سلبریتی‌ها و بهای سنگین حضور در شبکه‌های اجتماعی

1 11

تردیدی نیست که طلوع خورشید اینترنت و ظهور رسانه‌های اجتماعی برای همیشه ساختار زندگی مدرن انسان‌ها را تغییر داد، شیوه‌ی ارتباط ما با همدیگر، نحوه‌ی سرگرم‌شدن، نگران‌شدن، بحث کردن و بسیاری از چیز‌های دیگر. اینترنت که خواهان تغییر در رفتار‌های اجتماعی و قوانین دولتی است، واقعیتی جدید از درون و بیرون خود است که با استاندارد‌هایی کاملا جدید به هم پیوند خورده که پیدا‌کردن‌شان بسی دشوار است.

برای همه‌ی جوانان نسل هزاره، این اختراع چیز جدیدی نیست و در حقیقت تمام چیزی است که آن‌ها می‌دانند، با فضاهای دیجیتال، تیک‌تاک، فیس‌بوک و یوتیوب که میزبان طوفانی از احساسات پر تب و تاب هستند، خواه درباره‌ی حس مثبت‌بودن یک رقص همه‌گیر یا ناامنی که آزادانه فضای اینستاگرام را در می‌نوردد. این فضا که با میزان زیادی احساس‌گرایی و هوچی‌گری و ملودرام تغذیه می‌شود، بسیاری از مردم رها شدن از آن و رد‌شدن از جنگل شبکه‌های اجتماعی را کار دشواری می‌بینند و با نگرانی‌ها، تشویش‌ها، ترس‌ها و لذت‌های بیشتر در بستر‌های مذکور سردگم می‌شوند.

این واقعیت با خروج گسترده‌ی سلبریتی‌ها از رسانه‌های اجتماعی بازتاب می‌یابد، با تام هالند بازیگر فیلم «مرد عنکبوتی» که تصمیم گرفت برای مدتی از این فضا فاصله بگیرد و به فهرست بلندبالای بازیگران و اهالی موسیقی هالیوود ملحق شد که پیش از این چنین تصمیمی گرفته بودند.

با انتشار ویدیویی که خبر از خروج او می‌داد، هالند با اشتیاق زیاد گفت: «من گرفتار شدم و وقتی چیز‌هایی درباره‌ی خودم در فضای آنلاین می‌خونم، به خودم می‌پیچم و این برای وضعیت سلامت روان من خیلی مضره. پس من تصمیم گرفتم عقب‌نشینی کنم و اپ رو پاک کنم».

نظرات هالند با هم‌دردی جونا هیل همراه شد، بازیگر نامزد جایزه‌ی اسکار که نامه‌ای سرگشاده نوشت و در آن به تشویش ویران‌کننده‌ای اشاره ‌کرد که ماحصل بازاریابی فیلم‌های خودش در رسانه‌های جمعی بود. با ترک رسانه‌های اجتماعی، هیل و هالند تنها دو تن از خیل گسترده‌ی ستارگانی هستند که درباره‌ی اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی صحبت کردند و پیش از آن‌ها هم افرادی مثل کیت هرینگتون، پیت دیویدسون، لورد، میلی بابی براون، جاستین بیبر، کانیه وست و اد شیران چنین اقدام مشابهی انجام داده بودند.

با ایجاد حجمی احساسی و در حال شیوع از مشکلات که می‌تواند سبب افسردگی، تشویش، انزوا و خود‌بیزاری شود، اثراتی که شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ذهن و روان می‌گذارد، قابل توجه است که باعث بروز یک نگرانی عمده‌ی نوین شده است، خصوصا وقتی درباره‌ی نسل جوان‌تر صحبت می‌‌کنیم. این موضوع با انجام پژوهش‌های متعددی محرز شده است که یک نمونه از آن مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸  است که نتایج آن نشان می‌دهد استفاده‌ از شبکه‌های اجتماعی، تاثیری مستقیم بر روی خواب باتاخیر و دچار اختلال دارد که این پدیده نیز با افسردگی، کمبود حافظه و عملکرد آکادمیک ضعیف همراه است.

گرچه به طور مشخص برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور که با چالش ارائه‌ی محتوا برای میلیون‌ها دنبال‌کننده‌ی خود مواجه هستند، مشکلات مذکور تنها تشدید می‌شود. این موضوع حتی با مزاحمت و قلدری در فضای مجازی بدتر هم می‌شود، با افرادی که در سرتاسر جهان ستاره‌های نامدار را به خاطر پروفایل پربازدیدشان مورد هدف قرار می‌دهند. در سال‌های اخیر، این پدیده سبب شده است تا ستاره‌هایی همچون کلی ماری تران، لیزو، میلی بابی براون، لورد و بسیاری از افراد دیگر بی‌خیال شبکه‌های اجتماعی شوند.

این ستاره‌ها میزان بی‌حساب و کتابی از سیطره‌ی اجتماعی در جامعه‌ی معاصر کنونی را با خود به همراه دارند، با بسیاری از بازیگرانی که هزاران و و میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند و می‌توانند با محتوای تبلیغاتی و بسیاری از چیز‌های دیگر بر آن‌ها تاثیر بگذارند. این امر سبب اعمال حجم بی‌سابقه‌ای از فشار بر ستاره‌‌های جوان و نوپا می‌شود که باید با زندگی عادی خود در لحظات روزمره‌شان و تحت فشار شدید آنلاین، تردستی انجام بدهند و این گونه حس کنند که دیگر نمی‌توانند از چشمان تیزبین رسانه فرار کنند و در امان بمانند.

منبع: Far Out Magazine

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.