج است که متاسفانه مبنای علمی ندارند و باعث می‌ شوند که خانواده‌ ها دیرتر برای درمان به گفتار درمانگر مراجعه کنند. این مساله باعث هدر رفت زمان می شود.

به گفته وی، متاسفانه پوشش بیمه ای ایران برای خدمات توانبخشی گفتار درمانی بسیار ضعیف است؛ در حال حاضر فقط برخی از بیمه‌ های تکمیلی با سقف مشخص این خدمات را ارائه می‌ کنند که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.

چگونه با کودکان دارای لکنت زبان برخورد کنیم؟

– از تمام کردن جمله‌ های کودک خودداری کنید و به او فرصت کامل کردن حرف‌هایش را بدهید.

-هرگز وسط حرف کودکتان نپرید و از او نخواهید سریع‌تر یا آرام‌تر حرف بزند.

-هنگام حرف زدن به چشم‌ های کودک نگاه کنید و کمک کنید او هم با مخاطبش ارتباط چشمی برقرار کند.

– با علاقه حرف زدن این کودکان را دنبال کنید.

– سعی کنید در زمان حرف زدن با کودک با او در آرامش و شمرده حرف بزنید.

– سعی کنید از به کار بردن عبارات سخت و گفت ‌و گوهای طولانی خودداری کنید.

-سعی کنید در زمان تنهایی بیشتر با او صحبت کنید.

– او را به دلیل لکنتش سرزنش یا تحقیر نکنید.

– گفتار آهسته و یکنواخت را برایش الگوسازی کنید.

– سعی کنید به حرف‌های کودک تان بازخوردهای متناسب غیرکلامی مانند تکان دادن سر بدهید و با حوصله به او گوش دهید و خودتان هم سرعت حرف زدنتان را پایین بیاورید.

– کمک کنید از گفتن برخی کلماتی که برایش سخت است، فرار نکند و از ادا کردنشان نترسد؛ به او بفهمانید لازم نیست از کلمه ‌های جایگزین به جای کلماتی استفاده کند که گفتنشان برای او سخت‌ تر است.

گزارش: بیتا اکبری

نوشته امتناع بیمه ها از پوشش کامل خدمات توانبخشی گفتار درمانی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link