هیت سینک چیست و چگونه دمای قطعات کامپیوتر را کاهش می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات قطعات الکترونیکی، ایجاد حرارت و گرما است که همین موضوع چالش‌های زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. در این شرایط هینک سینک وارد عمل می‌شود که می‌تواند حرارت تولیدی قطعه را جذب خود کند و در نتیجه دمای قطعه‌ی موردنظر کاهش پیدا می‌کند. اما هیت سینک دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

در دستگاه‌های الکترونیکی گرما چگونه ایجاد می‌شود؟

در حال حاضر اطراف ما چندین گجت و دستگاه‌های الکترونیکی مختلف وجود دارد. تمام این دستگاه‌ها از هزاران قطعه‌ی ریز و درشت تشکیل شده‌اند که برای کار کردن به نیروی الکتریکی نیاز دارند. اگرچه بخشی از این برق برای کار کردن دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باقی انرژی (بسته به بهینه بودن مصرف دستگاه) به صورت گرما تلف می‌شود.

این دستگاه‌ها نمی‌توانند گرما را درون بدنه‌ی خود نگه دارند و باید به نحوی از دست این حرارت تولیدی خلاص شوند. برای این منظور از هیت سینک استفاده می‌شود.

هیت سینک چیست؟

هیت سینک

هیت سینک به زبان ساده‌ قطعه‌ای است که در قطعات کامپیوتری موردنیاز تعبیه می‌شود و به دلیل بهره‌گیری از مواد رسانا، می‌تواند گرما را به خوبی جذب کند. سپس این انرژی از طریق هم‌رفت و روش‌های دیگر به محیط بیرون منتقل می‌شود.

مکانیسم هیت سینک

هیت سینک‌ها از مواد رسانای حرارتی (معمولا آلومینیوم) ساخته می‌شوند. آلومینیوم در مقایسه با سایر مواد رسانای حرارتی مانند نقره و طلا، فلز بسیار ارزان‌تری محسوب می‌شود.

گرمای یک محفظه نسبتا کوچک الکترونیکی توسط یک صفحه فلزی مسطح از طریق رسانایی جذب می‌شود. معمولا برای تسهیل این روند، معمولا یک خمیر حرارتی بین پوشش بیرونی دستگاه الکترونیکی و هیت سینک قرار می‌گیرد. با استفاده از این نوع خمیرها، این دو قطعه می‌توانند تماس فیزیکی بهتری داشته باشند.

هیت سینک

یک هیت سینک با حداقل مقاومت پخش تضمین می‌کند که گرما تقریبا به طور مساوی روی صفحه و باله‌ها توزیع شود. البته اینکه اندازه‌ی هیت سینک با توجه به حرارت تولیدی باید چقدر باشد، موضوع بسیار پیچیده‌ای است که در این مقاله نمی‌توانیم به آن بپردازیم.

در طرف دیگر هیت سینک، باله‌های فلزی برای انتقال بهتر گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. بین باله‌ها فاصله وجود دارد تا از این طریق هوا جریان پیدا کند و در نتیجه حرارت این باله‌ها پایین بیاید.

خنک شدن طبیعی در برابر استفاده از فن‌ها

در نهایت گرمای پخش شده بین باله‌های هیتک سینک‌ها یا با استفاده از فن یا با بهره‌گیری از همرفت طبیعی جریان پیدا می‌کند. همرفت طبیعی فرآیندی است که در آن هوای محیط با استفاده از جریان طبیعی سیال، یعنی عدم اعمال فشار از طریق منبع خارجی، انرژی گرمایی را از باله‌های سینک حرارتی می‌برد. در این روش، فرایند انتقال گرما بسیار کند صورت می‌گیرد.

Heat Sink 4

اما در صورت استفاده از فن، سرعت این فرایند بسیار بیشتر می‌شود و در نتیجه گرمای تولیدی با سرعت بیشتری به بیرون از کیس کامپیوتر راه پیدا می‌کند.

سخن آخر

هیت سینک یکی از قطعات حیاتی کامپیوترها محسوب می‌شود و بدون آن‌ها، با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. اگرچه در این مطلب به هیت سینک‌های موجود در کامپیوترها پرداختیم، اما همین رویکرد در دیگر دستگاه‌های الکترونیکی هم استفاده می‌شود و فقط شاید در برخی جزئیات از رویکرد‌های متفاوتی استفاده کنند.

همانطور که گفتیم برای هیت سینک در کامپیوتر، خمیر حرارتی سیلیکون اهمیت بسیار زیادی دارد که هر چند وقت یک بار بهتر است خمیر استفاده شده را تعویض کنید. خوشبختانه در دیجی‌کالا از بین ده‌ها خمیر حرارتی مختلف می‌توانید دست به انتخاب بزنید که برای مشاهده‌ی این محصولات می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید خمیرهای حرارتی از دیجی‌کالا

منبع: Make Use Of

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.