حدود دو سال از عرضه بازی خدای جنگ رگناروک (God of War Ragnarok) روی کنسول پلیاستیشن ۵ میگذرد و حال نوبت به نسخه کامپیوتر این بازی رسیده است. همانطور که انتظار میرفت این بازی با وضعیت بسیار خوبی در کامپیوتر وارد شده و عملکرد بهینه ای دارد. بازی رگناروک در کل یک بازی بسیار با کیفیت در پلتفرم پلیاستیشن است و داستان بسیار جذابی دارد. از طرفی شرکت سازنده به بهترین نحو این بازی را از لحاظ گیم پلی و دنیا طراحی کرده تا هماهنگی خوبی با داستان داشته باشد و در نتیجه تجربه آن ارزش بسیار زیادی دارد.
نکته جالب اینجاست که بازی رگناروک نسبت به بازی قبلی خدای جنگ که وارد کامپیوتر شد، عملکرد بهتری دارد. در اصل شرکت سازنده توانسته تجربه این بازی را بسیار بهینه کند و یک نسخه منتقل شده در کامپیوتر بسیار خوب را طراحی کند.
بازی خدای جنگ رگناروک نسبت به قبل پیشرفت تکنیکی زیادی داشته است. اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند حرکت بازی از دیرکت ایکس ۱۱ (Direct X 11) به ۱۲ است که باعث میشود بازی از لحاظ رندر و شیدر (Shader) عملکرد بهتری داشته باشد. در این بازی ما شاهد Precompilation یا رندر قبل از اجرا هستیم که واقعاً پاسخگو است. به این شکل که شما دیگر مشکلات عملکردی را مشاهده نخواهید کرد و به بهترین نحو بازی را تجربه میکنید.
این روند جدید باعث شده که بازی رگناروک یکی از بهترین بازیهای سونی باشد که برای کامپیوتر عرضه شده است. در اصل این بازی بهترین و روان ترین تجربه را در اختیار کاربران قرار داده که به این معناست ما شاهد مشکلات عملکردی و افت فریم دراین بازی نیستیم. قطعاً امکان دارد که در چند ساعت بازی شما با مشکلات دیگری روبرو شوید ولی در کل یک تجربه بسیار روان و با کیفیت را به کاربران ارائه میدهد.
پیشرفت دیگر این بازی در زمینه تجربه کاربر و رابط کاربری است. به این شکل که این بازی برای مانیتورهای اولترا واید نیز بهینه شده و از طرفی منوی بازی نیز بهتر شده است. این موضوع نشان میدهد که شرکت سازنده واقعاً برای این نسخه از بازی زحمت کشیده و تلاش کرده تا بهترین طراحی را در این بازی داشته باشد. همینطور اینکه انیمیشنهای بازی یا هر شاخصه دیگر به طور کامل برای پلتفرم کامپیوتر بهینه شده و نشان میدهد که شرکت سازنده واقعاً به فکر کاربران کامپیوتر بوده است.
منوی بازی توجه شما را جلب خواهد کرد
چیزی که باعث میشود منوی بازی خدای جنگ رگناروک قوی باشد قابلیت ارائه تغییرات به صورت همزمان است. به این شکل که هر تغییری که شما در بازی ایجاد کنید در منو به شما نشان داده خواهد شد. روند کار هم به این صورت است که هنگامی که شما یک تغییر ایجاد میکنید، منو به صورت شفاف در آمده و تغییرات را شما ملاحظه خواهید کرد.
از طرفی دست شما در ایجاد تغییرات در این بازی بسیار باز است. شما میتوانید موارد مختلف را در بازی تغییر داده و حتی سیستمهای ارتقاء تصویری که میخواهید را انتخاب کنید. سیستمهای ارتقاء تصویر موجود در این بازی هم DLSS شرکت انویدیا، FSR شرکت ایامدی، XeSS شرکت اینتل و TAAU خود شرکت سانتا مونیکا سازنده بازی است.
یکی از تنظیماتی که در بازی خدای جنگ قبلی وجود داشت حالت Original بود. این تنظیمات به شکلی بود که تجربه بازی قبلی را به شکلی که در کنسول پلیاستیشن ۴ وجود داشت به کاربران ارائه میداد. این حالت در بازی جدید خدای جنگ وجود ندارد و در کل شما نمیتوانید کیفیت بازی را چندان بهتر است نسخه پلیاستیشن ۵ بکنید. تنها ارتقائی که شما در دست دارید همین سیستمهای ارتقاء تصویر است که باید با توجه به کارت گرافیکی که دارید یکی از این موارد را انتخاب بکنید تا بهترین نتیجه را دریافت بکنید.
از لحاظ تنظیمات مشابه در نسخه کامپیوتر حالت Quality کنسول به صورت Ultra در آمده و حالت Performance به شکل Medium یا Low است. همانطور که میدانید این موارد روی نرخ فریم و کیفیت بصری بازی تأثیر گذاشته و باعث میشود که تجربه بازی تا حد زیادی تغییر بکند. البته اگر سیستم شما قدرتمند باشد تغییر در ای حالتها تأثیر چندانی روی عملکرد بازی نخواهد داشت.
نسخه پلیاستیشن ۵ در چندین بخش برتری دارد
چیزی که قابل توجه است اینجاست که در برخی از حالتها نسخه پلیاستیشن بازی از نسخه کامپیوتر بهتر است. برای مثال نسخه پلیاستیشن بازی از سیستم Cubemap Tracing استفاده میکند. به همین دلیل با استفاده از این سیستم مشکلات بصری بازی کمتری وجود داشته و هماهنگی بیشتری میان سیستم و تصویر وجود دارد. در نتیجه از لحاظ منطقهای یا کیفیت بصری شما با مشکلات کمتری روبرو هستید.
از طرفی برخی افکتها نیز در نسخه کامپیوتر بازی وجود ندارد. به این شکل که حالت جادویی که در جنگل در نسخه پلیاستیشن وجود دارد در نسخه کامپیوتر نیست. این حالت جادویی در بخشهای دیگر هم وجود دارد که در همه این حالات از نسخه کامپیوتر حذف شده است. جابجایی با پورتال (Portal) نیز در نسخه کنسول بازی بهتر از نسخه کامپیوتر است. نکته جالب اینجاست که این تفاوتها در نسخه پلیاستیشن ۴ بازی که از هارد دیسک برای بارگذاری بازی استفاده میکند هم وجود دارد. در نتیجه شرکت سازنده به صورت عمدی تصمیم گرفته این قابلیتها را در بازی قرار ندهد.
این تفاوتها در زمینه صدا هم وجود دارد. صداها و دیالوگها در نسخه کنسولی بازی به مراتب شفافتر از نسخه کامپیوتر هستند و به نوعی شرکت سازنده برای این انتقال تمرکز کمتری روی صدا داشته است. باید به این نکته توجه بکنید که سونی همچنان در تلاش است تا نشان بدهد نسخه کنسولی این بازیها بهتر است پس منطقی است که بسیاری از موارد در نسخه کامپیوتر وجود نداشته باشد یا محدود شده باشد.
مشکلات بازی رگناروک روی کامپیوتر
از لحاظ عملکردی بازی خدای جنگ بسیار جالب است. به این شکل که این بازی در کل عملکرد بهینهای دارد اما این عملکرد روی پردازندههای زن ۲ (Zen 2) افت بسیار زیادی دارد. به این شکل که اگر شما پردازندههای نسل سوم شرکت ایامدی را در کنار نسل هفتم قرار دهید با یک تفاوت بسیار زیاد روبرو خواهید شد. برای مثال در یک بازی مثل درگونز دوگما ۲ (Dragon’s Dogma 2) این تفاوت ۹۵ درصد است ولی این تفاوت در بازی خدای جنگ به ۲۴۷ درصد رسیده که یک عدد بسیار زیاد است.
بحث اصلی اینجاست که بازی رگناروک به صورت بهینه از پردازنده اصلی و هستههای زن ۲ استفاده نمیکند. همین موضوع باعث شده که نتوانت از پتانسیل این پردازندهها استفاده کرده و ما با یک تفاوت عملکردی بسیار زیاد روبرو هستیم. در اصل این عدم بهینه بودن در مورد پردازندههای دیگر وجود ندارد چونکه این حجم از تفاوت در پردازندههای دیگر وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پردازنده کنسول پلیاستیشن ۴ به مراتب قدیمیتر از پردازندههای زن ۲ است ولی با این حال عملکرد مناسبی به نوبه خود دارد و در نتیfuiجه شما متوجه خواهید شد که این بازی با معماری این هستهها مشکل دارد.
مورد دیگر تفاوت در فرش کردن و سطوح محیط است. در نسخه قبل از عرضه بازی خدای جنگ پردازنده ۷۸۰۰X3D و کارت گرافیکی RTX 4090 به راحتی میتوانستند بازی را در بالاترین حالت در نرخ فریم ۷۰ تا ۱۰۰ اجرا کنند. این در صورتی است که رزولوشن بازی نیز بسیار بالا بوده و در مرز ۴K قرار داشته است. این نرخ فریم در تمامی محیطها وجود داشت تا اینکه شما به بخش Realm Between Realms میرسیدید. در اینجا نرخ فریم به ۴۰ کاهش پیدا میکرد.
نسخهای از بازی که عرضه شد در این منطقه به نرخ فریم ۶۰ رسید. با این حال برای رسیدن به این نرخ فریم شرکت سازنده تصمیم گرفت تا سیستم فرش کردن را ضعیفتر کند و همین موضوع باعث میشود که اگر شما دقت کنید زمین این محیط بسیار عجیب باشد. هنوز مشخص نیست که چرا این مشکل پیش آمده ولی در حال حاضر در این منطقه ما شاهد مشکل طراحی زمین هستیم.
اگر شما بازی را در حالت اولترا واید (Ultra Wide) با مشکلات نرخ فریم روبرو خواهید شد. در کل استفاده از همچین صفحه نمایشی فشار زیادی به دستگاه شما وارد خواهد کرد و کارت گرافیکی شما بیشتر تحت فشار قرار میگیرد. با این حال این کاهش نرخ فریم در بازی رگناروک تنها به خاطر فشار بیشتر به کارت گرافیک نیست. به دلیل اینکه بازی حالت منقطع پیدا میکند و نشان میدهد که فریمها در زمینه زمانبندی هم مشکل پیدا میکنند.
تمامی این مشکلات با یک به روزرسانی قابل حل هستند. با این حال دو ایراد دیگر نیز باید در اولویت قرار بگیرد تا تجربه رگناروک روی کامپیوتر بهبود زیادی داشته باشد. مورد اول بحث افزایش میدان دید در شاخصه تصویر ۱۶:۹ است. این میدان دید در حالت اولترا واید بسیار خوب است اما در حالت ۱۶:۹ اصلا زیاد نیست و کاربر را اذیت میکند. مورد دوم هم در زمینه سیستمهای ارتقاء تصویر است. به جز سیستم XeSS سیستمهای دیگر در زمینه بازتاب نور و طراحی آب مشکلات زیادی دارند که باید در به روزرسانی بعدی برطرف بشود.
تنطیمات بهینه برای تجربه بازی رگناروک روی کامپیوتر
شما میتوانید بهترین تنظیمات این بازی را در جدول زیر مشاهده بکنید. در کل اگر شما این تنظیمات را پیاده بکنید تعادل خوبی میان نرخ فریم و کیفیت تصویر خواهید داشت ولی برخی موارد ارزش این را دارند که بیشتر به آنها بپردازیم. دقت کنید که برای تنظیمات شما باید به سیستم خود هم توجه بکنید و نسبت به آن انتخاب بکنید.
تنظیمات مختلف | بهترین تنظیمات در حالت High | بهترین تنظیمات در حالت Low |
Textures | High | High |
Models | Medium | High |
Anisotropic Filter | Ultra | Ultra |
Lighting | Ultra | Ultra |
Shadows | Medium | Medium |
Reflections | High | High |
Atmospherics | Medium | Medium |
Ambient Occlusion | Ultra | Ultra |
Tessellation | Ultra | Ultra |
بخواهیم به صورت جزئی بررسی کنیم حالت Tessellation اثر کمی روی تجربه بازی و عملکرد آن دارد. در نتیجه آن را همیشه روی بالاترین حالت ممکن قرار بدهید. همین موضوع برای Lighting هم وجود دارد که با وجود اینکه روی عملکرد بازی اثر میگذارد، اثر آن روی جلوه بصری بازی بیشتر است و به طور کامل آن را خراب میکند.
چیزی که میتوانید در آن تغییر ایجاد کنیم بخش Volumetrics است. افزایش دادن آن اثر زیادی روی عملکرد بازی میگذارد و به همین دلیل شما بهتر است آن را تا جای ممکن در کمترین حالت خود قرار بدهید. از طرفی باید دقت بکنید که به حدی این تنظیمات را کم بکنید که روی کیفیت بصری بازی اثر چندانی نگذارد. این موضوع برای Shadows هم وجود دارد. به این شکل که این موارد را به حدی کم بکنید که اثر چندانی روی ظاهر بازی نداشته باشد و بیشتر کم نکنید. با این کار یک تعادل خوب میان عملکرد و ظاهر بازی خواهید داشت.
تمامی این موارد را در نظر بگیرید شما میتوانید شاهد افزایش ۱۸ تا ۳۱ درصدی در عملکرد بازی باشید. در کل بازی خدای جنگ رگناروک عنوانی است که ارزش تجربه را داشته و شما باید تلاش کنید که این بازی را به بهترین نحو تجربه بکنید. به دلیل اینکه این بازی از لحاظ دنیا و کیفیت داستانی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و شما قطعاً از آن لذت خواهید برد.
نکته اینجاست که بهترین حالت تجربه عناوین انحصاری شرکت سونی روی کنسولهای همین کمپانی است. با این حال این شرکت تصمیم گرفته تا بازیهای خود را وارد دنیای کامپیوتر کند و برای بسیاری از افراد این یک خبر خوب است. بحث اصلی اینجاست که اگر شما کنسولهای سونی را ندارید تنها راه تجربه بازیهای این شرکت برای شما از طریق همین کامپیوتر است.
با این حال انتظار نداشته باشید که کیفیت نسخه کامپیوتر این بازیها به مراتب بهتر از نسخه کنسول باشد. به دلیل اینکه شرکت سازنده قطعاً چنین کاری نمیکند و همچنان در تلاش است تا شما را به خرید دستگاههای خود ترغیب بکند. با این حال سونی تمام تلاش خود را کرده که تجربه نسخه کامپیوتر تا حد ممکن به نسخه پلیاستیشن نزدیک باشد و تا حدی هم خوب عمل کرده است.
منبع: Eurogamer