فهرست بستن

صنعت بازی در چنگ غول بزرگ چین؛ تمام شرکت‌هایی که تنسنت در آن‌ها سهم دارد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

شرکت چینی تنسنت (Tencent) بزرگ‌ترین تهیه کننده، سرمایه‌گذار و ناشر بازی‌های ویدیویی در دنیاست. این شرکت در واقع یک غول بزرگ حوزه‌ی تکنولوژی در چین است؛ طوری که مجموعه‌ی بزرگی از سرویس‌ها و محصولات سرگرمی و اینترنتی را در اختیار دارد و کنترل می‌کند. اساسا می‌توان تنسنت را با شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک، ولی در چین، مقایسه کرد. با این حال، بیرون از چین نام تنسنت را به خاطر سرمایه‌گذاری‌های متعدد این شرکت در صنعت بازی‌های ویدیویی شنیده‌ایم.

تنسنت در بیش از ۳۰۰ شرکت مختلف سرمایه‌گذاری کرده و سهامدار است؛ طوری که تصور نمی‌کنیم حتی کمپانی دیگری بتواند در این زمینه از آن جلو بزند.

در همین راستا هم لیستی از شرکت‌های بازی‌سازی که تنسنت در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، جمع‌آوری کرده‌ایم. البته مشخصا فقط بیرون از چین را در نظر گرفته‌ایم و شرکت‌های خارجی را؛ در غیر این صورت اساسا باید تمام شرکت‌های حوزه‌ی سرگرمی چین را در این لیست قرار می‌دادیم.

بد نیست با نگاهی به این شرکت‌ها، بررسی کوتاهی هم از چگونگی تاثیر بازار بزرگ چین و شرکت‌های چینی، روی صنعت بین‌المللی بازی داشته باشیم.

 

شرکت: Riot Games
سهم تنسنت: ۱۰۰ درصد
بازی‌ها: League of Legends

در سال ۲۰۱۱ شرکت بازی‌سازی Riot Games با رقمی معادل ۴۰۰ میلیون دلار، ۹۳ درصد سهام خود را به تنسنت فروخت. پیش از این هم دو شرکت Riot Games و تنسنت همکاری‌های متعددی برای انتشار و پشتیبانی از بازی League of Legends در چین داشتند، ولی این حرکت به طور کلی روند پیشرفت سازنده‌ی لیگ آو لجندز را تغییر داد. چهار سال بعد از این موضوع، آن ۷ درصد سهام باقی مانده از سهام Riot Games هم به قیمتی نامشخص به تنسنت داده شد؛ طوری که کنترل کامل شرکت Riot Games و مالکیت آن به دست تنسنت افتاد.

خرید شرکت Riot Games از سوی تنسنت اصلا موضوع کوچکی نیست. در واقع تنسنت بزرگترین و محبوب‌ترین بازی روی پلتفرم کامپیوتر را در اختیار خود دارد. لیگ آو لجندز فقط سال گشته درآمدی ۱.۴ میلیارد دلاری داشت. سازندگان لیگ آو لجندز در ابتدای کار قرار بود تمام تصمیمات را خودشان بگیرند و آینده‌ی لیگ آو لجندز تمام و کمال به دست Riot Games باشد. با این حال، اخیرا دیده‌ایم که تاثیر تنسنت به عنوان مالک Riot Games منجر به ساخت نسخه‌ی موبایل لیگ آو لجندز شده است.

گفته شده که در ابتدا Riot Games با ساخت نسخه‌ی موبایل لیگ آو لجندز مخالفت می‌کند و خود تنسنت دست به ساخت یک کپی از لیگ برای موبایل می‌زند. تنسنت خود بازی Arena of Valor را می‌سازد که یکی از بزرگترین و پردرآمدترین بازی‌های موبایل دنیاست.

البته به تازگی تنسنت بی‌خیال پشتیبانی بزرگ و رسمی از Arena of Valor خارج از چین شده، چون اساسا قرار است به زودی نسخه‌ی موبایل لیگ آو لجندز هم عرضه شود.

همینکه تنسنت Riot Games را در اختیار دارد به تنهایی این شرکت را تبدیل به یکی از بزرگترین فعالان حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی می‌کند.

بازی Fortnite

 

شرکت: Epic Games
سهم تنسنت: ۴۰ درصد
بازی‌ها: Fortnite، فروشگاه اپیک گیمز

سهم بزرگ تنسنت در شرکت بازی‌سازی اپیک گیمز موضوع جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۲ بود که تنسنت با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیون دلاری در اپیک گیمز، جریان حرکت این شرکت را به طور کلی تغییر داد. «تیم سویینی»، مدیر عامل اپیک گیمز، در مصاحبه‌ای گفته بود که مدل تجاری آن زمان بازی‌های ویدیویی قدیمی و از کار افتاده است. سویینی نهایتا تصمیم می‌گیرد تا شراکت خود را با تنسنت آغاز کند و به ساخت بازی‌های آنلاین و رایگان روی بیاورد. این تغییر هم نهایتا حسابی برای اپیک گیمز جواب می‌دهد.

به کمک سرمایه‌گذاری تنسنت، اپیک گیمز توانست حق استفاده‌ی ماهیانه و اشتراک موتور پایه‌ی آنریل انجین را به طور کلی از بین ببرد؛‌ طوری که آنریل انجین در واقع به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفت. اپیک گیمز با این روش توانست در بلند مدت و از بازی‌های بزرگ و پردرآمد، رقم بیشتری کسب کند و از طرفی هم موتور خود را به صورت رایگان در اختیار بازی‌سازان مستقل قرار دهد. این موضوع آنریل انجین را در موقعیت بسیار بهتری برای رقابت قرار داد. بازی‌سازان مستقل فقط به موتور پایه‌ی یونیتی نگاه می‌کردند، ولی رایگان شدن آنریل انجین باعث شد تا این موتور هم به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی استفاده از سوی شرکت‌های مستقل مطرح شود.

در همین میان، اپیک گیمز به ساخت بازی‌های آنلاین و رایگان مثل پاراگون و فورتنایت روی آورد. هم پاراگون و هم نسخه‌ی اولیه‌ی فورتنایت بازی‌هایی شکست خورده محسوب می‌شوند، ولی هر دو بازی به پایه‌ای برای بزرگترین بازی دنیا یعنی فورتنایت: بتل رویال تبدیل شدند و به اپیک گیمز اجازه دادند تا تجربه‌ی شکست خورده‌ی خود را به موفقیتی عجیب و غریب تبدیل کند. فورتنایت سال گذشته درآمدی ۲.۴ میلیارد دلاری برای اپیک گیمز داشت که بخش مهمی از آن متعلق به تنسنت است.

 

شرکت: Bluehole Games
سهم تنسنت: ۱۱.۵ درصد
بازی‌ها: Playerunknown’s Battlegrounds

تنسنت نه تنها سهمی از درآمد فورتنایت را به جیب می‌زند، بلکه حتی در درآمد بازی Playerunknown’s Battlegrounds یا همان PUBG هم شریک است. این دو بازی، بزرگترین بازی‌های حال حاضر دنیا هستند و تنسنت حقوق انتشار آن‌ها در چین را هم کاملا به دست دارد؛ یعنی اساسا تنسنت با خودش رقابت می‌کند. هیچ شرکت دیگری در موقعیتی به این خوبی قرار ندارد.

سرمایه‌گذاری تنسنت در شرکت سازنده‌ی PUBG در سال ۲۰۱۷ با خرید ۱.۵ درصد از سهام Bluehole شروع شد، ولی این سهم به سرعت با پرداخت رقمی نامشخص به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

البته گفته می‌شود که این روند قرار است ادامه پیدا کند. شایعه‌ای چند وقت پیش گفته بود که تنسنت می‌خواهد کاملا شرکت Bluehole را بخرد.

شرکت تنسنت Tencent

 

شرکت: Ubisoft
سهم تنسنت: ۵ درصد
بازی‌ها: Assassin’s Creed، Ghost Recon، The Division، Just Dance

سال گذشته بود که شرکت یوبی‌سافت با خطری بزرگ مواجه شد. شرکت Vivendi به عنوان یکی از سهامداران بزرگ یوبی‌سافت سال‌ها در تلاش بود تا با خرید سهم بیشتر، بتواند کنترل یوبی‌سافت را کاملا به دست بگیرد. یوبی‌سافت هم برای این که استقلال خود را از دست ندهد مقاومت بسیاری در مقابل آن‌ها کرد. موسس یوبی‌سافت یعنی «ایو گیمو» بیشترین میزان از سهام یوبی‌سافت را در اختیار داشت و اگر شرکت Vivendi می‌توانست میزان سهم خود را از او بیشتر کند، کنترل یوبی‌سافت را به دست می‌گیرد. تنسنت یکی از کمپانی‌هایی بود که به یوبی‌سافت در جلوگیری از این اتفاق کمک کرد.

طی قراردادهایی، شرکت‌های متعددی در یوبی‌سافت سرمایه‌گذاری کردند و تنسنت هم ۵ درصد یوبی‌سافت را در اختیار گرفت. البته طی این قرارداد، تنسنت فقط به عنوان شریک با یوبی‌سافت همکاری می‌کند و حق بیشتری در مالکیت این شرکت فرانسوی ندارد. در قرارداد یوبی‌سافت با تنسنت آمده است که حق انتشار بازی‌های یوبی‌سافت در چین باید کاملا به تنسنت سپرده شود و این موضوع هم سر و صداهای خود را به راه انداخت. تنسنت تصمیم داشت تا بازی‌های یوبی‌سافت را در چین سانسور و عرضه کند و این موضوع به مذاق بازی‌کننده‌ها خوش نیامده بود؛ مخصوصا که قرار بود در راستای یکسان نگه داشتن محتوای بازی‌ها در تمام مناطق، همه‌ی نسخه‌ها سانسور شوند و نه فقط نسخه‌های چینی.

 

شرکت: Activision Blizzard
سهم تنسنت: ۵ درصد
بازی‌ها: Call of Duty، World of Warcraft، Overwatch، Hearthstone

سال‌ها قبل از قضایای یوبی‌سافت، تنسنت به یک شرکت دیگر هم برای فرار از چنگال Vivendi کمک کرده بود. شرکت اکنیویژن در سال ۲۰۰۷ نیاز به سرمایه‌ی بزرگی برای شراکت با بلیزارد داشت و در همین راستا، به همکاری با Vivendi Games روی آورد. در سال ۲۰۰۸ اکتیویژن و بلیزارد با یکدیگر ادغام شدند، ولی کنترل Vivendi روی این شرکت پا برجا ماند.

پنج سال بعد از این ادغام، شرکت اکتیویژن بلیزارد خبر داد که توانسته‌اند سهام خود را از Vivendi بازخرید کند و کاملا مستقل شود. در این میان تنسنت هم از فرصت استفاده کرد و ۵ درصد از سهام اکتیویژن بلیزارد را با رقمی نامشخص خریداری کرد

بازی League of Legends

 

شرکت: Grinding Gear Games
سهم تنسنت: ۸۰ درصد
بازی‌ها: Path of Exile

در سال ۲۰۱۸ تنست بخش بزرگی از شرکت استرالیایی Grinding Gear Games را خریداری کرد. این شرکت را به خاطر ساخت بازی رایگان و بسیار موفق Path of Exile می‌شناسیم. این حرکت طرفداران بازی را به شدت نگران کرد، چون از تاثیرات تنسنت و احتمال تبدیل شدن Path of Exile به دیگر ساخته‌های تنسنت و فروش غیرمنفصانه‌ی آیتم در بازی می‌ترسیدند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد.

شرکت Grinding Gear Games ظاهرا خودش برای بازی Path of Exile و چگونگی کنترل آن تصمیم‌گیری می‌کند و در یک سال گذشته، تغییری بزرگ در چگونگی فروش آیتم و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بازی صورت نگرفته است. بازی Path of Exile هم به رشد بسیار خوب خود ادامه می‌دهد و به تازگی روی کنسول‌ها هم عرضه شده است.

 

شرکت: Supercell
سهم تنسنت: ۸۴.۳ درصد
بازی‌ها: Clash of Clans، Clash Roayle، Boom Beach، Hay Day

چند سالی است که دیگر نمی‌توان لقب بزرگترین بازی موبایل دنیا را به Clash of Clans و بازی کارتی آن یعنی Clash Royale داد، ولی این بازی‌ها هنوز هم رتبه‌ی بسیار بالایی در لیست پردرآمدترین بازی‌های موبایل دنیا دارند.

شرکت تنسنت با سرمایه‌گذاری ۸.۶ میلیارد دلاری در شرکت بازی‌سازی Supercell، توانست رکوردی در معاملات شرکت‌های بازی‌سازی به اسم خود ثبت کند. با این حال، اگر این موضوع را در نظر بگیریم که از درآمد ۱۹.۱۳ میلیارد دلاری تنسنت از بازی‌های ویدیویی در سال گذشته، ۶۰ درصد آن مربوط به بازی‌های موبایل بوده‌اند، خرید Supercell بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

گفته شده که مثل Riot Games شرکت فنلاندی Supercell هم هنوز استقلال خود را حفظ کرده و خودشان درباره‌ی بازی‌هایشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

بازی PUBG

 

شرکت: Frontier Developments
سهم تنسنت: ۹ درصد
بازی‌ها: Elite Dangerous، Planet Zoo

تنسنت در سال ۲۰۱۷ رقمی ۱۷.۷ میلیون یورویی را در شرکت بازی‌سازی Frontier Development سرمایه‌گذاری کرد تا طبق گفته‌ی خودشان، حضور بزرگتری در بازار بازی‌های استراتژی فضایی و مدیریتی داشته باشند.

 

شرکت: Kakao
سهم تنسنت: ۱۳.۵ درصد
بازی‌ها: Black Desert Online

شرکت کره‌ای Kakao فقط هم به ساخت بازی مشغول نیست، ولی بازی بسیار بزرگ Black Desert Online متعلق به آن‌هاست. این بازی سال گذشته ۱ میلیارد دلار درآمد داشت. انتشار بازی PUBG در کره‌ی جنوبی را هم شرکت Kakao برعهده دارد.

 

شرکت: Paradox Interactive
سهم تنسنت: ۵ درصد
بازی‌ها: Hearts of Iron، Vampire The Masquerade، Cities Skylines، Europa Universalis

شرکت سوئدی Paradox را به خاطر بازی‌های استراتژی متعددی که می‌سازد، می‌شناسیم. این شرکت در سال ۲۰۱۶ شروع به فروش سهام رد و تنسنت هم ۵ درصد سهام این شرکت را به رقم ۲۱ میلیون دلار خرید. گفته شده که مدیر تولید بازی تنسنت علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های Hearts of Iron دارد و این موضوع یکی از دلایل آن‌ها برای رفتن سراغ Paradox بوده.

بازی Clash of Clans

 

شرکت: Fatshark
سهم تنسنت: ۳۶ درصد
بازی‌ها: Warhammer: Vermintide 2

موفقیت بسیار زیاد بازی Vermintide 2 موجب شد تا تنسنت سهام زیادی از شرکت بازی‌سازی سوئدی Fatshark را به قیمت ۵۶ میلیون دلار در اوایل سال جاری میلادی خریداری کند.

 

شرکت: Funcom
سهم تنسنت: ۲۹ درصد
بازی‌ها: Conan Exiles، The Secret World

یکی از خریدهای اخیر تنسنت، خرید ۲۹ درصد از سهام شرکت Funcom بود. این شرکت با بازی‌های آنلاین Conan Exiles و The Secret World (که اخیرا دوباره راه اندازی شده) توانسته موفقیت نسبتا خوبی کسب کند.

بازی Path of Exile

 

شرکت: Sharkmob
سهم تنسنت: ۱۰۰ درصد

استودیوی بازی‌سازی Sharkmob تازه تاسیس شده است و حتی هنوز یک بازی رونمایی شده هم ندارد. این استودیو را تعدادی از سازندگان سابق هیتمن و دیویژن تاسیس کرده‌اند. شرکت تنسنت اوایل سال جاری به طور کلی این استودیو را خرید.

 

شرکت: Discord

یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی صنعت بازی توسط Discord ارایه می‌شود؛ طوری که هر بازی و مجموعه‌ای در Discord حضور دارد. این شرکت حتی به تازگی خبر از راه اندازی یک فروشگاه برای فروش بازی داده است و حتی از اپیک گیمز استور هم با بازی‌سازان بهتر راه می‌آید.

سال گذشته شنیدیم که Discord رقمی معادل ۱۵۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کرده است. تنسنت و تعدادی سرمایه‌گذار دیگر این رقم را به Discord داده‌اند.

منبع: PCGamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post صنعت بازی در چنگ غول بزرگ چین؛ تمام شرکت‌هایی که تنسنت در آن‌ها سهم دارد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

ادامه مطلب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.