اسپیس‌ایکس برای پنجمین مأموریت عملیاتی به ایستگاه فضایی آماده می‌شود

NASA SpaceX Crew 5 Astronauts

فضانوردان پنجمین مأموریت سرنشین‌دار عملیاتی اسپیس‌ایکس برای ناسا، به محل پرتاب موشک در مرکز فضایی کندی رسیدند.

مأموریت «کرو-۵» (Crew-5) که پنجمین مأموریت عملیاتی سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس برای ناسا محسوب می‌شود، قرار است ۵ اکتبر (۱۳ مهر) از سکوی ۳۹A مرکز فضایی کندی (KSC) در فلوریدا بلند شود.

با رسیدن چهار فضانورد این مأموریت شامل «نیکول مان» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) از ناسا، «کویچی واکاتا» (Koichi Wakata) از ژاپن و فضانورد روس «آنا کیکینا» (Anna Kikina) به سایت پرتاب، اکنون مراحل آماده‌سازی مأموریت با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

این گروه چهار نفره شنبه (۱ اکتبر) حدود ساعت ۱۲:۱۵ بعد از ظهر (۱۹:۴۵ به وقت تهران) از میدان الینگتون در نزدیکی مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون به مرکز فضایی کندی رسیدند. ابتدا قرار بود آن‌ها زودتر در منطقه حاضر شوند زیرا ناسا و اسپیس ایکس ۳ اکتبر را برای پرتاب هدف قرار داده بودند اما طوفان «ایان» (Ian) باعث تعویق دو روزه‌ی این پرتاب شد.

این طوفان قدرتمند همچنین ناسا را ​​وادار کرد تا موشک عظیم ماه «آرتمیس ۱» (Artemis 1) خود را از روی سکوی پرتاب ۳۹B خارج و برای محافظت به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه بازگرداند. پیش از وقوع طوفان ایان، برنامه این بود که آرتمیس در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) عازم ماه شود اما اکنون به‌نظر می‌رسد که این مأموریت حداقل تا نوامبر انجام نشود.

موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس و کپسول دراگون که خدمه‌ی کرو-۵ را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌کنند اما نیازی به عقب‌نشینی در برابر طوفان را ندارند و بدین ترتیب در روزهای گذشته از مرکز پردازش اسپیس‌ایکس به سکوی پرتاب ۳۹A منتقل شدند.

در مأموریت کرو-۵ مان، کاسادا، واکاتا و کیکینا برای اقامت تقریبا پنج ماهه به خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پیوندند. این مأموریت به چند دلیل تاریخی محسوب می‌شود: نخست اینکه مان اولین زن بومی آمریکایی خواهد بود که به فضا می‌رود و کیکینا هم اولین فضانورد روس لقب می‌گیرد که با فضاپیمای اسپیس‌ایکس به آزمایشگاه مداری زمین سفر می‌کند.

کانون طوفان ایان روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) به عنوان یک طوفان رده ۴ به سواحل جنوب غربی فلوریدا رسید. سپس به سمت شمال شرقی حرکت کرد و قدرت آن به‌تدریج کاهش یافت.

این طوفان استوایی روز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) با قدرت بسیار کمتر به مرکز فضایی کندی که در سواحل اقیانوس اطلس فلوریدا است رسید و بدون وارد کردن آسیب زیاد از آن عبور کرد تا کارمندان هم روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) به محل کار خود بازگردند.

با این حال، طوفان ایان پس از رسیدن به آب‌های گرم سواحل شرقی فلوریدا دوباره نیرو گرفت و روز جمعه به‌عنوان یک طوفان رده ۱ به سواحل کارولینای جنوبی رسید.

عکس کاور: فضانوردان مأموریت کرو-۵
Credit: NASA/Joel Kowsky

منبع: Space

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.