افشای اسناد محرمانه ایالات متحده در مورد جنگ اوکراین و روسیه در آستانه ضدحمله کی‌یف

بسته دومی از اسناد محرمانه در مورد تحلیل ایالات متحده از مناطق پرمناقشه جهان در شبکه های اجتماعی منتشر شده و تحلیل گران به نقش روسیه در این ماجرا اشاره دارند. بیش از ۱۰۰ سند محرمانه در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند، اتفاقی که یک مقام ارشد امنیتی ایالات متحده از آن به عنوان کابوسی برای پنج کشوری یاد کرده که یافته های امنیتی خود را با هم به اشتراک می گذارند، کشورهایی که شامل ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، نیوزیلند و کانادا هستند. این اسناد به موضوعاتی مانند جنگ اوکراین، چین، تروریسم و خاورمیانه می پردازند.

انتشار اسناد محرمانه جنگ اوکراین در شبکه های اجتماعی

پنتاگون درز این اطلاعات و اسناد سری را تایید کرده اما مدعی شده که برخی از این اسناد طوری دستکاری شده اند که قدرت متحدان ایالات متحده را زیر سوال ببرند. بسته اول از این اسناد ظاهراً در اوایل ماه مارس در شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شده و دسته دوم نیز در اپلیکیشن پیام رسان جنجالی ۴Chan و سپس در توییتر منتشر شده است. این اسناد شامل تصاویری از چارت های مربوط به سلاح هایی است که به اوکراین ارسال خواهد شد، و همچنین برآوردهایی از نیروهای و قدرت یگان های نظامی. مقامات پنتاگون گفته اند که این اسناد واقعی هستند اما به نظر می رسد که تغییراتی در آن ها صورت گرفته است.

انتشار اسناد محرمانه جنگ اوکراین در شبکه های اجتماعی

یکی از اسنادی که در روز جمعه به شبکه های اجتماعی درز کرده، شرایط جنگ در شهر باخومت را نشان می دهد، شهری که در شش ماه اخیر صحنه درگیری های شدید بین مهاجمان روسی و مدافعان اوکراینی بوده و نیروهای شبه نظامی واگنر در آن پیشروی کرده اند. مشخص نیست که این نقشه دستکاری شده یا نا اما روز پنج شنبه، اسلایدی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن تلفات نیروهای اوکراینی بزرگنمایی شده و در مقابل تعداد تلفات روسی بسیار کمتر نشان داده می شد.

این اسلاید می گوید که ۱۶,۰۰۰ تا ۱۷,۵۰۰ نیروی روسی کشته شده اند در حالی که تلفات نیروهای اوکراینی بیش از ۷۱,۵۰۰ نفر بوده است. پنتاگون و دیگر تحلیلگران براورد می کنند که تعداد تلفات نیروهای روسی (اعم از کشته و زخمی) در جنگ اوکراین بیش از ۲۰۰,۰۰۰ نفر و دو برابر تلفات نیروهای اوکراینی بوده است. همچنین این اسناد فاش شده به تحلیل های ایالات متحده از شرایط در خاورمیانه و چین و تهدیدهای تروریستی در سراسر جهان می پردازند. برخی منابع می گویند که درز این اطلاعات نه از اوکراین، بلکه از ستاد مشترک پنتاگون صورت گرفته و اوکراین به این اسناد دسترسی نداشته است.

انتشار اسناد محرمانه جنگ اوکراین در شبکه های اجتماعی

بلاگرهای طرفدار روسیه نیز مدعی هستند که این اسناد عامدانه منتشر شده اند و می تواند کار سرویس های اطلاعاتی غرب برای فریب دادن فرماندهی نظامی نیروهای روسی باشد. پنتاگون گفته است که در حال بررسی این درز اطلاعاتی است. اطلاعات موجود در این اسناد دستکم مربوط به ۵ هفته قبل بوده و برخی از اطلاعات نیز مربوط به اول مارس می باشد. یکی از این اسناد، برنامه آموزش ۱۲ یگان نظامی اوکراین را نشان داده و می گوید که ۹ یگان توسط نیروهای ایالات متحده و ناتو آموزش دیده اند. این سند می گوید که یگان های اوکراینی به ۲۵۰ تانک و بیش از ۳۵۰ خودرو مکانیزه نیاز دارند.

انتشار اسناد محرمانه جنگ اوکراین در شبکه های اجتماعی

همچنین این اسناد به هزینه مهمات نیروهای اوکراینی مانند سیستم های راکتی HIMARS اشاره دارد که علیه نیروهای روسی به شکلی کارآمد مورد استفاده قرار گرفته است. اگر چه پنتاگون به طور علنی در مورد میزان مصرف گلوله های این سیستم توپخانه ای اشاره نکرده اما در این اسناد به این موضوع اشاره شده است. تلاش های دولت بایدن برای حذف این اسناد تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. در این اسناد به جزییات دقیقی در مورد چگونگی، زمان و مکان حمله های نیروهای اوکراینی اشاره نشده است، حملاتی که به گفته مقامات آمریکایی در حوالی ماه آینده آغاز خواهد شد. تحلیلگران در روز جمعه گفته اند که ارزیابی تاثیر افشای این اسناد بر نبردهای کنونی و آینده در خط مقدم جبهه اوکراین بسیار دشوار و نامعلوم است.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.