ادعای مدیرعامل هوآوی : به روال عادی کار خود بازگشته ایم

می‌توان گفت که با عرضه سری Mate 50 در اوایل سال جاری، شاید همه چیز برای هواوی به شرایط عادی بازگشت، زیرا زمانی که سری میت ۵۰ عرضه شد، صف‌های طولانی و تقاضای سنگینی برای آن به وجود آمد. و اکنون، به گفته رویترز، هوآوی در حال پشت سرگذاشتن تحریم های ایالات متحده بر علیه خود است. امروز، این شرکت اعلام کرد که درآمد سال ۲۰۲۲ آن ثابت بوده است و بالاترین رقم در چند سال گذشته‌ای را نشان می‌دهد که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا فروش خود را از دست داده بود. در واقع، درآمد سال ۲۰۲۲ به میزان ۰.۰۲ درصد از رقم سال ۲۰۲۱ بالاتر بود.

گذر هوآوی از مقطع حساس کنونی

انتظار می‌رود درآمد امسال هواوی ۶۳۶.۹ میلیارد یوان (۹۱.۵۳ میلیارد دلار) باشد. این در مقایسه با ۶۳۶.۸ میلیارد یوان ثبت شده در سال گذشته است نشان دهنده‌ی یک ثبت مالی است. این در حالی است که در آمد سال گذشته هوآوی با ۳۰ درصد کاهش رو یه رو شده بود. با این حال، همین اتفاق کافی بود تا اریک زو، رئیس دوره‌ای هوآوی، بنویسد: «محدودیت‌های ایالات متحده اکنون {بخشی از حالت} عادی جدید ما هستند و ما به روال عادی کار بازگشته‌ایم.». به عبارت ساده او از بی اثر شدن تحریم‌ها صحبت می‌کند.

از رقابت با سامسونگ بر سر جایگاه اولی تا محو شدن از بازارهای اروپا و آمریکا

اگر به خاطر داشته باشید، در سال ۲۰۱۹ هوآوی در آستانه غلبه بر سامسونگ برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان بود، هدفی که قبلاً آن را علنی کرده بود. اما در ماه می ۲۰۱۹، ایالات متحده هوآوی را در لیست تحریم نهادهایی قرار داد، که مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره تامین ایالات متحده از جمله گوگل می‌شود.

همین اتفاق این شرکت را مجبور کرد تا سیستم عامل HarmonyOS اختصاصی خود و اکوسیستم خدمات موبایل هواوی را توسعه دهد. سال بعد، ایالات متحده یک قانون صادرات را تغییر داد که تیر خلاص را به هواوی شلیک کرد. تراشه‌هایی که از فناوری آمریکایی برای تولید آنها استفاده می‌شد، دیگر اجازه نداشتند این قطعات کلیدی را برای هواوی ارسال کنند.

ایالات متحده آمریکا، هواوی را به دلیل روابط این شرکت با حزب کمونیست چین یک تهدید امنیت ملی برای خود می‌داند. علاوه بر این، در طول سال‌ها شایعات متعددی منتشر شده است که ادعا می‌کردند هواوی تجهیزاتی را در تجهیزات شبکه خود پنهان می‌کند که از شرکت‌ها جاسوسی می‌کند و داده‌های پنهان شده را به سرورهای پکن ارسال می‌کند. البته که هواوی در طول سال‌های گذشته این موضوع را تکذیب کرده است.

kirin 1

در نتیجه همین تحریم ایالات متحده، هوآوی دیگر نمی‌توانست تراشه‌های Kirin را که در داخل توسط واحد HiSilicon این شرکت طراحی شده بود، تکمیل کند. همانطور که امروز وجود دارد، این شرکت مجوز استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام را دارد که برای کار با سیگنال‌های ۴G و نه با ۵G تغییر یافته است. البته به نظر می‌رسد که هواوی برای مجوز تولید میت ۵۰ پرو با امکان اتصال ۵G برنامه‌هایی دارد. در واقع اگر هواوی بتواند یک درخواست ثبت اختراع خود را به نتیجه برساند، به زودی ممکن است به این قطعه سیلیکونی پیشرفته دسترسی پیدا کند.

این درخواست ثبت اختراع به دستگاهی به اندازه اتوبوس مدرسه به نام دستگاه لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) مربوط می‌شود. برای کمک به تولید تراشه‌هایی که حامل میلیاردها ترانزیستور هستند، دستگاه EUV طرح‌های مدار را روی ویفرهای سیلیکونی حک می‌کند. این الگوها کسری از عرض موهای انسان هستند. تنها یک شرکت در جهان، یعنی شرکت هلندی ASML، این دستگاه را می‌سازد و در حال حاضر از ارسال آن به کشور چین امتناع می‌کند.

asml

نزدیک شدن هوآوی به نقطه‌ی رهایی

بنابراین، اگر هوآوی بتواند به ساخت ماشین EUV بومی خود کمک کند، ممکن است به بزرگترین کارخانه ریخته گری چین، SMIC، کمک کند تا تراشه‌های پیشرفته‌ای مانند آنچه که توسط TSMC و Samsung Foundry ساخته شده است، تولید کند. با این حال، این یک اتفاق یک شبِ اتفاق نخواهد افتاد، ولی مطمئنا در آینده نه چندان دور شاهد تغییرات مهمی در این زیمنه خواهیم بود.

شایعه‌ای که در اوایل ماه جاری منتشر شد، در صورت صحت، نشانه دیگری از بازگشت هواوی به اوج خواهد بود. قبل از تحریم، هوآوی سالی دو سری پرچمدار تولید می‌کرد. مجموعه “P” که بر روی عکاسی متمرکز است و در ابتدای هر سال منتشر می‌شود و سری Mate که اواخر هر سال عرضه می‌شود و دارای خلاقانه‌ترین و به‌روزترین ویژگی‌ها بود.

mate 50

طی دو سال گذشته، هوآوی هر سال خود را تنها به یک خط پرچم‌دار محدود می‌کرد، که به طور متناوب بین پرچم‌داران «P» و Mate جایگزین می‌شد. سال گذشته شاهد عرضه P50 بودیم در حالی که امسال هواوی سری Mate 50 را عرضه کرد. دو هفته پیش نیز زمزمه‌های بر سر زبان‌ها افتاد مبنی بر اینکه هواوی هر دو مدل پرچمدار P60 و Mate 60 را نه تنها در یک سال بلکه در همان ماه (مارس) عرضه خواهد کرد. هرچند این اتفاق دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما حتی اگر شایعه بی اساس باشد، باز هم به نظر می‌رسد که هواوی کم کم دارد به یک ثبات نسبی می‌رسد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link