آیا مصرف شیر و لبنیات در دوارن بارداری می‌تواند خطرناک باشد؟

بارداری مرحله‌ای است که نیاز به تغذیه‌ی اضافی دارد. بنابراین یک مادر باید در انتخاب رژیم غذایی خود بسیار مراقب باشد چون تغذیه‌ی مادر نه تنها باید نیازهای او بلکه نیازهای کودک در حال رشد را نیز برآورده کند. آیا مصرف شیر و سایر لبنیات در دوران بارداری مفید است؟ چه محصولات لبنی در دوران بارداری مفید هستند؟ آیا تمام لبنیات در دوران بارداری بی خطر هستند؟

شیر و محصولات لبنی منبع عالی کلسیم هستند که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند پروتئین، ویتامین دی و ویتامین بی۱۲ هستند که در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردارند. با این حال، بسیاری از زنان در مورد بی‌خطر بودن مصرف شیر و محصولات لبنی در دوران بارداری مطمئن نیستند.

اول از همه، توجه به این نکته ضروری است که مصرف شیر و محصولات لبنی به طور کلی در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شود. در واقع، توصیه می‌شود که زنان باردار روزانه ۳ تا ۴ وعده لبنیات مصرف کنند تا مطمئن شوند که بدن‌شان کلسیم و سایر مواد مغذی کافی دریافت می‌کند.

با این حال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که محصولات لبنی مصرف شده از شیر پاستوریزه تهیه شده ‌است تا از خطر عفونت جلوگیری شود. در تولید برخی از انواع پنیر‌ها از شیر غیر پاستوریزه استفاده کنند، بنابراین مهم است که برچسب آن را بررسی کنید. زنانی که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است نیاز داشته باشند مصرف شیر و محصولات لبنی خود را محدود کنند یا جایگزین‌های بدون لاکتوز را انتخاب کنند.

چرا مصرف شیر و لبنیات در دوران بارداری مهم است؟

لبنیات پاستوریزه در بارداری

شیر و فرآورده‌های لبنی برای تقویت رشد جنین و اندازه تولد نوزاد موثر بوده و آن‌ها را به بخشی توصیه شده از رژیم غذایی زنان باردار تبدیل می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که شیر و لبنیات تنها منبع کلسیم نیستند. سایر غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از سبزیجات سبز برگ، توفو، بادام و شیرهای گیاهی غنی شده.

مصرف شیر و لبنیات در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین در حال رشد مفید باشد، زیرا این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی‌ای هستند که برای رشد جنین ضروری‌اند. با این حال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که محصولات لبنی مصرف شده از شیر پاستوریزه تهیه شده‌ است و اگر در مورد رژیم غذایی خود در دوران بارداری نگرانی دارید، برای راهنمایی بهتر است با یک متخصص زنان و یا تغذیه مشورت کنید.

تغذیه زنان در دوران بارداری

زنان باید در دوران بارداری از تغذیه‌ی مطلوب برخوردار باشند. با یک ماده‌ی مغذی بهینه، آن‌ها می‌توانند نیاز فیزیکی دوران بارداری را که در حال افزایش است پوشش دهند. همچنین به رشد جنین کمک می‌کند. مادران باردار باید یک رژیم غذایی سالم شامل تعادل مناسب کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها داشته باشند. با این حال، زنان باید بدانند که در دوران بارداری از چه غذاهایی اجتناب کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها به شدت بر سلامت مادر و جنین در داخل رحم تأثیر می‌گذارد.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، داشتن یک رژیم غذایی مغذی متعادل و غنی از غذاها را در دوران بارداری توصیه می‌کنند. رژیم غذایی یک زن باردار باید شامل غذاهای گیاهی و حیوانی متعددی مانند سبزیجات، پروتئین‌ها، تخم‌مرغ و… باشد. در ادامه به برخی از غذاهایی که زنان در دوران بارداری باید مصرف کنند اشاره شده است.

گنجاندن مواد لبنی در رژیم غذایی مادران باردار

مادران باردار برای رشد مناسب کودک در رحم نیاز به دریافت کلسیم و پروتئین اضافی دارند. آن‌ها باید لبنیات مانند شیر، ماست و… را در کنار رژیم غذایی روزانه خود انتخاب کنند. این مواد یکی از بهترین منابع برای داشتن کلسیم در رژیم غذایی دوران بارداری است. همچنین این مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی ویتامین B، روی، فسفر، منیزیم و… هستند. اما خانم‌های باردار باید لبنیات مانند پنیر، شیر غیر پاستوریزه را به مقدار محدود مصرف کنند.

کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودک شما حیاتی است و همچنین به شما کمک می‌کند تا ضربان قلب منظم خود را حفظ کنید. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، شیر و محصولات لبنی بهترین منابع کلسیم هستند، اما باید مطمئن شوید که برای مصرف در دوران بارداری بی خطر هستند. موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید این است که لبنیاتی که می‌خورید باید پاستوریزه باشد. وقتی در انتظار فرزند هستید باید نسبت به غذایی که خوردن آن در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد، بیش از پیش آگاه باشید.

یکی از غذاهایی که باعث سردرگمی بسیاری از مادران در این دوران می‌شود،‌ مصرف لبنیات است چون لبنیات ممکن است شامل باکتری‌های مضری باشند که برای سلامت مادر و جنین خطرناک هستند. NHS (National health service) بیان می‌کند که «محصولات لبنی غیر پاستوریزه ممکن است حاوی لیستریا باشند. این باکتری می‌تواند باعث عفونتی به نام لیستریوز شود.» تا زمانی که اطمینان دارید در تهیه‌ی هرنوع غذا و دسری که در آن از لبنیات پاستوریزه استفاده شده‌ است، مصرف آن خطری برای شما و جنین‌تان نخواهد داشت.

در دوران بارداری چه نوع شیری را می‌توان مصرف کرد؟

در دوران بارداری شیر زیادی بنوشید اما از پاستوریزه بودن آن اطمینان حاصل کنید، زیرا شیر غیرپاستوریزه می‌تواند حاوی یک باکتری خطرناک که در موارد نادر می‌تواند باعث لیستریوز شود و منجر به سقط جنین و مشکلات سلامتی در طولانی‌مدت شود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فقط شیر غیر پاستوریزه در دسترس است، راه ایمن‌سازی آن این است که ابتدا آن را بجوشانید تا از شر باکتری‌ها خلاص شوید.

شما باید دو تا سه پیمانه مایعات در روز بنوشید. این‌که چه میزان شیر مصرف می‌کنید به شما بستگی دارد، اما با نوشیدن بیش از نیم لیتر شیر شما به میزان خوبی کلسیم وارد بدن خود کرده‌اید.

برخی از محققان ادعا می‌کنند که نوشیدن شیر در دوران بارداری به رشد قد کودک و بهبود ضریب هوشی او کمک می‌کند. صرف نظر از اینکه این درست است یا نه، نوشیدن مقدار زیادی شیر پاستوریزه و دریافت کلسیم اضافی بدون شک برای شما و کودک‌تان مفید است.

مصرف ماست و سایر محصولات لبنی در دوران بارداری به چه شکل است؟

تا زمانی که ماست با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد، یکی دیگر از منابع خوب کلسیم خوب است. نوع ماست پاستوریزه اهمیت چندانی ندارد، شما می‌توانید با‌ توجه به میل خود ماست مصرف کنید. حتی می‌توانید برای تنوع میوه‌های مختلف را با ماست مخلوط کرده و از آن لذت ببرید. لبنیات همچنین مملو از پروتئین و ویتامین هستند، بنابراین اکنون زمان آن است این محصولات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ماست همچنین برای هضم غذا بسیار عالی است. بنابراین در دوران بارداری زمانی که سیستم گوارش شما کند می‌شود، مصرف ماست می‌تواند این اطمینان را حاصل کند که کودک شما تغذیه کافی را دریافت می‌کند.

مصرف شیر و سایر محصولات لبنی مانند خامه، بستنی، پنیر، کشک و… در دوران بارداری تا زمانی که مطمئن باشید از شیر پاستوریزه تهیه شده‌اند مشکلی ندارد و می‌تواند میزان کلسیم و مواد مغذی که بدن شما در این دوران نیاز دارد را به خوبی تامین کند.

نکات مهم در مصرف شیر و سایر لبنیات در دوران بارداری

مصرف شیر و مواد لبنی برای زنان باردار

مصرف غذاهای پاستوریزه نشده در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا غذاهای غیر پاستوریزه مانند پنیرهای نرم ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی باشند، از جمله باکتری‌هایی که می‌توانند باعث سل و لیستریا شوند. این باکتری‌ها می‌توانند وارد جفت شده و منجر به عفونت و مسمومیت خونی در نوزاد شوند.

با این حال، لبنیات در دوران بارداری اهمیت خاص خود را دارند. لبنیات به غیر از انتقال کلسیم، دارای مجموعه‌ای از مواد مغذی ریز و درشت هستند که برای مادر و نوزاد مفیدند. یک مادر باردار از طریق رژیم غذایی خود به حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد تا کلسیم مورد نیاز خود را تامین کند. از آن‌جایی که این احتمال وجود دارد که او فقط از طریق رژیم غذایی نتواند این نیاز را برآورده کند، پزشکان داروهای مکمل را تجویز می‌کنند. در دوران بارداری باید مکمل‌ها و حداقل سه وعده شیر یا فرآورده‌های شیری مصرف کنید. حتی بر اساس توصیه‌ی وزارت کشاورزی آمریکا، یک زن باردار باید حداقل سه فنجان شیر یا سایر محصولات لبنی بنوشد.

اگر نوشیدن شیر را دوست ندارید، انواع دیگری از این محصولات لبنی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها مانند ماست، پنیر، دوغ، پنیر دلمه یا پنیر و … انتخاب کنید. با این حال، اگر مادر باردار از عدم تحمل لاکتوز اولیه رنج می‌برد، ممکن است نتواند شیر را تحمل کند. این زنان می‌توانند سایر محصولات لبنی مانند پنیر یا کشک را مصرف کنند. اما شیر و لبنیات تنها غذاهایی نیستند که به افزایش دریافت کلسیم کمک می‌کنند. اگر فردی به لاکتوز حساسیت داشته باشد، می‌تواند از منابع گیاهی کلسیم مانند کنجد، اسفناج، دال سبز و سایر غذاهای غنی از کلسیم استفاده کند.

نتیجه گیری

در دوران بارداری دریافت مواد مغذی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. مادران باردار باید در مورد رژیم غذایی خود وسواس ویژه‌ای داشته و مراقب غذاهایی که مصرف می‌کنند باشند. با گنجاندن بسیاری از مواد طبیعی مانند شیر و سایر لبنیات در رژیم و سبک غذایی می‌توان میزان چشم‌گیری کلسیم و انواع ویتامین‌های مفید برای این دوران را به بدن رساند. به‌خاطر داشته باشید که به عنوان یک مادر باردار، در دوران بسیار حساسی از زندگی خود هستید و باید توجه ویژه‌ای به سلامت خود و جنین‌تان داشته باشید. با انتخاب درست مواد غذایی می‌توان از آسیب‌های احتمالی بسیاری جلوگیری کنید. در هنگام مصرف محصولات لبنی حتما به پاستوریزه بودن آن توجه کنید.

دسر پاناکوتا توت فرنگی دنت مقدار 100 گرم

۱۸,۰۰۰

۱۴,۰۰۰

تومان

دسر پاناکوتا انبه دنت مقدار 100 گرم

۱۸,۰۰۰

۱۴,۰۰۰

تومان

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: being the parent, mother and baby

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link