فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز کاربران اندروید چقدر است؟

این روزها یکی از موارد بسیار مهم برای خرید یک گوشی موبایل اندرویدی، میزان فضای ذخیره‌سازی آن است. به عنوان مثال شما می‌توانید یک گوشی موبایل را با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و … خریداری کنید. قطعا هرچه این عدد بیشتر باشد، قیمت آن گوشی موبایل افزایش پیدا می‌کند. پس ما باید میزان فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی را با توجه به نیاز‌های خودمان تعیین کنیم و سپس به سراغ خرید گوشی برویم. در عین حال نباید از قیمت آن غافل شویم.

فضای ذخیره‌سازی اندروید

احتمالا شما هم درگیر این موضوع هستید که برای انتخاب میزان فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی باید چه فاکتورهایی را مدنظر خود قرار دهید. قطعا تعدادی از این فاکتورها شخصی هستند و نمی‌توان برای همه افراد یک فاکتور خاص را مدنظر قرار داد. پس ما به سراغ بررسی تعدادی از پرطرفدارترین فضاهای ذخیره‌سازی تلفن همراه می‌رویم تا هر شخص پس از مطالعه این مطلب به راحتی بتواند فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی خود را انتخاب کند.

چرا اکثر گوشی‌های پرچمدار از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند؟

در گذشته اکثر گوشی‌های اندرویدی علاوه بر حافظه داخلی، امکان افزودن کارت حافظه خارجی و یا همان SD Card را برای کاربران فراهم می‌کردند. با این وجود اگر دقت کرده باشد، این روزها اکثر گوشی‌های جدید و در واقع پرچمدار دیگر جایی را برای کارت حافظه در نظر نمی‌گیرند. پس حافظه داخلی هر گوشی موبایل، نهایت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات در آن است. حال شما باید قبل از خرید گوشی موبایل خود به این موضوع فکر کنید که به چه مقدار حافظه نیاز دارید و موبایل خود را بر همین اساس خریداری کنید تا در آینده به مشکل کمبود حافظه برخورد نکنید.

کارت حافظه

اگر صادقانه به این موضوع فکر کنیم که چرا گوشی‌های جدید دیگر امکان افزودن کارت حافظه را حذف کرده‌اند، باید به یکی از دلایل مهم آن یعنی سود بیشتر کارخانه تولیدکننده اشاره کنیم. به عنوان مثال اختلاف قیمت حافظه ۲۵۶ گیگابایتی یک دستگاه Galaxy S22 Ultra 5G با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی آن در ایران حدود ۱۰ میلیون تومان است. در نتیجه سامسونگ سود بیشتری کسب می‌کند. به همین راحتی!

کدام حافظه داخلی را برای تلفن همراه خودم انتخاب کنم؟

حالا که با دلایل عدم پشتیبانی گوشی‌های جدید از کارت حافظه آشنا شدیم و در عین حال متوجه شدیم که تنها راه موجود، انتخاب درست حافظه داخلی گوشی موبایل است، باید به سراغ بررسی کامل و دقیق سه مورد حافظه داخلی پرطرفدار یعنی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت برویم.

آیا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی کافی است؟

حتما به این موضوع دقت کنید که وقتی شما یک گوشی موبایل با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی خریداری می‌کنید، یک فضای خالی ۱۲۸ گیگابایتی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد؛ زیرا چندین گیگابایت از آن مختص سیستم موجود روی دستگاه است و از قبل اشغال شده است!

فضای ذخیره‌سازی اندروید

همچنین بهتر است که فضای موجود در تلفن همراه خود را به صورت کامل پر نکنید و اجازه دهید تا مقداری از آن خالی بماند. با دانستن همه این موارد شما فقط ۱۰۰ گیگابایت به عنوان فضای ذخیره‌سازی واقعی در موبایل خود دریافت می‌کنید. اگرچه به ظاهر این فضا بسیار زیاد و کافی است، اما اگر برنامه‌های اضافی و تصاویر اضافی را از تلفن همراه خود پاک نکنید و در واقع آن‌ها را سازماندهی نکنید، قطعا پس از گذشت مدت کوتاهی تمام حافظه داخلی دستگاه شما پر خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع به سراغ چند مثال می‌رویم:

  • با فرض این که متوسط حجم هر تصویر ۵ مگابایت باشد، شما با گرفتن ۲۰۰۰۰ تصویر حافظه ۱۰۰ گیگابایتی خود را پر می‌کنید.
  • همچنین حدود ۱۶ ساعت ویدیو می‌تواند حافظه ۱۰۰ گیگابایتی تلفن همراه شما را به صورت کامل اشغال کند.

آیا حافظه ۲۵۶ گیگابایتی برای من خیلی زیاد است؟

پاسخ به این سؤال کاملا وابسته به نوع استفاده شما از گوشی موبایل است. به صورت معمول حافظه ۱۲۸ گیگابایتی برای اکثر افراد کافی است، اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که حتی برای آرامش بیشتر به سراغ آن نروند. زمانی که شما یک حافظه ۲۵۶ گیگابایتی در اختیار دارید، مجبور نیستید که به صورت منظم و سریع آن را خالی کنید و از این بابت خیال شما راحت‌تر خواهد بود.

ترفند گوشی سامسونگ

با این حال برای سازندگان محتوا، گیمرها و کاربرانی که تمام کارهای خود را تلفن همراه خود مدیریت می‌کنند، حافظه ۲۵۶ گیگابایتی دیگر برای آرامش نیست و در واقع کاملا ضروری است. اگر شما هم عکس و ویدیوهای بسیاری را با تلفن همراه خود ثبت می‌کنید و یا از تلفن همراه خود برای بازی کردن استفاده می‌کنید، قطعا بهتر است که یک گوشی موبایل با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی خریداری کنید.

چه زمانی به سراغ حافظه ۵۱۲ گیگابایتی و یا بیشتر از آن برویم؟

فضای ذخیره‌سازی اندروید

حافظه ۵۱۲ گیگابایتی و یا حتی یک ترابایتی اصلا مناسب عموم مردم نیست. از طرفی قیمت آن‌ها نیز بسیار بالاست. در حقیقت این حافظه‌ها تنها مناسب افرادی هستند که دائما در حال فیلمبرداری ۴K هستند و یا شغل آن‌ها عکاسی و فیلمبرداری است. از طرفی بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا که به صورت روزانه این کار را انجام می‌دهند، بهتر است که به سراغ چنین حافظه‌های داخلی بروند.

همچنین به این نکته دقت کنید که عمر مفید یک گوشی موبایل برای افراد مختلف به صورت متوسط ۴ الی ۵ سال است. در نتیجه به این موضوع فکر نکنید که شاید یک حافظه بالا در سال‌های آینده به کار شما بیاید. پس به سراغ حافظه‌ای بروید که در حال حاضر و ۲ الی ۳ سال آینده مناسب شما و نیازهای شما باشد.

بهترین میزان فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی کدام است؟

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت صادقانه و واقع‌بینانه کاربرد هر یک از این حافظه‌های پرطرفدار را بررسی کنیم. حال شما این حق انتخاب را دارید که با توجه به نوع استفاده خود از گوشی موبایل و همچنین بودجه‌ای که برای خرید آن در نظر گرفته‌اید، تلفن همراه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. باز هم روی این موضوع تاکید می‌کنیم که به آینده دور بیش از حد فکر نکنید و حافظه گوشی موبایل خود را بر اساس کاربرد و نیازهای حال حاضر خود انتخاب کنید.

شما کدام فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی را انتخاب می‌کنید؟ ۱۲۸ گیگابایت و یا ۲۵۶ گیگابایت و یا ۵۱۲ گیگابایت؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران دیجی‌کالا مگ به اشتراک بگذارید.

منبع: MakeUseOf

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.