یک دوربین فوق‌العاده با کیفیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب می‌شود

ناسا با همکاری یک استودیوی رسانه‌ای و با استفاده از دوربین فوق‌العاده با کیفیت تازه رسیده به ایستگاه فضایی قصد دارد تجربه‌ای همه‌جانبه از آسمان را روی زمین فراهم کند.

تا کنون عکس‌های شگفت‌انگیز زیادی از ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده‌ایم اما دوربین تازه‌ای که فضاپیمای سیگنوس در مأموریت اخیر خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده است، می‌تواند تجربه‌ی ما را از زمین و دیگر اجرام فضایی کاملا دگرگون کند.

این دوربین تازه، یک دوربین پیشرفته با بالاترین وضوحی است که تا کنون به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده است و با تصاویری که ثبت می‌کند، قرار است تجربه‌ای فراگیر را برای مراکز «کره‌ی ام‌اس‌جی» (MSG Sphere) روی زمین به ارمغان آورد.

برای این پروژه، تیم‌های ضبط و فناوری از استودیو MSG Sphere با شرکت «نانورکس» (Nanoracks)، ناسا و آزمایشگاه ملی ISS همکاری کردند. آن‌ها قصد دارند در سه مأموریت با کمک فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، فناوری دوربین سفارشی در حال توسعه برای مراکز MSG Sphere را تأیید کنند.

نخستین مجموعه‌ی این تجهیزات ۷ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۶ آبان ۱۴۰۲) به‌عنوان بخشی از هجدهمین مأموریت خدمات تجاری نورثروپ گرامن (NG-18) راهی فضا شد و روز گذشته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

فیلم‌ها و تصاویر گرفته‌شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به بخشی از تجربه‌ی غوطه‌وری در مراکز MSG Sphere تبدیل خواهند شد. این استودیوی رسانه‌ای مراکز خود را به‌عنوان «رسانه‌ی سرگرمی جدیدی که تجربیات همه‌جانبه را در مقیاسی بی‌نظیر ارائه می‌دهد» توصیف می‌کند.

مرکز ام‌جی‌اس در لاس وگاس

مرکز ام‌اس‌جی در لاس وگاس
Credit: MSG

«اندرو شولکایند» (Andrew Shulkind) معاون ارشد ضبط استودیو MSG در این‌باره گفت: «چشم‌انداز ما از MSG Sphere ایجاد تجربیات همه‌جانبه‌ای است که مخاطبان را به مکان‌های جدید منتقل می‌کند و مناظر کمی وجود دارند که الهام‌بخش‌تر از فضا باشند.»

او خاطرنشان کرد: «بینش و تصاویری که از این نخستین مأموریت به‌دست می‌آوریم برای آماده‌سازی فناوری دوربین پیشگامانه‌ی ما برای کار در فضا و تقویت درک جمعی ما از زمین و اعماق فضا بسیار ارزشمند خواهد بود. ما از همکاری با Nanoracks، آزمایشگاه ملی ISS و ناسا در این پروژه بسیار هیجان‌زده‌ایم و معتقدیم که این کار نه تنها به چشم‌انداز خارق‌العاده‌ی MSG Sphere کمک می‌کند، بلکه روند تازه‌ای برای تصویربرداری با کیفیت و قابلیت اعتماد فوق‌العاده بالا ایجاد خواهد کرد.»

نخستین مرکز MSG Sphere در لاس وگاس در حال ساخت است و انتظار می‌رود که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ گشایش یابد. این سازه‌ی عظیم پس از تکمیل، بزرگ‌ترین سازه‌ی کروی در جهان با یک پوسته‌ی خارجی خواهد بود که از بزرگ‌ترین نمایشگر روی زمین، یعنی یک ساختار LED کاملا قابل برنامه‌ریزی به مساحت ۵۳ هزار و ۸۸۴ متر مربع بهره می‌برد.

داخل سالن هم، صفحه نمایش LED با بالاترین رزولوشن جهان را در خود جای می‌دهد. یک نمایشگر ۱۴ هزار و ۸۶۵ متر مربعی که با رزولوشن ۸۰ برابر بیشتر از یک تلویزیون HD، بالا و پشت سر مخاطبان قرار می‌گیرد. این سالن با تقریبا ۱۷ هزار و ۵۰۰ صندلی و امکان افزایش ظرفیت تا ۲۰ هزار میهمان، به مکانی برای نمایش طیف گسترده‌ای از محتواها از جمله محتواهای نجومی تبدیل خواهد شد.

عکس کاور: ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین
Credit: NASA

منابع: DIY Photography, TV Technology

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.