چگونه کش DNS ویندوز ۱۱ را پاکسازی کنیم؟

clear cache 64654742da6d2c00df4248d8

اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که در ویندوز ۱۱ وب‌سایت خاصی راه‌اندازی نمی‌شود، برنامه‌ای که به اینترنت نیاز دارد کار نمی‌کند یا استفاده از ابزارهایی مانند پینگ یا nslookup آدرس IP مقصد را اشتباه نشان می‌دهند، احتمالا به‌علت حافظه‌ی پنهان سیستم محلی نام دامنه یا DNS است. در این مقاله با نحوه‌ی رفع این مشکل آشنا خواهیم شد.

هنگام جستجو در فضای وب یا استفاده از اپلیکیشن‌های متکی بر اتصال اینترنت، پشته شبکه‌ی (Networking Stack) ویندوز ۱۱ به‌منظور تسریع اتصال‌های بعدی، یک کپی از هر نام دامنه را روی ترجمه‌های آدرس آی پی به‌دست‌آمده از ویژگی DNS موجود در کش محلی ذخیره می‌کند.

مسئله‌ی مطرح درمورد فرآیند مذکور این است که گاهی‌اوقات حافظه نهان DNS به‌دلایلی کار نمی‌کند و درنتیجه مانع بارگیری صحیح وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها می‌شود. در چنین مواقعی، پاک‌کردن سوابق کش DNS از سیستم می‌تواند مشکل پیش‌آمده را مرتفع کند؛ زیرا از نظر فنی کش بازنشانی می‌شود و با یک پایگاه جدید شروع به‌کار می‌کند.

نحوه پاک کردن کش DNS از Cmd در ویندوز ۱۱

اگر با مشکلات مربوط به DNS سروکار دارید، ویندوز ۱۱ حداقل دو روش برای پاک‌کردن کش با استفاده از Command Prompt و PowerShell ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، برنامه‌هایی مانند مایکروسافت اج، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس نیز ابزارهایی برای پاک‌کردن این سوابق شبکه برای حل مشکل دارند. در چنین شرایطی، با روش‌های مختلف می‌توانید کش DNS در ویندوز ۱۱ را پاکسازی کنید.

  • در منوی استارت Command Prompt را جستجو و روی آن راست کلیک کنید. حالا Run as administrator را انتخاب کنید.
  • دستور زیر را برای شستشوی کش DNS در ویندوز ۱۱ وارد کنید و Enter را فشار دهید:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.