آیا خرید کنسول بازی در شب عید تصمیم مناسبی است؟

کنسول‌های بازی را می‌توان یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های موجود در بازار دانست و افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند. با توجه به قیمتی که اخیراً این دستگاه‌ها پیدا کرده اینکه چه زمانی کنسول بازی را خریداری کنید، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با توجه به شرایط این مدت و گرانی دائم قیمت ارز، پیشنهاد می‌شود که شما هرچه زودتر این دستگاه‌ها را خریداری کنید. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز مشخص نیست ولی چیزی که مشخص است، مردم ایران علاقه شدیدی به خرید کردن در شب عید یا در چند روز آخر سال دارند.

کنسول‌های نسل ۹ حدود چند ماه است که به طور کامل بازار را بدست گرفته و باعث شدند که میزان خرید نسل ۸ بسیار کم شود. مخصوصاً اینکه مایکروسافت با عرضه کنسول سری اس (Xbox Series S) خرید کنسول‌های نسل ۸ را به طور کلی بی‌معنا کرد. به همین دلیل خرید یک کنسول بازی نسل ۸ در حال حاضر ارزش چندانی نداشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در حال حاضر موضوع اصلی این است که در شب عید کنسول بازی بخریم یا نه؟

چرا بگذاریم شب عید دستگاه بخریم؟

به طور کلی شب عید یا روزهای نزدیک به عید شلوغ‌ترین روزها برای خرید محصولات مختلف است. به دلیل اینکه اکثر افراد در طول سال وقت نکرده و خریدهای خود را به روز آخر موکول می‌کنند که تعطیل است. یکی از نکات مهم دیگر این است که در این روزها اکثر فروشگاه‌ها روی محصولات خود تخفیف گذاشته که این تخفیف‌ها باعث می‌شود شما یک خرید خوب داشته باشید. با این حال باید این موضوع را بررسی کنید و فکر نکنید که این تخفیف‌ها همیشه به نفع شما هستند.

به دلیل استقبال به شدت زیادی که در روزهای آخر سال از فروشگاه‌ها می‌شود رویکرد فروشنده‌ها به دو شکل است. اول اینکه این افراد به دلیل اینکه آخر سال بوده و می‌خواهد مغازه خود را خالی از محصول کنند، تخفیفات واقعی روی دستگاه‌ها اعمال می‌کنند. با این کار در سال بعد بار جدید با قیمت جدید آورده و سود بیشتری خواهند کرد. رویکرد دوم این است که فروشنده‌ها از این اشتیاق خریداران سوء استفاده کرده و تخفیف‌های بی‌معنا روی محصولات خود می‌گذارند. برای مثال اینکه یک کنسول پلی‌استیشن ۵ با ۱۰ درصد تخفیف همچنان ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته اصلاً منطقی نیست.

به همین دلیل توصیه ما به شما برای خرید در شب عید این است که حتماً قیمت چند فروشگاه دیگر را بررسی کنید. اگر به این موارد توجه نمی‌کنید و برایتان تخفیف فروشگاه‌ها اهمیت ندارد، اینکه در چه زمانی یک محصول را خریداری کنید تفاوت چندانی ندارد. مخصوصاً اینکه برخی از افراد می‌گویند بعد از عید کنسول یا هر محصول دیگری گران می‌شود، در اصل حقیقت ندارد. با توجه به تغییرات ارز این دستگاه‌ها همچنان به گران شدن ادامه می‌دهند و فرقی ندارد شما قبل عید آن‌ها را بخرید یا بعد عید.

چه چیزی بخریم؟

در این قسمت به شما پیشنهاد می‌کنیم که چه دستگاهی بخرید. در بازار کنسول‌ها شما موارد مختلفی از کنسول‌های نسل ۹، میان نسلی و نسل ۸ مشاهده می‌کنید. در این میان کنسول نینتندو سوییچ هم وجود دارد که دسته بندی آن در نسل‌های معمول کنسول‌ها دشوار است. به همین دلیل انتخاب دستگاه مناسب اهمیت بسیار زیادی داشته و همینطور اینکه شما باید به بودجه خود توجه کنید. خوشبختانه دستگاه‌های زیادی در بازار وجود دارند که محدوده قیمتی متفاوتی داشته و شما با توجه به بودجه خود می‌توانید یک محصول خوب را انتخاب کنید.

کنسول‌های نسل ۸

به طور کلی خرید یک کنسول نسل قبلی ارزش چندانی ندارد. به دلیل اینکه این دستگاه‌ها هر چندسال یک بار عرضه شده و به همین دلیل مدت زیادی طول می‌کشد تا یک مدل جدید عرضه شود. وقتی یک محصول جدید عرضه می‌شود، محصول قبلی به طور کامل کنار رفته و بعد از گذشت چند سال، به طور کامل از رده خارج می‌شود. حال اگر شما این سؤال را از ما حدود ۱۰ سال پیش، زمانی که پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه شدند، می‌پرسیدید؛ پاسخ ما تا این حد قاطع نبود. به دلیل اینکه شما نمی‌توانستید، عناوین بازی نسل ۷ روی کنسول‌های نسل ۸ اجرا نمی‌شدند و نسل ۷ نیز بازی‌های بسیار خوبی داشت. به همین دلیل ارزش خرید خود را تا مدت زیادی حفظ کرد.

تصویر ایکس باکس وان اس و پلی‌استیشن 4

این موضوع در زمینه نسل ۹ صدق نمی‌کند. به دلیل اینکه این کنسول‌های جدید توانایی اجرای تمامی عناوین نسل‌ ۸ و حتی ۷ و ۶ را نیز داشته و به همین دلیل خرید نسل ۸ برای تجربه عناوین آن معنای خاصی ندارد. از طرفی نسل ۹ از لحاظ سخت افزاری پیشرفت بیشتری داشته و تجربه به شدت بهتری را به کاربر ارائه می‌دهد. در زمینه قیمت باید گفت که بهتر است به کنسول سری اس هم نگاهی بکنید. این کنسول ویژگی‌های نسل ۹ را داشته و قیمت بسیار پایینی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کنسول‌های نسل ۹

در زمینه کنسول‌های نسل ۹ شما انتخاب‌های چندان زیادی ندارید. در اصل شما باید ببینید که اولویتتان چیست. با این حال ما در این قیمت یک راهنمای کامل از کنسول‌ها به شما ارائه می‌دهیم تا اگر تصمیم به خرید هرکدام از موارد زیر را داشتید، به درستی خرید بکنید. ترتیب موارد انتخاب شده نیز بر اساس قیمت آن‌ها است.

ایکس‌باکس سری اس (Xbox Series S)

بهترین رقیب برای کنسول‌های نسل ۸ همین کنسول سری اس است. این دستگاه کوچک توانایی بسیار زیادی داشته و به راحتی از پس اجرای عناوین مختلف بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی ۱۴۴۰p برمی‌آید. در زمینه بحث نرخ فریم شاید شما مانند کنسول‌های بزرگ‌تر نرخ فریم‌های بالا را تجربه نکنید اما کمتر از ۶۰ نیز نخواهد بود. از لحاظ سخت افزاری کنسول سری اس موارد بسیار زیادی را با کنسول سری ایکس مشترک دارد. با این حال برای قیمت بهتر مایکروسافت در برخی از موارد در این کنسول کم گذاشته است.

برای مثال ایکس‌باکس سری ایکس توانایی اجرا عناوین از روی دیسک را ندارد. به دلیل اینکه درایو نوری ندارد. از طرفی این کنسول دارای ۱۰ گیگابایت رم بوده که نسبت به ۱۶ گیگابایت رم سری ایکس کمتر است. همینطور اینکه سری اس دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه بوده که در مقایسه با ۱ ترابایت سری ایکس کمتر است. با این حال از لحاظ عملکردی سری اس توان بالایی داشته و به راحتی عناوین مختلف را بدون مشکل اجرا می‌کند. نکته مهم در مورد سری اس این است که این کنسول یک دستگاه نسل نهمی است. به همین دلیل ویژگی‌های مهم مربوط به کنسول‌های این نسل مثل از بین رفتن صفحه لود بازی‌ها را دارد.

از طرفی مایکروسافت به احتمال زیاد از این کنسول تا زمانی که از سری ایکس پشتیبانی کند، حمایت می‌کند. به همین دلیل ما شاهد عرضه عناوین مختلف برای کنسول سری اس خواهیم بود. همینطور اینکه از یاد نبرید که سری اس از لحاظ پردازنده اصلی و گرافیکی مشابه سری ایکس است. به همین دلیل تکنولوژی جدیدی دارد ولی قدرت کمتری دارد. از طرفی قیمت این کنسول بسیار مناسب بوده که ارزش خرید آن را به شدت بالا می‌برد. در انتها گیم‌پس را از یاد نبرید. این سرویس به شدت ارزش خرید سری اس را بالا می‌برد.

کنسول ایکس باکس سری اس

نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

در زمینه نسل نمی‌توان به طور دقیق گفت که کنسول نینتندو سوییچ یک دستگاه نسل نهمی است به دلیل اینکه سه سال قبل از عرضه کنسول‌های نسل نهمی وارد بازار شد. نکته اینجاست که نینتندو به بهترین نحو از کنسول خود پشتیبانی کرده است. نینتندو سوییچ سخت افزار چندان قدرتمندی ندارد. با این حال شرکت سازنده به بهترین نحو برای آن بازی عرضه کرده و از قدرت کم آن نهایت استفاده را کرده است.

بحث اینجاست که تا چند سال پیش هم ما شاهد عرضه عناوین بزرگ مثل ویچر ۳ یا فیفا برای نینتندو سوییچ بودیم. پس از مدتی زمانی که سخت افزار این کنسول برای عناوین جدید بسیار محدود کننده شده، شرکت‌های سازنده بازی هم از آن قطع امید کرده و برای نینتندو سوییچ بازی خاصی تولید نمی‌کنند. به همین دلیل اکثر بازی‌های سوییچ عناوینی هستند که شرکت‌های زیر نظر نینتندو یا خود نینتندو آن‌ها را ساخته است.

اگر شما از طرفداران عناوین نینتندو باشید، قطعاً کنسول نینتندو سوییچ مناسب شماست. در اصل این عناوین در زمینه گرافیکی چندان قوی نیستند ولی در زمینه گیم‌پلی داستان به شدت قدرتمند هستند. از طرفی نینتندو چندی پیش یک مدل جدید از سوییچ به نام اولد (OLED) را عرضه کرد. این مدل جدید یک به روزرسانی بسیار خوب برای سوییچ بود و این مجموعه را دوباره زنده کرد. به طور کلی سوییچ یک دستگاه بسیار خاص بوده که برای همه افراد مناسب نیست ولی اگر طرفدار بازی‌های خاص نینتندو باشید، یک دستگاه بسیار خوب است.

کنسول نینتندو سوییچ اولد

ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X)

ایکس‌باکس سری ایکس یک کنسول نسل نهمی کامل است. انتخاب میان سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ به طور کامل به بودجه و بازی‌هایی که دوست دارید بستگی دارد. به دلیل اینکه این دو دستگاه از لحاظ سخت افزاری بسیار مشابه یکدیگر هستند. همینطور اینکه از لحاظ قیمتی تفاوت به اندازه سری اس با این دو کنسول نیست و به همین دلیل در هنگام خرید شما باید سلیقه خود را در عناوین بازی بسنجید.

مایکروسافت تلاش بسیار زیادی کرده تا ارزش خرید کنسول خود را بالا ببرد. به همین دلیل این کنسول یک دستگاه بسیار با کیفیت است. از طرفی با خرید سرویس گیم‌پس ارزش خرید سری ایکس بالاتر هم می‌رود. سری ایکس دارای ۱ ترابایت حافضه داخلی با سرعت بسیار بالا است. البته شما می‌توانید با خرید حافظه‌های جانبی مخصوص ایکس‌باکس سری اس و ایکس آن‌را ارتقاء دهید. به طور کلی در زمینه نرم افزار مایکروسافت عملکرد بهتری دارد.

مایکروسافت از تجربه خود در زمینه نرم افزار استفاده کرده تا رابط کاربری بسیار خوبی را برای ایکس‌باکس سری ایکس بسازد. به همین دلیل از لحاظ نرم افزاری سری ایکس عملکرد بهتری نسبت به پلی‌استیشن ۵ دارد. در اصل مایکروسافت تلاش کرده تا بسیار محتاطانه در زمینه سری اس و ایکس کار کند و به همین دلیل این دو کنسول قابلیت بسیار چشم گیری ندارند. با این حال یک خرید خوب و مطمئن هستند. چیزی که با خرید آن ناامید نخواهید شد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس

پلی‌استیشن ۵ (Playstation 5)

کنسول پلی‌استیشن ۵ نهایت چیزی است که شما می‌توانید از نسل ۹ بدست بیاورید. به دلیل سخت افزار مشابه با سری ایکس، سونی تمام تلاش خود را کرده تا در این دستگاه نوآوری بکند. از طراحی بسیار جالب تا جزئیاتی مثل وجود علامت‌های ریز مربع، مثلث، دایره و ضرب‌در به صورت ریز در دستگاه همگی باعث شدند تا پلی‌استیشن ۵ یک کنسول کامل باشد. از طرفی دسته پلی‌استیشن ۵ نیز بسیار نوآور است.

تکنولوژی به کار رفته در کنترلر دوئل سنس (Dual Sense) باعث شده تا این دسته بسیار پیشرفته باشد. از صفحه قابل لمس تا حسگر ژیروسکوپ گرفته تا سیستم هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) و ادپتیو تریگر (Adaptive Trigger) همگی باعث شدند تا این کنترلر بسیار کامل باشد. سونی موفقیت بسیار خوبی در نسل ۸ کسب کرد و به همین دلیل تصمیم گرفت در نسل ۹ نوآوری کند و همین باعث شد تا به موفقیت خود ادامه دهد.

پلی‌استیشن ۵ نیز قابل ارتقاء حافظه را دارد. با این حال شما نیاز به یک سیستم مخصوص کنسول نیستید و می‌توانید از انواع حافظه‌های جامد (SSD) موجود در بازار استفاده کنید. تنها باید توجه کنید که تمام موارد مورد نیاز کنسول را داشته باشد. اینکه به طور دائم می‌گوییم انتخاب میان پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس به سلیقه بازی شما بستگی دارد، این است که عناوین انحصاری پلی‌استیشن بسیار خوب هستند.

بازی‌هایی مثل خدای جنگ (God of War)، آخرین ما (The Last of Us)، آنچارتد (Uncharted) و موارد دیگر همگی انحصاری سونی بوده و پس از چندین سال برای کامپیوتر عرضه می‌شوند. به همین دلیل پلی‌استیشن ۵ در این زمینه برتری مشهودی دارد. با این حال نکته مثبت ایکس‌باکس در سرویس گیم‌پس (GamePass) است. شما با استفاده از این سرویس به راحتی می‌توانید با خرید یک اشتراک ماهانه به عناوین مختلفی دسترسی داشته باشید. برخلاف تصور بازی‌های بسیار خوبی روی سرویس گیم‌پس وجود دارند.

سونی نیز تلاش کرد تا با تغییر سرویس پلاس (Playstation Plus) به رقابت با گیم‌پس برود. تا الان هم سونی خوب عمل کرده است. با این حال گیم‌پس بسیار پخته‌تر بوده و سابقه بسیار زیادی دارد. از طرفی تا الان این سیستم بسیار بهینه شده و عناوین بسیار خوبی روی آن حضور دارند. به همین دلیل سرویس گیم‌پس یک برتری برای مایکروسافت محسوب می‌شود.

کنسول پلی‌استیشن 5

جمع‌بندی

کمی از بحث اصلی منحرف شدیم. موضوع اینجاست که آیا یک کنسول بازی در شب عید یا روزهای نزدیک به عید خریداری کنیم یا نه. اگر یک تخفیف بسیار خوب پیدا کردید بله ولی اگر تخفیف یا اختلاف قیمت خاصی پیدا نکردید، نه. در اصل اینکه شما وارد دام فروشندگان شده و کنسول‌های بازی را به بهانه اینکه سال آینده بسیار گران می‌شود و حرف‌هایی از این قبیل بخرید، ضرر خواهید کرد. شما باید بدانید که با توجه به روند ارز قیمت کنسول‌های بازی رو به افزایش است. پس تفاوتی ندارد که شما کی کنسول را بخرید این دستگاه‌ها همواره در حال گران شدن هستند.

با این حال انتخاب درست بکنید. با توجه به این قیمت‌ها کنسول‌های بازی ارزان نیستند و به همین دلیل باید توجه کنید که کدام دستگاه‌ را خریداری می‌کنید. به دلیل اینکه تعویض آن کار بسیار دشواری در آینده خواهد بود. پس در مورد دستگاه مورد نظر به طور کامل تحقیق کنید و از خرید کنسول‌های نسل ۸ پرهیز کنید.


کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 سری 1216A ظرفیت 825 گیگابایت
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES X ظرفیت 1 ترابایت
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت
کنسول بازی قابل حمل نینتندو سوئیچ مدل Lite

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.