شادی و رضایت چگونه باعث پولدار شدن می‌شود؟

شاید تا به حال به این نکته توجه نکرده باشید که تا چه اندازه شادی، خوشحالی و شکرگزاری می توانند روی موفقیت، نتیجه‌ی مالی و پولدار شدن شما تاثیر بگذارند. اگر دوست دارید وضعیت‌ مالی‌تان دگرگون شود، در زمانی کوتاه به موفقیت‌ خوبی برسید و در نهایت ثروتمند شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مسلما کنار آمدن با وضعیت بد اقتصادی سخت است و هیچ کس این شرایط را دوست ندارد. ولی چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که بدانیم اولین گام برای پولدار شدن رضایت و شکرگزاری بابت همین لحظه‌ی حال است. هر لحظه میلیون‌ها چیز وجود دارند که می‌توانند به راحتی شما را وسوسه به خرید و یا توجه‌تان را به خود جلب کنند. از عکس‌های موجود در اینترنت گرفته تا ماشین مدل بالای همسایه.

همیشه چیزی زیباتر و بهتر از چیزی که ما داریم وجود دارد ولی آیا باید همه‌ی آن‌ها را حتما داشته باشیم؟ اگر مراقب نباشید ممکن است غرق در این جریان و مادیات بی‌ارزشی شوید که در صفحه‌های مجازی و یا حتی کمی آنطرف‌تر از خانه‌تان به نمایش گذاشته می‌شوند؛ در نتیجه‌ی این افکار غلط، دائما احساس کمبود می‌کنید و یا حس می‌کنید که کافی نیستید. اما باید بدانید که شما مجبور نیستید خود را گرفتار این جریانات اشتباه کنید؛ توصیه‌ی ما به شما این است که سبک زندگی جدید و بهتری را که سرشار از شادی و رضایت است شروع کنید.

در ابتدا به بررسی این اصل مهم می‌پردازیم که شادی چیست، چگونه می‌توان به آن دست یافت و چه چیزی قاتل شادی حقیقی است. سپس به رابطه‌ی مستقیم شادی و پولدار شدن هم خواهیم پرداخت.

شادی و احساس واقعی آن، به این معناست که در لحظه‌ی حال حتی اگر حساب‌تان پر از پول نیست رضایت کامل داشته باشید و شکرگزار نعمت‌هایی باشید که در اختیار دارید. البته باید این نکته‌ی مهم را هم ذکر کنیم که شادی و رضایت واقعی به معنی یک جا نشینی و تنبلی نیست. یک شخص شادمان و راضی از زندگی به جلو حرکت می‌کند، تلاش می‌کند و دائما از وضعیت موجود شکرگزار است، حتی اگر شکست بخورد چون آن را عاملی برای پیروزی می‌بیند تا دلیلی برای تسلیم شدن و تلاش نکردن. البته نکته‌ای که در مورد رضایت و شادی وجود دارد این است که یافتنش آسان نیست ولی هنگامی که آن را پیدا کردید، باید برای حفظ آن بجنگید.


۲ مانع برای رسیدن به شادی واقعی


یافتن و رسیدن به شادی واقعی آسان نیست. در حقیقت برخی از افراد با منفی‌گری‌هایشان دشمنان شادی هستند و سعی می‌کنند آرامش روزانه‌مان را بدزدند. در این‌جا دو مانع اصلی وجود دارند که باعث می‌شوند رسیدن به شادی واقعی و پولدار شدن سخت و یا ناممکن به نظر برسد که این دو مورد عبارت‌اند از حسادت و مقایسه.

۱. حسادت

2020 01 LT Jealousy

هیچ چیزی همانند حسادت نمی‌تواند شادی شما را از چنگتان در بیاورد. حسادت حسی است که بی شک همه‌ی ما آن را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که به هیچ وجه حس زیبایی نیست. البته نمی‌توان وجود آن در همه‌ی افراد را انکار کرد. همه به نوعی حسادت دارند که باعث می‌شود همیشه رو به جلو حرکت کرده و تلاش کنند و بجنگند. درست مثل استرس، اما اگر از حد طبیعی‌اش فراتر برود، قطعا باعث شکست، ناامیدی و عدم خوشحالی می‌شود. اگر دائما حسادت بورزید هرگز موفق نخواهید شد چرا که همیشه شخصی وجود دارد که شرایط زندگی‌اش از شما بهتر باشد و شما ناخواسته غرق در این باتلاق می‌شوید. جالب اینجاست که حتی اگر زندگی شخصی از شما بهتر هم نباشد، این حس دائمی حسادت ذهن شما را به گونه‌ای فقیر می‌کند که فکر می‌کنید از شما بهتر است.

با این حال باز هم شمایید که تصمیم می‌گیرد که پر از حسادت و منفی‌نگری باشید و یا اینکه از صمیم قلب برای‌ دیگران احساس خوشحالی کنید. این کار سخت است اما راه حل دارد. بهترین راه غلبه بر حسادت شکرگزاری از نعمت‌هایی است که دارید. توجه داشته باشید حتما نباید برای ماشین گران‌قیمت و یا یک خانه‌ی بزرگ شکرگزار بود. بابت چیزهای هرچند کوچکی هم که دارید خدا را شکر کنید و ممنون‌دار زندگی، خانواده، خانه، ماشین، بدن سالم و دیگر مواردی باشید که همگی به لطف خدا در زندگی‌تان وجود دارند. شما حتی می‌توانید برای آبی که می‌نوشید خالصانه شکر به جا بیاورید.

۲. مقایسه

Compare and Despair

یکی دیگر از احساسات سمی موجود در ما مقایسه کردن است. یک ضرب‌المثل هم وجود دارد که می‌گوید: «مقایسه کردن مساوی است با ناامیدی». مقایسه خود با دیگری همانند یک بازی می‌ماند که نتیجه‌اش قبل از شروع بازی مشخص شده و آن باخت حتمی شماست. بنابراین وقتی نتیجه را از پیش می‌دانید دیگر چه نیازی به بازی کردن و اتلاف وقت و انرژی‌تان است؟ به همین خاطر سعی کنید هرگز زندگی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون عاری از هرگونه سود و منفعتی است. نویسنده‌ی این مقاله، ریچل کروز، مثالی از زندگی شخصی خود مطرح کرده است.

وی پس از چند سال بعد از ازدواج خود همراه با همسرش به سفری به چارلستون رفته بود و در طول سفر ناگهان عکسی از بلاگر محبوبش مشاهده کرد به جزایر یونان سفر کرده بود. وی به جای اینکه از سفر خودش لذت ببرد ناگهان خودش را در وب سایت خرید بلیط جزایر یونان یافت. این یک مثال بسیار کوچک از مقایسه کردن شرایط خودمان با دیگران است. ریچل کروز به جای اینکه بابت خاطراتی و لذتی که در چارلستون به همراه همسرش ساخته بود شکرگزاری کند، به دنبال باورهای ساختگی بود! نتیجه هم جز هدر رفتن پول و عدم لذت بردن از لحظه‌ی زیبایی که داریم نخواهد بود. دقیقاً به همین دلیل است که ما باید از خود در برابر این تله‌ها محافظت کنیم. تله‌هایی که به خصوص در شبکه‌های اجتماعی بیشتر وجود دارند و ممکن است کاربران را به دام بیندازند.


چگونه شادی واقعی را بیابیم؟


رضایت از زندگی و خوش‌حالی حقیقی چیزی نیست که به طور تصادفی و یا اتفاقی به آن برخورد کنید. این چیزی است که شما انتخاب می‌کنید باشید و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید. و اما در این تلاش‌ها یک فرمول طلایی وجود دارد که می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند و آن سپاس‌گزاری است که منجر به فروتنی، بخشنده بودن، مهربان‌تر بودن و در نتیجه شادی حقیقی می‌شود.

۱. سپاس‌گزاری

Thanks God Images – Browse 10,573 Stock Photos, Vectors, and Video | Adobe Stock

زیگ زیگلار، موفق ترین مربی انگیزشی جهان، می‌گوید: «قدردانی سالم‌ترین احساس انسانی است». قدردانی و شکرگزاری برای چیزهایی که دارید کلید شادی و پولدار شدن است. اگر منتظر بمانید که شرایط بهتر شود و یا زمان درست فرا برسد هرگز نمی‌توانید به معنای حقیقی کلمه شکرگزار باشید اما هنگامی که با عزمی راسخ شروع به شکرگزاری حقیقی و خالصانه کنید حتی برای چیزهای کوچک، موقعیتی که در آن قرار دارید بی‌شک برای‌تان شگفت‌انگیز می‌شود. به جای اینکه روز خود را با پیام، ایمیل، فکر کردن به گرفتاری‌های محل کار یا رسانه‌های اجتماعی شروع کنید، پیشنهاد می‌شود دو موردی را که بابت آن‌ها سپاس‌گزار هستید یادداشت کنید.

۲. فروتنی

Be Humble, and Proudly, Psychologists Say - The New York Times

هنگامی که فکر می‌کنید ممکن است در دام حسادت و مقایسه گرفتار شوید، به خاطر داشته باشید که یکی از راه‌های رهایی از آن‌ها، فروتنی است. یعنی کمک و یا خدمت به اشخاص دیگر یا دوری از خودبزرگ‌بینی؛ حال این می‌تواند به هر شکلی باشد. این کار تمرکز را از روی خودتان و از روی آنچه ندارید می‌گیرد و در عوض آن را روی کمک به شخصی دیگری می‌گذارد.

وقتی به معنای حقیقی متواضع باشید دیگر چیزهای مادی و کوچکی مثل خرج کردن بیهوده‌ی پول و یا خرید لوازم غیر ضروری برایتان لذت‌بخش نخواهد بود و این تغییر چیز زیبایی است. با انجام این کار و درحالی که سپاس‌گزار و متواضع هستید، خوشنودی و شادی به طور طبیعی وارد زندگی‌تان می‌شود؛ هنگامی که آن را پیدا کردید، اجازه ندهید به راحتی از دستتان برود. خوشحالی و احساس رضایت روی تمامی لحظات و اتفاقات زندگی‌تان تاثیر خواهد گذاشت، حتی امور مالی و آن‌ها را دگرگون خواهد کرد.


۳ کاری که افراد موفق برای پولدار شدن انجام می‌دهند


غالب افرادی که دائما شاداب و خوش‌حالند وضع مالی بسیار خوبی دارند. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

۱. صرفه‌جویی می‌کنند

Frugality To Financial Freedom - Frugalar

افرادی که راضی و خوشنود هستند برای آینده‌ی خود پولی کافی پس‌انداز می‌کنند و این امر به پولدار شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند. بله، این می‌تواند به معنای داشتن پول کافی هنگام بازنشستگی و یا بودجه برای دانشگاه فرزندان‌شان است. آن‌ها مجبور نیستند تمام پول خود را برای خورد و خوراک، پوشاک و یا تفریحات غیر ضروری خرج کنند. در عوض، جرئت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری پولی را دارند که می‌دانند در آینده‌ای نزدیک به دردشان خواهد خورد. مطمئنا پس‌انداز کردن به نظم، انضباط و برنامه‌ریزی نیاز دارد. اما هر کسی که ثروتمند بازنشسته شده است به شما خواهد گفت که این تلاش‌ها و سختی‌ها در دراز مدت کاملاً ارزشش را دارد. پس بدون شک پس‌انداز (به شکلی که متناسب با شرایط زندگی باشد) نتیجه می‌دهد!

شاید گاهی اوقات یک سری‌ها فکر کنند برخی از افراد پولدار، در خرج کردن خساست به خرج می‌دهند. اما باید در نظر داشته باشید که برخی از آن‌ها فقط نمی‌خواهند برای چیزی که باعث آرامش حقیقی نمی‌شود هزینه کنند. توجه داشته باشید که ذهنیت یک کاربر ثروتمند با کسی که خرید یک جفت کفش اوریجینال و گران‌قیمت را اولویت خود می‌داند فرق می‌کند.

البته توجه داشته باشید نمی‌خواهیم بگوییم از زندگی حال لذت نبرید و به فکر آینده‌ای باشید که اصلا مطمئن نیستید در آن حضور خواهید داشت. همین باور یکی از مسموم‌ترین باورهایی است که می‌تواند زندگی را برایتان به جهنم تبدیل کند. منظورمان از سختی و تلاش کردن این است که اگر می‌دانید امروز می‌شود با خرید یک دست لباس، اندکی پول برای کارهای مهمتر ذخیره کرد، آن پول را با خرید دو یا سه دست لباس هدر ندهید.

۲. از بدهی رهایی می‌یابند

WASTED FRUGALITY - Money and the Gospel

یکی از کارهایی که افراد شاد برای پولدار شدن و پس‌انداز انجام می‌دهند این است که شر بدهی‌ها را از زندگی خود کم می‌کنند. مطمئنا اگر به طور ماهانه مقدار قابل توجهی بدهی داشته باشید پول قابل توجهی نیز از حساب‌تان کاسته می‌شود و در نتیجه کم‌تر می‌توانید برای زندگی‌تان پس‌انداز داشته باشید. علاوه بر موارد ذکر شده نداشتن بدهی، استرس و اضطراب‌تان را کاهش می‌دهد و در نتیجه احساس بهتری از زندگی خود پیدا می‌کنید.

افرادی که حقیقتا شادمان هستند مشکلی با نرفتن به مسافرت و یا نخریدن وسایل خاص ندارند چرا که آن‌ها می‌دانند اگر بدهی‌های خود را صاف کنند و سپس به مسافرت بروند، این مسافرت قطعا بیشتر به دلشان خواهد نشست چون دغدغه‌ای از بابت بدهی‌ها ندارند. به یاد داشته باشید که شاید با پول زیاد بتوان سرگرمی یا آسایش خرید اما آرامش زمانی می‌آید که شما بدانید چطور می‌شود از همان میزان اندک پول به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

۳. دست و دل باز‌ هستند

Why generosity matters, especially during a pandemic | Baptist State Convention of North Carolina

سومین و جذاب‌ترین ویژگی افراد شادمان و البته پولدار این است که دست و دل باز هستند و با بخشش به دیگران دروازه‌های رحمت و روزی بی‌کران را به سوی خود می‌گشایند. این افراد وقتی به دیگران از لحاظ مالی و… کمک می‌کنند زندگی‌شان به مراتب غنی‌تر از قبل می‌شود. شادی واقعی و احساس آرامش درونی از شاد کردن دل انسان دیگر می‌آید و این حس خوب با هیچ حس دیگری در جهان قابل قیاس نیست. نکته مهم و حائز اهمیت در اینجا این است که همه‌ ما باید به یاد داشته باشیم که از بیش از حد توجه کردن به خودمان پرهیز کنیم. حال این توجه می‌تواند به هر شکلی باشد. هنگامی که دست از این کار برداریم و بیش‌تر به دیگران کمک و یاری برسانیم این خصلت کم‌کم بخشی از وجود ما می‌شود و این تغییر بسیار زیباست.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که شادمانی حقیقی در نهایت پولدار شدن را به همراه دارد اما برعکس این اتفاق شاید رخ ندهد. چرا که ذهن مثبت همواره مثل خود را به سمت خود جذب می‌کند. هرچه بیش‌تر شکرگزار باشیم خداوند درهای رحمت و روزی بیشتری را به سوی‌مان می‌گشاید و این حقیقتی انکارناپذیر است.

منبع: Ramsey Solutions

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link