آیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟

در همان زمان معرفی کنسول ایکس‌باکس سری اس، عده‌ای نگران سخت‌افزار ضعیف‌تر این کنسول نسبت به برادر قدرتمندش بودند. از همان روزها هم شرکت مایکروسافت دائماً وعده می‌داد که قرار نیست تفاوتی بین این دو کنسول قائل شود و تمام بازی‌های نسل نهم برای این کنسول ۳۰۰ دلاری هم منتشر خواهد شد.

این وعده تا امروز محقق شده است و بازی‌ها به هر شکل ممکن روی ایکس‌باکس سری اس اجرا شده‌اند. اما آیا این به معنای آن است که XBOX Series S در آینده هم قرار نیست با چالشی مواجه شود؟ بعید است. همراه ویجیاتو باشید.

از همان روزهای ابتدایی عرضه‌ی این کنسول جمع و جور، حرف و حدیث‌هایی در سایت‌های خبری و فروم‌های اینترنتی منتشر می‌شد که کسی آن‌ها را جدی نمی‌گرفت. همه به غول تکنولوژی آمریکایی که حالا برای چهارمین نسل پیاپی در بازار کنسول‌های بازی حضور داشت، اعتماد داشتند که می‌تواند کنسولی کوچک، ارزان و باکیفیت تولید و روانه‌ی بازار کند. این روزها ولی همان حرف و حدیث‌ها بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد و کمی هم با صدای بلندتری بازگو می‌شوند. ظاهراً ایکس‌باکس سری اس دردسر اصلی توسعه‌دهندگان در این نسل است.

آیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتوآیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتو

صحبت‌های جدید پیرامون این کنسول تمام دیجیتال، از آخرین نمایش بازی بالدرز گیت ۳ شروع شد. جایی که استودیو توسعه‌دهنده‌ی بازی، یعنی Larian Studios اعلام کرد که این بازی نقش‌آفرینی و بسیار مورد انتظار، برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن ۵ منتشر خواهد شد. اینکه سازندگان اسمی از کنسول‌های ایکس‌باکس به میان نیاوردند، این حدس را به وجود آورد که بالدر گیت ۳ به یک بازی انحصاری کنسولی برای پلی‌استیشن تبدیل شده است.

تیم توسعه‌دهنده اقدام به شفاف‌سازی کرد و گفت که چنین موضوعی حقیقت ندارد. آن‌ها تنها دلیل نبود نام ایکس‌باکس در بین پلتفرم‌های مقصد را «مشکلات فنی» عنوان کردند. مشکلاتی که به نظر می‌رسد بی‌ربط به سخت‌افزار ضعیف‌تر ایکس‌باکس سری اس نباشد.

بیانیه‌ی تیم توسعه‌دهنده‌ی بازی، به شرح زیر است:

ما در حال توسعه‌ی یک نسخه‌از بازی بالدرز گیت ۳ برای ایکس‌باکس بودیم ولی متاسفانه به مشکلاتی فنی برخورد کردیم. مشکلاتی که باعث شد به شکلی کامل و ۱۰۰٪ از معرفی نسخه‌ی ایکس‌باکس بازی مطمئن نباشیم. پیش از اعلام عرضه‌ی بازی برای ایکس‌باکس‌ها باید مطمئن باشیم که راه حل مناسب را پیدا کرده‌ایم.

به طور خاص، ما موفق نشدیم تجربه‌ای یکسان بین نسخه‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس، در بخش اسپلیت اسکرین کوآپ خلق کنیم. موردی که یک لازمه‌ی اصلی برای انتشار بازی است.

درست است که به طور مشخص، ایکس‌باکس سری اس به عوان مشکل توسعه‌ی بازی خطاب نشد، ولی واضح است که کنسول ضعیف‌تر، مشکلاتی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است.

اجرای اسپلیت اسکرین بخش کوآپ، نیازمند منابع بیشتری از سخت‌افزار کنسول است. قطعات باید بتوانند دو بازیکن را که به طور همزمان در حال حرکت در دو نقطه‌ی مختلف از نقشه هستند تشخیص دهد و دستورات آن‌ها را اجرا کند. مشخصاً ایکس‌باکس سری ایکس که عنوان «قدرتمند‌ترین کنسول جهان» را یدک می‌کشد، مشکلی در این بخش ندارد و اگر مشکلی وجود دارد، مربوط به دستگاه ۳۰۰ دلاری است.

آیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتوآیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتو

چنین بیانیه‌ای، اولین واکنش نسبتاً مستقیم به مشکلاتی است که ایکس‌باکس سری اس و اختلاف قدرتش با ایکس‌باکس سری ایکس برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است. حداقل اولین بار است که به شکل عمومی به این اختلاف قدرت سخت‌افزاری اشاره می‌شود.

مایکروسافت هنوز خلف وعده نکرده و تمام بازی‌های منتشر شده را برای هر دو کنسول در دسترس قرار داده و ظاهراً همین سیاست مایکروسافت، تنها دلیلی است که نسخه‌ی پلی‌استیشن بازی بالدرز گیت ۳ تاریخ انتشار مشخصی دارد و نسخه‌ی ایکس‌باکس آن نه. چرا که سازنده برای انتشار بازی‌اش روی کنسول ایکس‌باکس، باید بازی را به شکل استاندارد، روی هر دو کنسول اجرا کند.

ظاهراً مایکروسافت قانون مشخصی برای انتشار بازی‌ها روی پلتفرم خود دارد. سازندگان موظف هستند تا در بخش گیم‌پلی بازی‌های خود، تجربه‌ی مشابهی برای کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس بسازند. در غیر اینصورت، سازندگان اجازه‌ی انتشار بازی‌های خود روی پلتفرم مایکروسافت را نخواهند داشت. شاید اگر چنین قانونی وجود نداشت، سازندگان به سادگی قید توسعه‌ی نسخه‌ی سری اس بازی را می‌زدند و تنها آن را برای کنسول قوی‌تر ردموندی‌ها منتشر می‌کردند. یا حداقل امکان تجربه‌ی بخش کوآپ به شکل اسپلیت اسکرین را از نسخه‌ی سری اس آن حذف می‌کردند. ولی این تصمیم منجر به عدم انتشار بازی روی کنسول خانگی مایکروسافت خواهد شد.

لازم به ذکر است که این قانون تنها در مورد گیم‌پلی و تجربه‌ی بازیکن از بازی است. به طور مثال اکثر سازندگان برای پوشش ضعف سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری اس، بازی خود را با رزولوشن و نرخ فریم‌ریتی پایین‌تر از نسخه‌ی سری ایکس آن منتشر می‌کنند. ولی وقتی در مورد یک ویژگی گیم‌پلی بازی صحبت می‌کنیم، نمی‌توان آن را ساده گرفت.

ظاهراً باید اعتراف کنیم که ایکس‌باکس سری اس یک مشکل است. بله! متوجه هستم که با توجه به قیمت پایینی که دارد و در صورت همراهی با یک اشتراک گیم پس، ایکس‌باکس سری اس تبدیل به ارزشمند‌ترین محصول ویدئوگیمی بازار می‌شود ولی همین قیمت پایین که سخت‌افزار ضعیف‌تر کنسول را به همراه دارد، تبدیل به پاشنه‌ی آشیل جذاب‌ترین محصول این روزهای مایکروسافت می‌شود.

آیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتوآیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟ - ویجیاتو

یک بار دیگر تکرار می‌کنم که ایکس‌باکس سری اس بهترین، ارزان‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ی موجود برای ورود به نسل نهم کنسول‌های خانگی است. ولی بیایید کمی صادقانه‌تر به موضوع نگاه کنیم. تجربه نشان داده با گذشت یکی دو سال از عمر هر نسل، سازندگان تسلط بیشتری روی سخت‌افزارهای جدید پیدا کرده و به همان اندازه هم جاه‌طلبی بیشتری را به بازی‌های خود تزریق می‌کنند. جاه‌طلبی‌هایی که سازندگان بیشتری را به نقطه‌ای می‌رساند که سازندگان بالدرز گیت ۳ به آن رسیده‌اند. ما در موقعیتی قرار داریم که یک کنسول ارزان‌تر، در حال نگه عقب نگه داشتن سازندگان از انتشار بازی‌های خود، روی کنسولی قدرتمند هستند. یا حداقل باعث می‌شود تا انتشار بازی روی این پلتفرم‌ها با تاخیر مواجه شوند.

مدافعان ضعف سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری اس همیشه از نینتندو سوئیچ به عنوان یک مثال نقض استفاده می‌کردند و می‌گفتند کنسولی مثل سوئیچ به راحتی در بازار به حیات خود ادامه می‌دهد و به موفقیت‌های مالی بزرگی نیز دست پیدا کرده است. پس چرا سری اس نتواند؟ بازی بالدرز گیت۳ بهترین پاسخ ممکن است! سازندگان به سادگی قید توسعه‌ی نسخه‌ی سوئیچ بازی را زدند. اتفاقی که قاعدتاً باید برای نسخه‌ی ایکس‌باکس سری اس بازی نیز رخ می‌داد؛ ولی با توجه به سیاست‌های مایکروسافت و شرایط موجود، می‌تواند تبدیل به دلیل عدم انتشار بازی روی هر دو کنسول ایکس‌باکس شود. حالا مالکان تمام کنسول‌های مایکروسافت (از جمله خود بنده) ممکن است امکان تجربه‌ی بالدرز گیت ۳ را به کلی از دست بدهند و این اتفاق می‌تواند در آینده برای بازی‌های بیشتری تکرار شود.

ظاهراً کنسول تمام دیجیتالی و ۳۰۰ دلاری مایکروسافت که قرار بود با همراهی اشتراک گیم پس، تبدیل به برگ برنده‌ی ردموندی‌ها در نسل نهم باشد، در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها در نسل جاری است. مشکلی که احتمالاً از مشکلات حقوقی خرید اکتیویژن بلیزرد نیز بزرگ‌تر شود. فیل اسپنسر و تیمش یا باید راه حلی برای مشکل جدید ۳۰۰ دلاری خود بکنند، یا این نسل را هم به سونی و پلی‌استیشن واگذار کنند.

نظر شما در این مورد چیست؟

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link