آیا شارژ بی‌سیم برای باتری گوشی ضرر دارد؟

با وجود اینکه تا همین چند سال قبل فقط تعداد اندکی از گوشی‌ها و دیگر گجت‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کردند، اما حالا روز‌به‌روز به شمار گجت‌های دارای این قابلیت افزوده می‌شود. در این میان بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که شارژ بی‌سیم به باتری گوشی یا دیگر گجت‌های آن‌ها آسیب می‌رساند. اما آیا واقعا این ادعا و نگرانی صحت دارد؟ در ادامه به طور مختصر و مفید به این موضوع می‌پردازیم.

شارژر دیواری 25 وات سامسونگ مدل EP-TA800

۵۹۹,۰۰۰

تومان

شارژر دیواری 20 وات اپل مدل B/A

۱,۳۹۹,۰۰۰

تومان

شارژ بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به نگرانی کاربران در مورد شارژ بی‌سیم بپردازیم، ابتدا باید نحوه‌ی کارکرد این فناوری را توضیح بدهیم. زمانی که گوشی را به روش مرسوم یعنی با استفاده از کابل شارژ می‌کنید، جریان برق با ولتاژ پایین از طریق سیم وارد پورت گوشی می‌شود. از سوی دیگر حتی در زمانی که با استفاده از شارژ بی‌سیم چنین کاری را انجام می‌دهید، در این فرایند هم شارژر و سیم دخیل هستند.

شارژ بی‌سیم باتری گوشی

زمانی که پد شارژ با حضور یک دستگاه سازگار با این فناوری فعال می‌شود، یک سیم‌پیچ مغناطیسی درون پد شروع به انتشار یک میدان مغناطیسی می‌کند. این میدان مغناطیسی با سیم‌پیچ مشابه درون گوشی تعامل دارد و انرژی مغناطیسی تولید شده توسط سیم‌پیچ پد شارژ، به انرژی برق برای سیم‌پیچ موجود در بدنه‌ی گوشی تبدیل می‌شود.

فناوری شارژ بی‌سیم یک فناوری جدید محسوب نمی‌شود و سال‌ها از معرفی آن می‌گذرد. به طور مشخص در سال ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده ولی چند سال بعد به محصولات مصرفی راه پیدا کرد. اولین گوشی هوشمندی که از این قابلیت بهره می‌برد و به طور گسترده راهی بازار شد، نوکیا ۹۲۰ بود که در سال ۲۰۱۲ به دست کاربران رسید. در همان سال هم سامسونگ از گلکسی S3 با همین قابلیت رونمایی کرد که البته به طور مستقل نمی‌توانست از این مشخصه پشتیبانی کند و در کنار پد شارژ، به یک وسیله جانبی دیگر نیاز داشت. اما در سال ۲۰۱۵ گلکسی S6 بدون نیاز به وسیله جانبی خاصی، با این قابلیت معرفی شد. اپل هم در سال ۲۰۱۷ برای آیفون ۸ و آیفون X به بهره‌گیری از این مشخصه روی آورد.

شارژر بی سیم مک دودو مدل ch-7060

آیا شارژ بی‌سیم به باتری گوشی آسیب می‌رساند؟

شارژ بی‌سیم باتری گوشی

نگرانی در مورد آسیب رسیدن به باتری گوشی از طرف شارژ بی‌سیم از کجا می‌آید؟ همین ابتدا باید خاطرنشان کنیم که طبیعتا شارژ بی‌سیم ۱۰۰ درصد کارآمد نیست و بخشی از انرژی که برای فعال کردن سیم‌پیچ پد و سیم‌پیچ گوشی استفاده می‌شود، به عنوان انرژی گرمایی در محیط هدر می‌رود.

اگر حین شارژ شدن گوشی با شارژر معمولی به پشت بدنه دست بزنید، حرارت این بخش معمولا کمتر از زمانی است که از شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنید. به طور کلی، میزان حرارتی که شارژ بی‌سیم ایجاد می‌کند، بیشتر از شارژ سیمی است. در این میان هرچقدر سرعت شارژ بی‌سیم بیشتر باشد، طبیعتا حرارت بیشتری ایجاد می‌شود.

در این زمینه شرکت‌ها از راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از بروز مشکل بهره می‌برند. به عنوان مثال اپل اعلام کرده اگر حین استفاده از شارژ بی‌سیم، دمای گوشی بیش از حد انتظار افزایش پیدا کند، به طور خودکار سرعت شارژ را پایین می‌آورد. سامسونگ و سایر شرکت‌ها هم چنین کاری را برای گوشی‌های خود انجام می‌دهند.

Wireless Charge 4

به دلیل همین گرم شدن، بسیاری از کاربران بر این باور هستند که گرما دشمن اصلی باتری است و وقتی که یک گوشی چند ساعت در معرض حرارت نسبتا بالایی قرار می‌گیرد، پس دوام باتری هم کاهش پیدا می‌کند. اما در دنیای واقعی، شواهد زیادی در مورد تایید این ادعا و نگرانی وجود ندارد. در زمینه‌ی دوام باتری، متغیرهای بسیار مهم‌تری دخیل هستند. به عنوان مثال باتری موردنظر چند مرتبه شارژ شده، در چه محیطی قرار دارد و دیگر موارد مشابه. بنابراین صرفا نمی‌توانیم شارژ بی‌سیم را به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش عمر باتری گوشی در نظر بگیریم.

به عنوان مثال برخی شرکت‌های سازنده می‌گویند که قرار گرفتن گوشی در معرض دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد، می‌تواند سلامت باتری را به طور دائم کاهش دهد. با این حال، میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در محیط‌های بسیار گرم زندگی می‌کنند. به طور کلی اگر در یک روز آفتابی در خیابان قرار داشته باشید و گوشی در جیب شما باشد، دمای بدنه از ۳۵ درجه بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر اگر در یک خانه گرم گوشی را شارژ کنید، بدنه‌ی آن بسیار داغ می‌شود.

بنابراین همانطور که می‌بینید، گوشی شما در شرایط مختلف با حرارت بالایی روبرو می‌شود و بنابراین اگر مثلا برای حدود دو ساعت استفاده از شارژ بی‌سیم اندکی گرم شود، این موضوع نقش مهمی برای کاهش دوام باتری ایفا نمی‌کند.

شارژر بی سیم شیائومی مدل WPC02ZM

آیا باید شارژ بی‌سیم را کنار بگذاریم؟

Wireless Charge 5

شاید با خواندن قسمت آخر، به فکر کنار گذاشتن شارژ بی‌سیم و استفاده از شارژ سیمی در شب افتاده‌اید. اگر چنین کاری انجام دهید، از نظر تئوری ممکن است سلامت باتری را در حد یک یا دو درصد نسبت به شرایط گذشته بالاتر نگه دارید. به طور کلی واقعیت این است که اگر در زمینه‌ی باتری گوشی به شدت سختگیر و وسواس‌گونه عمل کنید، در نهایت باتری گوشی عمر محدودی دارد.

باتری موجود در گوشی شما مانند لاستیک اتومبیل است. همانطور که برای جلوگیری از تعویض لاستیک، اتومبیل را در پارکینگ خانه رها نمی‌کنید، نباید برای افزایش عمر باتری گوشی در این زمینه سختگیری زیادی داشته باشید. بنابراین بهتر است نگران عمر باتری گوشی خود نباشید و صرفا از امکانات گوشی لذت ببرید.

بسیاری از کاربران قبل از اینکه وضعیت باتری گوشی بسیار وخیم شود، یک گوشی جدید خریداری می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید تا سال‌ها از یک گوشی یکسان استفاده کنید، تعویض باتری هزینه‌ی خیلی زیادی ندارد.

شارژر دیواری 25 وات سامسونگ مدل EP-TA800

۵۹۹,۰۰۰

تومان

شارژر دیواری 20 وات اپل مدل B/A

۱,۳۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link