استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ خبر داد:کاهش تصادفات جاده ای به کمک هوش مصنوعی

استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما در تمام سطوح هوشمند سازی در بخش های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی هیچ کم و کسری نسبت به کشورهای خارجی نداریم. اگر کمبودی هم وجود دارد ناشی از این مساله است که نتوانسته این زبان دانشگاه را به زبان صنعت نزدیک کنیم.

دکتر مهدی قطعی، استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: پیش از این هوش مصنوعی به صورت یک صنعت بسیار پیشرفته تصور می شد. صنعتی که دست نیافتنی بود اما امروزه از موبایلی که در اختیار داریم، ساعت هوشمندی که به روی دست مان می بندیم تا سطوح مختلف شبکه آب، برق و ناوگان حمل و نقل شهری ، جمع آوری داده هایمان برای تصمیم گیری یا مدیریت و کنترل ابزارها از هوشمندسازی استفاده می کنیم.

وی افزود: هوشمند سازی در همه سطوح زندگی جوامع بشر به ویژه در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق اعلام اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی، میزان کشته های سال گذشته بسیار نگران کننده بود. این مساله نشان می دهد بدون هوشمند سازی امکان کاهش تصادف ها و لطمات ناشی از آن امکان ندارد بلکه باید با استفاده از سیستم های هوشمند، حسگرهای هوشمند، دستیارهای راننده میزان تصادفات جاده ها را کاهش دهیم.

وی اظهارداشت: پیش از این در سیستم حمل و نقل هوایی، خلبان کلیه مسوولیت پرواز را برعهده داشت. اشتباه های خلبانان نیز تاثیر منفی زیادی به بار می آورد. اکنون در سیستم هوایی، نرم افزارهای دستیار خلبان به راحتی می توانند بخش زیادی از سفر را هدایت کنند. دقیقا مشابه این تجربه را می توانیم در داخل خودروها داشته باشیم. این سیستم برای تمامی قسمت های خودرو نیز قابل اجراست.

وی تاکید کرد: ارتباط منطقی که باید میان افراد مختلف شکل بگیرد نیاز به خود باوری دارد. تنها تولید خوردو کافی نیست باید کیفیت خودرو را نیز ارتقا دهیم؛ هوشمند سازی از مهمترین قسمت هایی است که می تواند در ارتقای کیفیت خودرو نقش ایفا کند.

قطعی به جایگاه ایران نسبت به کشورهای دیگر در هوشمند سازی سیستم ها اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ما اکنون متخصصان خوبی در این حوزه داریم اما متاسفانه این ریسک وجود دارد که این نیروهای متخصص از سوی کشورهای دیگر ربوده شوند زیرا متخصصان هوش مصنوعی در تمام دنیا کمیاب هستند. ما باید قدر این نیروهای داخلی کشورمان را بدانیم و برای آنها انگیزه ای برای ماندن در داخل کشور ایجاد کنیم تا این نوع خدمات را در ایران توسعه دهند.

استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآورشد: اکنون ما در تمام سطوح هوشمند سازی در بخش های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی هیچ کم و کسری نسبت به کشورهای خارجی نداریم. اگر کمبودی هم وجود دارد ناشی از این مساله است که نتوانسته این زبان دانشگاه را به زبان صنعت نزدیک کنیم.  

وی تصریح کرد: اگر همتی در کشور به وجود آید که مسیر بین دانشگاه و صنعت در حوزه هوش مصنوعی هموارتر کند، قطعا محققان داخلی کشور می توانند پروژه هایی کاملا مشابه با نمونه های خارجی ارائه کنند. به اذعان متخصصان این حوزه اکنون کارهایی که در شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل انجام می شود، می تواند توسط محققان و فارغ التحصیلان ایرانی صورت بگیرد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: این همت باید وجود داشته باشد زیرا دانشگاه ها بخش صنعت را می شناسند. صنعت نیز به خوبی با بخش دانشگاه آشنایی دارد اما متاسفانه این افراد طی سال های گذشته نتوانسته اند با یکدیگر ارتباط خوب و سازنده ای برقرار کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته

استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ خبر داد:

کاهش تصادفات جاده ای به کمک هوش مصنوعی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.