افشای اطلاعات اولیه از پردازنده دسکتاپ ۱۲ هسته ای کوالکام و عرضه آن در ۲۰۲۴

کوالکام در یکی دو سال اخیر تمرکز خود را برای ساخت تراشه PC افزایش داده و حالا در تازه‌ترین خبرها مشخص شده که این شرکت پردازنده لپ تاپ ۱۲ هسته مبتنی بر آرم را قرار است در ۲۰۲۴ برای عرضه در دسترس قرار دهد. این خبر را یک منبع توییتری منتشر کرده و در همین راستا ادعا کرده که تراشه از لحاظ قابلیت‌های عملکردی و فنی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

این تراشه حاصل تلاش مهندسان سابق اپل و گوگل در کمپانی خریداری شده Nuvia توسط کوالکام است

پردازنده جدید ۱۲ هسته ای کوالکام که با کد Hamoa افشا شده قرار است از هشت هسته پرفورمنس P و ۴ هسته کم مصرف E-core استفاده کند. نکته جالب‌تر در این خصوص شباهت پیکربندی حافظه کش این تراشه با اپل M1 است. در توییت منبع خبری همچنین اشاره شده که این CPU می‌تواند به صورت مجزا از GPU استفاده کند و این اولین مورد استفاده اینچنینی برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر آرم است.

اگر اخبار و اطلاعات در این خصوص کاملا صحت داشته باشد عملکرد این چیپ احتمالا بسیار مناسب خواهد بود و حتی تراشه جدید کوالکام توان رقابت با M1 را نیز خواهد داشت. این پردازنده بر اساس طراحی Nuvia Phoenix ساخته خواهد شد و افراد پشت این معماری مهندسان سابق اپل و گوگل محسوب می‌شوند.

کوالکام پردازنده 12 هسته

Nuvia همان شرکتی است که در سال ۲۰۲۱ توسط کوالکام خریداری شد و در همان زمان نیز تقریبا مشخص شد که Qualcomm برای توسعه پردازنده‌های دسکتاپ دست به این خرید زده است. این تراشه‌ها ممکن است در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرند و این چیپ‌ها عملکرد بسیار مناسبی را برای طیف وسیعی از محصولات به ارمغان خواهند آورد.

استفاده از معماری آرم در ساخت تراشه‌های PC در سال‌های اخیر افزایش یافته و این خبر پس از معرفی Surface Pro 9 که با تراشه Microsoft SQ3 مبتنی بر آرم عرضه شد تاییدی بر این موضوع است. مایکروسافت حامی بزرگ لپ تاپ‌های مبتنی بر آرم است و در دو سال گذشته با عرضه دیوایس‌های اپل مبتنی بر پردازنده‌های سری M رقابت در این زمینه شدت گرفته است.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link