کافه بازار تلویحاً جاسوسی برنامه روبیکا از کاربران را تأیید کرد!

در روزهای گذشته برنامه جنجالی روبیکا که از آغاز فعالیت خود بارها به دلایل مختلف سرزبان‌ها افتاده، یک‌بار دیگر نیز جنجال به‌پا کرد و این بار بحث امنیت و جاسوسی از کاربران مطرح بود. در ادامه این جنجال‌ها امروز کافه بازار، مارکت ایرانی دانلود برنامه برای دستگاه‌های اندرویدی هم به نوعی غیرمستقیم جاسوسی برنامه روبیکا از کاربران را تأیید کرد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که هشدار گوگل پلی پروتکت (سپر دفاعی گوگل) بر روی گوشی افرادی ظاهر شد که قصد نصب برنامه روبیکا را داشتند. این هشدار اعلا م کرده بود که برنامه روبیکا تلاش می‌کند از اطلاعات شخصی آن‌ها مانند پیام‌های SMS، تصاویر، فایل‌های صوتی یا تماس‌ها جاسوسی کند.

در ادامه روبیکا بیانیه‌ای منتشر کرد و با ارائه آمارهای عجیب از کاربران و تعامل در این برنامه، عنوان کرد که در تلاش برای کسب جزئیات بیشتر از طریق ارتباط با گوگل پلی است. باوجود آنکه در هیچ کجای این بیانیه ادعای جاسوسی تکذیب نشد، روبیکا اتهام وارده را به انگیزه‌های سیاسی گوگل ربط داد و به نوعی از زیر بار قبول یا رد آن طفره رفت. حالا اما پای مارکت دیگری به وسط این ماجرا باز شده که به‌نوعی مشکل‌دار بودن این برنامه را تأیید می‌کند.

کافه بازار: نسخه آخر روبیکا را حذف کردیم!

کافه بازار تلویحاً جاسوسی برنامه روبیکا از کاربران را تأیید کرد!

کاربری در توئیتر امروز با نقد بر «سپر امنیتی کافه بازار» که برنامه روبیکا را تأیید کرده، عنوان کرد که این مارکت باید در رابطه با شیوه بررسی برنامه‌ها توضیحی ارائه دهد تا بدانیم که چرا از نظر آن‌ها روبیکا مشکلی نداشته و نتیجه بررسی بازار برخلاف گوگل پلی بوده است. این توئیت با واکنش واحد پشتیبانی کافه بازار همراه شد. بازار در پاسخ نوشت:

سپر امنیت بازار، با «بررسی خودکار توسط چندین آنتی ویروس» و «تحلیل استاتیک فایل برنامه» و «بررسی اولیه در اجرا توسط نیروی انسانی و پیگیری فعالانه گزارش کاربران» نسخه‌های برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهد. با بررسی اولیه سپر امنیت نسخه آخر برنامه روبیکا در تاریخ ۱۹ شهریور منتشر شد. این نسخه در تاریخ ۶ آبان اخطار پلی پروتکت گرفت. بعد از اخطار پلی پروتکت، نسخه آخر روبیکا از انتشار خارج و نسخه قبلی بدون خطای گوگل پلی پروتکت را منتشر کردیم. ما به بررسی و شنیدن گزار‌ش‌ها در مورد انواع نسخه‌های برنامه‌ها ادامه می‌دهیم.

در توضیحات بازار به‌طور مستقیم به این موضوع اشاره نشده که نسخه جدید روبیکا در حال جاسوسی از کاربران بوده یا خیر. اما واضح است که این مارکت هم پس از اخطار گوگل پلی پروتکت اقدام به حذف نسخه مورددار روبیکا از مارکت خود کرده است.

باید دید که آیا این واکنش کافه بازار نسبت به جنجال پیش‌آمده یا روبیکا را وادار به توضیحات شفاف‌تر در این خصوص خواهد کرد و یا این برنامه ترجیح می‌دهد بی‌تفاوت از کنار این موضوع رد شود.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link