آیا رابطه جنسی روزه را باطل می‌کند؟

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟ آیا نزدیکی روزه را باطل می کند؟ با شروع ماه رمضان، این سوالی است که بسیاری در اولین روزهای ماه رمضان دارند. در ماه رمضان تکالیفی بر مسلمانان واجب است که تا حد توان باید به جا آورند. برخی چیزهایی که در شرایط عادی بدون مشکل است، در ماه رمضان جزو مبطلات روزه به شمار می آید. در این میان همسران نیز بر اساس شرایط خاص این ماه مبارک در زمان‌هایی که اجازه دارند و بر اعمال آنها آسیبی نمی‌زند از هم بهره مند شوند. اما آیا نزدیکی روزه را باطل می‌کند ؟ رابطه جنسی یا زناشویی همسران در ماه رمضان در چه شرایطی جایز است؟

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

انجام عمل زناشویی در روز و شب‌های ماه رمضان حرام نیست اما افراد روزه‌دار نمی‌توانند زمانی که روزه هستند، رابطه زناشویی برقرار نمایند زیرا برقراری رابطه جنسی برای افراد روزه‌دار حرام است و یکی از مبطلات روزه به شمار می‌رود.

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

در این مطلب سوال و جواب و استفتائاتی از چند نفر از مراجع تقلید عظام برای شما آورده ایم که امیدواریم پاسخگوی مشکلات شما در این ایام مبارک باشد.

  • سؤال: اگر زن و شوهرى در روز ماه رمضان نزدیکى کنند، حکم آن- با توجه به جهل به این موضوع- چیست؟

پاسخ: آیت‌الله روحانی می‌فرمایند: اگر جهل داشته باشند که نزدیکى در روز ماه رمضان اشکال ندارد، روزه آن‌ها باطل نمى‌شود، ولى اگر احتمال دادند و یقین نداشته و عمل را انجام دادند، روزه باطل مى‌شود.

  • سؤال: اگر شخص روزه‌دار در اثر فراموشى آمیزش جنسى کند، آیا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: اگر فراموش کند که روزه است و آمیزش جنسى کند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى هر لحظه که یادش آمد، باید فوراً از حال آمیزش خارج شود؛ وگرنه روزه‌اش باطل است.

  • سؤال: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع کند و زن نیز به آن راضى باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: دخول بدون انزال در ماه رمضان، مبطل روزه است.

  • سؤال: مردی که به هر علتی مثل مرض، روزه نمی‌گیرد، اگر همسر روزه‌دار خود را مجبور به جماع کند، روزه زن باطل است؟ و آیا کفاره دارد یا نه؟ کفاره آن به عهده چه کسی است؟

پاسخ: حضرات آیات بهجت و مظاهری می‌فرمایند: روزه او باطل می‌شود و کفاره روزه خودش و روزه زنش را باید بدهد. آیت‌الله بهجت در ادامه توضیح می‌دهند: ولى اگر زن در بین جماع راضى شود، بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و زن یک کفاره و در هر صورت زن باید قضاى روزه آن روز را به‌جا آورد.

کفاره نزدیکی

  • سؤال: اگر در روز ماه مبارک رمضان زن و شوهر نزدیکی کنند، چه حکمی دارد و باید چه کاری انجام دهند؟ آیا باید روزه را قضا بگیرند؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: بر هر یک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفاره هم بر هر دو واجب می‌شود؛ که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام، یک مد (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است.

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

عشق بازی  یا ملاعبه

سؤال: اگر مردى با همسر خود در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه کند، آیا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟

پاسخ: حضرات آیات خامنه‌ای و مکارم‌شیرازی معتقدند: اگر دخول صورت نگیرد و منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمی‌کند و روزه باطل نیست.

آیت‌الله بهجت نیز می‌فرمایند: ملاعبه زن و مرد روزه را باطل نمی‌کند، اما ایشان در پاسخ به سؤال دیگری می‌فرمایند: اگر ملاعبه منجر به انزال شود، درصورتی‌که قصد انزال داشته یا عادت او در این کار این بوده که به انزال منجر مى‏‌شده، روزه وى باطل است، اما اگر منى انزال نشده و قصد انزال هم نداشته، اشکال ندارد. آیت‌الله روحانی نیز می‌فرمایند: احتلام ناخواسته موجب افطار نمى‌شود و روزه صحیح است.

آیت‌الله تبریزی در این ‌‌باره توضیح می‌دهند: چنان‌چه قصد انزال داشته، ولو بعد از شروع در ملاعبه، روزه‌اش باطل مى‌شود و هم‌چنین است اگر بداند یا احتمال بدهد که منى از او خارج مى‌شود. آیت‌الله مظاهری نیز معتقدند: آبی که در هنگام معاشقه از زن یا مرد خارج می‌شود، پاک است و روزه را باطل نمی‌کند.

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

در وبسایت آیت الله مکارم شیرازی بحث باطل شدن روزه در اثر رابطه جنسی در قالب یک سری سوال و پاسخ آمده است که به شرح زیر است:

پرسش ۱: حکم روزه مردی که زنش روزه نیست ولی شوهر خود را مجبور به جماع میکند چیست؟ شوهر باید کفاره بدهد؟

پاسخ :کفاره ندارد.
پرسش ۲: نزدیکی کردن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
پاسخ: نزدیکی در حال روزه حرام است و روزه هر دو طرف را باطل می‌کند، حتی اگر منی بیرون نیاید، مشروط بر این‌که به مقدار ختنه‌گاه داخل شود؛ و اگر کمتر از آن باشد و منی هم بیرون نیاید باطل نمی‌شود و هرگاه شک کند که این مقدار داخل شده یا نه‌روزه‌اش صحیح است. ولی بعد از افطار تا سحر مانعی ندارد، البته باید تا قبل از اذان صبح غسل نمایند و سزاوار است در شب‌های شهادت پرهیز شود.
پرسش ۳: خانمی در وسعت وقت روزه قضای ماه مبارک رمضان گرفته است، قبل از ظهر شوهرش از او مطالبه تمکین دارد آیا تمکین بر او واجب است؟ و در صورت عدم اطاعت معصیت محسوب می‌شود و روزه‌اش صحیح است یا خیر؟
پاسخ : در فرض سؤال تمکین واجب است و عدم اطاعت معصیت محسوب میشود اما در صورت عدم تمکین هرچند کار خلافی مرتکب شده ولی روزه او صحیح است.
پرسش ۴:اگر مرد در ماه رمضان درخواست نزدیکی کند و تا اذان ‌وقتی باقی نمانده باشد در اینجا زن نباید تمکین کند؟
پاسخ :احتیاط در مسئله احتیاط واجب است و زن نباید تمکین کند.
پرسش ۵ :اگر در ماه مبارک رمضان زن وشوهر روزه دار در مقدار دخول اختلاف داشته باشند و زن مدعی است به کمتر از ختنه گاه و مرد بیش از آن و فرض دوم مرد مدعی است به کمتر از ختنه گاه و زن بیش از آن دخول صورت گرفته، حکم روزه برای طرفین در دو فرض چگونه است؟
پاسخ :هر کدام باید به وظیفه خود عمل کنند.
آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟
پرسش ۶:جماع کردن برای فرد بیمار یا معذور در روز ماه رمضان چه حکمی دارد؟
پاسخ :کسى که از روزه گرفتن معذور است مکروه است با همسر خود جماع نماید.
پرسش ۷ :چنانچه فرد روزه‌دار از روی فراموشی یا اجبار نزدیکی باهمسر داشته باشد، حکم روزه‌ی او چیست؟
پاسخ :هرگاه از روى فراموشى جماع کند و یا از روى اجبار به‌طوری‌که هیچ اختیارى نداشته باشد، روزه باطل نمی‌شود، ولى چنانچه در بین جماع یادش بیاید، یا اجبار برطرف شود، باید فوراً ترک‏ کند و الّا روزه او باطل است.
پرسش ۸ :اگر شخص روزه‌دار لواط کند و جنب شود حکم روزه‌ی فاعل و مفعول چیست؟
پاسخ :برای فاعل و مفعول هر دو: اگر منی خارج شود روزه باطل است در غیر این صورت نیز بنابراحتیاط واجب روزه باطل می‌شود و در هر دو مورد بنابر احتیاط واجب کفاره جمع واجب است.
پرسش ۹ :اگر مرد با زن روزه‌دار نزدیکی کند جنب از حرام محسوب می‌گردد؟
پاسخ :در فرض سؤال، جنب از حرام است.
پرسش ۱۰ :اگر مرد روزه‌دار تقاضای دخول کمتر از ختنه‌گاه کند، آیا بر زن باردار که روزه نیست، تمکین واجب است؟ (ضمناً زن احتمال زیاد می‌دهد که مرد با این مقدار هم انزال می‌کند)
پاسخ :درصورتی‌که یقین به باطل شدن روزه شوهر ندارد باید تمکین نماید.
آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟
پرسش ۱۱:اگر فرد روزه‌دار در ملاعبه باهمسرش، به‌صورت غیرارادی جنب شود و دو بار دیگر به همان صورت باهمسر خود ملاعبه نموده و اصلاً فکر نمی‌کرده، بازهم جنب شود و واقعاً در سه مورد اصلاً عمدی نبوده باشد، تکلیف او چیست؟
پاسخ :درصورتی‌که مطمئن بوده جنب نمی‌شود و اتفاقاً جنب شده است، روزه‌ی او صحیح است.
پرسش ۱۲ :شخصى به خیال این‌که در روز ماه مبارک رمضان، آمیزش با زوجه نه حرام است و نه‌روزه را باطل می‌کند، مرتکب آن شده است، آیا کفّاره هم دارد؟
پاسخ :در فرض سؤال فقط قضا دارد.
پرسش ۱۳:اگر شخصی در روزه مستحبی یا روزه قضا‌‌، جماع کند چه باید بکند؟
پاسخ :در روزه مستحبی کار خلافی نکرده اما روزه باطل می‌شود و در روزه قضا اگر بعدازظهر عمداً این کار را انجام دهد کفاره دارد و کفاره آن اطعام ده فقیر است و اگر نمی‌تواند ۳ روز روزه می‌گیرد.
پرسش ۱۴ :تماس جنسی (بدون دخول) باهمسر در حین روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ :اگر دخول صورت نگیرد و انزال نشود روزه باطل نیست.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.