کانن در برابر نیکون؛ کدام برند دوربین عکاسی بهتر است؟

با وجود اینکه دوربین استفاده شده در گوشی‌های هوشمند به طور شگفت‌انگیزی بهتر شده است، اما در نهایت برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای چاره‌ای جز خرید دوربین‌های عکاسی قدرتمند ندارید. در این میان برندهای زیادی مانند سونی، فوجی فیلم و لایکا فعالیت دارند اما در نهایت نمی‌توانیم شهرت زیاد و محبوبیت بسیار بالای دو برند مشهور کانن و نیکون را کتمان کنیم. اما در نهایت این دو برند در مقایسه با یکدیگر چه حرفی برای گفتن دارند و دوربین‌های ساخت کدام شرکت بهتر است؟ در این مطلب به طور مختصر و مفید به مقایسه‌ی گوشی‌های این دو شرکت می‌پردازیم.

باید خاطرنشان کنیم مدل‌های مطرح شده در این مطلب، مدل‌هایی هستند که به طور گسترده در بازار جهانی به فروش می‌رسند. به همین خاطر برخی مدل‌های پرفروش در بازار ایران، در این مطلب مطرح نشده‌اند.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D به همراه لنز 18-55 میلی متر DC III

۱۵,۲۵۰,۰۰۰

تومان

دوربین دیجیتال بدون آینه کانن مدل EOS R3

۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

تومان

سهم بازار

کانن نیکون

کانن و نیکون هر دو از غول‌های بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کانن حدود ۵۶ درصد از بازار دوربین‌های دیجیتال را در اختیار دارد و سهم بازار نیکون به حدود ۱۱ درصد می‌رسد. اما اگر به آمار فروش دوربین‌های SLR نگاه کنیم، می‌توانیم ببینیم که سهم بازار کانن حدود ۶۰ درصد است و نیکون با سهم بازار ۳۳.۹ درصدی در مقام دوم قرار دارد.

هر دو شرکت دوربین‌ها و لنزهای فوق‌العاده‌ای را راهی بازار می‌کند و به همین خاطر در نهایت انتخاب بین آن‌ها تا حد زیادی به سلیقه‌ی کاربران برمی‌گردد.

لنزها

کانن نیکون

اگرچه بسیاری از عکاس‌های تازه‌کار فکر می‌کنند کیفیت دوربین مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود، اما واقعیت این است که اصلا نباید کیفیت لنز را دست کم بگیرید. باید خاطرنشان کنیم عمر مفید لنزها از عمر دوربین‌های دیجیتال معمولا بسیار بیشتر است و بنابراین یک سرمایه‌گذاری بهتر محسوب می‌شوند.

کانن در حال حاضر سه سری لنز به نام‌های EF/EF-S، EF-M و RF/RF-S تولید می‌کند. لنزهای سری EF/EF-S برای دوربین‌های SLR این شرکت هستند و لنزهای سری EF-M هم برای دوربین‌های بدون آینه سری M کانن استفاده می‌شوند. لنزهای RF/RF-S هم مناسب سایر دوربین‌های بدون آینه این شرکت هستند.

در مجموع، تعداد لنزهای کانن به ۷۷ عدد می‌رسد. ۴۲ لنز از سری  EF/EF-S که این لنزها هم طبیعتا به چند دسته تقسیم می‌شوند. لنزهای EF-M از سه لنز زوم و سه لنز پرایم تشکیل شده‌اند و در خانواده‌ی RF/RF-S هم ۲۹ لنز دیده می‌شود. باید خاطرنشان کنیم کانن دیگر توجه زیادی به دوربین‌های DSLR نشان نمی‌دهد و به همین خاطر بسیاری از لنزهای سری EF/EF-S دیگر تولید نمی‌شوند.

کانن نیکون

حالا باید به لنزهای نیکون بپردازیم که که بر اساس مناسب بودن برای DSLR و دوربین‌های بدون آینه، نوع فوکوس و فرمت سنسور، می‌توانیم به دسته‌های مختلفی تقسیم کنیم. به طور کلی، تعداد لنزهای نیکون برای دوربین‌های DSLR به ۸۳ عدد می‌رسد و این شرکت برای دوربین‌های بدون آینه هم ۳۰ لنز تولید کرده است. بنابراین در مجموع ۱۱۸ لنز نیکون وجود دارد. در ضمن برخلاف کانن، تولید بیشتر این لنزها همچنان ادامه دارد و به‌ راحتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. بنابراین از نظر تعداد لنز، نیکون حرف بیشتری برای گفتن دارد اما از نظر کیفیت، هرکدام از لنزها باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند و نمی‌توانیم یک حکم کلی برای آن‌ها صادر کنیم.

لنز دوربین کانن مدل RF 70-200 F2.8L

۱۳۲,۲۵۰,۰۰۰

تومان

لنز دوربین کانن مدل EF TS-E 17 F 4L

۱۰۹,۹۹۹,۰۰۰

تومان

دوربین‌های SLR نیکون و کانن

مانند گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های DSLR را هم می‌توانیم به سه‌ دسته‌ی اصلی پایین‌رده، میان‌رده و پرچم‌دار تقسیم کنیم. در ادامه در هرکدام از این بخش‌ها، به مهم‌ترین گزینه‌های نیکون و کانن نگاهی می‌اندازیم.

مدل‌های پایین‌رده

کانن نیکون

این مدل‌ها طبیعتا ارزان‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند. بسیاری از کاربران تازه‌کار زمانی که برای اولین دوربین بین برندها دست به انتخاب می‌زنند، معمولا تا همیشه از دوربین‌های همان برند استفاده می‌کنند. در حال حاضر کانن سه دوربین با قیمت زیر هزار دلار به فروش می‌رساند و تعداد دوربین‌های نیکون با این قیمت به ۲ عدد می‌رسد. کانن EOS 2000D و نیکون D3400 ارزان‌ترین گوشی‌های این دو شرکت در بازار جهانی محسوب می‌شوند.

البته اختلاف قیمت EOS 2000D با D3400 بسیار بالا است و در ضمن دوربین کانن با لنز کیت هم ارائه می‌شود. با توجه به اینکه برای بسیاری از تازه‌کارها قیمت دوربین اهمیت زیادی دارد، در این زمینه کانن حرف بیشتری برای گفتن دارد و باید این شرکت را به‌عنوان برنده‌ی نبرد دوربین‌های پایین‌رده اعلام کنیم.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 2000D به همراه لنز 18-55 میلی متر IS II

مدل‌های میان‌رده

کانن نیکون

دوربین‌های میان‌رده طبیعتا برای بسیاری از کاربران گزینه‌های ایده‌آلی هستند. این نوع دوربین‌ها در هر ثانیه می‌توانند عکس‌های بیشتری ثبت کنند و از گزینه‌های بیشتری برای ورودی و خروجی بهره می‌برند. قیمت این مدل‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است که البته برای کاربران ایرانی قیمت بسیار بالایی محسوب می‌شود. در این محدوده‌ی قیمتی، کانن فقط ۲ دوربین EOS 90D و EOS 6D Mk II را به فروش می‌رساند و قیمت هر دو گوشی ۱۲۰۰ دلار است.

در سمت نیکون، با دوربین‌های D7500، D500 و D780 روبرو هستیم. در بین گزینه‌های میان‌رده، نیکون گزینه‌های بیشتری به فروش می‌رساند ولی EOS 6D Mk II در بین دوربین‌های DSLR فول‌فریم پایین‌ترین قیمت را دارد. در این زمینه، با برنده‌ی قاطعی روبرو نیستیم و با توجه به سلیقه‌ها و اولویت‌ها، هرکدام از این دوربین‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

 دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 90D

مدل‌های پرچم‌دار

کانن نیکون

دوربین‌های حرفه‌ای پرچم‌دار قیمت بسیار بالایی دارند و معمولا با قیمت بالاتر از ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسند. دوربین‌های کانن EOS 5D Mk IV و نیکون D850 از جمله دوربین‌های همه‌فن‌حریفی هستند که هر دو ۲۵۰۰ دلار قیمت دارند. همچنین دوربین‌های کانن EOS-1D X Mk III و نیکون D6 با قیمت ۶۵۰۰ دلار، کاربران بسیار خاص را هدف گرفته‌اند. در این زمینه هم شاهد اختلاف گسترده‌ای بین این دو شرکت نیستیم و دوربین‌های موردنظر از همه جهت حرف زیادی برای گفتن دارند.

دوربین‌های بدون آینه کانن و نیکون

در چند سال گذشته، محبوبیت دوربین‌های بدون آینه چندین برابر شده و به همین خاطر کانن و نیکون هم برای اینکه از این بازار عقب نیفتند، حالا تمرکز اصلی خود را بر روی این تکنولوژی گذاشته‌اند.

مدل‌های پایین‌رده

کانن نیکون

اگر به دنبال خرید یک دوربین عکاسی پایین‌رده هستید، بهتر است به جای دوربین‌های DSLR از بین گزینه‌های بدون آینه دست به انتخاب بزنید. دوربین کانن EOS M200 یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های بدون آینه این شرکت است ولی خرید آن را توصیه نمی‌کنیم زیرا برای لنز با محدودیت‌های جدی روبرو می‌شوید. در طرف مقابل، نیکون Z30 یکی از پایین‌رده‌های جذاب‌تر محسوب می‌شود که قیمت مناسبی هم دارد.

اگر می‌خواهید یک دوربین بدون آینه مناسب از کانن بخرید، مدل R50 گزینه‌ی بسیار محبوبی است. رقیب این دوربین، نیکون Z50 است که حدود ۱۰۰ دلار قیمت بالاتری دارد.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS M200 به همراه لنز 15-45 میلی متر IS STM

مدل‌های میان‌رده

Canon Vs Nikon 9

برخلاف دوربین‌های میان‌رده کانن و نیکون که برخی از آن‌ها دارای سنسور کراپ هستند، تمام مدل‌های میان‌رده بدون آینه هر دو شرکت از سنسور فول فریم بهره می‌برند. از نظر قیمت، مدل‌های کانن قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های نیکون دارند. در بین این مدل‌ها، کانن R8 موفق شده توجهات زیادی را جلب کند که البته حدود ۵۰۰ دلار گران‌تر از رقیب مستقیم خود یعنی Z5 است. همچنین باید به مدل‌های کانن EOS R6 Mk II و نیکون Z 6II هم اشاره کنیم.

دوربین دیجیتال بدون آینه کانن مدل  Canon EOS M50 Mark II 18-150mm kit

مدل‌های حرفه‌ای

Canon Vs Nikon 10

در این زمینه، قیمت دوربین‌ها برای کاربران حرفه‌ای اهمیت کمتری پیدا می‌کنند و این دسته از عکاسان به مولفه‌های دیگری توجه نشان می‌دهند. دوربین‌های کانن EOS R3 و نیکون Z9 هر دو ۵۵۰۰ دلار قیمت دارند ولی کانن EOS R5 حدود ۸۰۰ دلار گران‌تر از نیکون Z 7II است.

دوربین دیجیتال بدون آینه کانن مدل Canon EOS R10 به همراه لنز 150-18 میلیمتر

نیکون در برابر کانن؛ در نهایت کدام بهتر است؟

Canon Vs Nikon 11

مانند دیگر مقایسه‌های این‌چنینی، این بار هم نمی‌توانیم یک برنده‌ی قطعی را مشخص کنیم. اگر می‌خواهید عکاسی حرفه‌ای تجربه کنید، بدون تعصب باید ابتدا با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، بررسی‌های انجام شده را مشاهده کنید تا به طور کامل با نقاط قوت و ضعف دوربین‌های موردنظر روبرو شوید. در کنار اهمیت سخت‌افزار استفاده شده، باید به اهمیت طراحی دوربین هم اشاره کنیم.

برخی کاربران مثلا با طراحی دوربین‌های کانن راحت‌تر هستند ولی برخی دیگر طراحی دوربین‌های نیکون را بیشتر می‌پسندند. اما در نهایت اگرچه با دوربین و لنز بهتر می‌توانید عکس‌های بهتری ثبت کنید، ولی خود عکاس هم در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D به همراه لنز 18-55 میلی متر DC III

۱۵,۲۵۰,۰۰۰

تومان

دوربین دیجیتال بدون آینه کانن مدل EOS R3

۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول

آیا کانن و نیکون دوربین‌های بدون آینه هم تولید می‌کنند؟

بله، در چند سال اخیر این دو شرکت توجه زیادی به دوربین‌های بدون آینه نشان داده‌اند.

آیا بین دوربینهای کانن و نیکون تفاوت زیادی وجود دارد؟

این دو شرکت در محدوده‌های قیمتی متفاوت دوربین عرضه می‌کنند و دوربین‌های با قیمت مشابه هر دو شرکت، شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین اگرچه هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، ولی در نهایت انتخاب بین‌ آن‌ها تا حد زیادی سلیقه‌ای خواهد بود.

آیا در بازار ایران این دوربین‌ها و لنزهای آن‌ها به راحتی پیدا می‌شود؟

خوشبختانه در این زمینه محدودیت خاصی وجود ندارد و با توجه به بودجه‌ای که دارید، به راحتی میتوانید دست به انتخاب بزنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.