گلکسی S22 بخریم یا منتظر سری گلکسی S23 باشیم؟

حالا که به سالگرد تولد سری گلکسی S22 نزدیک می‌شویم، در واقع سایه‌ی سری گلکسی S23 بیش از پیش حس می‌شود. در همین راستا این پرسش مهم به وجود می‌آید که آیا خرید سری گلکسی S22 منطقی‌تر است یا اینکه منتظر ورود گوشی‌های جدید بمانیم؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

سامسونگ در فوریه‌ی سال ۲۰۲۲ از گوشی‌های سری گلکسی S22 در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا رونمایی کرد. مدل اولترا قابلیت‌های خاص و منحصربفرد زیادی دارد اما دو مدل استاندارد و پلاس تنها در اندازه و ظرفیت باتری با یکدیگر تفاوت عمده‌ای دارند. در زیر به صورت خلاصه به امکانات و قابلیت‌ها و همچنین نتیجه‌ای که از تجربه‌ی یک‌ساله‌ی کار با این گوشی‌ها بدست آمده اشاره شده است.

گلکسی S22

gsmarena 022 1

گلکسی S22 کوچک‌ترین گوشی از سری پرچم‌دارهای امسال سامسونگ به حساب می‌آید که با اندازه‌ی ۶٫۱ اینچ و وضوح ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ راهی بازار شد. این گوشی در بازارهای اروپایی و بین‌المللی از تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ به عنوان قلب تپنده بهره می‌برد و در بازار آمریکا هم از اسنپدراگون ۸ نسل ۱. البته به خاطر وجود یک سری مشکلات، اینبار چنین سیاستی خیلی حفظ نشد چون حتی در بازار کشور ما هم نسخه‌ی مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ گلکسی S22 در دسترس قرار گرفت.

gsmarena 015 2

این گوشی از اندروید ۱۲ به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض بهره می‌برد که سامسونگ اعلام کرده تا ۴ سال از آن به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. این یعنی گوشی یادشده اگر سیاست سامسونگ در این راستا تغییر نکند، با دریافت اندروید ۱۶ به کار خود پایان خواهد داد.

روی پنل پشتی این گوشی سه دوربین تعبیه شده که شامل ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو می‌شود که دوربین آخر امکان زوم سه برابری اپتیکال را به گوشی می‌دهد. همچنین این گوشی با دوربین اصلی خود توانایی فیلم‌برداری در وضوح ۸K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه را هم دارد. دوربین سلفی این گوشی هم ۱۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه است. به عنوان منبع تغذیه، یک باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی درون این گوشی قرار گرفته که می‌شود آن را با شارژر ۲۵ واتی که درون جعبه هم قرار ندارد شارژ کرد.

اصلی

gsmarena 042 1
gsmarena 002 2

تله‌فوتو (۳ برابری)

gsmarena 003 4
گلکسی S22 گلکسی S23

فوق عریض

gsmarena 042 1
gsmarena 001 1 3

عکاسی در شب

گلکسی S22 گلکسی S23
گلکسی S22 گلکسی S23

سلفی

پرتره

gsmarena 134 1
gsmarena 132

این بود نگاهی سریع به قابلیت‌ها و امکانات گلکسی S22 که می‌توان به خوبی متوجه شد که در مقایسه با نسل قبل پیشرفت چشمگیری نداشته است. خصوصا در بخش پردازنده که بررسی‌ها نشان داده بعد از تقریبا ۳۰ دقیقه کار بسیار سنگین با گوشی داغ می‌کند و تقریبا ۳۰٪ از توان خود را از دست می‌دهد. طول عمر باتری آن هم خیلی تعریف خاصی ندارد. اما در یک بخش آن هم دوربین می‌توان عملکرد این مدل را در مقایسه با قبل بهتر در نظر گرفت.

نقاط قوت گلکسی S22

  • طراحی عالی با استاندارد IP68
  • کوچک و جمع و جور
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی AMOLED
  • بلندگوهای باکیفیت
  • رابط کاربری غنی و پشتیبانی طولانی‌مدت
  • کیفیت عالی دوربین‌ها

نقاط ضعف گلکسی S22

  • شارژری درون جعبه نیست
  • طول عمر پایین باتری
  • عملکرد نه چندان خوب پردازنده در پایداری

دقیقا همین صحبت‌ها را می‌توان راجع به گلکسی S22 پلاس هم انجام داد با این تفاوت که این گوشی از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و نمایشگر آن هم ۶٫۶ اینچی است. همچنین از شارژر ۴۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند. در غیر این صورت این دو محصول هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

خرید سامسونگ گلکسی S22 از دیجی‌کالا
خرید سامسونگ گلکسی S22 پلاس از دیجی‌کالا


گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 گلکسی S23

S22 اولترا موفق شد پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در بازار آمریکا شود. این گوشی اگرچه از پردازنده‌ی مشابهی بهره می‌برد اما از نمایشگری ۶٫۸ اینچی با وضوح ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ بهره می‌برد و رفرش‌ریت آن هم امکان جابجایی از ۱ تا ۱۲۰ هرتز را دارد.

گلکسی S22 گلکسی S23

روی پنل پشتی این گوشی شاهد یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، دو دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با امکان زوم ۳ و ۱۰ برابری اپتیکال و یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی هستیم که از لحاظ توانایی فیلم‌برداری هیچ تفاوتی با مدل‌های پلاس و استاندارد وجود ندارد جز اینکه به صورت کلی کیفیت تصاویری که این گوشی ثبت می‌کند بهتر است.

اصلی

گلکسی S22 گلکسی S23
گلکسی S22 گلکسی S23

تله‌فوتو (۳ و ۱۰ برابری)

فوق عریض

S221 2
S22 2

زوم ۱۰، ۳۰ و ۱۰۰ برابری

عکاسی در شب

گلکسی S22 گلکسی S23
گلکسی S22 گلکسی S23

سلفی

گلکسی S22 گلکسی S23
گلکسی S22 گلکسی S23

پرتره

گلکسی S22 گلکسی S23
گلکسی S22 گلکسی S23

منبع تغذیه‌ی این محصول یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که می‌توان آن را با شارژر ۴۵ واتی که درون جعبه هم قرار ندارد شارژ کرد. البته یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این گوشی بهره‌مندی از قلم S-Pen درون خود گوشی است به این صورت که با خرید آن گویا یک گوشی از سری نوت را خریداری کرده‌اید. اگر به قابلیت‌های خاص و منحصر بفرد این محصول، نمایشگر منحنی را هم اضافه کنیم، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که آن را از دو مدل استاندارد و پلاس متمایز کند.

نقاط قوت گلکسی S22 اولترا

  • طراحی شبیه به سری نوت با ابعاد بزرگ و انحنای نه چندان زیاد
  • پشتیبانی از قلم S-Pen به صورت بومی
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی فوق‌العاده باکیفیت با امکان جابجایی فریم از ۱ تا ۱۲۰ هرتز
  • بلندگوهای باکیفیت
  • رابط کاربری غنی و پشتیبانی طولانی‌مدت
  • کیفیت عالی دوربین‌ها به خصوص عملکرد بی‌رقیب در بخش زوم
  • طول عمر بالای باتری

نقاط ضعف گلکسی S22 اولترا

  • شارژری درون جعبه نیست
  • سرعت شارژر خیلی بالا نیست
  • عملکرد نه چندان خوب پردازنده در پایداری

خرید سامسونگ گلکسی S22 اولترا از دیجی‌کالا


سری گلکسی S22 بعد از یک سال

اگر دقت کرده باشید، در تمامی این گوشی‌ها به ضعف پردازنده به عنوان یک ایراد مشترک اشاره شده است که اهمیت بالایی دارد و نمی‌توان خیلی ساده از کنار آن گذشت. البته این موضوع زمانی باعث آزار کاربر می‌شود که به مدت طولانی با گوشی به انجام کارهای سنگین بپردازید. در غیر این صورت مشکل خاصی وجود ندارد و می‌توانید تجربه‌ی خوبی از کار با آن‌ها داشته باشید.

در بررسی‌های بنچمارک معمولا فشار سنگینی به گوشی وارد می‌شود که اکثر کاربران چنین فشاری را در شرایط واقعی به گوشی وارد نمی‌کنند. البته این گوشی‌ها در انجام کارهای مختلف از عکاسی و فیلم‌برداری گرفته تا انجام بازی به شدت داغ می‌شوند ولی باید حداقل ۱ ساعت با همان فشار با آن‌ها کار کنید تا افت عملکرد به چشم‌تان بیاید، در غیر این صورت گوشی آنقدر توان دارد که بتواند نیازتان را برآورده کند. در نتیجه نباید خیلی با مشکل خاصی مواجه شوید. مشکل باتری هم غالبا در گلکسی S22 برایتان پیش خواهد آمد که مجبور می‌شوید حتی در صورت استفاده‌ی معمولی هم آن را روزی دو بار شارژ کنید.


سری گلکسی S23

گلکسی S22 گلکسی S23

باتری

اما آنچه که سری گلکسی S23 قرار است برای کاربران به ارمغان بیاورد، به نظر می‌رسد آنقدر خوب هست که برایش منتظر بمانیم. در درجه‌ی نخست، گفته می‌شود دو مدل استاندارد و پلاس قرار است از باتری ۳۹۰۰ و ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره ببرند که این یعنی ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت بیشتر. برای گلکسی S23 اولترا به نظر نمی‌رسد باتری بزرگ‌تری در نظر گرفته شود.

پردازنده

مهم‌ترین ارتقای سری گلکسی S23در مقایسه با سری گلکسی S22 پردازنده‌ی آن‌هاست که گفته می‌شود در تمامی بازارها قرار است این وظیفه را اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ایفا کند. پردازنده‌ای که TSMC وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده خواهد داشت و گفته می‌شود عملکرد آن چه در زمینه‌ی پردازشی، چه گرافیکی و چه مصرف انرژی بسیار بهتر از نسل قبل خواهد بود. حتی در یک سری از تست‌های پیش از معرفی این پردازنده هم دیدیم که توانسته A16 اپل را هم از لحاظ توان گرافیکی پشت سر بگذارد. با این پردازنده، مصرف انرژی در سری گلکسی S23 به مراتب بهتر خواهد شد که این یعنی کاربر باید انتظار داشته باشد نه تنها از لحاظ پردازشی و پایداری عملکرد بلکه از لحاظ نگه‌داری شارژ هم وضعیت سری گلکسی S23 به مراتب بهتر باشد.

دوربین

در بخش دوربین به نظر می‌رسد بیشترین پیشرفت را گلکسی S23 اولترا خواهد داشت که قرار است به جای دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره بگیرد. دوربینی که گفته می‌شود عملکرد آن در عکاسی در نور شب به مراتب بهتر از نسل گذشته خواهد بود. همچنین گفته می‌شود گلکسی S22 اولترا آنقدر در زمینه‌ی زوم قدرتمند است که می‌تواند به شکل محسوسی بهتر از گلکسی S22 اولترا که همین حالا هم رقیبی در این بخش ندارد ظاهر شود.

شایعات نشان داده این گوشی حتی می‌تواند از پیکسل ۷ پرو که توانسته بود رتبه‌ی نخست وب‌سایت DXOMARK را هم از آن خود کند بهتر عکاسی کند و این یعنی می‌توان به گلکسی S23 اولترا در بخش دوربین بسیار امیدوار بود. در دو مدل استاندارد و پلاس هم باید دید اسنپدراگون ۸ نسل ۲ چه توانایی‌هایی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد که بتوانند بهتر و با جزئیات بیشتری عکاسی کنند. در غیر این صورت سخت‌افزار قرار نیست تغییر خاصی داشته باشد.

البته گلکسی S22 و S22 پلاس هم تصاویر فوق‌العاده جذابی از حالت معمولی گرفته تا فوق عریض و پرتره و سلفی ثبت می‌کنند. فقط از لحاظ دوربین تله‌فوتو از گلکسی S23 اولترا خیلی فاصله دارند که آن هم به خاطر تفاوت قیمت فاحشی که دارند کاملا طبیعی است.

در سایر بخش‌ها به نظر نمی‌رسد تفاوت خاصی بین گلکسی S23 و گلکسی S22 وجود داشته باشد که بتوانیم آن را تعیین‌کننده بدانیم.


نتیجه: آیا خرید سری گلکسی S22 منطقی‌تر است یا منتظر ماندن برای سری گلکسی S23؟

گلکسی S22 گلکسی S23

پاسخ به این پرسش با توجه به پتانسیل بالایی که سری گلکسی S23 دارد می‌تواند بسیار سخت باشد چون از طرفی سری گلکسی S22 هم عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و محبوبیت آن‌ها هم در نزد کاربران بسیار بالاست. یک سری ضعف‌ها شاید وجود داشته باشد که به‌راحتی می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. هرچند این بستگی به نوع فعالیت کاربر دارد.

به صورت کلی اگر شما سری گلکسی S22 را خریداری کنید، چیزی را از دست نمی‌دهید. از کیفیت عالی دوربین گرفته تا نمایشگر کم‌نظیر و قدرت سخت‌افزاری بالا، همه چیز در اختیارتان قرار خواهد داشت. اما از آن‌جایی که کمتر از سه ماه تا رونمایی از سری گلکسی S23 زمان باقی مانده، منطقی‌تر این است که منتظر بمانید تا ببینید این گوشی‌ها چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارند.

اگر به گوشی نیازی اساسی دارید، همین حالا به سراغ سری گلکسی S22 بروید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. اما اگر می‌توانید منتظر بمانید، توصیه‌ی ما به شما این است که همین کار را انجام دهید چون سری گلکسی S23 بعید است که تفاوت قیمت خاصی با سری گلکسی S22 داشته باشد اما قرار است قابلیت‌های بهتر و جذاب‌تری را به ارمغان بیاورد.

خرید محبوب‌ترین گوشی‌های سامسونگ از دیجی‌کالا

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link