رایزن ۹ ۷۹۵۰X به شکل محسوسی از رایزن ۹ ۵۹۵۰X سریع‌تر است

Untitled 1 28

AMD قرار است به‌زودی از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ذن ۴ خود رونمایی کند. در همین راستا به‌تازگی بنچمارکی از قدرتمندترین پردازنده‌ی این سری یعنی رایزن ۹ ۷۹۵۰X منتشر شده که پیشرفت چشمگیری در مقایسه با نسل گذشته را نشان می‌دهد.

AMD در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ی دسکتاپ به حساب می‌آید. تراشه‌های این شرکت از لحاظ فناوری ساخت بسیار پیشرفته هستند و تاکنون هم عملکرد بسیار خوبی از لحاظ پردازشی از خود به نمایش گذاشته‌اند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، نسل جدید آن‌ها که مبتنی بر معماری ذن ۴ خواهد بود، عملکردی به مراتب بهتر از نسل قبلی خود خواهد داشت.

طبق اطلاعاتی که از تراشه‌های سری ۷۰۰۰ AMD در اختیار داریم، قدرتمندترین پردازنده‌ی این شرکت با معماری ذن ۴، رایزن ۹ ۷۹۵۰X خواهد بود که از ۱۶ هسته و ۳۲ رشته بهره می‌برد. اگرچه این پردازنده هنوز رسما در دسترس قرار نگرفته که بخواهیم عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم اما بنچمارک‌ها از افزایش چشمگیر سرعت پردازشی این تراشه در مقایسه با نسل قبل حکایت دارند.

نتیجه‌ی تست Processor Multi-Media نشان داده رایزن ۹ ۷۹۵۰X توانسته با کسب امتیاز ۴۳۹.۳۰ مگاپیکسل بر ثانیه، از رایزن ۹ ۵۹۵۰X با امتیاز ۲۰۱ مگاپیکسل بر ثانیه حدودا ۱۱۸٫۵۶٪ عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. با این اختلاف عملکرد می‌توان انتظار داشت پردازنده‌های مبتنی بر ذن ۴ به شکل محسوسی بهتر از مدل‌های مبتنی بر ذن ۳ باشند.

البته یک موضوع مهم را هم نباید فراموش کرد و آن این است که توان مصرفی رایزن ۹ ۵۹۵۰X با فرکانس ۳٫۴ تا ۴٫۹ گیگاهرتز به ۱۰۵ وات می‌رسد در حالی که برای رایزن ۹ ۷۹۵۰X با فرکانس ۴٫۵ تا ۵٫۷ گیگاهرتز، این میزان به ۱۷۰ وات می‌رسد. بنابراین با توان مصرفی بالاتر و فرکانس بیشتر، بدیهی است که تراشه‌ی نسل جدید به مراتب بهتر از نسل قبل خود ظاهر شود.

اگرچه با یک تست نمی‌توان به طور کامل از اختلاف عملکرد دو نسل آگاه شد اما تاکنون خبرهای زیادی در رابطه با قدرت بالای پردازنده‌ی رایزن ۹ ۷۹۵۰X منتشر شده که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به عملکرد عالی این تراشه در تست Cinebench R23 اشاره کرد. جایی که طبق گفته‌های یک افشاگر معروف، این پردازنده توانست حتی بدون خنک‌کننده هم به امتیاز بسیار خوبی دست پیدا کند. البته این بدان معنا نیست که تراشه‌ی مورد انتظار AMD داغ نیست. طبق اطلاعات منتشر شده، این پردازنده زیر فشار سنگین داغ می‌کند اما می‌شود آن را با خنک‌کننده‌های ۲۴۰ میلی‌متری یا در نهایت ۳۶۰ میلی‌متری کنترل کرد.

منبع: NotebookCheck

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link