زبان والریایی سریال «خاندان اژدها» چطور ابداع شد؟

داستان سریال «خاندان اژدها» (House of the Dragon) به عنوان تازه‌ترین اثر اضافه‌شده به فرانچایز «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) 200 سال پیش از حوادث سریال اصلی به وقوع می‌پیوندد. مخاطبان پر و پا قرص «بازی تاج و تخت» پیش‌تر از طریق خاندان تارگرین و به صورت ویژه دنریس، با زبان والریایی آشنا شده بودند اما از آن جایی که اسپین آف تازه بر سلطنت تارگرین‌ها در وستروس تمرکز ویژه‌ای دارد، این زبان عجیب و آهنگین حالا بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا کرده است.

این زبان بیش‌تر در مکالمات میان شاهزاده دیمون (مت اسمیت) و پرنسس رینیرا (اما دآرسی و میلی آلکاک) استفاده می‌شود اما والریایی فراتر از چند سکانس ساده است. این زبان ریشه‌های جالبی دارد که به رمان‌های جرج آر. آر. مارتین که «بازی تاج و تخت» و «خاندان اژدها» از آن‌ها اقتباس شدند، بازمی‌گردد و به صورت خاص در اسپین آف تازه‌ی این مجموعه توسعه پیدا کرده. در ادامه به چگونگی پیدایش و توسعه‌ی این زبان عجیب می‌پردازیم.

تاریخچه زبان والریایی

بازی تاج و تخت

همان طور که اشاره کردیم این زبان از مجموعه کتاب‌های «نغمه‌ی ‌یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) جرج آر. آر. مارتین سرچشمه می‌گیرد. برای این اساس مردمان سرزمین آزاد والریا در قاره‌ی اسوس به زبان والریایی علیا صحبت می‌کردند. والریایی‌ها کم‌کم به سرزمین‌های دیگر لشکر کشیدند و آن‌ها را تحت سلطه‌ی خود درآوردند و این گونه بود که مردم این سرزمین‌ها مجبور شدند به زبان آن‌ها صحبت کنند. تا این که رویدادی شوم گریبان والریا را گرفت؛ ۱۴ آتش‌فشان فوران کردند و والریای قدیم تقریبا نابود شد. با این اوصاف زبان والریایی علیا هم در صفحات تاریخ گم شد و مردم عادی آن را به دست فراموشی سپردند.

شاخه‌ی دیگری از این زبان به نام «والریایی پایین» در مناطقی مثل خلیج برده‌داران رواج داشت که در حقیقت از زبان اصلی یا «والریای علیا» اقتباس شده بود. در سراسر سریال «بازی تاج و تخت» زبان والریایی علیا از طریق ترانه‌ها و نامه‌ها به گوش مخاطب می‌رسید و اژدها سوارانی مثل دنریس تارگرین هم برای ارتباط با اژدهایان از همین زبان استفاده می‌کردند.

زبان والریایی در کتاب‌های جرج آر. آر. مارتین

خاندان اژدها

زبان والریایی برای نخستین بار در مجموعه کتاب‌های جرج آر. آر. مارتین معرفی شد. با این حال تنها قسمتی از این زبان ابداعی در «بازی تاج و تخت» استفاده شد. علت اصلی این بود که توسعه‌ی یک زبان تازه به یک زبان‌شناس ماهر نیاز داشت و طبیعتا مارتین به صورت تخصصی از این علم سر درنمی‌آورد؛ بنابراین سازندگان «بازی تاج و تخت» تصمیم گرفتند از ایده‌ی اولیه‌ی مارتین درباره‌ی زبان والریایی استفاده کنند و سپس آن را به کمک زبان‌شناسان توسعه دهند.

اما با وجود همه‌ی دگردیسی‌ها، این زبان برای نخستین با در کتاب‌های «نغمه‌ی یخ و آتش» معرفی شد و تاریخچه‌ی آن را باید در آثار اولیه‌ی جرج آر. آر. مارتین جستجو کرد.

زبان والریایی چطور ابداع شد؟

بازی تاج و تخت

زبان والریایی که در سریال «بازی تاج و تخت» به گوش مخاطب رسید، توسط زبان‌شناس معروف دیوید جی. پیترسون خلق شد که شامل والریایی علیا و مشتقاتی مثل آستاپوری و والریایی میرین می‌شد و بر اساس بخش‌هایی از رمان «نغمه‌ی یخ و آتش» به وجود آمده بود.

پیترسون پیش‌تر هم سابقه‌ی خلق زبان‌های جدید برای فرانچایزهای مطرحی مثل «ارباب حلقه‌ها» (Lord of the Rings) و «جنگ ستارگان» (Star Wars) را داشت اما بدون شک والریایی یکی از متقاعدکننده‌ترین مخلوقات او است. ساختن کل این شاهکار اصلا کار ساده‌ای نبود و مثل یک زبان واقعی گرامر خاص خودش را داشت؛ بنابراین بازیگرانی که به این زبان صحبت می‌کردند باید با قواعد آن به صورت کامل آشنایی پیدا می‌کردند تا به اجرایی طبیعی و واقع‌گرایانه برسند.

گویش والریایی در سریال‌های «بازی تاج و تخت» و «خاندان اژدها»

خاندان اژدها

زبان والریایی در اصل برای سریال «بازی تاج و تخت» توسعه پیدا کرد و به شکل کنونی توسط زبان‌شناس دیوید جی. پیترسون ابداع شد؛ بنابراین در سراسر سریال شنیده می‌شود. مثلا دنریس تارگرین هنگام فرمان دادن به اژدهایانش و البته صحبت با مردم آزاد از این زبان ابداعی استفاده می‌کرد و در حین گویش والریایی کاملا متقاعد کننده و تاثیرگذار به نظر می‌رسید. این گونه بود که والریایی به «خاندان اژدها» که داستان آن بر پایه‌ی گذشته‌ی عجیب تارگرین‌ها شکل گرفته بود، راه پیدا کرد.

پیترسون در مصاحبه‌ای گفت که در فصل اول «خاندان اژدها» بیش از هر فصلی از «بازی تاج و تخت» بر زبان والریایی علیا کار کرده که طبیعتا به دلیل تعدد شخصیت‌هایی است که به این زبان صحبت می‌کنند. با توجه به حرف‌های پیترسون باید در قسمت‌های آینده بیش‌تر از این زبان بشنویم و حتی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم والریایی در فصل‌های آینده توسعه‌ی بیش‌تری هم پیدا می‌کند و به محبوبیت بیش‌تری می‌رسد.

منبع: movieweb

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link