ناسا تاریخ تلاش بعدی برای پرتاب موشک آرتمیس ۱ را اعلام کرد

Artemis 1 SLS Rocket on Launch Pad

با اعلام تاریخ پرتاب تازه از سوی ناسا، موشک ماه آرتمیس ۱ ناسا برای سفر به ماه در هفته‌های آینده آماده می‌شود.

آژانس فضایی آمریکا پیش از این روزهای ۲۳ یا ۲۷ سپتامبر (۱ یا ۵ مهر) را برای پرتاب موشک آرتمیس ۱ در نظر داشت تا کپسول بدون سرنشین اوریون را سوار بر سامانه‌ی پرتاب فضایی راهی ماه کند.

اما ناسا در به‌روزرسانی مأموریت، اعلام کرد که اکنون ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) را به‌عنوان تاریخ تلاش بعدی برای پرتاب پرتاب موشک آرتمیس ۱ هدف قرار داده است و ۲ اکتبر (۱۰ مهر) هم به‌عنوان تاریخ پشتیبان درنظر گرفته شده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، موشک آرتمیس ۱ هم‌اکنون در فضا بود. ناسا تلاش اول خود را در ۲۹ آگوست پیش برد، اما با خوانش دمای غیرعادی در یکی از موتورهای مرحله اول RS-25 عملیات متوقف شد. با رفع این مشکل که بر اثر یک سنسور معیوب رخ داده بود، ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) به‌عنوان تاریخ پرتاب بعدی تعیین شد اما نشت سوخت هیدروژن مایع، این تلاش پرتاب را هم خنثی کرد.

حالا با تعویض قطعه‌ی رابطی که باعث نشتی شده بود و رفع مشکلات جزئی دیگر، ناسا برای آزمایش سوخت‌رسانی SLS آماده می‌شود تا بتواند از رفع کامل مشکل اطمینان یابد. این آزمایش اکنون برای ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) برنامه‌ریزی شده است.

ناسا در به‌روزرسانی مأموریت اعلام کرد: «تاریخ‌های به‌روز شده با بررسی دقیق موضوعات متعدد لجستیکی، از جمله اهمیت داشتن زمان بیشتر برای آزمایش برودتی و زمان بیشتر برای عملیات پیش از پرتاب درنظر گرفته شده‌اند. این تاریخ‌ها همچنین به تیم‌های فنی زمان کافی برای استراحت و پر کردن دوباره‌ی مخازن را می‌دهد.»

مجموعه‌ی آرتمیس ۱ همچنان در سکوی ۳۹B مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا باقی مانده است، اما اگر نیروی فضایی آمریکا با درخواست ناسا برای تمدید گواهینامه‌ی سیستم خاتمه‌ی پرواز (FTS) موافقت نکند، ناسا ناچار می‌شود موشک و فضاپیما را برای آزمایش باتری FTS به ساختمان مونتاژ بازگرداند.

آژانس فضایی آمریکا تأکید کرد: «ناسا همچنان به الزامات محدوده‌ی شرقی، برای بررسی درخواست تمدید گواهینامه‌ی فعلی برای سیستم خاتمه پرواز احترام می‌گذارد و در صورت نیاز اطلاعات و داده‌های بیشتری فراهم می‌کند. هم‌زمان اما به آماده‌سازی آزمایش نمایش برودتی و فرصت‌های پرتاب احتمالی، در صورت تایید درخواست، ادامه می‌دهد.»

دو تاریخ پرتاب درنظر گرفته شده برای آرتمیس ۱، نزدیک به زمان مأموریت سرنشین‌دار «کرو-۵» (Crew-5) اسپیس‌ایکس هم هستند که قرار است در ۳ اکتبر (۱۱ مهر) سکوی ۳۹A مرکز فضایی کندی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شود.

به همین دلیل مقامات ناسا تأکید کردند: «تیم‌ها به موازات آرتمیس ۱ در حال کار بر پرتاب سرنشین‌دار تجاری بعدی هستند و هر دو برنامه‌ی پرتاب در هفته‌های آینده مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»

عکس کاور: موشک سامانه‌ی پرتاب فضایی بر سکوی پرتاب
Credit: John Raoux, AP

منبع: Space

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.