شرکت AMD ایده استفاده از هوش مصنوعی برای نسل بعدی فناوری FSR خود به نام FidelityFX Super Resolution را مطرح کرده است.
هوش مصنوعی بخش بزرگی از فناوریهای ارتقاء مقیاس مانند DLSS شرکت انویدیا محسوب میشود که از معماری هسته تانسوری خود از زمان عرضه تورینگ در سال ۲۰۱۸ استفاده میکند. شرکت اینتل همچنین با فناوری XeSS خود که از هستههای هوش مصنوعی XMX که در معماری گرافیک گسستهاش با اسم رمز Alchemist وجود دارد، استفاده کرد، اما این شرکت یک فروشنده بزرگ گرافیک بود که از فناوریهای هوش مصنوعی و استفاده از آنها در محصولات خود عقب مانده بود.
از زمان اعلام FSR، شرکت AMD مخالف استفاده از هوش مصنوعی برای فناوری ارتقاء مقیاس خود بوده و حتی اعلام کرده است که هوش مصنوعی غیر از فناوریهای ارتقاء مقیاس، موارد استفاده معنیدار دیگری نیز دارد. این مسئله به شرکت AMD اجازه داد تا FSR را نسبت به معماری قدیمی گرافیکی خود کمی بازتر کند و حتی از محصولات رقبایی مانند انویدیا و اینتل پشتیبانی کند. شرکت AMD هستههای هوش مصنوعی را با آخرین سختافزار خود مانند گرافیکهای RDNA 2 و RDNA 3 ترکیب میکند، اما به نظر میرسد که در نهایت شاهد استفاده درست از آنها خواهیم بود زیرا این شرکت قصد دارد استفاده از هوش مصنوعی در نسخههای آینده فناوری ارتقاء مقیاس FSR محبوب خود استفاده کند.
سال ۲۰۲۴ برای ما سال بزرگی است زیرا ما سالهای زیادی را صرف توسعه قابلیتهای سخت افزاری و نرم افزاری برای هوش مصنوعی کردهایم. ما به تازگی فناوریهای هوش مصنوعی را در تمامی دستههای محصولات خود، از جمله cloud، edge، PC، دستگاههای جاسازی شده و دستگاههای بازی خود فعال کردهایم. ما قصد داریم تا دستگاههای بازی خود را با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر ارتقاء دهیم. همچنین سال ۲۰۲۴ برای ما سالی پر از اجرای پروژههای بزرگ خواهد بود. حال که پایهها و قابلیتهای لازم فراهم شده است، این فرصت برای شرکت فرا رسیده است تا از تواناییهای هوش مصنوعی بهره ببرد.
Mark Papermaster (مدیر عامل شرکت AMD) از طریق No Priors
در یک جلسه پرجمعیت با No Priors، مدیر ارشد فناوری شرکت AMD یعنی Mark Papermaster، این واقعیت را برجسته کرد که آنها در حال کار برای آوردن فناوری ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی به دستگاههای بازی هستند. در رابطه با دستگاههای بازی باید اشاره کرد که مارک ممکن است نه تنها در مورد خط تولید پردازنده گرافیکی Radeon صحبت کند، بلکه گفتههای او کنسولها را نیز شامل میشود، زیرا آنها بخش قابل توجهی از تجارت بازی شرکت AMD را تشکیل میدهند. در حالی که احتمالاً این فناوری را در نسخه فعلی کنسولها نخواهیم دید، شایعاتی در مورد یک سری جدید از شرکتهای سونی و مایکروسافت شنیده میشود، به طوری که میتواند نقطه محوری برای شرکت AMD جهت به کارگیری فناوری ارتقاء مقیاس نسل بعدی خود باشد.
مزایای افزایش مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی نسبت به جنبه های منفی آن بیشتر است. نکته مثبت اصلی این است که ارتقاء مقیاس انجام شده در هوش مصنوعی به سادگی بهتر به نظر میرسد، در حالی که شکی نیست که FSR گاهی اوقات میتواند به همان سطح کیفیت بصری/تصویر در محصولات رقبای خود برسد، اما اغلب اینطور نیست و گزینههای مبتنی بر هوش مصنوعی در پیش هستند. شرکت AMD میتواند این تنگنا را با استفاده از هوش مصنوعی از بین ببرد.
نکته منفی این است که برای اجرای چنین الگوریتمهایی باید سختافزار مخصوص هوش مصنوعی وجود داشته باشد و این بدان معناست که فناوریهای FSR آینده ممکن است فقط به یک معماری خاص محدود شوند که در مورد DLSS شرکت انویدیا با DLSS 3 که فقط در آخرین پردازندههای گرافیکی RTX 40 ارائه میشود نیز صادق است (پشتیبانی از نسل فریم). از طرف دیگر کمپانی AMD پشتیبانی FG را بر روی سخت افزار جدید و قدیمی خود ارائه میدهد، اما کیفیت و نرمی آن در مقابل DLSS 3 کمی ضعیف بوده است. علاوه بر آن کمپانی اینتل در حال سرمایه گذاری بر روی فناوری نسل فریم خود است که به جای Interpolation از Frame Extrapolation (DLSS / FSR) استفاده می کند.