چگونه یک لینک مشکوک را قبل از باز کردن بررسی کنیم؟

احتمالا بارها در ایمیل‌ها و چت‌ها با لینک‌هایی روبرو شده‌اید که از شما خواسته شده لینک‌های موردنظر را باز کنید. آیا بدون کلیک بر روی لینک مشکوک، امکان بررسی آن وجود دارد؟ در این زمینه روش‌های مختلفی وجود دارد ولی در ادامه ساده‌ترین راهکارها را برای بررسی یک لینک مشکوک مطرح می‌کنیم.

شخصا لینک را بررسی کنید

زمانی که در کامپیوتر با یک لینک روبرو می‌شوید، کافی است ماوس را بر روی آن ببرید و با این کار در سمت چپ بخش پایینی مرورگر می‌توانید مقصد لینک موردنظر را مشاهده کنید. در موبایل‌ها و تبلت‌ها هم اگر لینک را برای مدتی لمس کنید، می‌توانید مقصد آن را مشاهده کنید.

گاهی اوقات مثلا لینک موردنظر به اسم www.digikala.com ثبت شده و فکر می‌کنید که با کلیک بر روی آن راهی دیجی‌کالا می‌شوید. ولی مثلا اگر بر روی لینک www.digikala.com کلیک کنید راهی سایت گوگل می‌شوید. بنابراین صرفا فقط به خاطر اینکه فکر می‌کنید لینک موردنظر مشکلی ندارد، اعتماد نکنید و حتما مقصد لینک را هم بررسی کنید. به طور کلی اگر می‌بینید نام لینک و مقصد ارتباطی با هم ندارند، پس باید احتمال مشکوک بودن آن را در نظر بگیرید.

گفتنی است بیشتر اوقات سرویس‌های مربوط به کوتاه کردن لینک‌ها برای کلاه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این زمینه سرویس‌های متعددی وجود دارد و بعد از نام سایت سرویس‌دهنده، تعدادی حروف به طور تصادفی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال tinyurl.com/mhswfafx یک نمونه لینک از همین سرویس‌ها است. tinyurl نام ارائه‌‌دهنده‌ی سرویس است و mhswfafx هم حروفی است که شما را به لینک موردنظر هدایت می‌کند.

به طور کلی این نوع سرویس‌ها برای کوتاه کردن لینک‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها مشکلی ندارند. اما در هر صورت نباید احتمال سوء‌استفاده از این نوع سرویس‌ها را نادیده بگیرید.

کپی کردن لینک برای بررسی

لینک مشکوک

اگر به هر دلیلی بابت امنیت لینک موردنظر اطمینان ندارید، در این زمینه ابزارهای آنلاین زیادی برای بررسی لینک‌ها وجود دارند. اما قبل از استفاده از آن‌ها، باید لینک‌های موردنظر را کپی کنید. برای کپی کردن لینک، در کامپیوتر کافی است روی آن راست‌کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Copy Link Address یا گزینه‌ی مشابه این جمله را انتخاب کنید. در موبایل و تبلت هم باید انگشت خود را روی لینک نگه دارید تا چنین منویی پدیدار شود.

بررسی لینک

برای بررسی لینک‌ها کافی است آن‌ها را کپی کنید و سپس در ابزارهای آنلاین مخصوص این کار قرار دهید. اما بسیاری از این ابزارها با لینک‌های کوتاه شده سازگار نیستند. بنابراین ابتدا باید این مشکل را برطرف کنیم.

بیرون کشیدن لینک اصلی از لینک کوتاه شده

لینک مشکوک

برای بیرون کشیدن لینک اصلی از لینک شده، ابزارهای مفیدی وجود دارد که مثلا CheckShortURL.com و Unshorten.it دو مورد از این ابزارها به حساب می‌آیند. در هر دو مورد کافی است لینک کوتاه شده را نوار بخش فوقانی رابط کاربری قرار دهید و سپس روی Expand یا Unshorten It کلیک کنید.

لینک مشکوک

این سایت‌ها بعد از ارائه‌ی لینک نهایی، سایت‌هایی را هم برای بررسی لینک ارائه می‌دهند که در گام بعدی به همین موضوع می‌پردازیم.

بررسی امنیت لینک

برای بررسی سایت‌هایی که بد‌افزارها را منتشر می‌کنند، توصیه می‌کنیم از ابزار URLVoid بهره ببرید. در این سایت ابتدا باید لینک موردنظر را وارد کنید و سپس با بررسی لینک و سایت اصلی، گزارش‌های مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌توانید ببینید که سایت موردنظر از نظر امنیتی هیچ مشکلی ندارد.

Suspicious Link 5

همانطور که گفتیم در این زمینه سایت‌های بسیار زیادی وجود دارد و در این مطلب به فقط چند مورد از آن‌ها پرداختیم. اما به طور کلی، اگر یک فرد ناشناس برای شما لینکی ارسال کرده، بهتر است اصلا روی لینک کلیک نکنید. از طرف دیگر باید به هک شدن اکانت دوستان و آشنایان هم اشاره کنیم که بعد از این کار، ممکن است لینک‌های مشکوکی را برای دیگران ارسال کنند. گاهی اوقات هم بد‌افزار می‌تواند به گوشی یا کامپیوتر دوستان و آشنایان شما نفوذ کند و از این طریق لینک‌های مختلفی برای دیگران ارسال شود.

منبع: How To Geek

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link