اما و اگرهای نصب صفحات خورشیدی در خانه

طی سال های اخیر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در گوشه و کنار جهان رواج یافته و با تداوم سیاست حذف سوخت‌های فسیلی توسط دولت ها، افراد زیادی به فکر نصب پنل‌های خورشیدی می افتند اما این موضوع نیازمند داشتن اطلاعات اولیه درستی است که می تواند موفقیت این سرمایه گذاری را تضمین کند.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از کسانی که برای خرید و نصب صفحات خورشیدی اقدام می کنند، امیدوارند علاوه بر کمک به محیط زیست، در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند. محققان گزارش می دهند: بسیاری از خانوارها می توانند تا سال ۲۰۲۷ با این سرمایه گذاری سبز کنار بیایند.

محققان در این مطالعات کشف کردند: در طول یک دهه گذشته یا بیشتر از نظر هزینه ‌ها و بازده سرمایه ‌گذاری در سیستم‌های پنل خورشیدی به طور کلی و همچنین در بین صاحبان خانه‌ ها  بدون توجه به اندازه سیستم آن ها کاهش مداومی وجود داشته است. به طور دقیق تر، در سال ۲۰۲۱، سیستم های فتوولتائیک در مقیاس بزرگ ارزان تر از برق عمده فروشی با قیمت ۶۴ دلار در هر مگاوات ساعت ، در مقایسه با ۱۸۷ دلار مگاوات ساعت برای سیستم های کوچکتر بودند.

پروفسور راوی سیلوا، مدیر موسسه فناوری پیشرفته و از محققان ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: یافته‌های این مطالعه به تمرکز بریتانیا بر دستیابی به اهداف صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ برای بسیاری از افراد از جمله مالکان خانه، توسعه‌ دهندگان فناوری های انرژی خورشیدی، صنعت ساخت ‌و ساز و ادارات دولتی کمک می‌ کند. وعده شکسته شدن این سرمایه گذاری ها یا ارزان تر شدن هزینه های برق بین ۴۰ تا ۵۰ درصد به کمک این صفحات خورشیدی تا سال ۲۰۳۵ چیزی است که نمی توان نادیده گرفت.

بر این اساس محققان حمایت دولت را از توسعه‌ دهندگان انرژی خورشیدی با مزایای ترجیحی تشویق می‌ کنند و معتقدند این سیاستباید وام ‌هایی با نرخ بهره پایین را شامل شود. به گزارش سیناپرس، در واقع علیرغم سیاست های تشویقی و انبوهی از منابع انرژی خورشیدی در دسترس، آمارهای سال ۲۰۱۹ نشان می‌ دهد: برق خورشیدی تنها حدود سه درصد از بازار جهانی را تشکیل می ‌دهد. به نظر می رسد بزرگ ترین عاملی که باعث این روند کند می شود، هزینه های نصب بالای  صفحات خورشیدی باشد.

به باور دکتر فیلیپ ماندیس از موسسه تحقیقات کار و امور اجتماعی، از آنجایی که هزینه‌ های زندگی هر ساله افزایش می ‌یابد و تمرکز جهان بر تغییرات آب ‌و هوایی و کربن ‌زدایی است، یک سرمایه ‌گذاری مناسب در این حوزه می تواند در دراز مدت موثر بوده و در عین حال یک راه‌ حل انرژی برق پایدار و مقرون به صرفه را ارائه دهد.

در این میان دولت ها باید با فراهم کردن شرایط پرداخت وام های مناسب و با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت، جوامع را به سمت حرکت به سمت استفاده از صفحات خورشیدی سوق دهند. موضوعی که می تواند هم به نفع اقتصاد مردم بوده و هم برای دولت ها توجیه اقتصادی داشته باشد و در عین حال به محیط زیست کمک کند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Patterns منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

نوشته  اما و اگرهای نصب صفحات خورشیدی در خانه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.