آیا توییتر یک باتلاق برای ایلان ماسک خواهد بود؟

بالاخره بعد از ماه‌ها درگیری و حواشی مختلف، ایلان ماسک با پرداخت ۴۴ میلیارد دلار شبکه اجتماعی توییتر را تصاحب کرد. در این مدت تحلیل‌های زیادی در مورد این موضوع منتشر شده و در این مطلب می‌خواهیم این سوال را مطرح کنیم که آیا ایلان ماسک در باتلاق توییتر فرو خواهد رفت؟

منطق عجیب در مورد ایلان ماسک این است که ثروتمندترین مرد روی کره زمین است و بنابراین یک نابغه محسوب می‌شود. اما اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها تصاحب توییتر برای او به شکست بزرگی تبدیل شود، مهم‌ترین ویژگی ایلان ماسک یعنی شهرتش مورد تهدید قرار می‌گیرد.

اول از همه باید بگوییم که به گفته‌ی کارشناسان، تصاحب توییتر اصلا خرید عاقلانه‌ای نیست. کل درآمد توییتر در سال گذشته به فقط ۵ میلیارد دلار می‌رسد و در این میان هیچ سودی راهی خزانه‌ی این شرکت نشده است. اما در هر صورت توییتر همچنان اهمیت زیادی برای کاربران دارد و به همین خاطر افراد مشهوری مانند ایلان ماسک از این پلتفرم برای ارتباط با کاربران استفاده می‌کنند و همین افراد می‌توانند تا حدی بر گفتمان عمومی تاثیر بگذارند. اما در هر صورت واقعیت این است که توییتر در زمینه‌ی کسب درآمد عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

ایلان ماسک توییتر

طبق گزارش‌های منتشر شده، ایلان ماسک به سرمایه‌گذاران اعلام کرده که او درآمد توییتر را در عرض ۳ سال دو برابر می‌کند. با وجود اینکه عملی کردن چنین هدفی بعید به نظر می‌رسد، اما افرادی که برای این قرارداد سرمایه‌گذاری کرده‌اند ظاهرا با ایلان ماسک موافق هستند. ما فرض می‌کنیم ایلان ماسک موفق به افزایش درآمد توییتر می‌شود اما این موضوع تاثیر زیادی روی شهرت او ندارد. وقتی که یک دانش‌آموز برای یک درس نمره‌ی ۲۰ به دست می‌آورد، کسب نمره‌ی ۲۰ در آزمون‌های بعدی دیگر موفقیت چندان مهمی محسوب نمی‌شود. اما وقتی که یک دانش‌آموز در تمام امتحانات یک درس نمره ۲۰ به دست می‌آورد و در یک آزمون رد می‌شود، چنین اتفاقی یک خبر مهم به حساب می‌آید.

بخش مهمی از موفقیت شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس ارتباط مستقیمی با شهرت ایلان ماسک دارد. آقای ماسک برخلاف بسیاری از مدیرعامل‌ها حضور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد و از این راه برای مارکتینگ استفاده می‌کند. در حقیقت او بین کاربران آنقدر معروف و محبوب است که سایت‌ها و چندین کانال یوتیوب فقط در مورد ایلان ماسک و شرکت‌های او خبرهای مثبتی منتشر می‌کنند.

طرفداران ایلان ماسک می‌گویند که او به آن‌ها امید می‌دهد. او از آینده‌ای هیجان‌انگیز صحبت می‌کند؛ همان چیزهایی که داستان‌های علمی-تخیلی به ما وعده داده بودند. اما آیا خرید یک شبکه اجتماعی چه کمکی به تصویر برند ایلان ماسک می‌کند؟ فردی که قول داده بود مردم را به مریخ بفرستد، حالا باید بخشی از وقت خود را صرف مدیریت محتوا در یک شبکه‌ی اجتماعی کند.

دردسرهای مدیریت توییتر

ایلان ماسک توییتر

آقای ماسک در مورد توییتر وعده‌های زیادی مطرح کرده ولی یکی از مهم‌ترین وعده‌ها این است که سختگیری‌های مربوط به محتوا را کاهش می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از کاربران خواهان مدیریت محتوا هستند و فقط بر سر چگونگی این مدیریت اختلاف نظر وجود دارد. طرفداران ایلان ماسک بر این باور هستند که توییتر در دوران او به آن‌ها اجازه می‌دهد که هرکاری که دوست دارند انجام دهند. اما واقعیت این است که مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر فعالیت کاربران اصلا کار ساده‌ای نیست و در نهایت صدای بخشی از کاربران درمی‌آید.

به طور کلی تمام شبکه‌های اجتماعی مشهور برای مدیریت محتوا با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال تیک‌تاک برای اینکه افراد دارای معلولیت مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، ویدیو‌های آن‌ها را به افراد کمتری نشان می‌دهد. مثلا چند سال قبل رفتار بسیار بد فیسبوک نسبت به افرادی که وظیفه‌ی نظارت بر پست‌ها را بر عهده دارند، سروصدای زیادی راه انداخت و در همین زمینه می‌توانیم به فروش کیت‌های خودکشی در آمازون اشاره کنیم که آن هم با اعتراضات گسترده روبرو شد.

ماسک بیش از ۱ بار شرکت تسلا را از ورشکستگی نجات داده و بر سر همین موضوع هم شهرت او افزایش یافته است. خودروهای الکتریکی تسلا بازار را متحول کرده‌اند و حتی افرادی که طرفدار حفظ محیط زیست نیستند هم به طرفداران این ماشین‌ها تبدیل شده‌اند. بخش مهمی از ثروت ایلان ماسک از طرف سهام‌های تسلا تامین می‌شود و به لطف افزایش چندین برابری قیمت سهام این شرکت، آقای ماسک با عبور از جف بزوس به پولدارترین فرد جهان تبدیل شد. اما اگر قیمت سهام تسلا به طور جدی کاهش پیدا کند، آیا شهرت ایلان ماسک هم سقوط می‌کند؟

ایلان ماسک توییتر

آقای ماسک برای خرید توییتر، در کل ۱۵.۳ میلیارد دلار از سهام تسلا را به فروش رسانده و بنابراین میزان سهمی که از این شرکت در اختیار دارد به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به همین خاطر اگر در آینده تسلا با چالش‌های زیادی روبرو شود، ممکن است سهام‌داران او را تحت فشار زیادی قرار بدهند.

شهرت ایلان ماسک در سال‌های اخیر چندین برابر شده که بخش مهمی از این افزایش شهرت به لطف توییت‌های او صورت گرفته است. او حالا به قدرتی دست پیدا کرده که صرفا با انتشار توییت‌های مختلف نه‌تنها می‌تواند قیمت سهام تسلا را بالا و پایین کند، بلکه قیمت رمز‌رزها را هم تغییر می‌دهد.

آینده‌ی مبهم ثروتمندترین فرد جهان

5 18

ماه‌ها قبل ایلان ماسک در جریان مصاحبه‌ای گفت که او قبلا می‌توانست به کافی‌شاپ برود و خیلی راحت یک قهوه سفارش دهد. اما حالا به سختی می‌تواند به یک رستوران برود. بنابراین توییتر علاوه بر اینکه پلتفرمی برای مطرح کردن ایده‌های او محسوب می‌شود، بخش مهمی از زندگی اجتماعی او هم به حساب می‌آید. در چنین محیطی او حتی به پرسش‌های کاربران معمولی هم پاسخ می‌دهد.

با توجه به اینکه توییتر دیگر در بازار سهام حضور نخواهد داشت، فقط با بررسی قیمت سهام نمی‌توانیم از احساس کاربران و بازار نسبت به این شرکت خبردار شویم. اما از طرف دیگر تسلا همچنان یک شرکت سهامی عام به حساب می‌آید و سهام آن خرید و فروش می‌شود. بنابراین اگر تسلا هم دچار مشکل شود، ثروت ایلان ماسک به طور قابل توجهی پایین می‌‌آید. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا توییتر به شکست بزرگی برای ایلان ماسک تبدیل می‌شود و در صورتیکه ثروت او بسیار کاهش پیدا کند، آیا همچنان به عنوان نابغه در نظر گرفته می‌شود؟

منبع: The Verge

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.