۲ دلیل برای خریدن کارت گرافیک‌های اینتل (و ۲ دلیل برای نخریدن)

اینتل حالا رسما یک بازیکن در بازار کارت‌ گرافیک محسوب می‌شود. کارت گرافیک‌های Arc A770 و A750 این شرکت راهی بازار شده‌اند و به عنوان گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه می‌توانند توسط کاربران مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال، با توجه به اینکه اینتل در این حوزه تازه‌وارد است، برخی کاربران نگران خرید کارت گرافیک‌های این شرکت هستند.

در این زمینه می‌توانیم دلایل زیادی را برای خریدن و نخریدن این قطعات مطرح کنیم و به همین خاطر در ادامه به ۲ دلیل برای خریدن و ۲ دلیل برای نخریدن این کارت گرافیک‌ها می‌پردازیم.

دلایل برای خریدن کارت گرافیک‌های اینتل

قیمت مناسب

کارت گرافیک‌های اینتل

اول از همه باید بگوییم که مهم‌ترین مزیت این کارت گرافیک‌ها نسبت به رقبا، قیمت مناسب آن‌هاست. انویدیا مدتی قبل از  RTX 4090 با قیمت ۱۶۰۰ دلار رونمایی کرد و این در حالی است که A770 اینتل با قیمت پایه ۳۲۹ دلار راهی بازار شده و مدل A750 هم ۲۸۹ دلار قیمت دارد. این یعنی در دورانی که قیمت کارت گرافیک‌ها اصلا پایین نیست، اینتل گزینه‌های بسیار اقتصادی را راهی بازار کرده است.

البته طبیعتا این دو کارت گرافیک اینتل از نظر عملکردی به هیچ عنوان رقیب RTX 4090 محسوب نمی‌شوند بلکه باید آن‌ها را رقیبی برای RTX 3060 و RTX 3070 در نظر بگیریم. با توجه به اینکه اینتل تازه وارد این حوزه شده، نباید انتظار ساخت کارت گرافیک‌های به شدت قدرتمند از طرف این شرکت را داشته باشیم. با این حال بدون شک اینتل به مرور زمان در این زمینه با پیشرفت قابل توجهی روبرو می‌شود و شاید در آینده‌ی نزدیک در زمینه‌ی مدل‌های پرچم‌دار هم به رقیب قدرتمندی برای انویدیا و AMD تبدیل شود.

اما در حال حاضر، هر دو کارت گرافیک اینتل گزینه‌های عالی برای گیمرهایی هستند که نمی‌خواهند برای خرید این قطعه متحمل هزینه‌ی زیادی شوند. با وجود اینکه RTX 4090 از همه نظر عالی است و توان سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد، اما فقط بخش محدودی از گیمرها و کاربران توان پرداخت ۱۶۰۰ دلار برای خرید کارت گرافیک را دارند.

حمایت از یک بازیکن جدید

کارت گرافیک‌های اینتل

اینتل در بازار کارت گرافیک یک تازه‌وارد محسوب می‌شود و بنابراین به منظور ادامه‌ی فعالیت در این حوزه نیاز به حمایت دارد. البته این شرکت سال‌هاست که برای پردازنده‌های خود گرافیک‌های یکپارچه طراحی می‌کند و سال‌ها قبل هم تلاش کرده بود وارد حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی شود که البته در این راه با شکست مواجه شد. اما حالا اولین کارت گرافیک‌های اینتل اگرچه بهترین گزینه‌های موجود در بازار نیستند، اما در کل حرف زیادی برای گفتن دارند.

در بازار کارت گرافیک‌ها، معمولا این مدل‌های پرچم‌دار هستند که بیشترین سروصدا را راه می‌اندازند. بنابراین کاربرانی که به دنبال کارت گرافیک میان‌رده و پایین‌رده هستند بهتر است در کنار شرکت‌های مشهور انویدیا و AMD، مدل‌های ارائه شده توسط اینتل را هم بررسی کنند.

دلایل برای نخریدن کارت گرافیک‌های اینتل

قطعات نسل اول

Intel GPU 4

شاید مهم‌ترین دلیلی که فعلا باید از کارت گرافیک‌های اینتل دوری کنید این است که قطعات موردنظر محصولات نسل اول این شرکت به حساب می‌آیند. اگرچه این محصولات حرف زیادی برای گفتن دارند اما در نهایت کاربران معمولا برای خرید محصولات نسل اول شرکت‌ها با احتیاط دست به خرید می‌زنند.

اینتل در زمینه‌ی ساخت پردازنده‌ها سابقه‌ی بسیار طولانی دارد اما از سوی دیگر در زمینه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه با CPUهای خود نتوانسته عملکرد خیلی خوبی ارائه دهد و همچنین در سال‌های گذشته برای ورود به بازار کارت گرافیک‌ها با چالش‌های زیادی روبرو شده است.

بنابراین اگرچه این کارت گرافیک‌ها در نقد و بررسی‌ها با استقبال روبرو شده‌اند، اما ممکن است در آینده با مشکلات عجیب و غریبی روبرو شوند. البته به نظر می‌رسد در این زمینه مشکل خاصی برای کاربران به وجود نخواهد آمد اما شاید برخی گیمرها و برخی کاربران که از نرم‌افزارهای خاص استفاده می‌کنند، در این زمینه دچار مشکلات کوچکی شوند. بنابراین بهتر است برای محکم‌کاری حداقل منتظر عرضه‌ی نسل بعدی این قطعات بمانیم تا بتوانیم با خیال راحت دست به خرید بزنیم.

قدرت سخت‌افزاری پایین

Intel GPU 5

همانطور که گفتیم، این کارت گرافیک‌های اینتل مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده محسوب می‌شوند. بنابراین نمی‌توانند نیازهای کاربرانی که به دنبال کارت گرافیک‌های به‌شدت قدرتمند هستند را برآورده کند. اما همانطور که گفتیم، بدون شک اینتل در آینده وارد بازار کارت گرافیک‌های پرچم‌دار هم خواهد شد ولی چنین کاری اصلا ساده نخواهد بود. بنابراین باید ببینیم آیا در این زمینه هم اینتل می‌تواند عرض اندام کند یا نه.

سخن آخر

به طور کلی امیدواریم اینتل در بازار کارت گرافیک‌ها موفق ظاهر شود. زمانی که در یک بازار رقابت افزایش پیدا کند، هم سرعت پیشرفت بیشتر می‌شود و هم کاربران با گزینه‌های جذاب‌تری روبرو می‌شوند. اینتل برای رقابت جدی‌تر با رقبای خود، باید هرچه زودتر مدل‌های پرچم‌دار را راهی بازار کند که باید ببینیم در نهایت چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

منبع: MakeUseOf

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link