۴ دلیل که بازی تام کروز در «تاپ گان: ماوریک» ارزش جایزه‌ی اسکار دارد و ۴ دلیل که چرا نباید جایزه بگیرد

با نزدیک شدن به اسکار ۲۰۲۳، فهرست کاندیداهای بهترین بازیگر مرد در حال تکمیل شدن است و نقش آفرینی تام کروز در نقش ماوریک در فیلم «تاپ گان: ماوریک» ممکن است شانس برنده شدن جایزه‌ی نود و پنجمین دوره‌ی اسکار را برای این بازیگر به همراه داشته باشد. در واقع فیلم «تاپ گان: ماوریک» کروز را می‌توان یکی از برترین فیلم‌هایی دانست که این بازیگر در آن به ایفای نقش پرداخت. بسیاری معتقدند که این نقش لایق جایزه‌ی اسکار است اما برخی دیگر می‌گویند که این کاراکتر چندان با سایر کاراکترهایی که کروز به ایفای نقش‌شان پرداخته متفاوت نیست.

چرا بازی تام کروز در «تاپ گان ماوریک» شایسته‌ی اسکار است؟

«تاپ گان ماوریک» فیلمی بی‌نظیر است که می‌تواند مخاطب را هیجان زده کند. در واقع ماوریک که هم اکنون سن و سالی از او گذشته و باتجربه‌تر شده، به کاراکتری اندوهگین و در عین حال مدبر تبدیل شده است. در حقیقت، صحنه‌ای که در آن او صمیمانه با مرد یخی، صحبت می‌کند آن‌قدر واقعی و سرگرم کننده است که نمی‌توان چشم از صفحه‌ی تلویزیون برداشت. این سکانس نشان می‌دهد که ماوریک باتجربه‌تر شده و دیگر همانند قبل نیست. به‌علاوه او برای دوستانش ارزش بیشتری قائل است و همین بر جذابیت کاراکترش می‌افزاید.

۱. تام کروز با یک جت جنگنده پرواز کرده است

تاپ گان ماوریک

کروز یکی از معدود بازیگرانی است که تاکنون اجازه داشته با تامکت پیدا کند و به همین خاطر هم شهرت زیادی پیدا کرده و اما در فیلم «تاپ گان ماوریک»، او دوباره در هیبت یک خلبان ظاهر شده است. قطعا در طول سال‌ها تجربه‌ی او در عرصه‌ی خلبانی هم بیشتر شده و می‌توان این امر را به‌وضوح در دنباله‌ی ماوریک مشاهده کرد. در حقیقت کروز نه تنها جت را به پرواز درمی‌آورد بلکه باید نقشش را هم ایفا کند و مطمئن شود که مخاطبان خشم و غم موجود در نگاهش را درک می‌کنند.

۲. تام کروز بیشتر بدل کاری‌های فیلم را خودش انجام داده است

تاپ گان ماوریک

معمولا تمام فیلم‌های تام کروز سرشار از بدل کاری‌های باورنکردنی هستند و «تاپ گان ماوریک» نیز از این قاعده مستثنی نیست. کروز در هالیوود به این موضوع شهرت پیدا کرده که همیشه بدل کاری‌هایش را تا جای ممکن خودش انجام می‌دهد و قطعا این موضوع به نفع دست اندرکاران فیلم هم هست. در این فیلم هم گویا او همین کار را انجام داده و به جای یک بازیگر، یک خلبان خسته با چندین دهه تجربه را به تصویر می‌کشد و حتی صحنه‌های بدل کاری را هم خودش انجام میدهد.

۳. ماوریک به ریشه‌های خود وفادار مانده است

چندین بار در فیلم می‌بینیم که ماوریک باید با عواقب کارش رو به رو شود و این کار را با پوزخندی بر لب و چشمانی که از هیجان برق می‌زنند انجام می‌دهد. در واقع درسی که او از تاپ گان آموخت این بود که مزایای کار گروهی را یاد بگیرد و بفهمد که داشتن کسی که می‌تواند تا حدی مشکلات را حل کند چقدر اهمیت دارد. با این حال، ماوریک همان آدم غمگین و تازه کار سابق نیست.

سال‌ها خلبانی، مهارت‌های او را تقویت کرده و حالا این تجربه است که باعث می‌شود بتواند کارهای خارق‌العاده انجام دهد نه شانس و اقبال. وقتی او با دریاسالارها صحبت می‌کند، کاملا مشخص است که می‌داند در مورد چه چیزی دارد حرف میزند و بنابراین می‌بینیم که حتی نظر آن‌ها را به چالش می‌کشد.

۴. ماوریک احساسات خود را به شیوه‌ای واقعی نشان می‌دهد

تاپ گان ماوریک

ماوریک کاراکتری است که درست همانند همه‌ی ما طیف گسترده‌ای از احساسات را از خود بروز می‌دهد. او شوخ طبع است اما در عین حال برای از دست دادن عزیزانش عزاداری می‌کند، برای اینکه دیگر همانند قبل پرواز نمی‌کند غمگین است و به روزهای اوجش فکر می‌کند. در واقع تام کروز در هیبت او توانسته احساسات تند و تیزی را از خود بروز دهد و به زیبایی تمام احساسات لازم را به تصویر بکشد شاید به همین دلیل است که دیگر بازیگران اطرافش چندان به چشم نمی‌آیند.

چرا بازی تام کروز خیلی دست بالا گرفته شده؟

تاپ گان ماوریک

با اینکه تام کروز تمام تلاش خود را کرده تا به کاراکتر ماوریک روح لازم را ببخشد اما این کاراکتر هنوز هم یک کاراکتر تک بعدی است. ماوریک در این دنباله هم همان کارهایی را انجام می‌دهد که در اولین سفر خود انجام داده بود. او کاراکتری مقتدر است که می‌تواند الگویی برای خلبانان دیگر باشد و برای رسیدن به هدفش هر کاری که از دستش بربیاید انجام می‌دهد. قطعا چنین داستانی فوق‌العاده عالی است اما برای ماوریک کلیشه‌ای شده است

۱. ماوریک دیالوگ خوبی نداشت

تاپ گان ماوریک

درست است که این فیلم هم همانند فیلم اول، صحنه‌های باشکوه زیادی داشت که باعث شدند به فروش بالایی دست پیدا کند اما همه چیز هم در همین سکانس‌ها خلاصه نمی‌شود. دیالوگ‌های ماوریک فوق‌العاده ساده و پیش پا افتاده هستند و فیلم‌نامه هم چنگی به دل نمی‌زند. ارتباط او با دیگر کاراکترها هم به چند سکانس و یا مبارزه‌اش با شخصیت‌های منفی خلاصه می‌شوند.

۲. ماوریک خیلی شبیه شخصیت‌هایی است که تام کروز پیش‌تر به ایفای نقششان پرداخته است

تاپ گان ماوریک

کروز در دوران جوانی خود نقش‌های بسیار گوناگونی را بازی کرد و در واقع می‌توان کاراکتر او را در سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» به کاراکتر او در «تاپ گان» شبیه دانست و گفت که او به ندرت عادات قدیمی خود را در رابطه با کاراکترهایش کنار می‌گذارد و شخصیتی جدید به آن‌ها می‌بخشد. بنابراین همین امر باعث می‌شود که این کاراکتر شانس خود را برای کسب جایزه‌ی اسکار از دست بدهد. به عنوان مثال صحنه‌ای که در آن ماوریک پا به فرار می‌گذارد و هلی‌کوپتری در حال تعقیبش است درست همانند ماموریت غیرممکن به نظر می‌رسد.

۳. ماوریک در نوستالژی غوطه ور شده است

تاپ گان ماوریک

گرچه کسانی که «تاپ گان» را ندیده باشند هم از تماشای «تاپ گان ماوریک» لذت خواهند برد اما این بیشتر جنبه‌ی نوستالژیک فیلم است که توانسته مخاطبان قدیمی را جذب کند.

در واقع این دنباله همان داستان فیلم اصلی را دنبال می‌کند و تنها کاری که انجام می‌دهد این است که به داستان پر و بال بیشتری می‌بخشد. خود ماوریک شخصیتی است که می‌تواند برای کسانی که فیلم اصلی را ندیده‌اند هم جالب باشد اما جنبه‌ی نوستالژیک این کاراکتر قطعا برای مخاطبان جذاب‌تر است زیرا او پیش‌تر در فیلم تاپ گان هم مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته بود.

۴. ماوریک غیرواقعی و در عین حال قابل پیش بینی است

تاپ گان ماوریک

ماوریک همیشه شخصیتی آزادی خواه و صلح طلب بود، بنابراین بسیاری از مخاطبان می‌توانستند شخصیت او را درک کنند. به‌علاوه او بیشتر به عنوان یک کاراکتر متواضع و در عین حال واقعی شناخته می‌شد تا یک ابرقهرمان. با این حال آنچه که از او در «تاپ گان ماوریک» دیدیم بیشتر او را به ابرقهرمان‌ها شبیه می‌کند ابرقهرمان‌هایی که گرچه مردم آن‌ها را دوست دارند اما آن‌ها را غیرواقعی می‌دانند.

منبع: screenrant

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link