کارت گرافیک‌های RX 7900 پتانسیل فرکانس ۳ گیگاهرتز را دارند

شایعاتی که از فرکانس‌های عجیب و غریب برای پردازشگر گرافیکی Navi 31 و کارت‌های مجهز به آن شنیده بودیم واقعی نبودند، اما آیا شانسی وجود دارد که یک کارت گرافیک سفارشی سری Radeon RX 7900 به فرکانس بالایی برسد؟ طبق تحلیل PC Word که در رویداد معرفی کارت گرافیک‌های AMD RDNA 3 حضور داشته، شرکت AMD اعلام کرده که پردازشگر Navi 31 و کارت گرافیک های مجهز به آن – سری Radeon RX 7900 – برای دستیابی به فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز هم بهینه هستند؛ فرکانسی که از فرکانس رسمی آن‌ها به مراتب بالاتر است.

بیشینه فرکانس کار‌ت‌های RX 7900 چقدر خواهد بود؟

نسخه مرجع کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX فرکانس افزایشی ۲.۵ گیگاهرتزی دارد و فرکانس افزایشی کارت گرافیک RX 7900 XT از آن هم پائین‌تر و تنها ۲.۴ گیگاهرتز است. همان طور که می‌بینید، خبری از فرکانس‌های نزدیک ۳.۰ گیگاهرتز برای نسخه مرجع کارت گرافیک‌های RDNA 3 نیست.

صفحه یوتیوب coreteks ادعا می‌کند که اطلاعات تازه‌ای در این خصوص به دست آورده است. اینطور که به نظر می‌رسد، شرکای برد AMD با درایورهای اولیه، توانسته‌اند کارت گرافیک های سفارشی RX 7900 را تنها ۳ درصد اورکلاک کنند. این میزان پتانسیل اورکلاک قطعاً خیلی پائین است، اما به احتمال زیاد با درایورهای نهایی شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

image

متأسفانه به جز شرکت ایسوس، هیچ یک از شرکای برد AMD هنوز از طراحی‌های سفارشی خود برای سری جدید کارت گرافیک‌های تیم قرمز رونمایی نکرده‌اند. حتی خود شرکت ایسوس نیز در خصوص فرکانس‌های پایه و افزایشی و حتی میزان اورکلاک کارخانه‌ای کارت گرافیک های RX 7900 XT / XTX اطلاعاتی منتشر نکرده و فیلدهای مربوطه را خالی گذاشته است:

RX7900XTX CUSTOM 850x425 1

آخر چند پردازشگر استریم؟!

یک نکته دیگر هم وجود دارد که شرکت AMD باید در مورد آن شفاف‌سازی کند و آن، نحوه شمارش پردازشگرهای استریم کارت گرافیک‌های سری RX 7900 است. هم خود شرکت AMD و هم شرکای برد آن، تعداد ۶۱۴۴ پردازشگر استریم را برای کارت گرافیک RX 7900 XTX اعلام کرده‌اند، در حالی که تمام رسانه‌ها عدد ۱۲۲۸۸ را اعلام می‌کنند. اما علت چیست؟

معماری گرافیکی RDNA 3 توانایی «پردازش دوگانه» دارد، به این صورت که می‌تواند به صورت همزمان، دو خط دستور حسابی FP32 را پردازش کند. با این حساب، هر واحد CU با معماری RDNA 3 می‌تواند ۱۲۸ پردازش FP32 را انجام دهد، در حالی که CUهای RDNA 2 تنها ۶۴ پردازش را در لحظه انجام می‌دهند. برای رسیدن به قدرت پردازشی ۶۱ ترافلاپی اعلام شده در کارت گرافیک‌های RDNA 3 باید محاسبه ۶۱۴۴ × ۴ × ۲.۵GHz را انجام داد. اگر بخواهیم همانند دیگر معماری‌های گرافیکی این عدد را حساب کنیم، باید تعداد پردازشگرهای استریم را ۱۲۲۸۸ و ضریب هر پردازشگر را ۲ در نظر بگیریم. به طور قطع، استفاده از شیوه دوم برای محاسبه برای کاربران راحت‌تر است و معیار بهتری برای مقایسه با دیگر کارت گرافیک‌ها به آنان می‌دهد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link