آیا کارت گرافیک AMD 7900 XTX می‌تواند انویدیا را شکست دهد؟

AMD چند روز قبل از دو کارت گرافیک رونمایی کرد که در این میان XTX 7900 که با قیمت ۹۹۹ دلار راهی بازار می‌شود، قدرتمندترین کارت گرافیک این شرکت محسوب می‌شود. این در حالی است که بهترین کارت گرافیک انویدیا یعنی RTX 4090 با قیمت ۱۵۹۹ دلاری به دست کاربران می‌رسد. اما آیا این کارت گرافیک AMD با وجود قیمت پایین‌تر و مصرف انرژی کمتر، رقیب قدرتمندی برای کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا محسوب می‌شود؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

خرید کارت گرافیک‌های انویدیا از دیجی‌کالا
خرید کارت گرافیک‌های AMD از دیجی‌کالا

انویدیا؛ سلطان کارت گرافیک‌ها

طی سال‌های اخیر، انویدیا معمولا در زمینه‌ی کارت گرافیک‌ها همواره بهتر از AMD عمل کرده است. به عنوان مثال تکنولوژی رهگیری پرتو گرافیک‌های این شرکت در کل نسبت به رقبای ساخت AMD عملکرد بهتری ارائه می‌کند. حتی بهترین کارت گرافیک سری RX 6000 یعنی ۶۹۶۰ XT در مقایسه با ۳۰۹۰ Ti انویدیا ضعیف‌تر ظاهر شده است. بنابراین کاربرانی که به دنبال کارت‌های گرافیک بسیار قدرتمندی هستند، معمولا از بین محصولات انویدیا دست به انتخاب می‌زنند.

قیمت بسیار بالای سری RTX 3000 و ۴۰۰۰

کارت گرافیک 7900 XTX

انویدیا بر بازار کارت گرافیک‌ها تسلط دارد و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که به دلیل همین موضوع، این شرکت گرافیک‌های خود را با قیمت بسیار بالایی راهی بازار می‌کند. به عنوان مثال RTX 3090 Ti با قیمت ۱۹۹۹ دلار عرضه شد و اگرچه کارت گرافیک جدید RTX 4090 با قیمت ۱۵۹۹ دلار ارائه شده، ولی همچنان قیمت بسیار بالایی دارد.

احتمالا برخی می‌گویند که با توجه به توان سخت‌افزاری بالای این قطعات، قیمت بسیار بالای آن‌ها هم منطقی است. اما باید خاطرنشان کنیم که مدل‌های پایین‌رده و میان‌رده‌ی انویدیا هم حدود ۲۰ درصد گران‌تر از کارت گرافیک‌های مشابه ساخت AMD هستند. در کل کارت‌های گرافیک سری ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ انویدیا به طور میانگین ۲۵ درصد گران‌تر از کارت‌های گرافیک سری ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ هستند.

قدرت معماری RDNA3

کارت گرافیک 7900 XTX

انویدیا با معرفی معماری Ada Lovelace برای کارت‌های گرافیک خود سروصدای زیادی را ایجاد کرد و AMD هم بیکار نبوده و یک معماری جدید در این زمینه توسعه داده است. معماری جدید شرکت AMD با نام RDNA3 ارائه شده که در کل نسبت به نسل قبلی با ارتقای زیادی روبرو شده است.

تراشه‌های مبتنی بر این معماری برای اولین بار از طراحی چیپلت استفاده می‌کنند. به لطف این طراحی، تراشه‌های موردنظر از طراحی ماژولار بهره می‌برند و هرکدام از بخش‌ها می‌توانند فناوری ساخت متفاوتی داشته باشند. همین موضوع منجر به کاهش هزینه‌ی ساخت می‌شود. به لطف همین رویکرد، AMD موفق شده کارت گرافیک‌های قدرتمندی را با قیمت کمتری معرفی کند.

بهبود مصرف انرژی و کاهش اندازه

7900 XTX 4

به دلیل استفاده از طراحی چیپلت، جدیدترین کارت‌های گرافیک AMD نسبت به رقبای ساخت انویدیا انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌کنند. به همین خاطر حداکثر مصرف انرژی کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX به ۳۵۵ وات می‌رسد که ۹۵ وات کمتر از مصرف انرژی کارت گرافیک ۴۰۹۰ انویدیا است.

همین مصرف انرژی کمتر منجر به کاهش گرمای تولیدی می‌شود. در نتیجه AMD برای این کارت گرافیک‌ها از هیت سینک و فن‌های کوچک‌تری استفاده می‌کند و تمام این اقدامات منجر به کاهش اندازه‌ی کارت گرافیک‌ها شده است. با توجه به اینکه مصرف انرژی کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX فقط ۲۵ وات بیشتر از نسل قبلی است، این یعنی به احتمال زیاد برای استفاده از آن نیازی به تعویض پاور نخواهید داشت.

سخن آخر

7900 XTX 5

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعات موجود، RTX 4090 مقام بهترین کارت گرافیک موجود در بازار را از دست نخواهد داد. از سوی دیگر با توجه به اینکه کارت گرافیک‌های AMD از ماه آینده راهی بازار می‌شوند، در مورد عملکرد آن‌ها صرفا می‌توانیم به آمار ارائه شده از طرف AMD استناد کنیم.

با وجود اینکه انویدیا همچنان سلطان کارت گرافیک‌ها محسوب می‌شود، ولی AMD هم در حال کم کردن فاصله‌ی خود با انویدیا است. اگر AMD بتواند به عرضه‌ی کارت گرافیک‌های جذاب با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به مدل‌های ساخت انویدیا ادامه دهد، احتمالا به مرور زمان سهم بازار این شرکت در بازار کارت گرافیک‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید، دیجی‌کالا چندین مدل از کارت‌ گرافیک‌های انویدیا و AMD را به فروش می‌رساند که قبل از خرید می‌توانید گزینه‌های موردنظر خود را با هم مقایسه کنید و کامنت‌ها را بخوانید.

منبع: MakeUseOf

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link