اسیدی که کلسترول را کنترل می کند

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: اسید بمپدوئیک  (Bempedoic) که به تنهایی مصرف می شود، قادر است کلسترول و حملات قلبی را در بیمارانی که نمی توانند داروهای استاتین را مصرف کنند، کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، بیماران دارای سطوح بالای کلسترول LDL که معمولاً به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، معمولاً داروهای استاتین را برای کاهش سطح کلسترول خون خود مصرف می کنند، اما این دارو اغلب عوارض جانبی دردناکی را دارد.

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: در میان بیمارانی که دارای سطح بالای عوارض جانبی استاتین ‌ها هستند، درمان با بمپدوئیک اسید با کاهش خطر عوارض جانبی قلبی و عروقی همراه بود.

استیون نیسن از موسسه قلب و عروق کلینیک کلیولند که سرپرستی این مطالعات را بر عهده داشت در رابطه با موضوع فوق خاطرنشان می ‌کند: ۷ تا ۲۹ درصد افرادی که استاتین مصرف می‌کنند، با عوارض جانبی نامطلوبی مواجه می شوند که اصلی ترین آن، درد عضلانی است. متاسفانه حتی در میان بیماران قلبی با سابقه حملات قلبی وحشتناک، به دلیل درد ناشی از استاتین‌ ها، تمایلی به مصرف این داروها وجود ندارد.

این بیماران انفارکتوس میوکارد متعدد و گاهی اوقات جراحی بای پس را تجربه کرده اند ولی معمولا به پزشک خود اعلام می کنند که من چندین استاتین را امتحان کردم، اما هر زمان که استاتین مصرف می‌کنم، عضلاتم درد گرفته یا ضعیف می شوند و حتی قادر به بالا رفتن از پله ها نیستم. من واقعا نمی توانم این دارو را مصرف کنم.

به همین دلیل تیم تحقیقاتی دکتر نیسن، گروهی متشکل از ۱۳۹۷۰ بیمار را که واکنش‌ های منفی به استاتین ‌ها داشتند، انتخاب کرده و برای یک دوره شش ماهه به برخی از آنها بمپدوئیک اسید و به برخی دیگر دارونما دادند.به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان داد: بیمارانی که اسید بمپدوئیک دریافت کردند، در پایان دوره آزمایشی شش ماهه شاهد کاهش کلسترول LDL خود بودند.

پس از یک دوره پیگیری ۴۰ ماهه، بیمارانی که اسید بمپدوئیک دریافت کرده بودند، ۱۹٪ کاهش در خطر مشکلات عروق قلبی و کاهش ۲۳ درصدی در خطر حمله قلبی مشاهده کردند.

گفتنی است، اسید بمپدوئیک قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده و اکنون توسط بیمارانی که از استاتین ها نیز استفاده می کنند مصرف می شود، اما تحقیقات جدید نشان می دهد: این دارو می تواند در کاهش کلسترول LDL و خطر حمله قلبی حتی زمانی که به تنهایی مصرف شود، موثر باشد.

به گزارش سیناپرس، همچنین به بیمارانی که می توانند استاتین ها را تحمل کنند هنوز توصیه می شود،به مصرف این داورها ادامه دهند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است اسید بمپدوئیک یک گزینه درمانی مناسبی باشد که همان نتیجه را برای آنها در پی دارد. شرح کامل این مطالعات در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: upi

نوشته اسیدی که کلسترول را کنترل می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.