یک مهمان ناخوانده در سی و سومین پرواز مریخی همراه بالگرد نبوغ شد

NASA Ingenuity Flight on Mars Illustration

ربات پرنده‌ی ناسا سی و سومین پرواز خود در جو رقیق مریخ را هم با موفقیت پشت سر گذاشت اما در این سفر کوتاه یک مهمان ناخوانده هم با نبوغ همراه شد.

بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) زمستان سختی را پشت سر گذاشته و دوباره به پرواز بازگشته است. این ربات پرنده که در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) همراه با مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) روی مریخ فرود آمد، به‌تازگی سی و سومین پرواز خود را هم به پایان رسانده است.

پس از یک وقفه در پیمودن آسمان مریخ، از ماه ژوئن تا آگوست (تیر و مرداد و اوایل شهریور)، نبوغ کار دشواری را پشت سر گذاشت و موفق به تکمیل پرواز ۳۱ در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور)، پرواز ۳۲ در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) و انجام پرواز ۳۳ در ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) شد.

در پرواز سی و سوم، این هلیکوپتر بیش از ۱۱۱ متر را در کمتر از یک دقیقه طی کرد و به سمت دلتای رودخانه‌ی باستانی جزرو حرکت کرد تا دوباره به مریخ‌نورد پشتکار بپیوندد.

هر چند در بخشی از این پرواز یک مسافر غیرمنتظره هم همراه نبوغ بود. یک تکه زباله‌ی ناشناخته در اطراف پایه‌های بالگرد گیر کرده بود اما به‌نظر نمی‌رسد که این بقایای جسم خارجی (FOD) از خود نبوغ باشد، بنابراین در حال حاضر اینکه از چه چیزی ساخته شده است و منبع آن چه می‌تواند باشد، مشخص نیست.

در تصویر گرفته شده توسط دوربین ناوبری (Navcam)، تقریبا انتهای دو پایه از چهار پایه‌ی بالگرد که برای نشستن روی سطح مریخ استفاده می‌شوند، به چشم می‌آید. به پایه‌ی سمت راست قطعه‌ی کوچکی از یک جرم خارجی متصل است که تقریبا مانن یک تکه پلاستیک دیده می‌شود اما ناسا هنوز درباره‌ی منشأ آن مطمئن نیست.

ناسا تأیید کرد که این تکه زباله در طول پرواز قبلی نبوغ، یعنی پرواز شماره ۳۲، مشاهده نشده است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که به‌تازگی روی پایه قرار گرفته باشد. با این وجود خوشبختانه در طول پرواز این جسم اضافی از پایه‌ی بالگرد جدا شده و روی سطح افتاد. فیلم کامل این لحظه در ویدیوی گرفته شده توسط نبوغ به تصویر کشیده شده است.

ناسا در این زمینه نوشت: «تمام داده‌های دورسنجی از پرواز و کاوش و جابه‌جایی در حالت ایدئال قرار دارند و هیچ نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی این وسیله‌ی نقلیه را نشان نمی‌دهند. با این وجود تیم‌های بالگرد و مریخ‌نورد همچنان مشغول کار برای تشخیص منبع زباله هستند.»

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرواز بالگرد نبوغ در مریخ
Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Digital Trends

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link