از اندروید ۱۴ چه انتظاراتی داریم؟

مدتی قبل گوگل اولین نسخه‌ی بتای عمومی اندروید ۱۴ را منتشر کرد ولی در این نسخه تغییرات اعمال شده مربوط به پشت صحنه است و از نظر ظاهری با تغییر چندانی روبرو نیستیم. با توجه به اینکه چند روز دیگر رویداد گوگل I/O برگزار می‌شود و شاهد معرفی ویژگی‌های جدید و مهم اندروید ۱۴ خواهیم بود، در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین ویژگی‌های مورد انتظار از اندروید ۱۴ بپردازیم.

در حال حاضر هم اندروید و هم iOS تا حد زیادی به بلوغ رسیده‌اند. اما طبیعتا با انتشار هر نسخه‌ی جدید، ایرادات مختلف برطرف می‌شود و از سوی دیگر قابلیت‌های جدید به دست کاربران می‌رسد. با وجود اینکه اندروید ۱۳ یک سیستم‌عامل عالی است و از ویژگی‌های جذاب زیادی بهره می‌برد، اما طبیعتا همواره جای پیشرفت وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چه انتظاراتی می‌توانیم از اندروید ۱۴ داشته باشیم، این مطلب را از دست ندهید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۷,۱۴۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11S دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۱۰,۷۹۹,۰۰۰

تومان

بهبود پشتیبانی از تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو

اندروید 14

طی ماه‌های گذشته شایعات زیادی در مورد معرفی اولین گوشی تاشوی گوگل مطرح شده است و این شرکت بالاخره بر این شایعات مهر تایید زد و اعلام کرد در مراسم گوگل I/O شاهد رونمایی از این گوشی خواهیم بود. از سوی دیگر باید به احتمال معرفی تبلت پیکسل در این رویداد یا در آینده‌ی نزدیک هم اشاره کنیم. بنابراین با توجه به اینکه گوگل می‌خواهد وارد دو بازار جدید شود، به نظر می‌رسد اندروید ۱۴ در زمینه‌ی پشتیبانی از این دستگاه‌ها عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

در زمینه‌ی تبلت‌ها، تبلت‌های آیپد به دلیل ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر همچنان فاصله‌ی زیادی نسبت به تبلت‌های اندرویدی دارند. ماه‌ها قبل گوگل با انتشار اندروید ۱۲L نشان داد که این موضوع برای این این شرکت اولویت بالاتری پیدا کرده اما همچنان در زمینه‌ی تجربه‌ی نرم‌افزاری تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو شاهد ضعف‌های زیادی هستیم. در هر صورت امیدواریم ورود گوگل به این دو بازار، منجر به بهبود چشمگیر تجربه‌ی نرم‌افزاری گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها شود.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco X5 Pro 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

بهبود کیفیت دوربین در اپ‌های شبکه‌های اجتماعی

اندروید 14

بسیاری از کاربران آیفون فعال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک، کیفیت پایین عکس‌ها و ویدیو‌های ضبط شده با گوشی‌های اندرویدی را به سخره می‌گیرند. همانطور که احتمالا می‌دانید، گوشی‌های اندرویدی در زمینه‌ی استفاده از اپ‌های شخص ثالث مربوط به عکاسی و فیلمبرداری مشکلات جدی دارند. بنابراین حتی اگر گوشی موردنظر در زمینه‌ی فیلمبرداری و عکاسی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند، اما در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های به غیر از اپ دوربین اصلی، احتمالا با افت کیفیت قابل توجهی روبرو می‌شوید.

این مشکل مدت‌هاست که وجود دارد و برخی شرکت‌ها برای تعدادی از گوشی‌های خود موفق شده‌اند تا حد زیادی این معضل را برطرف کنند. اما برای اینکه این مشکل به طور کامل برطرف شود، گوگل باید APIهای مربوط به این موضوع را به طور گسترده بهبود ببخشد که باید ببینیم آیا بالاخره در اندروید ۱۴ این اتفاق رخ می‌دهد یا نه.

گوشی موبایل شیائومی مدل 11T Pro 2107113SG 5G دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

بارد و هوش مصنوعی

اندروید 14

کاملا روشن است که سیستم‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی مانند ChatGPT آمده‌اند که بمانند. در حال حاضر تقریبا هر روز خبر جدیدی در مورد معرفی یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی منتشر می‌شود و گوگل هم با معرفی سیستم بارد مدت‌ها قبل وارد این نبرد شده است. این سیستم همچنان مشکلات زیادی دارد ولی طبیعتا گوگل باید امکانات زیادی از بارد را در سرویس‌های مختلف خود مانند گوگل اسیستنت قرار دهد. در حال حاضر به دلیل اینکه مایکروسافت با سرعت زیادی در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های جدید هوش مصنوعی گام برمی‌دارد، گوگل روز‌به‌روز بیشتر عقب می‌افتد و باید هرچه زودتر در این زمینه سرعت عمل خود را افزایش دهد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

قابلیت‌های جدید گوگل لنز

اندروید 14

قابلیت‌هایی مانند بیرون کشیدن سوژه‌ی اصلی از تصویر یا حذف پس‌زمینه، ویژگی‌های جدیدی نیستند ولی این که بتوانیم به راحتی چنین کارهایی را انجام دهید خود بحث دیگری است. این از جمله مشخصه‌هایی است که در iOS به بهترین شکل ارائه شده ولی نسخه‌ی خام اندروید هنوز از آن بهره نمی‌برد. البته سامسونگ در One UI 5.1 چنین مشخصه‌ای را معرفی کرده ولی با توجه به اینکه هنوز در نسخه‌ی خام اندروید وجود ندارد، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی از آن بی‌بهره هستند.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11S دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

بهبود فرایند بک‌آپ گرفتن

Android 14 6

زمانی که می‌خواهید از یک گوشی اندرویدی بک‌آپ بگیرید و کل داده‌های ذخیره شده را به یک گوشی جدید منتقل کنید، تجربه‌ی کاربری مربوط به این مشخصه چندان ایده‌آل نیست. گوگل برای این کار از سرویس‌هایی مانند گوگل درایو، گوگل فوتوز و در کل اکانت گوگل کاربر استفاده می‌کند. با وجود اینکه این مشخصه طی سال‌های گذشته بسیار بهتر شده، اما همچنان اپل در این زمینه تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند.

البته شاید شما بر این باور باشید که گوگل هم در این زمینه مشکل خاصی ندارد. ولی واقعیت این است که برخی افرادی که چندان فنی نیستند، در این زمینه ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند. بنابراین تجربه‌ی کاربری ارائه شده باید به حدی خوب باشد که افراد مختلف با زمینه‌های گوناگون هم برای انجام آن مشکلی نداشته باشند.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

آپدیت‌های سریع‌تر

Android 14 7

در نهایت باید به اهمیت افزایش سرعت دریافت آپدیت‌های جدید اشاره کنیم. در سال‌های گذشته گوگل تلاش خود را در این زمینه چندین برابر کرده ولی گاهی اوقات حتی گوشی‌های پیکسل آپدیت‌های ماهانه را دیرتر از گوشی‌های سامسونگ دریافت می‌کنند. سامسونگ با وجود اینکه هر ساله چندین گوشی جدید راهی بازار می‌کند، ولی موفق شده برای بسیاری از آن‌ها انتشار ۴ آپدیت اصلی اندروید را تضمین کند و همین موضوع به یکی از ویژگی‌های جذاب گوشی‌های سامسونگ تبدیل شده است.

البته با توجه به اینکه هرکدام از شرکت‌ها باید رابط کاربری اختصاصی را با نسخه‌ی جدید اندروید هماهنگ کنند، در این زمینه نباید انتظار معجزه داشته باشیم. ولی گوگل باید بتواند انتشار آپدیت‌های جدید گوشی‌های مختلف را برای شرکت‌های متنوع راحت‌تر کند.

سخن پایانی

در هر صورت با توجه به اینکه ۴ روز دیگر رویداد گوگل I/O کار خود را آغاز می‌کند، باید ببینیم این نسخه‌ی جدید اندروید نسبت به نسل‌های قبلی با چه ویژگی‌های مهمی روبرو می‌شود.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۷,۱۴۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11S دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۱۰,۷۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: ReviewGeek

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link