اعلام نتایج پیشرفت عمده در همجوشی هسته ای توسط آمریکا در روزهای آینده

در تازه‌ترین خبرها به تازگی وزارت انرژی آمریکا وعده رونمایی از یک پیشرفت بزرگی علمی در روزهای آینده را داده و برخی نیز گمان می‌کنند که این نهاد قرار است از دستاوردهای جدید در خصوص همجوشی هسته ای بهره بردارد و طبق گزارش‌ها گفته شده که آزمایشگاهی در Livermore کالیفرنیا موفق به تولید راکتور جدید همجوشی هسته‌ای شده که می‌تواند جهان را برای دسترسی به تولید انرژی موثر عاری از کربن نزدیک کند.

در همین راستا همچنین یک منبع ناشناس که ظاهرا با آزمایشگاه Livermore در آمریکا (LLNL) در ارتباط است به خبرگزاری CNN گفته که آزمایشگاه توانسته یک تست موفق همجوشی هسته ای انجام دهد و این منجر به تولید انرژی خالص بدون کربن شده است. گزارش CNN تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش سه رسانه دیگر در این رابطه منتشر شد و آن‌ها نیز اذعان کردند که نتایج این تست مقدماتی است اما با این حال آنقدر مهم است که بتواند تغییراتی مثبت برای دستیابی به این تکنولوژی انرژی محور ایجاد کند.

همجوشی هسته‌ای در طول تاریخ انرژی خالص کمتری نسبت به آن چیزی که مصرف می‌کند تولید کرده و این منجر به از دست دادن انرژی و تعادل آن برای تولید می‌شود. همجوشی هسته‌ای برعکس شکاف هسته‌ای است چیزی که هم‌اکنون در نیروگاه‌های هسته‌ای امروزی اتفاق می‌افتد. در حالی که شکاف هسته‌ای یک هسته اتم را به دو ذره کوچکتر تقسیم می‌کند، همجوشی هسته‌ای دو هسته اتم را در یک هسته سنگین‌تر ترکیب می‌کند و همین نیز منجر به آزاد شدن مقادیر زیادی انرژی در این فرآیند می‌شود.

آمریکا همجوشی هسته Livermore

اگرچه دانشمندان در گذشته آزمایش‌های موفق همجوشی هسته‌ای را انجام داده‌اند، اما این فرآیند که باید به شدت نیز کنترل شود همیشه نسبت انرژی بیشتری از آنچه که تولید می‌کند مصرف کرده و آن را عملا برای استفاده نامناسب کرده است. اگر اخبار در این خصوص درست باشد و آزمایشگاه کالیفرنیایی در واقع به همجوشی هسته با مصرف یا تولید انرژی بهتر دست یافته باشد این می‌تواند یک نقطه عطف در این زمینه لقب گیرد و احتمالا منظور وزارت انرژی آمریکا نیز همین است.

۳۵ کشور (ITER) از سال ۱۹۸۵ تاکنون در تلاش برای ایجاد یک راکتور همجوشی هسته‌ای هستند و در این زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری چندجانبه گسترده‌ای انجام گرفته است. ماموریت توسعه این فناوری کاهش اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی و کاهش تولید کربن دی اکسید برای بهبود شرایط آب و هوایی و آینده زمین است. در همین راستا به نظر می‌رسد که آزمایشگاه کالیفرنیایی موفق به شکست ITER شده اما باید تا هفته آینده و اعلام رسمی خبر صبر کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.