استفاده از سونوگرافی به جای اشعه ایکس برای تشخیص شکستگی بازو در کودکان

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از پزشکان، پرستاران و محققان پزشکی وابسته به چندین موسسه در استرالیا دریافته‌اند که دستگاه‌های اولتراسوند می‌توانند به عنوان ابزار تشخیصی قابل اعتماد برای کودکانی که علائم شکستگی دیستال ساعد را نشان می‌دهند، عمل کنند. در مطالعه خود که در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش شده است، این گروه استفاده از دستگاه های اولتراسوند را در تشخیص شکستگی بازو در کودکان آزمایش کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شکستگی‌های دیستال ساعد (شکستگی استخوان‌ها در نزدیک‌ترین قسمت ساعد به مچ دست) یکی از شایع‌ترین آسیب‌های کودکان است که توسط پرسنل اورژانس گزارش می‌شود.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که بسیاری از والدین نگران قرار گرفتن فرزندان خود در معرض امواج الکترومغناطیسی با انرژی بالا و طول موج کوتاه هستند که از دستگاه های اشعه ایکس ساطع می شود، به ویژه اگر کودک آنها آسیب دیده در یک تصادف باشد. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی امکان استفاده از دستگاه های سونوگرافی معمولی به جای دستگاه های اشعه ایکس را برای تشخیص چنین شکستگی هایی آزمایش کردند.

این تیم درمان و نتایج را برای ۲۷۰ کودک بین ۵ تا ۱۵ سال که با درد در ناحیه دیستال ساعد به اورژانس آورده شده بودند، پیگیری کردند. کودکان به طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند.

به کودکان یک گروه آزمایش سونوگرافی داده شد. اگر آزمایش منفی بود، کودک با دستورالعمل مراقبت به خانه فرستاده می شد. اگر آزمایش مثبت بود، سپس با آزمایش اشعه ایکس و درمان تأیید شد. گروه دوم تنها با استفاده از دستگاه های اشعه ایکس مورد آزمایش قرار گرفتند و بر اساس نتایج درمان شدند. با همه کودکان در هفته های یک، چهار و هشتم پس از تشخیص تماس گرفته شد تا میزان بهبود جراحات آنها بررسی شود.

تیم تحقیقاتی هیچ تفاوتی در نتایج بین دو گروه پیدا نکرد. از آنجایی که آزمایش اولتراسوند را می توان بلافاصله انجام داد، اورژانس کمتر شلوغ می شد. آنها خاطرنشان می کنند که هزینه آزمایش اولتراسوند بسیار کمتر از آزمایش اشعه ایکس است و نیازی به گواهینامه برای پرسنل ندارد.

آنها اشاره می کنند که این فناوری به حدی پیشرفت کرده است که دستگاه های تجاری وجود دارند که برای استفاده شخصی به تلفن های هوشمند متصل می شوند. آنها پیشنهاد می کنند که با حرکت رو به جلو، سونوگرافی ممکن است نقش بسیار بیشتری در تشخیص شکستگی ها به طور کلی بازی کند، به ویژه در مکان های دور افتاده.

منبع: New England Journal of Medicine 

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته استفاده از سونوگرافی به جای اشعه ایکس برای تشخیص شکستگی بازو در کودکان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.