آدرس سایت بهترین فروشگاه ها و بازارهای NFT سال ۲۰۲۲

بازار NFTها در سال ۲۰۲۱ رشد انفجاری تجربه کرد و با داغ‌تر‌شدن بحث متاورس و زمین‌های دیجیتال، NFTها در سال جدید نیز رشدش را ادامه می‌دهند. توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد نمایانگر مالکیت روی آثار دیجیتال مانند تصاویر هنری یا موسیقی یا ویدئو هستند و بازارهای خریدوفروش NFTها را گرم نگه‌ داشته‌اند.

این مقاله را ابتدا شاهو فریور در ۲۲ دی ۱۴۰۰ نوشته و مجتبی بوالحسنی آن را در ۱۳ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است.

در سال گذشته، فروش ۶۹ میلیون دلاری یکی از آثار بیپل در حراجی کریستیز باعث شد علاقه‌مندان به‌طور دیوانه‌واری یکی پس از دیگری NFT بخرند و در‌این‌میان، واریز میلیون‌ها دلار به این بازار برای خرید مجموعه‌های NFT کریپتوپانک و Bored Apes و Loot را شاهد بودیم.

معرفی فروشگاه اینترنتی و بازار NFT که هر تریدری باید بشناسد!

حال، این NFTها در کجا خریدوفروش می‌شوند؟ فروشگاه‌های اینترنتی متعددی برای این منظور راه‌اندازی شده‌اند. در این مقاله، بهترین فروشگاه‌های NFT را معرفی می‌‌کنیم؛ پس تا پایان با زومیت همراه باشید.


۱. اوپن سی (OpenSea)

معروفترین بازارهای NFT 1 - Opeansea

اوپن سی ازجمله بزرگ‌ترین و شاید بهترین فروشگاه NFT همتابه‌همتا است. در زمان نوشتن این مقاله، طبق داده‌های به‌دست‌‎آمده از DappRadar حجم مبادلات در این وب‌سایت به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. در این فروشگاه اینترنتی، NFTهای آثار هنری کلکسیونی، آیتم‌های داخل بازی، آثار هنری، موسیقی، تصایور با فرمت GIF و… فروخته می‌شود.

اتصال به این فروشگاه آسان است و تنها با اتصال کیف‌پول متامسک یا سایر کیف‌پول‌ها می‌توان خریدوفروش کرد. پس از اتصال والت، خرید NFT کار آسانی است، فقط کافی است در میان مجموعه‌های مختلف NFT شروع به جست‌وجو کنید و توکن دلخواهتان را انتخاب و سپس قیمت پیشنهادی خود را برای خرید وارد کنید. سپس منتظر بمانید تا فروشنده پیشنهاد شما را تأیید کند.

مقاله‌ی مرتبط:

در این وب‌سایت می‌توانید به‌آسانی NFT خود را بسازید. برای این کار، ابتدا وارد تب Create شوید و پس از اتصال والت خود به‌عنوان سازنده‌ی اثر، NFT خود را بارگذاری کنید. درادامه، قسمت توضیحات را پر کنید و منتظر بمانید تا خریدار از راه برسد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این وب‌سایت، امکان خرید توکن‌های LAND مربوط به زمین‌های مجازی بازی دیسنترالند است. برای این منظور، در قسمت جست‌وجوی وب‌سایت واژه‌ی Decentraland را وارد کنید.


۲. فروشگاه اکسی (Axie Marketplace)

معروفترین بازارهای NFT 2 -AXIE

بازی ویدئویی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) مبتنی‌بر NFT و حجم ترید در این وب‌سایت به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده‌ است. در این فروشگاه، به‌طور خاص توکن‌های مرتبط به اکسی فروخته می‌شود؛ یعنی همان حیوانات دیجیتالی شبیه پوکی‌مون. بازی‌کنندگان اکسی در این فروشگاه حیوانات به‌دست‌آمده از بازی را خریدوفروش می‌کنند.

برخلاف آثار هنری NFT که تنها به‌خاطر زیبایی و تکمیل کلکسیون به‌کار می‌رود، NFTهای اکسی اینفینیتی هدف دارند‌ و آن استفاده از آن‌ها در نبردهای بازی برای جنگیدن با هیولاهای داخل بازی و نیز نبرد با سایر کاربران است. کاربران با این کار توکن‌هایی به‌دست می‌آورند که از آن برای تولید موجودات اکسی جدید استفاده می‌شود. بعضی از کاربران اکسی در فیلپیین و اندونزی به‌دلیل وضعیت اقتصادی این کشور و نرخ دلار، ازطریق بازی‌کردن گذران زندگی می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

اکسی اینفینیتی یکی از سرویس‌های پیچیده‌ی NFT است و حتی قبل از امکان بازی، باید از چندین خان گذشت. علاوه‌بر داشتن والتی مانند متامسک، باید والت رونین (Ronin) نیز داشته باشید و به آن اتر واریز کنید. سپس، حداقل سه اکسی از فروشگاه اکسی بخرید. این کار چند‌صد دلار هزینه برمی‌دارد. این بازی برای گیمرهای تفننی نیست؛ بااین‌حال، دسترسی به این بازی برای کاربران کریپتو کاری مشکل نیست.


۳. کریپتوپانکز / لاروا لَبز (CryptoPunks / Larva Labs)

معروفترین بازارهای NFT 3 - Cryptopunks

مقاله‌ی مرتبط:

مجموعه‌ی کریپتوپانکز یکی از اولین مجموعه‌های NFT در شبکه‌ی اتریوم است که شامل ده‌هزار شخصیت است که به‌صورت اتفاقی و با هنر پیکسلی ساخته شده‌اند و هر‌کدام از این شخصیت‌ها ویژگی خاص خود را دارند. در آغاز می‌توانستید این NFTها را به‌رایگان به‌دست آورید؛ اما امروزه تنها می‌توان آن‌ها را خرید.

برای خرید کریپتوپانک‌ها، ابتدا باید به فروشگاه NFT لاروا لبز وارد شد. در این وب‌سایت، اکثر فروش‌ها انجام می‌شود. قیمت این NFTها به‌هیچ‌وجه ارزان نیست و در‌حال‌حاضر حداقل قیمت یکی از آن‌ها ۹۴٫۹۹ اتر، یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار است. گران‌ترین NFT این مجموعه، یعنی شماره‌ی ۷۵۲۳، ۱۱٫۷۵ میلیون دلار قیمت دارد. این امر دلیل حجم بازار ۲٫۴ میلیارد دلاری این فروشگاه اینترنتی را توضیح می‌دهد.


۴. فروشگاه NBA Top Shot

معروفترین بازارهای NFT 4 - NBA TOP SHOT

یکی از بهترین مجموعه‌های NFT که از همه بیشتر توجه عموم را به خود جلب کرد، NBA تاپ شاتز است و مجموعه‌ای از کارت‌های قابل‌معامله‌ی دیجیتالی را شامل می‌شود که ازلحاظ ویدئویی مهم است. زمانی که یکی از بسته‌های عرضه‌شده را بخرید، این کلیپ‌ها در والت شما ذخیره می‌شوند. سپس می‌توان کلیپ‌ها را مشاهده کرد یا آن‌ها را در فروشگاه NBA Top Shot فروخت.

مقاله‌ی مرتبط:

یکی از دلایل موفقیت تاپ شاتز و حضور آن در فهرست بهترین فروشگاه‌های NFT، این است که خالق این مجموعه، یعنی لاروا لبز، شروع کار را برای کاربران تازه‌کار آسان کرده است. آسان‌ترین راه ثبت‌نام در تاپ شاتز، اتصال اکانت گوگل به Dapper است. پس‌از‌آن باید شماره تلفن‌همراه خود را وارد و پیامک احزار هویت را دریافت کنید.

درادامه، باید چندین مرحله دیگر را طی کنید؛ ازجمله انتخاب تیم محبوب بسکتبالتان‌. سپس، می‌توانید در صف خرید بسته‌های جدید قرار بگیرید و بسته‌ای را بخرید. در این مرحله، دوباره پیامک دیگری دریافت و سپس روش پرداخت خود را انتخاب می‌کنید. این امر می‌تواند شامل پرداخت از کیف‌پول دیجیتال، والت Flow، از حساب Dapper یا از کارت اعتباری باشد.


۵. رِیربل (Rarible)

معروفترین بازارهای NFT 5 - Rarible

رِیربل یکی از فروشگاه‌های پیشرو NFT در بلاک‌چین اتریوم است که می‌توان آن را ازجمله بهترین روش‌های فروش NFT درنظر گرفت. این پلتفرم را جامعه‌‎ی کاربران کنترل می‌کنند و مجموعه‌ی گسترده‌ای از هنرهای دیجیتال و آثار کلکسیونی را دربر می‌گیرد. ریربل با داشتن بیش از ۲۲۷ میلیون دلار حجم ترید، تاکنون جزو یکی از برترین بازارهای این حوزه بوده است.

در ریربل همانند اوپن سی، می‌توان انواع NFT را خریدوفروش کرد. همچنین، کاربران می‌توانند برای یک تصویر، بیش از یک توکن NFT بسازند و آن را چندین بار بفروشند. ریربل دارای واسط کاربری آسان برای کاربران تازه‌کار است. کاربرانی که با فروشگاه‌های مشابه مانند اوپن سی آشنا هستند، در این پلتفرم نیز به‌آسانی خریدوفروش می‌کنند.

این فروشگاه از بسیاری از کیف‌های دیجیتال مانند متامسک و مای اتر والت و والت‌های موبایل مانند والت کانکت (WalletConnect) پشتیبانی می‌کند. پس از ورود به حساب کاربری، می‌توان با استفاده از سرمایه‌های داخل والت خود NFTها را خریدوفروش کرد.


۶. سوپر رِیر (SuperRare)

معروفترین بازارهای NFT 6 - Superrare

سوپررِیر درمقایسه‌با ریربل، ساختار منظم‌تری دارد. در ریربل با دنیایی از گیف‌های چشمک‌زن و حراجی‌های آنلاین بمباران می‌شوید؛ اما در سوپرریر، همه‌چیز ظاهر مینیمالیستی و ساده‌شده‌ای دارد. SuperRare بسیار گلچین‌شده است و در میان پلتفرم‌های اجتماعی قرار دارد که ایجاد و جمع‌آوری آثار هنری کریپتو را تشویق می‌کند. هنرمندان قبل از آنکه بتوانند آثار خود را در این وب‌سایت به‌نمایش بگذارند، باید تأیید شوند. به‌عبارت‌دیگر، کیفیت بر کمیت ترجیح داده شده است و همین ویژگی باعث شده است به یکی از بهترین فروشگاه‌های NFT تبدیل شود.

برای ورود به سوپرریر باید کیف‌پولی مانند متامسک یا فورماتیک (Formatic) داشته باشید. در گام بعد، باید نام کاربری و رمزعبوری ایجاد کنید که به والتتان متصل شده باشد. این کار چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و بعد از آن می‌توانید از تعدادی از اختصاصی‌ترین NFTها بهره ببرید.


۷. TOFUNFT

بازار TUFONFT

tofuNFT بازاری غیرمتمرکز و کاملاً ویژه برای خریدوفروش و معامله‌ی NFT محسوب می‌شود که SCV.Finance آن را توسعه داده و روی چندین بلاک چین مستقر شده است. این پلتفرم به‌نحوی طراحی شده است که استفاده از آن آسان و درعین‌حال برای انجام معامله بسیار کارآمد و بهینه باشد.

بازار مذکور جانشین NFT SCV است که درقالب پروژه‌ی جانبی SCV.Finance برای خدمت به دارندگان SCV NFT و به‌عنوان مکانی برای تبادل NFTهای کمیاب راه‌اندازی شد. این پلتفرم به‌سرعت به یکی از بهترین بازارهای NFT در BSC (بایننس اسمارت چین) تبدیل شد و حجم معاملات بسیار زیادی را تجربه کرد.

tofuNFT بازار NFT کاملاً بازنویسی‌شده براساس تجربه‌ی تیم SCV NFT است که مزیت‌هایی مثل بارگذاری سریع و فیلترهای پیشرفته را از نسل اول خود به‌ارث برده و سپس قابلیت‌های جدید و پیشرفته به آن اضافه شده است. درکل، این پلتفرم یکی از بهترین بازارهای خریدوفروش NFT محسوب می‌شود که تیم توسعه‌ی قدرتمند و متعهدی پشت آن وجود دارد.


۸. فاندِیشن (Foundation)

معروفترین بازارهای NFT 8 - Foundation

در‌حال‌حاضر، حجم معاملات کلی فروشگاه NFT فاندیشن ۱۲۶ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و این فروشگاه خود را «زمین بازی خلاقیت» نامیده است. در این پلتفرم، آثار مشهوری همانند میم اینترنتی گربه نیان (Nyan Cat) و اولین NFT ادوارد اسنودن و آثار ریچارد جیمز یا همان Aphex Twin، فروخته شده است.

پس از آنکه کیف‌پول مشابه متامسک یا سایر نرم‌افزارها مانند والت کانکت را به فروشگاه فاندیشن وصل کردید، می‌توانید همانند حراجی‌ها، روی فروش‌های زمان‌دار پیشنهاد قیمتی بگذارید.


۹. میکرز پلِیس (MakersPlace)معروفترین بازارهای NFT 9 - Makersplace

میکرز پلیس یکی دیگر از فروشگاه‌های گران‌قیمت NFT است که در آن تعدادی از آثار هنری اختصاصی دیجیتال معامله می‌شود. مجموع تریدهای انجام‌گرفته در این فروشگاه حدود ۲۵ میلیون دلار است. بهمن ۱۳۹۹ (فوریه‌ی ۲۰۲۱) زمانی که بیپل تعدادی از آثار خود را به قیمت ۱ دلار برای فروش قرار داد، کارکرد این وب‌سایت مختل شد. همچنین، سایر هنرمندانی چون T-Pain و شکیرا و گروه Rage Against the Machine، آثار خود را در این وب‌سایت عرضه کرده‌اند.

ثبت‌نام در این وب‌سایت ساده است و حتی می‌توان با حساب گوگل یا فیس بوک وارد سایت شد. قبل از ثبت در آن، ابتدا باید پنج هنرمند محبوب خود را انتخاب کنید و سپس می‌توانید با استفاده از موجودی اتر خود در کیف‌پول متامسک یا ازطریق کارت اعتباری خرید کنید. ناگفته نماند در‌صورتی‌که می‌خواهید آثار خود را در این پلتفرم عرضه کنید، باید فرمی آنلاین را تکمیل و برای تأیید به دست‌اندرکاران سایت ارسال کنید.


۱۰. نیفتی گِیت‌وی (Nifty Gateway)

معروفترین بازارهای NFT 10 - Nifty Gateway

نیفتی گیت‌وی جزو اولین موج‌ فروشگاه‌های بزرگ NFT محسوب می‌شود. پشتیبان این فروشگاه صرافی رمزارز جمنای (Gemini) است که این پلتفرم را در سال ۲۰۱۹ خرید. این حرکت جمنای مانند پیش‌گویی بود؛ زیرا درست در وسط رشد NFTها انجام شد. بهمن ۱۳۹۹، نیفتی با واسطه‌شدن در فروش نقاشی بیپل به نام کراس رُود (CROSSROAD) به قیمت ۶٫۶ میلیون دلار، در صدر اخبار قرار گرفت.

Nifty Gateway هر سه هفته یک بار، تعدادی از NFTهای دستچین‌شده را برای فروش عرضه می‌کند که می‌توان آن را ازجمله بهترین روش‌های فروش NFT درنظر گرفت. همچنین، تاکنون میزبان هنرمندانی چون Weeknd و Grimes و امینم بوده است. در نیفتی، می‌توان در میان آثار منتخب از هنرمندان تأیید‌شده جست‌وجو کرد.

شروع کار با نیفتی به‌لطف رابطه‌ی مستقیم با صرافی جمنای، بسیار سرراست است. ابتدا باید در وب‌سایت ثبت‌نام کنید. اگر می‌خواهید NFT بفروشید، باید از Stripe برای احراز هویت استفاده کنید. سپس باید حساب خود را ازطریق فرستادن اتر به آدرس خود یا ازطریق کارت اعتباری شارژ کنید.

پس از این اقدامات، برای خریدوفروش در بازار نیفتی گیت‌وی آماده خواهید بود. همچنین، این امکان را دارید تا حساب صرافی جمنای خود را با حساب نیفتی متصل کنید. با این کار، می‌توانید از موجودی خود در صرافی برای خرید در فروشگاه نیفتی استفاده کنید.


۱۱. بِیکری سواپ (BakerySwap)

معروفترین بازارهای NFT 11 - Bakeryswap

بِیکری سواپ در‌مقایسه‌با فروشگاه‌هایی چون اوپن سی، فروشگاه کوچکی محسوب می‌شود. این امر جای تعجب نیست؛ زیرا اغلب فروشگاه‌های NFT براساس اتریوم ساخته شده‌اند؛ اما بِیکری سواپ یکی از اولین فروشگاه‌هایی بود که براساس شبکه‌ی بایننس اسمارت چین (BSC) ساخته شد.

فروشگاه NFT تنها یکی از بخش‌های بِیکری سواپ است و کاربران در بخش‌های دیگر وب‌سایت می‌توانند به ترید یا تبادل مستقیم سرمایه‌ با یکدیگر مشغول شوند. برای استفاده از این فروشگاه، کافی است اتصال با والت متامسک را برقرار کنید. دقت کنید ازآنجاکه این پلتفرم براساس شبکه بایننس اسمارت چین است، برای خرید تنها باید از رمزارز بایننس کوین (BNB) استفاده کنید.


۱۲. فروشگاه NFT بایننس (Binance NFT Marketplace)

معروفترین بازارهای NFT 12 - Binance NFT

فروشگاه NFT باینسس همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، صرافی رمزارز بایننس راه‌اندازی کرده است. هدف این شرکت ایجاد فروشگاه NFT نیرومند با ارائه‌ی پیشنهادهای ویژه است تا بدین شیوه بتواند کاربران صرافی را جذب فروشگاه کند. پلتفرم مذکور یکی از بهترین سایت‌های فروش NFT در جهان است و امنیت بسیار خوبی به کاربران خود ارائه می‌دهد.

اگر از قبل حساب باینسس دارید، کار شما راحت شده است؛ زیرا حساب شما به‌صورت خودکار با فروشگاه NFT بایننس کار می‌کند. پس از ورود به فروشگاه، در‌صورتی‌که چشمتان یکی از NFTها را گرفت، می‌توانید با استفاده از اتر یا BNB یا BUSD قیمت پیشنهادی خود را برای خرید ارائه دهید.


۱۳. سولان آرت (Solanart)

معروفترین بازارهای NFT 13 - Solanart

جدیدترین رشد بازار NFT در بلاک‌چین رقیب اتریوم، یعنی سولانا رخ داده است. مجموعه‌هایی چون Degenerate Ape Academy و Aurory و SolPunks در حجم‌های چند‌صد‌میلیون‌دلاری در فروشگاه سولان آرت دست‌به‌دست می‌شوند. سولان آرت بر‌خلاف اوپن سی از مجموعه‌ای از NFTهای دستچین‌شده برخوردار است؛ به‌همین‌دلیل، انتخاب NFT برای خرید نسبتاً محدود است.

برای شروع خرید NFTهای سولانا، ابتدا باید کیف‌پول سولانا مانند فانتوم (Phantom) یا سول فلِر (Solflare) را دانلود و آن را با رمزارز SOL شارژ کنید. والت فانتوم این مزیت را دارد که به‌طور مستقیم می‌توانید از صرافی FTX برای تبادل ارز استفاده کنید. پس از انجام این کار، کافی است والت خود را به سایت متصل کنید و پس از انتخاب NFT مدنظر، پیشنهاد قیمت بدهید.


۱۴. اتمیک‌مارکت (AtomicMarket)

اتمیک مارکت | AtomicMarket

AtomicMarket ازجمله بازارهای NFT نقدینگی مشترک است که چندین وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. نقدینگی مشترک یعنی هرچیزی که در بازاری فهرست شده است درهمه‌ی بازارهای دیگر نیز نمایش داده خواهد شد.

اتمیک‌مارکت بازاری برای دارایی‌های مبتنی‌بر اتم است؛ استانداردی برای توکن‌های غیرقابل معاوضه در فناوری بلاک چین Eosio. هرکسی می‌تواند از استاندارد دارایی اتمی برای ساخت توکن و دارایی‌های دیجیتال، خریدوفروش و حراج دارایی‌ها با استفاده از بازار دارایی‌های اتمی بهره ببرد.

یکی از بهترین راه‌های فروش NFT، ثبت این توکن‌ها در فهرست AtomicMarket است. علاوه‌براین می‌توانید فهرست‌های موجود را مرور کنید. NFTهای مجموعه‌های معروف در این پلتفرم نشان تأییدیه‌ی مخصوصی دریافت می‌کنند که این ویژگی شناسایی NFTهای واقعی را آسان‌تر می‌کند. نکته‌ی دیگر این‌که اتمیک‌مارکت، مجموعه‌های جعلی را فهرست سیاه خود قرار می‌دهد.


۱۵.انجین‌ مارکت‌پلیس (Enjin Marketplace)

فروشگاه NFT انجین | Enjin MarketPlace

Enjin Marketplace مکانیزمی است که می‌توانید با آن دارایی‌های مبتنی‌بر بلاک چین را کاوش و مبادله کنید. این بستر درواقع بازاری برای NFTهای مبتنی‌بر Enjin است. بازار مذکور تا امروز ۴۳٫۸ میلیون‌دلار از Enjin Coin (ENJ) برای دارایی‌های دیجیتال خرج کرده که شامل ۲٫۱ میلیارد NFT است. علاوه‌براین، تاکنون ۸۳۲٫۷ هزار قلم کالای دیجیتال در این فروشگاه معامله شده است. شما می‌توانید از کیف‌پول Enjin Wallet برای اضافه‌کردن NFT به فهرست فروشگاه و خرید آسان مجموعه‌های دیگران استفاده کنید.

صفحه‌ی پروژه‌های Enjin Marketplace شامل پروژه‌های بلاک چینی مبتنی‌بر Enjin است که ازجمله آن‌ها می‌توان به آیتم‌های بازی مثل Multiverse و بازی‌هایی دیگری مثل Age of Rust و The Six Dragons می‌شود. گفتنی است برنامه‌های پاداش بازی مثل Azure Heros مایکروسافت، کلکسیون‌هایی که جامعه‌ی کاربران ساخته‌اند و NFTهای شرکتی بایننس و Swisborg نیز در این بخش دیده می‌شوند.


۱۶. ای‌سیک آرت (Async Art)

فروشگاه ASync Art

Async Art جنبشی هنری بر بستر بلاک چین است. شما می‌توانید با این پلتفرم آثار قابل‌برنامه‌ریزی را ایجاد و جمع‌آوری و مبادله کنید. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند دارایی‌های Master و Layers را بخرند. Master قطعه‌ی هنری نسخه‌ی ۱٫۱ است؛ درحالی‌که Layers شامل اجزای جداگانه‌ای می‌شود که تصویر Master را می‌سازند.

Layers قابلیت ویژه‌ای دارند که هنرمند آن‌ها را تعیین می‌کند. وقتی آیتمی را روی دارایی‌های Layers تغییر دهید، تصویر Master این موضوع را منعکس می‌کند. هنرمندان پارامترهای اثر خود را انتخاب می‌کنند و کنترل انحصاری روی هر بخش آن را دراختیار مجموعه‌داران فرعی قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال، امکان دارد به کاربری اجازه دهند وضعیت پس‌زمینه و موقعیت شخصیت یا رنگ آسمان را تغییر دهد. از فوریه‌ی ۲۰۲۰ تاکنون، بیش‌ از ۶ میلیون‌ دلار مبادله‌ی مالی در Async Art انجام شده است و هنرمندان درمجموع بیش‌ از ۱٫۵ میلیون‌ دلار از فروش آثار خود کسب درآمد کرده‌اند.


۱۷. Immutable X MarketPlace

فروشگاه Immutable X

Immutable شرکتی استرالیایی که رشد بسیار سریعی تجربه کرد و ارزش بازار آن در حال رسیدن به Unicorn معروف است. این پلتفرم رمزارز توکن مخصوص به‌خود را دارد و ارزش آن سریعاً به چند میلیارد دلار رسید. Immutable بازی کارتی معاملاتی توکن‌ غیرقابل‌معاوضه‌ی Gods Unchained را اجرا می‌کند. این بازی برای کسب درآمد است و بازیکنان می‌توانند هنگام لذت‌بردن از آن، NFT به‌دست آورند و آن‌ها را معامله کنند.

Immutable X درواقع بازار Immutable برای گیمرهای این بازی است که ازطریق آن می‌توانند به‌راحتی NFT‌های خود را خریدوفروش کنند. شرکت Terem برای کمک به سرعت‌بخشیدن به روند توسعه‌ی Immutable X تلاش‌هایی کرده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها مکانزیم تأیید مفهوم (Proof of Concept) یا به‌اختصار POC باشد.

این مکانیزم در بخش کاربری بازار Immutable X از Next.js استفاده کرده است که مزیت‌هایی مثل رندر سمت‌سرور را برای آن به‌ارمغان می‌آورد. درمجموع، این پلتفرم ازجمله بهترین بازارهای NFT محسوب می‌شود که سرعت رشد آن بسیار درخورتوجه است.


۱۸. Uniswap NFT marketplace aggregator

فروشگاه NFT یونی سواپ

صرافی غیرمتمرکز و معروف Uniswap اخیراً اعلام کرده است که کاربران می‌توانند توکن‌های غیرقابل‌‌معاوضه (NFT)‌ را روی پروتکل اصلی این پلتفرم معامله کنند. این شرکت افزوده است که عملکرد مذکور برای فروش مجموعه NFTهای فهرست‌شده در پلتفرم‌های دیگر ازجمله OpenSea ،X2Y2 ،LooksRare ،Sudoswap ،Larva Labs ،X2Y2 Foundation ،NFT20 و NFTX در نظر گرفته شده و درواقع، پلی است که NFTهای موجود در بازارهای دیگر را به‌طور یکپارچه و در یک مکان دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

توسعه‌دهندگان یونی‌سواپ ادعا کرده‌اند کاربران می‌توانند هنگام استفاده از فروشگاه NFT این شرکت برای خریدوفروش NFT با پروتکل ERC-20، تا ۱۵ درصد در هزینه‌های گس (Gas Fee) صرفه‌جویی کنند. این پلتفرم با Permit2 نیز یکپارچه شده است و کاربران می‌توانند چندین توکن و NFT را با جابه‌جایی ساده‌ای مبادله و در هزینه‌ی انجام این تراکنش‌ها درمقایسه‌با خرید‌وفروش مستقیم روی بازارهای NFT صرفه‌جویی درخورتوجهی کنند.

ناگفته نماند که Uniswap NFT marketplace aggregator از قراردادهای هوشمند Universal Router استفاده می‌کند و با UX smart بهینه‌سازی شده است که هر دو را یونی‌سواپ توسعه داده است.


۱۹. LooksRare

فروشگاه Looksrare

LooksRare یکی از بازارهای قدرتمندخریدوفروش NFT است که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان این پلتفرم ادعا کرده‌اند که می‌خواهند فروشگاهی بهتر از رقبا مثل OpenSea بسازند. LooksRare خود را به‌عنوان بازاری معرفی کرده است که که افراد علاقه‌مند به NFT آن را برای فعالان این حوزه توسعه‌ داده‌اند.

این پلتفرم از مکانیزم‌ پاداش و گزینه‌های فهرست‌بندی‌ ویژه برای جذب کاربران از فروشگاه‌های NFT رقیب بهره می‌برد. این بازار توکن‌های رایگان LOOKS را برای تعامل کاربران خود ارائه داده است و تیم پشتیبانی آن همچنان به ارائه‌ی قابلیت‌های جدید برای بهبود تجربه‌ی خریدوفروش NFT ادامه می‌دهند.

اگرچه ارزش بازار LooksRare هنوز به رقیب اصلی آن، یعنی OpenSea، نرسیده است، جامعه‌ی توسعه‌دهندگان خلاق و باانگیزه‌ای دارد و روش تعامل جذابی نیز دراختیار علاقه‌مندان به خریدوفروش NFT قرار می‌دهد. درمجموع، باید گفت این پلتفرم بسیار جوان است؛ اما نقشه‌‌راه و قابلیت‌هایی که به‌طور‌منظم به آن اضافه می‌شوند، نشان می‌دهد احتمالاً به یکی از بهترین فروشگاه‌های NFT جهان تبدیل خواهد شد.


۲۰. Rarible

فروشگاه Rarible

Rarible پلتفرمی مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم است که برای ساخت و خرید‌و‌فروش آسان حقوق مالیک معنوی آثار هنری دیجیتالی ازطریق NFT توسعه یافته است. این فروشگاه از دو استاندارد توکن NFT بهره می‌برد: یکی ERC-721 که امکان ایجاد آیتم‌های منحصربه‌فرد را فراهم می‌سازد و دیگری ERC-1155 که امکان ایجاد چندین نسخه از یک آیتم را دردسترس هنرمندان و کاربران قرار می‌دهد.

اگرچه فروشگاه Rarible به‌عنوان پلتفرمی متمرکز راه‌اندازی شد، هدفش است که به‌مرور‌زمان به استفاده از بسترهای غیرمتمرکز روی بیاورد و درنهایت، کنترل‌ آن به سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) واگذار خواهد شد. برای استفاده از بازار NFT این پلتفرم، ابتدا باید کیف‌پول سازگار با اتریوم مثل متامسک یا کوین‌بیس یا Argent داشته باشید و مقداری ETH به آن اضافه کنید.

برای خرید اتر، می‌توانید از صرافی‌های مختلف یا پلتفرم رمزنگاری Rarible استفاده کنید. پس از پیونددادن کیف‌پول خود، امکان خرید‌وفروش آسان NFT در این فروشگاه دردسترس شما خواهد بود. پلتفرم یادشده فروشندگان برتر و مجموعه‌های هنری NFT را نمایش می‌دهد و کاربران می‌توانند آیتم‌های دیگران را در دسته‌بندی‌هایی مثل عکاسی و بازی و میم جست‌وجو کنند. از دیگر قابلیت‌های جالب این پلتفرم امکان فروش NFT با قیمت ثابت یا با روش حراجی است.


دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی بازارهای اشاره‌شده چیست؟ شما کدام‌یک را به دیگری ترجیح می‌دهید؟

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.