راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی – شهریور ۱۴۰۱

بهترین گوشی اقتصادی بازار کدام است؟ در راهنمای خرید گوشی اقتصادی شهریور ۱۴۰۱ دیجی‌کالا مگ، در بازه قیمتی ۱ تا ۴ میلیون تومان ۹ محصول را برای شما دسته‌بندی، معرفی و بررسی کرده‌ایم.

حتما شما هم مانند بسیاری از دور و اطرافیان‌تان، زمان خرید یک گوشی هوشمند جدید با هر بودجه‌ای که در دست دارید، در محاصره‌ی انبوهی از مدل‌های مختلف از برند‌های متنوع قرار می‌گیرید. امروزه آنقدر تنوع محصول و مدل‌ها – حتی اگر صرفا یک برند هم در نظر بگیریم- زیاد است که مجبور می‌شوید یا به مطالعه‌ و تحقیق در مورد تک به تک گوشی‌های مد نظرمان بپردازید، یا از راهنمای خرید‌هایی مانند راهنمایی که ما در دیجی‌کالا مگ برای شما در نظر گرفته‌ایم، استفاده کنید.

ما سعی کردیم در مطالب راهنمای خرید‌ گوشی‌های هوشمند، تمام بازه‌های قیمتی و هر بودجه‌ای که در آن گوشی هوشمند جای دارد، پوشش دهیم. فرقی ندارد که شما ۲ میلیون تومان در دست دارید، یا بی‌نهایت میلیون تومان! ما به شما می‌گوییم که با هر بودجه‌ای که دارید، چه گوشی هوشمندی می‌توانید خریداری کنید.

در این مطلب، به سراغ گوشی‌های هوشمند بازه‌ی قیمتی ۱ تا ۴ میلیون تومان رفته‌ایم تا به شما نشان دهیم با این مقدار بودجه، بهترین انتخاب‌ شما چه خواهد بود.

چند نکته‌ی مهم:

  1. یک راهنمای خرید خوب، راهنمایی است که محصول را بررسی کرده باشد. ما هر یک از محصولاتی را که در لیست آورده‌ایم، به طور کامل می‌شکافیم و نکات مثبت و منفی آن را برای شما بازگو می‌کنیم تا درک بسیار بهتری نسبت به هر یک از محصولات داشته باشید.
  2. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین گوشی‌ها بر اساس برند، سخت‌افزار و کارایی‌ انتخاب شود.
  3. قیمت‌های درج شده برای هر محصول از ارزان‌ترین تا گران‌ترین فروشگاه‌های معتبر بازار گردآوری شده است. به این معنا که شما می‌توانید محصول مورد نظر را از قیمت X تا Y در بازار پیدا کنید.
  4. معیارهای مهم ما در انتخاب گوشی‌ها بازدهی سخت‌افزاری، رم، صفحه‌ نمایش، حافظه داخلی و تکنولوژی‌های ارتباطی ۴G و ۵G است.
  5. با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی ۵G، سعی کردیم تا در هر بودجه‌ای در صورت امکان، گوشی‌های مجهز به ۵G را معرفی کنیم.
  6. تا جای ممکن انتخاب‌ها به صورت عادلانه انجام شده است. ما حتی برای هر رده، سه یا چهار گوشی هوشمند را در بازه‌های قیمتی ریزتر معرفی کردیم که گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار داشته باشد.
  7. به طور حتم گوشی‌های هوشمند دیگری هم می‌توانند در هر کدام از بودجه‌های این راهنمای خرید وجود داشته باشند، اما بنا به محدودیت و ارائه‌ی سریع‌تر و بهتر اطلاعات، قالب راهنمای خرید به شکلی که می‌بینید، بهینه شده است.
  8. بازار گوشی‌های هوشمند مانند هر چیز دیگری در کشورمان، بسیار متزلزل و فاقد ثبات طولانی مدت است. حتما در صورتی که گوشی هوشمندی از لیست انتخاب کردید، قیمت روز آن را هم بررسی کنید.

فهرست دسترسی سریع

(با کلیک روی گزینه‌ها به بخش توضیحات بروید)

۸- اینفینیکس HOT 11 PLAY | از ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان


۱- اقتصادی برنزی | ۱ تا ۳ میلیون تومان

در این رده‌ی قیمتی، ما فقط به سراغ ارزان‌ترین گوشی‌ها نرفتیم، بلکه گوشی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که بهترین در بازه‌ی قیمتی مورد نظر شما خواهند بود و حداقلی‌ترین نیازهایتان را برآورده خواهند کرد.

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • مناسب برای افرادی که تجربه‌ی گوشی‌های هوشمند را نداشته‌اند
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماس صوتی و تصویری، عملیات‌های بانکی در بستر اپ
  • دوربینی بهتر از گوشی‌های غیرهوشمند و قابل استفاده برای عکاسی یا فیلم‌برداری معمولی

گوشی موبایل هوآوی Y5p

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۲ گیگابایت | از ۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • قیمت مناسب نسبت به گوشی‌های هم‌رده
  • سرعت و بازدهی بهتر پردازنده نسبت به رقبای هم‌قیمت
  • مجهز به پورت USB-C
نقاط ضعف
  • حاشیه‌های زیاد دور صفحه‌نمایش
  • عدم پشتیبانی از سرویس‌های گوگل
  • گذشت دو سال از عرضه گوشی
  • عدم به‌روزرسانی به نسخه‌های بالاتر اندروید (دارای اندروید ۱۰)

خرید هوآوی Y5p از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۳۹۹
ابعاد ۱۴۶.۵×۷۰.۹×۸.۴
وزن ۱۴۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
مقاومت نسبی در مقابل پاشش آب
صفحه‌ نمایش ۵.۵۴ اینچ
IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل با تراکم ۲۹۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 10, EMUI 10.1 (بدون سرویس گوگل‌پلی)
چیپ‌ست Mediatek MT6762R Helio P22 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۲.۰ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۵ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
حافظه رم ۲ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۷۲۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی قاب پشتی)
باتری

لیتیوم-یونی ۳۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی

گوشی هوشمند Y5p برند هواوی در بازه قیمتی ۲ میلیون تومان با اینکه مدت دو سال از عرضه‌اش می‌گذرد و شاید نقطه ضعف بزرگ‌اش، عدم پشتیبانی از به‌روزرسانی‌های جدید اندرویدی باشد، اما به عنوان یک محصول مقرون‌به صرفه، گزینه‌ درخشان راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی دیجی‌کالا مگ است.

این گوشی به صفحه‌نمایش ۵.۴۵ اینچی با وضوح ۱۴۴۰ در ۷۲۰ پیکسل از نوع IPS LCD و تراکم ۲۹۵ پیکسل در هر اینچ مجهز شده است. با اینکه صفحه‌نمایش نسبتا قابل قبول است، اما برای مثال در زیر تابش مستقیم نور خورشید عملکرد مناسبی ندارد و نباید توقع ارائه وضوح تصویر بالا و بسیار با‌ کیفیتی را داشته باشید.

گوشی هوشمند Y5p هوآوی ظاهر آنچنان مدرنی ندارد و حاشیه‌های صفحه‌نمایش نسبتا زیاد است. با این حال هوآوی تک سنسور دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی خود را در قابی مربعی شکل به همراه فلش قرار داده که از دور، رخ گوشی‌های چند سنسوری را دارد. همچنین در جلوی گوشی شاهد یک سنسور ۵ مگاپیکسلی سلفی هستیم.

کیفیت دوربین‌های هوآوی Y5p بسیار معمولی است. جزئیات و رنگ در تصاویر با اینکه به واقعیت نزدیک هستند، اما گاهی زیادی روشن و رنگ پریده به نظر می‌رسند. به جز قابلیت HDR در دوربین اصلی که آن هم تاثیر خاصی ندارد، هیچ قابلیت و فناوری بهینه‌سازی ویژه‌ای در گوشی استفاده نشده و نباید انتظار زیادی از دوربین‌ها داشته باشید.

دوربین سلفی هم شاید بتواند در شرایط نوری مطلوب، تصاویری استاندارد که بیشتر به درد شبکه‌های اجتماعی می‌خورند را ثبت کند. وجود حالت «زیبایی» هم تا حدودی به افزایش کیفیت تصویر کمک می‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری دوربین اصلی در وضوح ۱۰۸۰p@30fps بسیار معمولی است، اما می‌تواند ویدیوهای استانداردی را در شرایط مختلف ثبت کند.

هواوی Y5p به پردازنده میان‌رده هلیو P22 مدیاتک مجهز شده که از معماری ۱۲ نانومتری هشت هسته پردازشی بهره می‌برد. مشخصات پردازنده طوری است که گوشی می‌تواند از پس فعالیت‌های روزمره و حتی اجرای بازی‌های نه‌چندان سنگین بر بیاید، اما انتظار اجرای امثال آسفالت ۹ و Call of Duty را نداشته باشید.

با اینکه باتری ۳۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی هواوی Y5p ضعیف‌تر از سایر گوشی‌های بازار باشد، اما به خاطر صفحه‌نمایش نه چندان بزرگ و پردازنده بهینه، مصرف انرژی مطلوبی را شاهد هستیم. باتری می‌تواند یک روز کامل را در استفاده‌های معمول دوام بیاورد.


گوشی موبایل موتورولا Moto E20

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۲ گیگابایت | از ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی زیبا و باکیفیت بدنه گوشی
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی با کیفیت
  • استفاده از اندروید خام برای سرعت و کارایی بهتر و ارتقا به اندروید ۱۱ نسخه GO
  • اسکنر اثر انگشت
  • استفاده از پورت USB-C پرسرعت
نقاط ضعف
  • دوربین‌های بسیار معمولی
  • سنسور ماکرو بلااستفاده و بی‌کیفیت
  • پردازنده قدیمی
  • سرعت شارژ بسیار پایین ۱۰ واتی

خرید موتورولا Moto E20 از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی

تاریخ عرضه شهریور ۱۴۰۰
ابعاد ۸.۵×۷۵.۵×۱۶۴.۸ میلی‌متر
وزن ۱۸۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵ اینچ
IPS LCD
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۷۰ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11 (Go edition)
چیپ‌ست Unisoc T606 Chipset
پردازنده مرکزی Octa-core (1.6 GHz Cortex A75 & X.X GHz Cortex A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
حافظه رم ۲ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی واید
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی قاب پشتی)
باتری

لیتیوم-یونی ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گوشی هوشمند موتو ۲۰ موتورولا، یکی از جدیدترین محصولات خوش‌قیمت و باکیفیت بازار و گزینه‌ای مناسب در راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی دیجیکالا مگ است که می‌تواند برای افرادی با بودجه زیر ۳ میلیون تومان، انتخاب جالبی به نظر برسد.

موتو ۲۰ موتورولا از بدنه‌ای تمام پلاستیک دارد، اما در بخش پشتی شاهد روکشی مات با استفاده از الگوی لانه‌زنبوری هستیم که توانسته زیبایی و حتی استحکام و راحتی خوبی به محصول بدهد.

این گوشی به حسگر اثرانگشت در بدنه پشتی مجهز است که دسترسی خوب و دقت نسبتا بالایی دارد. همچنین ضخامت ۸.۵ میلی‌متری در کنار وزن ۱۸۴ گرمی‌ موتو E20، آن را در رده گوشی‌های سبک فوق‌اقتصادی قرار داده است.

موتو E20 به یک صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی با وضوح ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل از نوع IPS مجهز است که از کنتراست و دقت رنگ قابل قبولی برخوردار است و آن را یک سر و گردن بالاتر از مدل موتو E7i Power قرار می‌دهد.

این گوشی به دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی اصلی و ۲ مگاپیکسلی ماکرو مجهز است. سنسور ۱۳ مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌های معمولی تهیه کند که جزئیات خیلی زیادی ندارند، اما مناسب هستند. همچنین این دوربین می‌تواند ویدیوهایی با وضوح ۱۰۸۰p@30fps تهیه کند که نوردهی نسبتا خوب و فوکوس خودکار قابل قبولی دارد. کیفیت خروجی معمولی است، اما در شرایط نوری مناسب می‌توان ویدیوهای خوبی تهیه کرد.

موتو E20 موتورولا به چیپ Unisoc T606 مجهز است که با وجود قدیمی بودن، اما به خاطر بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و استفاده از سبک‌ترین نسخه اندروید می‌توانیم انتظار سرعت و کارایی مناسب داشته باشیم. همچنین ۲ گیگابایت حافظه رم برای اجرای اپلیکیشن‌های کاربردی سبک و کارهای روزمره در این گوشی تعبیه شده است.

تماس و مکالمه، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، واتس‌اپ و تلگرام، اجرای اپلیکیشن‌های بانکی و کاربردی، تماشای ویدیو و گوش دادن به موسیقی، کارهایی هستند که این گوشی ۶.۵ اینچی به راحتی از پس‌شان برمی‌آید، اما باید بیخیال بازی‌های سنگین شوید.

موتو E20 موتورولا به باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که می‌تواند یک روز کامل، کاربر را پشتیبانی کند. متاسفانه خبری از شارژ سریع نیست و سرعت شارژ معمولی ۱۰ وات است. وجود پورت USB-C، جک ۳.۵ میلی‌متری و پشتیبانی از کارت حافظه هم از ویژگی‌های خوب این گوشی موتورولا است.


گوشی موبایل نوکیا C30

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • قیمت اقتصادی برای یک گوشی هوشمند با برند معتبر
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی
  • عمر مناسب دو روزه باتری
  • مناسب برای اجرای اپ‌های بانکی، مسنجرها، شبکه‌های اجتماعی، تماس صوتی و تصویری
نقاط ضعف
  • بلندگوی به شدت ضعیف
  • محدودیت سخت‌افزاری
  • دوربین‌های بسیار معمولی

خرید نوکیا C20 از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی موبایل

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۱۷۷.۷x۷۹.۱x۹.۹ میلی‌متر
وزن ۲۳۷ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
محافظ صفحه‌نمایش Panda Glass
صفحه‌ نمایش ۶.۸۲ اینچ
IPS LCD
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۵۷ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11 (Go edition)
چیپ‌ست Unisoc SC9863A (28nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۱.۶ GHz Cortex-A55 & 4×۱.۲ GHz Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی IMG8322
حافظه رم ۳ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی واید
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۷۲۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی microUSB 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت ندارد
باتری

لیتیوم-یونی ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

نوکیا C30 یکی از بهترین گزینه‌ها در راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی این ماه دیجیکالا مگ است. نوکیا سعی کرده تا این گوشی فوق‌اقتصادی را با طراحی ساده، اما دقیقا همان چیزی که از ظاهر محصولات این برند انتظار داریم، به بازار عرضه کند.

شاید حاشیه‌های زیاد صفحه‌نمایش نکته جالبی نباشد، اما امکانات پایه‌ای گوشی مناسب و راضی‌کننده است. وجود دو اسلات سیم‌کارت، کارت حافظه SD، طراحی نسبتا خوب ماژول دایره‌ای دوربین اصلی در پشت و طراحی قطره‌ای دوربین سلفی، یک گوشی استاندارد را نشان می‌دهد.

استفاده از پورت میکرو USB در این گوشی، برخلاف ترند بازار که USB-C است، شاید کمی ناامید‌کننده باشد اما باز هم به خاطر برچسب قیمتی فوق‌اقتصادی می‌توانیم از آن بگذریم. جک هدفون هم در قسمت بالای گوشی قرار دارد و دکمه‌های پاور و صدا در سمت راست دیده می‌شوند.

نوکیا C30 از یک صفحه‌نمایش ۶.۸۲ اینچی با وضوح ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل استفاده می‌کند که به لحاظ روشنایی و حتی زیر نور مستقیم خورشید، کارایی خوبی دارد. نمی‌توان انتظار زیادی از یک گوشی ۲ میلیون تومانی داشت، اما در کل این نمایشگر کار خود را انجام می‌دهد.

نوکیا C30 در دل خود به یک چیپ‌ست هشت هسته‌ای Unisoc SC7331E با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری مجهز است که فقط برای کارهایی مانند برقراری تماس، استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و مسنجرها، وب‌گردی معمول و استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مناسب است.

گوشی نوکیا C30 با ۳ گیگابایت رم، با اینکه نسبت به نسل قبل، یک گیگابایت پیشرفت داشته اما گزینه مناسبی برای انجام چند کار همزمان نیست و بنابراین باید به انجام کارهای ابتدایی و سبک با این گوشی عادت کنید. همچنین حافظه ۶۴ گیگابایتی هم برای ذخیره عکس، فیلم و موسیقی در کنار نصب برنامه‌های مختلف بسیار کم است و شاید با کارت حافظه SD بتوانید این عیب را برطرف کنید.

یک مزیت C30 نسبت به مدل قبلی (C10) پشتیبانی از شبکه ۴G است و به راحتی می‌توانید از اینترنت پرسرعت در این گوشی فوق‌اقتصادی استفاده کنید.

در قسمت پشتی هم یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل از نوع عریض و سنسور ۲ مگاپیکسل از سنجش عمق، سنسور‌های دوربین دو‌گانه این گوشی هوشمند میان‌رده را تشکیل می‌دهند. سنسور دوربین اصلی هم در بخش فیلمبرداری، توانایی ضبط ویدیو با حداکثر کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را دارد. برای دوربین سلفی هم سنسور ۵ مگاپیکسل در نظر گرفته شده است که توانایی ارائه عملکرد مناسب و قابل قبولی در برقراری تماس‌های تصویری دارد.

در آخر هم باید بگوییم که این گوشی به یک باتری حجیم ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است که به خوبی می‌تواند حتی تا دو روز کامل شما را همراهی کند.


گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A03

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۳,۰۶۰,۰۰۰ تومان

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۳۷۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی PLS IPS با کیفیت
  • باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپری
  • دوربین ۴۸ مگاپیکسلی استاندارد و با کیفیت
  • بدنه پلاستیکی مقاوم و ضد خط و لک و انگشت
  • استفاده بهینه از اندروید ۱۱ Go و رابط کاربری روان
نقاط ضعف
  • عملکرد سخت‌افزاری ضعیف با چیپ‌ستی قدیمی
  • بدون سنسور اثر انگشت
  • شارژ کند باتری
  • عدم استفاده از USB-C

خرید سامسونگ Galaxy A03 از دیجی‌کالا

Samsung Galaxy A03

تاریخ عرضه بهمن ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۲×۷۵.۹×۹.۱ میلی‌متر
وزن ۱۹۶ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک مقاوم
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵ اینچ
PLS IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۷۰ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11 Go – One UI Core
چیپ‌ست Unisoc Tiger T606
پردازنده مرکزی Octa-core (2×۱.۶ GHz & 6×۱.۶ GHz)
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
حافظه رم ۳ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی واید
سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی microUSB 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت
باتری

لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی A03 سامسونگ یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه بازار است که با توجه به قیمت‌اش و برخی مشخصات منحصربه‌فردی که در این بازه قیمتی دارد، می‌تواند به انتخاب شماره یک علاقه‌مندان تبدیل شود. بزرگترین ویژگی این گوشی سیستم دوربین دو گانه ۴۸ مگاپیکسلی و باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپری آن است.

گوشی گلکسی A03 سامسونگ از زبان طراحی آشنا و همیشگی سری A پیروی کرده است. ضخامت این گوشی ۹.۱ میلی‌متر و و زن آن ۱۹۶ گرم است. به خاطر لبه‌های خمیده پشت گوشی‌، ضخامت آن کمتر از چیزی که هست به نظر می‌رسد. همچنین برآمدگی نه چندان زیاد ماژول دوربین‌ها و قرارگیری درست لنزها در کنار فلش LED، ظاهری مرتب را به گلکسی A03 داده است.

جنس بدنه گوشی تماما پلاستیک است و وجود طرحی متقاطع در بدنه پشتی محصول سبب شده تا هیچ‌ اثر انگشت و لکی روی‌آن نیفتد. دکمه‌های پاور و صدا در سمت راست، جایگاه سیم‌کارت در سمت چپ و پورت میکرو USB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در پایین قرار دارند. متاسفانه می‌توان یکی از نقاط ضعف گوشی را عدم استفاده از درگاه USB-C دانست.

نکته‌ مهم دیگر در مورد گلکسی A03، عدم وجود اسکنر اثرانگشت است که باعث می‌شود امنیت گوشی پایین بیاید. البته که قابلیت تشخیص چهره با دوربین سلفی ممکن است، اما دقت لازم را ندارد و قطعا حسگر اثر انگشت بهترین گزینه ممکن بود.

در قسمت صفحه‌نمایش، ما با یک پنل ۶.۵ اینچی LCD رو‌به‌رو هستیم که وضوحی برابر با ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل دارد و از تراکم ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. همچنین یک بریدگی کوچک که اصطلاحا Infinity-V نام دارد، برای جایگاه دوربین سلفی استفاده شده است. نمایشگر گلکسی A03 سامسونگ ویژگی عجیبی ندارد، اما از کیفیت معمول و استانداردی برخوردار است و نسبت به محصولات رقیب، می‌توان آن را در بحث روشنایی، رنگ و کنتراست معمولی و در حد استاندارد ارزیابی کرد.

در بحث دوربین‌های اصلی، ما یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی عریض، روشن و با جزئیات را در کنار لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو می‌بینیم که البته لنز دوم خیلی کارایی قابل‌قبولی ندارد، اما لنز ۴۸ مگاپیکسلی اتفاقی است که در چنین بازه قیمتی، گلکسی A03 سامسونگ را به محصولی درخشان تبدیل می‌کند.

به طور کلی تصاویر ثبت شده در حالت خودکار رضایت‌بخش به نظر می‌رسند. اما می‌توان رنگ‌های اشباع شده را در نتایج تشخیص داد. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، احتمالا حالت Pro می‌تواند امکانات خوبی از تنظیم ISO تا تعادل رنگ سفید و کنتراست را در اختیارتان قرار دهد.

دوربین گلکسی A03 با اینکه در گوشی ارزان‌قیمتی قرار گرفته، اما قابل استفاده است و می‌توان تصاویر نسبتا استانداردی را با آن تهیه کرد که در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. هنگام عکاسی در شرایط نور کم، حالت شب کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد. خوشبختانه نویز زیادی در تصاویر دیده نمی‌شود، اما بعضی وقت‌ها عکس‌ها بیش از حد واضح به نظر می‌رسند و سطح جزئیات پایین است.

دوربین اصلی گلکسی A03 می‌تواند ویدیوهایی با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند که راضی‌کننده است. البته این گوشی فاقد هر گونه لرزشگیر برای دوربین‌هایش است.

گلکسی A03 سامسونگ یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی دارد که نمی‌توان انتظار عجیبی از آن داشت. اگر به دنبال ثبت نتایج نسبتا مطلوب با این دوربین هستید، حتما در شرایط نوردهی خوب آن را امتحان کنید.

گوشی هوشمند سامسونگ A03 از چیپ‌ست یونیساک SC9863A و ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه رم در مدل‌های مختلف استفاده می‌کند. همانطور که باید از چیپ‌ست این گوشی انتظار داشته باشیم، عملکرد آن صرفا برای کارهای روزانه و عمومی می‌تواند نسبتا مطلوب و رضایت‌بخش باشد. ارسال پیام، تماس، کار کردن با شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم یا وب‌گردی، همگی بدون مشکل اساسی قابل انجام است. با این حال رم ۳ گیگابایتی را هم باید در نظر داشته باشید که در صورت اجرای همزمان برنامه‌های مختلف، کم می‌آورد!

گلکسی سامسونگ A03 گوشی مناسبی برای بازی‌های موبایلی نیست و عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. اجرای بازی‌هایی مانند PUBG Mobile و Call of Duty Mobile روی این گوشی عذاب‌آور است و باید به بازی‌های سبک و کوچک‌تر بسنده کنید. اگر قصد انجام بازی‌های موبایلی دارید، باید بیخیال این گوشی شوید.

گلکسی A03 سامسونگ از رابط کاربری One UI core 3.1 استفاده می‌کند که نسبتا مرتب، تمیز و استاندارد است.

نقطه قوت اساسی این گوشی بعد از دوربین‌اش، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن است که می‌تواند حتی تا دو روز با استفاده معمولی دوام بیاورد. با این حال شارژ مجدد دستگاه از صفر تا صد درصد حدود سه ساعت طول می‌کشد. در این گوشی خبری از شارژ سریع نیست و همانطور که گفتیم به جای USB-C که استاندارد این روزهای گوشی‌های جدید است، گلکسی A03 همچنان از میکرو USB استفاده می‌کند و شارژری ۱۰ واتی به همراه خود دارد.


گوشی موبایل شیائومی POCO C31

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۳,۱۴۵,۰۰۰ تومان

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۳۵۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • باتری بزرگ و حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • رابط کاربری سبک و شخصی‌سازی شده برای این گوشی
  • حسگر اثر انگشت پرسرعت در قاب پشتی
  • سخت‌افزار نسبتا مناسب برای کارهای روزمره یا بازی‌های سبک و لایت
نقاط ضعف
  • بدون هیچ‌گونه محافظ صفحه‌نمایش
  • شارژ بسیار کند و شارژر ۱۰ واتی!
  • دوربین‌های بی‌فایده ماکرو و تشخیص عمق

خرید شیائومی POCO C31 از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۹×۷۷.۱×۹
وزن ۱۹۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵۳ اینچ
IPS LCD
رزولوشن تصویر ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۶۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12
چیپ‌ست MediaTek MT6765G Helio G35 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۲.۳ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۸ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی عمیق
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی microUSB 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی قاب پشتی)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

خانواده گوشی‌های پوکو به قدرت و کیفیت اما قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه معروف هستند. حال با محصولی دیگر از این خانواده طرف هستیم که به نوعی ارزان‌ترین مدل خانواده پوکو محسوب می‌شود و هدف آن، جلب رضایت کاربران رده اقتصادی به میان‌رده است.

اگر تصورتان از این گوشی هم به مانند سایر گوشی‌های خانواده پوکو مانند X3 است، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. پوکو C31 به مانند گوشی پوکو C3، بازار گوشی‌های اقتصادی را هدف گرفته و نباید انتظار قدرت فوق‌العاده‌ای از آن داشته باشیم.

در بخش طراحی، شباهت زیادی بین پوکو C31 و پوکو M3 وجود دارد اما تفاوت‌های زیادی هم بین آنها دیده می‌شود. ترکیب براق و مات در پوکو C31 بسیار خوب است و نسبت به پوکو C3 یک ارتقا در ظاهر محسوب می‌شود. جنس بدنه گوشی از پلی‌کربنات است، ضخامت گوشی ۹ میلی‌متر است و وزن ۱۹۳ گرمی برای یک گوشی با تصویر ۶.۵۳ اینچی کاملا مناسب است. همچنین اسکنر اثرانگشت در پنل پشتی قرار داده شده است.

همان‌طور که گفتیم این گوشی به یک صفحه‌نمایش ۶.۵۳ اینچی مجهز است که روی پنلی جنس IPS LCD تعبیه شده و وضوح مرسوم HD+ را ارائه می‌دهد. متاسفانه هیچ‌گونه فناوری محافظ صفحه برای این گوشی تعبیه نشده و اگر نسبت به این قضیه حساس هستید، باید اقدام به تهیه گلس محافظ کنید.

وضوح تصویر در این صفحه‌نمایش خوب است و با توجه به وسعت آن، می‌توان از تماشای ویدیو یا انجام بازی لذت برد. با این حال روشنایی تصویر در حدی نیست که زیر نور مستقیم خورشید بتوان حساب خاصی روی پوکو C31 باز کرد.

در دل گوشی شیائومی پوکو C31 از پردازنده هلیو G35 استفاده شده که تا حد زیادی می‌تواند از پس کارهای روزانه بر بیاید. برای اجرای بازی‌ها، می‌توانید به سراغ نسخه‌های لایت بازی‌های گرافیکی و بزرگ بروید و پوکو C31 می‌تواند انتظارتان را حداقل در بازه قیمتی ۳ میلیون تومان برآورده کند. به طور معمول، توان پردازشی پوکو C31 حتی به سرعت ۲.۳ گیگاهرتز نیز می‌رسد که در مقام مقایسه، حتی از گوشی ۵G مقرون به صرفه نوکیا G300 هم بیشتر است.

پوکو C31 البته به پشتوانه حافظه رم ۴ گیگابایتی خود، سرعت بیشتری را نسبت به گوشی‌های قبلی این راهنمای خرید دارد و اگر از کاربرانی هستید که که از گوشی خود برای کارهای روزمره مانند تماس، استفاده از مسنجرها، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و عملیات‌های بانکی استفاده می‌کنید، پوکو C31 ناامیدتان نمی‌کند.

پوکو C31 شیائومی در بخش نرم‌افزار به اندروید ۱۱ با رابط کاربری مخصوص گوشی‌های شیائومی و پوکو یعنی MIUI 12 مجهز است، با این حال سعی شده این نسخه به نسبت سایر گوشی‌های این خانواده، سبک‌تر باشد و تطبیق بیشتری با سخت‌افزار محدود و اقتصادی داشته باشد.

در پشت گوشی پوکو C31 ما یک ماژول دوربین مجهز به سه سنسور را می‌بینیم. دوربین اصلی وضوح ۱۳ مگاپیکسلی در اختیار دارد و دو لنز دیگر ماکرو و تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی هستند که در عمل هیچ فایده‌ای ندارند. آنها صرفا برای این تعبیه شده‌اند که تعداد لنزهای گوشی را بالا ببرند و خبری از استفاده مفید از آنها نیست.

اگر چه پردازش تصاویر دریافتی با دوربین در حد گوشی ردمی نوت ۱۰ نیست، اما باز می‌توان روی آن حساب کرد. تصاویر دریافتی همچنین با هوش مصنوعی تعبیه شده پردازش می‌شود تا از کیفیت بهتری برخوردار شود. اشباع رنگ در تصاویر خوب است و روشنایی در سطح قابل قبولی قرار دارد. با این حال جزئیات خیلی زیاد نیست. عکاسی در روز عمدتا نتایج بهتری دارد ولی در شب همه چیز به هم می‌ریزد و گرفتن عکس مناسب، زحمت بسیاری به دنبال دارد. تشخیص لبه سوژه‌ها در حالت پرتره در صورتی که نور مناسب باشد، به خوبی انجام می‌شود.

ضبط ویدیو هم در این گوشی، حداکثر تا وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و کیفیت خروجی قابل قبول است. روشنایی و کیفیت ویدیوها در نور مناسب، خوب است و می‌توان از دوربین این گوشی برای ضبط ویدیوهای معمول و به نوعی کژوال استفاده‌های خوبی کرد.

در انتها باید بگوییم که این گوشی به یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز شده که با یک شارژ کامل می‌تواند حتی تا دو روز کاری روشن بماند. البته نقطه ضعف بزرگ این قسمت، نبود هیچ‌گونه فناوری شارژ سریع است که برای یک گوشی از خانواده پوکو، آن هم با برچسب قیمتی ۳.۵ میلیون تومان که می‌توان در آن به وفور گوشی‌هایی با این ویژگی پیدا کرد، کمی عجیب و ناراحت‌کننده است.


گوشی موبایل شیائومی Redmi 10A

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۲ گیگابایت | از ۳,۱۷۰,۰۰۰ تومان

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۳,۳۵۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۴۵۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • ارگونومی مناسب برای گوشی ۶.۵ اینچی
  • باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپری و عمر طولانی
  • بازدهی سخت‌افزاری متناسب با قیمت محصول
  • اسکنر اثر انگشت
نقاط ضعف
  • سرعت کند شارژ باتری
  • اسپیکر مونو بی‌کیفیت

خرید شیائومی Redmi 10A از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی موبایل اقتصادی

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۱
ابعاد ۱۶۴.۹×۷۷.۱×۹ میلی‌متر
وزن ۱۹۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵۳ اینچ
IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۶۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5
چیپ‌ست MediaTek MT6762G Helio G25 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۲.۰ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۵ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
حافظه رم ۲ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی microUSB 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی قاب پشتی)
باتری

لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

شیائومی ردمی ۱۰A یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی لیست ما است که از طراحی جدید، مدرن و ویژگی‌های قدرتمند و کاربردی بهره می‌برد. بدنه گوشی از جنس پلاستیک است و هیچ گواهی مقاومت در برابر آب یا گرد و غبار ندارد، اما طراحی زیباست و وزن ۱۰۴ گرمی گوشی، برجستگی مناسب دوربین و وجود اسکنر اثر انگشت از ویژگی‌های خوب ردمی ۱۰A است.

اسپیکرهای ردمی A10 مونو هستند و صدای خوبی ندارند. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توانیم ببینیم، اما هیچ قابلیت ویژه‌ای مانند دالبی ندارد ولی با این حال کاربردی است.

ردمی ۱۰A به صفحه‌نمایش ۶.۵۳ اینچی از نوع IPS با وضوح ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ مجهز است. استفاده از پنل IPS سبب شده تا ما با کیفیت نسبتا خوبی از جزئیات و رنگ مواجه باشیم و آن را برای تماشای محتوای ویدیویی یا عملکردهای روزانه مناسب ببینیم.

دوربین اصلی ردمی ۱۰A سیزده مگاپیکسل است که عملکرد قابل قبولی دارد و می‌تواند عکس‌هایی با جزئیات بالا ثبت کند. ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰p@30fps با این دوربین عالی است و وضوح بالایی از جزئیات را در آن شاهد هستیم. وجود لرزش‌گیر دیجیتال هم در فیلم‌برداری‌های متحرک کارساز است.

ردمی ۱۰A یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی هم دارد که می‌تواند تصاویر استانداردی را ثبت کند. همچنین این سنسور عملکرد مناسبی در نور کم و عکاسی در شب دارد که ویژگی مناسبی برای ردمی ۱۰A شیائومی محسوب می‌شود.

این گوشی اقتصادی از چیپ‌ هلیو G25 استفاده می‌کند که در کنار آن تراشه گرافیکی PowerVR GE8320 را شاهد هستیم. وجود این تراشه قدرتمند میان‌رده سبب شده تا نتایج خوبی را در عملکردهای گوناگون و حتی اجرای معمولی بازی‌ها شاهد باشیم.

گوشی ردمی ۱۰A به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با توان شارژ ۱۰ واتی مجهز است که شارژ صفر تا صد آن نزدیک سه ساعت زمان می‌برد. اما این باتری می‌تواند یک روز شلوغ و پرکار را پشتیبانی کند که عملکردی استاندارد و مناسب به نظر می‌رسد.


۲- اقتصادی نقره‌ای | ۳ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان

در این رده‌ی قیمتی، شما گوشی‌های هوشمندی با مقدار رم بیشتر نسبت به رده‌ی قبلی و توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های کمی سنگین‌تر را خواهید دید. دوربین بهتر، حسگر اثرانگشت و طراحی مدرن، از همین رده قیمتی شروع می‌شود.

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماس صوتی و تصویری، عملیات‌های بانکی در بستر اپ
  • عکاسی بهتر به واسطه‌ی چند سنسور دوربین و لنزهای بهتر
  • مناسب برای افرادی که تا بودجه‌ی ۴ میلیون تومان، قصد خرید یک گوشی هوشمند مدرن را دارند.

گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A03s

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۶۳۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • بدنه پلاستیکی مرغوب و دارای یکپارچگی مناسب
  • صفحه‌نمایش بزرگ و نسبتا خوب
  • باتری حجیم با شارژدهی بسیار بالا
  • مجهز به اندروید ۱۱ و امکان آپدیت به نسخه ۱۲
نقاط ضعف
  • عدم وجود دقت رنگ در صفحه‌نمایش
  • شارژ بسیار کند و شارژر ۷.۵ واتی!
  • سخت‌افزار محدود و بدون بازدهی مناسب
  • کند بودن همه چیز! 
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین‌ها در همه حالات

خرید سامسونگ Galaxy A03s از دیجی‌کالا

راهنمای خرید گوشی

تاریخ عرضه مرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۲×۷۵.۹×۹.۱
وزن ۱۹۶ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۵ اینچ
IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل با تراکم ۲۷۰ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, One UI 3.1 Core
چیپ‌ست MediaTek MT6765 Helio P35 (12nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۲.۳۵ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۸ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
حافظه رم ۳ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو
سنسور ۲ مگاپیکسلی عمیق
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی دکمه پاور کنار بدنه)
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
با قابلیت شارژ سریع ۱۵ وات

دست سامسونگ در رده اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه گوشی‌های هوشمند به واسطه خانواده‌های پرجمعیت A و M همواره پر است. در اینجا گوشی گلکسی A03s را داریم که یکی از گزینه‌های اقتصادی و به صرفه در بازه قیمتی ۳ میلیون تومان به نظر می‌رسد.

گوشی گلکسی A03s سامسونگ یک گوشی کاملا اقتصادی و پایین‌رده محسوب می‌شود و نباید از آن انتظارات بالایی مانند بدنه فلزی یا محافظ‌های مختلف صفحه‌نمایش و گواهی‌های گوناگون داشت. با این حال در طراحی آن سعی شده تا ساختاری یک‌پارچه لحاظ شود که در آن هم موفق بوده. سامسونگ برای قسمت پشت تا لبه‌ها از پلاستیک نسبتا خوب یک‌تکه استفاده کرده که فرم و ساختار خوبی هم دارد. ظاهر گوشی از نحوه قرارگیری ماژول دوربین تا شمایل رو‌به‌رو، همه روح سری A گلکسی سامسونگ را نمایان می‌کنند.

خوشبختانه این گوشی هم مجهز به اسکنر اثر انگشت است که روی لبه و دکمه پاور گوشی کار شده و به راحتی قابل استفاده است.

این گوشی اقتصادی دارای صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی از نوع PLS LCD است، بریدگی قطره‌ای در قسمت دوربین سلفی دارد  گوشه‌های آن گرد است. سامسونگ به این پنل Infinity-V می‌گوید. وضوح تصویر این صفحه‌نمایش ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل است و تراکم ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ را شاهد هستیم.

با اینکه یک لایه و ورقه شیشه‌ای از صفحه‌نمایش اصلی محافظت می‌کند، اما سامسونگ هیچ اطلاعاتی از این محافظ منتشر نکرده است. صفحه‌نمایش A03s سامسونگ هیچ ویژگی خاصی ندارد. نرخ تازه‌سازی تصویر که ۶۰ هرتز است، پشتیبانی از HDR وجود ندارد و صرفا نمایش رنگ‌ها در محدوده sRGB قرار دارند. روشنایی تصویر معمولی است و برای نور مستقیم خورشید هیچ گونه حالت افزایش حالت روشنایی دستی یا تطبیقی وجود ندارد. با این حال این صفحه‌نمایش سطح مشکلی فوق‌العاده‌ عمیقی دارد و نسبت کنتراست عالی از خود به جا می‌گذارد.

صفحه‌نمایش گلکسی A03s سامسونگ همچنین هیچ گزینه خاصی برای رنگ صفحه‌نمایش در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. رنگ‌ها به همان شکلی هستند که نمایش داده می‌شوند. سفید و خاکستری مایل به آبی است و باقی رنگ‌ها هم دقیقا آن چیزی نیستند که باید باشند. اما همه این‌ها، چیزهایی هستند که از یک گوشی در رده قیمتی ۳ میلیون‌ تومان می‌توان انتظار داشت.

در بخش سخت‌افزار داخلی و بازدهی، گلکسی A03s سامسونگ به چیپ‌ست مدیاتک هیلو P35 در کنار ۳ گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. پردازنده هشت هسته‌ای آن فقط از هسته‌های Cortex-A53 استفاده می‌کند که چهار هسته آن تا ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. در مقام مقایسه، کارکرد این پردازنده بسیار بهتر از اسنپدراگون ۴۵۰ در گوشی‌های گلکسی A02s و M02s سامسونگ است. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 را هم می‌توانیم در گلکسی A03s سامسونگ ببینیم که یک GPU کاملا اقتصادی است.

متاسفانه A03s سامسونگ به نسبت قیمت، عملکردی به شدت معمولی و حتی ضعیف را در برخی مواقع دارد. با اینکه در بنچ‌مارک‌های مختلف، سطح پایداری گوشی خوب بوده و گرمای زیادی را تولید نکرده، اما در هنگام کار با گوشی و حتی گشت و گذار در رابط کاربری، می‌توان کند بودن همه چیز را احساس کرد. اجرای بازی‌های سبک و معمولی در این گوشی مناسب است، اما اصلا برای انجام بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile مناسب نیست. اجرای چند برنامه و سوییچ کردن بین آن‌ها می‌تواند گاهی آزاردهنده باشد و باید کاملا مدیریت شده و سبک با گلکسی A03s سامسونگ برخورد کرد.

کاملا مشخص است که ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی برای گوشی‌های امروزی اصلا گزینه مناسبی نیست. با این حال می‌توانید از طریق اسلات کارت حافظه، اقدام به افزایش فضای ذخیره‌سازی کنید یا با هزینه‌ای بیشتر، به سراغ نسخه ۶۴ گیگابایتی گلکسی A03s سامسونگ بروید. ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی با نصب چند برنامه، گرفتن چند عدد عکس و ضبط ویدیو فقط در چند روز پر می‌شود.

در بخش دوربین نمی‌توان انتظار زیادی از گلکسی A03s سامسونگ داشت. دوربین‌ها دقیقا همان‌هایی هستند که در نسل قبل و گوشی A02s دیده بودیم. در بخش دوربین‌ اصلی، یک ماژول سه‌گانه می‌بینیم که شامل یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی اصلی و عریض، یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی می‌شود. عملا سنسور ماکرو بلااستفاده است و سنسور عمق‌سنج هم کمی، نه خیلی می‌تواند کاربردی باشد.

هیچ‌گونه حالت شبی برای عکاسی و تصویربرداری در محیط‌های تاریک یا هنگام شب وجود ندارد. حالت Pro بسیار محدود و اصلا حرفه‌ای نیست و خبری از کنترل سرعت شاتر در آن نیست. عکاسی پرتره به زحمت می‌تواند نتیجه دلخواه دهد چون دوربین در تشخیص لبه‌ها آنقدر دقیق نیست.

در جلوی گوشی یک سنسور ۵ مگاپیکسلی سلفی هم قرار دارد. این سنسور عملکرد بدی ندارد. رنگ‌ها و کنتراست تصویر خوب است و Auto HDR به محدوده داینامیک کمک می‌کند. با این حال خبری از جزئیات واضح در تصاویر نیست.

فیلمبرداری در گلکسی A03s سامسونگ نهایتا با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه برای دوربین اصلی و سلفی امکان‌پذیر است و خبری از نرخ ۶۰ فریم برثانیه، فیلم‌برداری ۴K یا تثبیت‌کننده تصویر وجود ندارد که خب، برای یک گوشی ۳ میلیون تومانی کاملا منطقی است. یک مشکل اصلی ضبط ویدیو با این دوربین، کیفیت موتو صدا با نرخ ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه است. با اینکه ویدیو با نرخ بیت ۱۷ مگابیت در ثانیه ضبط می‌شود و نسبتا قابل قبول است، اما صدای ضبط شده روی ویدیو از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

گلکسی A03s سامسونگ به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است که می‌توان آن را نقطه قوت گوشی دانست. شارژدهی این باتری خوب است و می‌تواند یک روز کاملا شلوغ را تحمل کند و اگر کاملا سبک با گوشی کار کنید، تا دو روز نیاز به شارژ مجدد نخواهید داشت. با این حال به مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر این راهنمای خرید، سرعت شارژ شدن گوشی زجرآور است. هیچ‌گونه فناوری شارژ سریعی در گلکسی A03s سامسونگ وجود ندارد و شارژر اصلی آن ۷.۸ واتی است که برای پر شدن از صفر تا صد شاید تا ۴ ساعت زمان نیاز باشد.


گوشی موبایل اینفینیکس HOT 11 PLAY

ظرفیت ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت | از ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۹۴۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی زیبا و باکیفیت بدنه گوشی
  • صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۸ اینچی با کیفیت
  • استفاده از رابط کاربری اختصاصی XOS که سرعت و زیبایی جالبی دارد
  • اسکنر اثر انگشت
  • باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپری حجیم 
  • سخت‌افزار مناسب برای اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین
  • سنسور هوش مصنوعی در کنار لنز ۱۳ مگاپیکسلی نسبتا با کیفیت و مناسب
نقاط ضعف
  • استفاده از پورت میکرو USB به جای USB-C مرسوم
  • شاژر کند ۱۰ واتی باتری
  • کمیاب بودن لوازم جانبی در بازار
  • بزرگی گوشی تا حدی امکان استفاده از اسکنر اثرانگشت در پشت دستگاه را سخت می‌کند

خرید اینفینیکس مدل HOT 11 PLAY از دیجی‌کالا

بهترین گوشی اقتصادی

تاریخ عرضه آبان ۱۴۰۰
ابعاد ۱۷۱.۸x78x8.9 میلی‌متر
وزن ۲۱۰ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۸۲ اینچ
PLS IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰ × ۱۶۴۰ پیکسل با تراکم ۲۶۳ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, XOS 7.6
چیپ‌ست MediaTek MT6765G Helio G35 (12 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۲.۳ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۸ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
حافظه رم ۳ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی واید
سنسور هوش مصنوعی Magic Ai Portrait
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی microUSB 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت
باتری

لیتیوم-یونی ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

اینفینیکس یکی از برندهای چینی تولیدکننده گوشی‌های هوشمند است که محصولات آن را در بازار ایران هم شاهد هستیم. تحقیقات و طراحی گوشی‌های اینفینیکس در مراکز فرانسه و کره جنوبی این برند انجام می‌شود و چند سالی است که سعی دارد در بازار کشورهای خاورمیانه، پاکستان، هند و آفریقا سهم بازار را تصاحب کند. یکی از گوشی‌های نسبتا مناسب این برند در بازه قیمتی تا ۳ میلیون تومان، اینفینیکس مدل HOT 11 PLAY X688B است.

ما با یک گوشی نسبتا بزرگ طرف هستیم. صفحه‌نمایش IPS این گوشی اینفینیکس ۶.۸ اینچ است و کمی هم نسبت به گوشی‌های هم‌رده خود کشیده‌تر و ظاهرا بلند‌تر به نظر می‌رسد. بدنه HOT 11 Play در بخش پشت تا قاب از جنس پلاستیک نسبتا مرغوب است و در بخش پشت سعی شده تا اعمال طرح هاشور، هم مقداری زیباتر کار شود و هم از لحاظ دست گرفتن، گوشی لیز نباشد.

اسکنر اثرانگشت نیز در پشت بدنه گوشی کار شده است. شاید به خاطر بزرگی گوشی، مقداری استفاده از حسگر اثرانگشت سخت باشد، اما عملکرد و سرعت تشخیص آن خوب است و یکی از ویژگی‌های کاربردی این گوشی اینفینیکس محسوب می‌شود.

ما در صفحه‌نمایش ۶.۸ اینچی اینفینیکس HOT 11 Play وضوح تصویری معادل ۱۶۴۰ در ۷۲۰ پیکسل را شاهد هستیم. همچنین تراکم ۲۶۳ پیکسل در هر اینچ باعث شده تا وضوح و شفافیت رنگ‌ها تا حد زیادی خوب و قابل‌قبول باشند. ما عملا با یک صفحه‌نمایش HD+ طرف هستیم.

احتمالا یکی از نکات مثبت و بارز گوشی اینفینیکس HOT 11 Play دوربین آن است. دوربین اصلی این گوشی شامل دو سنسور است که یکی از آن‌ها سنسور اصلی تصویربرداری ۱۳ مگاپیکسلی عریض است و دیگری، سنسوری تحت نام Magic Ai Portrait که در اصل یک هوش‌مصنوعی برای کمک به تصویربرداری بهتر سنسور اصلی است.

عملکرد دوربین اصلی را نمی‌توان فوق‌العاده توصیف کرد اما با توجه به بازه قیمتی گوشی، بهتر از برخی رقبای خود عمل می‌کند. نور و وضوح تصاویر گرفته شده قابل قبول هستند و می‌توان تا حد زیادی روی عکاسی با اینفینیکس HOT 11 Play حساب کرد. حتی تصاویر تهیه شده در شب هم از وضوح مناسبی برخوردار هستند. استفاده از سنسور هوش مصنوعی به جای سنسورهای بی‌کیفیت و بلااستفاده ماکرو ۲ مگاپیکسلی که در اکثر گوشی‌های اقتصادی تا میان‌رده می‌بینیم، حرکت مناسبی از برند اینفینیکس در این محصول بوده است.

هر دو دوربین اصلی و سلفی HOT 11 PLAY می‌توانند ویدیوهایی تا حداکثر وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند که البته کیفیت ویدیو سلفی طبیعتا پایین‌تر است. با این حال دوربین اصلی توانایی خوبی در ضبط ویدیو دارد و فوکوس، میزان نوردهی و شفافیت تصویر در سطح قابل قبولی قرار دارند.

گوشی اینفینیکس HOT 11 PLAY در دل خود به یک چیپ‌ست ۱۲ نانومتری Helio G35 مجهز است که از قدرت مناسبی برای اجرای برنامه‌های کاربردی تا بازی‌های نیمه‌سنگین برخوردار است. با توجه به وجود ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320، بازی‌هایی مانند Call of Duty و Asphalt 9 را می‌توان با تنظیمات گرافیکی محدود اجرا و به راحتی بازی کرد. بازی PUBG Mobile هم در این گوشی به راحتی اجرا می‌شود.

با این حال انجام بازی‌های سنگین‌تر مانند Genshin Impact با لگ و افت فریم همیشگی همراه است که انجام آن را روی اینفینیکس HOT 11 PLAY توصیه نمی‌کنیم. اما در مجموع این گوشی از پس همه کارهای روزمره مانند وب‌گردی، پخش ویدیو و اجرای هر اپلیکیشنی بر می‌آید ولی توجه داشته باشید که هنوز با سخت‌افزاری به شدت معمولی و پایین‌رده طرف هستیم و باید از گوشی بهینه استفاده شود.

یکی از ویژگی‌های گوشی‌های اینفینیکس، استفاده از رابط کاربری اختصاصی XOS است. این رابط کاربری که توسط خود برند اینفینیکس طراحی و پیاده‌سازی شده، از ظاهر و قابلیت‌های جالبی برخوردار است که استایل خوبی را به نرم‌افزار محصولات این کمپانی به خصوص HOT 11 Play داده است.

رابط کاربری XOS تا حد زیادی شبیه به iOS اپل است. از طراحی مینیمال منوها و آیکا‌ن‌ها تا سبکی و راحتی استفاده از آن، همگی از نشانه‌های الگوبرداری از iOS است که البته به خوبی این کار انجام شده و می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین رابط‌های کاربری در سطح گوشی‌های اندرویدی نام ببریم.

یکی از نقاط قوت اینفینیکس HOT 11 PLAY باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن است که می‌تواند یک روز کاملا شلوغ و پرکار را پشتیبانی کند. اگر کار زیادی با گوشی نداشته باشید، این باتری تا دو روز هم می‌تواند شما را همراهی کند. اما عدم وجود شارژ سریع و استفاده از پورت میکرو USB در این گوشی، شارژ باتری حجیم HOT 11 PLAY را بسیار طولانی می‌کند و شاید تا ۴ ساعت برای از صفر تا صد درصد شارژ کامل گوشی، زمان نیاز داشته باشید.


گوشی موبایل نوکیا G10

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت | از ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • بدنه پلاستیکی مرغوب و دارای قاب آلومینیومی
  • صفحه‌نمایش بزرگ و با کیفیت
  • باتری حجیم با شارژدهی بسیار بالا
  • پشتیبانی طولانی مدت نرم‌افزاری
  • مجهز به اندروید ۱۱ و امکان آپدیت به نسخه ۱۲
  • کیفیت نسبتا مناسب دوربین‌ها
نقاط ضعف
  • بازدهی سخت‌افزاری محدود
  • شارژ بسیار کند و شارژر ۱۰ واتی!
  • سنسورهای ماکرو و تشخیص عمق بی‌فایده

خرید نوکیا G10 از دیجی‌کالا

NG10

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۱x76x8.7
وزن ۱۸۰ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشتی از جنس پلاستیک
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۶.۳۹ اینچ
IPS
رزولوشن تصویر ۷۲۰×۱۵۶۰ پیکسل با تراکم ۲۶۹ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11
چیپ‌ست Qualcomm SM4250 Snapdragon 460 (11 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (4×۱.۸ GHz Cortex-A73 & 4×۱.۸ GHz Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Adreno 610
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض
سنسور ۲ مگاپیکسلی عمیق
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 2.0
شبکه‌های ارتباطی ۴G، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۲
سنسور اثر انگشت دارد (روی دکمه پاور کنار بدنه)
باتری

لیتیوم-یونی ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
شارژر ۱۰ وات

نوکیا با عرضه‌ی گوشی G10، سعی کرده تا با بودجه‌ی محدود، محصولی را به مخاطب برساند که توانایی انجام کارهای ساده و نیمه‌سنگین را داشته باشد و به واسطه‌ی سخت‌افزار نسبتا قابل قبولش، حتی قادر به اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک و تنظیمات محدود را داشته باشد.

در همان نگاه اول متوجه می‌شویم که با یک محصول از نوکیا طرف هستیم. نوکیا جی ۱۰ دارای همان ظاهری است که در نوکیا ۳.۴ و ۵.۴ دیده‌ایم. طراحی کشیده با لوگوی مشخص نوکیا در جلو و پشت از مشخصه‌های اصلی گوشی‌های نوکیا است. با این‌حال در نوکیا جی ۱۰، ما بریدگی قطره‌ای را در قسمت دوربین سلفی می‌بینیم که متفاوت از مدل‌های ذکر شده است. وزن ۱۹۴ گرمی نوکیا جی ۱۰ هم با توجه به ابعاد بزرگی که گوشی دارد، بسیار خوب است و ارگونومی استاندارد محصول باعث شده تا گوشی به راحتی در دست جای بگیرد.

در جلو، صفحه‌نمایش همچنان توسط لبه‌های نسبتا درشت در بر گرفته شده است. یک قاب آلومینیومی نسبتا مرغوب بخش جلویی و پشت را کنار هم نگه‌ می‌دارد. در قسمت پشت ماژول دوربین را می‌بینیم که به شکل دایره‌ای پیاده‌سازی شده و طراحی زیبا و منحصر به فردی را در این بازه قیمتی در اختیار دارد.  اگر احیانا قصد تهیه این گوشی را دارید، رنگ آبی تیره آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم چون دارای روکش مات با بافت مخصوصی است که باعث چسبندگی بیشتر به دست می‌شود و البته، از زیبایی خاصی هم برخوردار است.

اسکنر اثر انگشت در این گوشی، روی دکمه پاور کنار دستگاه و در جوار دکمه کنترل صدا قرار گرفته است. جای‌گذاری دکمه‌ها می‌توانست مقداری بهتر باشد چون در هنگام استفاده به طور ناخواسته دست روی این دکمه‌ها می‌رود که البته با استفاده مداوم این قضیه برای شما برطرف خواهد شد. پورت USB-C در قسمت پایین دستگاه و جک ۳.۵ میلی‌متری هم در بالای دستگاه قابل رویت هستند.

در بخش صفحه‌نمایش، م ابا یک صفحه بزرگ ۶.۵۲ اینچی رو‌به‌رو هستیم که به خاطر کشیدگی خاص گوشی، نسبت تصویر ۲۰:۹ دارد. این صفحه‌نمایش برای تماشای فیلم و سریال و حتی بازی کردن بسیار لذت‌بخش و مناسب است. وضوح تصویر صفحه‌نمایش ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل است که عمدتا با نام HD+ شناخته می‌شود. متاسفانه این صفحه‌نمایش به فناوری HDR برای بهبود جلوه‌های تصویری مجهز نیست.

روشنایی تصویر نوکیا جی ۱۰ معمولی است و در معرض نور مستقیم خورشید مقداری مشکل پیدا خواهید کرد. با این حال میزان حداقلی روشنایی تصویر به خوبی پیاده‌سازی شده و برای استفاده در محیطی با نور بسیار کم یا آخر شب‌ها، میزان حداقلی روشنایی چشمان شما را اذیت نمی‌کند.

گوشی نوکیا جی ۱۰ در دل خود به چیپ مدیاتک هیلو جی ۲۵ مجهز شده است. این چیپ دارای پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس ۲ گیگاهرتز است.  انتظار می‌رفت که قدرت پردازشی و بازدهی پردازنده کمی بیشتر از این مقدار باشد که متاسفانه نیست. اگر از کاربرانی هستید که بازدهی و سرعت برایتان ملاک است، از همین الان بگوییم که جی ۱۰ مناسب شما نیست.

در بنچ‌مارک‌های انجام شده، نوکیا جی ۱۰ بسیار معمولی و در برخی مواقع ضعیف ظاهر شده است. در مقام مقایسه، گوشی Oppo A15 که حتی کمی ارزان‌تر هم یافت می‌شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری را در تست Geekbench 5 داشته است. حتی گوشی نوکیا ۳.۴ نیز امتیاز بیشتری را دریافت کرده و این نتایج، در کارکردهای واقعی هم تاثیر خود را نشان می‌دهد.

معمولا گوشی‌های این بازه قیمتی برای عملیات‌های سنگین چند کاره یا اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile مناسب نیستند. نوکیا جی ۱۰ هم از این قائده مستثنا نیست. عملیات‌ها در این گوشی باید حساب‌ شده و با دقت انجام شوند و کاربر نباید با برنامه‌های سنگین یا سوییچ کردن مداوم بین چند برنامه، سخت‌افزار را به چالش بکشد.

حافظه رم ۳ گیگابایتی تقریبا مناسب است و می‌تواند از پس تسک‌های سبک بر بیاید. همچنین ظرفیت ۶۴ گیگابایتی حافظه داخلی روی لبه قرار دارد. با استفاده بهینه، می‌توان دل به این مقدار حافظه ذخیره‌سازی خوش کرد، اما توصیه می‌کنیم اگر کاربر به شدت فعالی هستید، از درگاه کارت حافظه برای ارتقا حافظه ذخیره‌سازی استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبت گوشی‌های هوشمند نوکیا، پشتیبانی طولانی مدت نرم‌افزاری آن است. نوکیا جی ۱۰ که در فروردین ۱۴۰۰ به بازار عرضه شده، تا دو سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کند (تا ۱۴۰۲) و تا سه سال به‌روزرسانی‌های امنیتی شامل حالش می‌شود (۱۴۰۳). این پشتیبانی در بین بیشتر برندهای تولیدکننده گوشی هوشمند به خصوص اندرویدی‌ها، منحصربه‌فرد است.

دوربین اصلی نوکیا جی‌ ۱۰ که در پشت دستگاه قرار دارد، شامل یک ماژول سه سنسوری است. سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسل و دارای زوم چهار برابری، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی، دوربین‌های پشت دستگاه را تشکیل می‌دهند.

خوشبختانه دوربین‌ نوکیا جی ۱۰ از کیفیت معمول و مناسبی برخوردار است. تصاویر گرفته‌ شده تا حد زیادی طبیعی، دارای کنتراست مناسب و پردازش رنگ خوب هستند. با این حال برخی تصاویر خیلی با جزئیات نیستند و وضوح برخی اشیا داخل تصویر دقیق نیست. زوم ۴ برابری هم چیزی نیست که خیلی بتوانید روی آن برای دریافت عکس‌های بهتر استفاده کنید و به شدت تار بودن و عدم وضوح سوژه فقط می‌افزایید.

در شرایطی که نور مناسب نباشد، نوکیا جی ۱۰ کار سختی دارد. فوکوس دشوار می‌شود و تصاویر تار هستند. اما توجه داشته باشید که همه این‌ها برای یک دستگاه ۳ میلیون تومانی امری کاملا طبیعی است.

مثل خیلی از دستگاه‌های دیگر این بازه قیمتی، دو سنسور ماکرو و تشخیص عمق به هیچ دردی نمی‌خورند. کیفیت آن‌ها واقعا بد است و صرفا برای پر کردن فضا و نشان دادن اینکه گوشی سه سنسور دوربین اصلی دارد مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نوکیا می‌توانست با حذف آن‌ها، حتی قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد و ارزش خرید گوشی جی ۱۰ را بیشتر از قبل کند.

دوربین سلفی یک سنسور ۸ مگاپیکسلی است که نسبتا از کیفیت خوبی برخوردار است. رنگ‌ها در تصاویر دوربین سلفی مقداری سرد هستند اما می‌توانیم از آنها لذت ببریم.

ضبط ویدیو با نوکیا جی ۱۰، حداکثر با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه امکان‌پذیر است. فوکوس در روشنایی مناسب به خوبی انجام می‌شود و کیفیت کلی ویدیو ضبط شده، بسته به شرایط محیطی می‌تواند خوب یا افتضاح باشد. متاسفانه هیچ‌گونه تثبیت‌کننده تصویر حتی از نوع دیجیتالی در این گوشی وجود ندارد، پس حسابی مراقب لرزش دست هنگام ضبط ویدیو باشید.

در آخر به بخش باتری می‌رسیم که نوکیا جی ۱۰ از یک باتری ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره برده است. این باتری بازدهی بسیار خوبی دارد و حتی می‌توان در صورت کار سبک با گوشی، آن را تا ۳ روز شارژ نگه داشت. اما با استفاده مداوم، یک روز تا یک و نیم روز را می‌توان روی باتری حساب کرد. مثل خیلی از گوشی‌های دیگر این رده، زجر شارژ کند گریبان‌گیرمان شد. سرعت شارژ در نوکیا جی ۱۰ فقط ۱۰ وات است و بیش از ۳ ساعت طول می‌کشد تا باتری از صفر به صد درصد برسد.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link