ال جی از نمایشگر انعطاف پذیر خود رونمایی کرد

همین دیروز بود که با یکدیگر در مورد شرایط نمایشگرهای تاشو در بازار گوشی‌های هوشمند، مشکلات آنها و افزایش نسبی طراحی و عرضه آنها با شما صحبت کردیم، اما امروز می‌خواهیم یک فناوری مرتبط در همین زمینه را به شما معرفی کنیم، “نمایشگرهای کشسانی” یا انعطاف پذیر که به تازگی در حال ظهور هستند. LG Display یک پنل ۱۲ اینچی را به نمایش گذاشته است که می‌تواند تا ۱۴ اینچ کشیده شود و بدون هیچ آسیبی دوبازه به همان حالت اینچی برگردد!

نمایشگر انعطاف پذیر از صنعت مد تا صنعت هوایی کاربرد خواهد داشت

این نمایشگر انعطاف پذیر که درواقع می‌توان آن را ترکیبی از فناوری خمیده و کشسان (یا همان طور که ال جی آن را نمایشگر “free-form” می‌نامد) می‌تواند در لباس و مبلمان استفاده شود زیرا این توانایی را دارد که به راحتی با اَشکال پیچیده مطابقت داشته باشد و قابلیت کششی آن نیز باعث می‌شود پوشیدن (یا حتی نشستن بر روی آن) راحت‌تر شود، چرا که ساختار آن کاملا بادوام است. نمایشگر جدید ال جی در صنایع مختلفی از جمله “مد، پوشاک، ورزش و بازی” کاربرد دارد. حتی می‌تواند در آینده جایگاهی در صنعت خودرو و هواپیما نیز برای خود پیدا کند.

LG Display FREE FORM

صفحه نمایش تا آنجایی که نمونه اولیه پنل‌ها نشان داده‌اند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است – با تراکم پیکسلی ۱۰۰ppi مشابه تلویزیون‌های ۴۰ اینچی ۴K امروزی و همچنین دارای قابلیت RGB تمام رنگی است. صفحه نمایش بر روی یک بستر سیلیکونی خاص ساخته شده است که برای لنزهای تماسی نیز استفاده می‌شود. برای تامین نور مورد نیاز از میکرو ال‌ای‌دی (کوچکتر از ۴۰ میکرومتر) و به‌جای سیم‌های مستقیم از طریق فنرهای S شکل به هم متصل می‌شوند استفاده شده تا بتوانند به میزان ۲۰ درصد بدون شکستگی کشیده شوند.

LG Display3 FREE FORM

البته این اولین نمونه در نوع خود نیست، بلکه ما قبلاً هم نمونه‌های اولیه نمایشگر قابل انعطاف را دیده‌ایم – مانند نمونه‌ای از Royole در سال گذشته. هرچند که آن می‌تواند تا ۳۰ درصد کشش داشته باشد و طبق گفته شرکت کیفیت تصویر در این فناوری می‌تواند به ۱۲۰ppi برسد، اما واحد نمایشی تنها یک پنل کوچک ۲.۷ اینچی با وضوح ۹۶ در ۶۰ پیکسل بود. چند سال پیش سامسونگ نیز یک نمایشگر قابل کشش را در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشت، اگرچه این نمایشگر بیشتر می‌توانست از تغییر شکل (مثلا فشار دادن شدید روی صفحه نمایش انعطاف‌پذیر) به جای کشش به اندازه جدید (پنل ۹.۱ اینچی تنها حدود نیم اینچ کشیده می‌شد) جان سالم به در ببرد.

آینده‌ی نمایشگرهای انعطاف پذیر به چه شکلی خواهد بود

اما به هر حال، به نظر می‌رسد با وجود اینکه این شرکت‌ها هنوز در‌گیر مسائل و مشکلات خود با نسل اول نمایشگرهای تاشو هستند، به صورت موازی بر روی فناوری پیچیده‌تری برای نمایشگرهای کشسانی کار می‌کنند. نمی‌توان دقیقا از این موضوع مطمئن بود ولی شاید در آینده‌ی نه چندان دور این فناوری بتواند به دلایل فنی جایگزین نمایشگرهای تاشوی امروزی شود.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.