رمز مخفی نامه کارل پنجم پس از پنج قرن شکسته شد و ترس‌های او را آشکار کرد

2022 11 25 10 19 44

تیمی از محققین رمز پنج قرنی را شکستند که یک توطئه فرانسوی برای کشتن امپراتور روم مقدس و پادشاه اسپانیا –کارل پنجم– را فاش می‌کند‌.

کارل یکی از قدرتمندترین مردان قرن شانزدهم بود که بر امپراتوری وسیعی که بزرگ‌تر غرب اروپا و قاره آمریکا بود در طی یک سلطنت بیش از ۴۰ سال حکومت می‌کرد.

تیم آزمایشگاه تحقیقاتی لوریا در شرق فرانسه شش ماه طول کشید تا نامه‌ای را که امپراتور در سال ۱۵۴۷ برای سفیر خود در فرانسه نوشته بود، رمزگشایی کند.

این دوره پرآشوب شاهد جنگ‌ها و تنش‌های متوالی بین اسپانیا و فرانسه بود که در آن زمان توسط فرانسیس اول، فرمانروای رنسانس فرانسه که لئوناردو داوینچی را از ایتالیا آورد، اداره می‌شد.

نامه کارل پنجم به ژان دو سن موریس قرن‌ها در کتابخانه استانیسلاس در نانسی فراموش شده بود.

سیسیل پیروت، رمزنگار اهل لوریا، اولین بار در سال ۲۰۱۹ در یک مهمانی شام از وجود نامه آگاه شد و پس از جستجوی بسیار توانست در سال ۲۰۲۱ به آن دست پیدا کند.

او روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این نامه امضای کارل پنجم را در خود داشت، در عین حال مرموز و کاملاً غیرقابل درک بود.

در پی کار پر زحمتی که توسط رایانه پشتیبانی می‌شد، او «خانواده‌های متمایز» از حدود ۱۲۰ نماد مورد استفاده کارل پنجم را یافت.

او گفت: «کل واژه‌ها با یک نماد رمزگذاری شده‌اند» و امپراتور حروف صدادار بعد از همخوان‌ها را با علامت‌ها جایگزین کرد که احتمالاً از تکنیک عربی الهام می‌گرفت. در مانع دیگر، او همچنین از نمادهایی استفاده کرد که هیچ معنایی ندارند تا هر دشمنی را که سعی در رمزگشایی پیام دارد گمراه کند.

رمزگشایی در ژوئن اتفاق افتاد، زمانی که پیرو موفق شد عبارتی را در نامه تشخیص دهد و تیم سپس با کمک مورخی به نام کامیل دسنکلوس، کد را شکست.

نامه دیگری از ژان دو سن موریس، که در آن گیرنده یک شکل از کد رونویسی را در حاشیه نوشته بود، نیز کمک کرد.

در سال ۱۵۴۷ روابط بین فرانسیس اول و کارل پنجم متشنج بود و سه سال پیش از آن یک معاهده صلح امضا کرده بود. شایع شده بود که یک توطئه ترور علیه کارل پنجم بود در فرانسه در حال شکل گیری است.

«اطلاعات زیادی در مورد این توطئه وجود نداشت، اما این نامه بر «ترس» پادشاه تأکید داشت.

محققان اکنون امیدوارند نامه‌های دیگری را بین امپراتور و سفیر او شناسایی کنند تا تصویری از استراتژی کارل پنجم در اروپا داشته باشند.

© خبرگزاری فرانسه

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.