راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ | معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ

فهرست مطالب

برخی از گیمرها علاقه خاصی به تجربه بازی‌های ویدیویی روی لپ تاپ‌ها دارند. حمل و نقل ساده این محصولات از مزایای اصلی این آن‌ها به حساب می‌آید که موجب شده افراد زیادی به دنبال خریدشان باشند. ما در این مقاله قصد داریم بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ همراه تکنولایف باشید.

برای خرید یک لپ تاپ مخصوص بازی باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهیم و این موضوع گاهی برای کاربران دردسر ساز می‌شود و آن‌ها را سردرگم می‌کند. شاید اطلاعات کافی درباره انواع کارت گرافیک‌های لپ تاپ‌ها نداشته باشید و ندانید که آن‌ها چه عملکردی را ارائه می‌دهند. شاید برخی از شما اطلاعات کافی درباره نوع نمایشگری که به آن نیاز دارید، نداشته باشید. قابلیت‌هایی نظیر DLSS و Ray Tracing نیز گاهی در انتخاب‌های کاربران تاثیرگذار هستند. ما در این مقاله به تمامی سوالات شما در این زمینه‌ها و موضوعات وسیع‌تر پاسخ خواهیم داد تا بتوانید بهترین لپتاپ گیمینگ را ساده‌تر انتخاب کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ: سیستم عامل

ما در این مقاله صرفا به نکات عمومیِ اجزای اصلی اشاره نمی‌کنیم، بلکه موارد دیگری که افراد به سادگی آن‌ها را فراموش می‌کنند نیز مورد بحث قرار می‌دهیم. در ادامه به شما کمک می‌کنیم که لپ تاپ گیمینگ مورد نظرتان را به راحتی انتخاب کنید.

سیستم عامل همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به لطف آن است که ما تمام اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم. قطعا خودتان می‌دانید که در این سال‌ها ویندوز همیشه سیستم عامل استاندارد برای تجربه بازی‌های ویدیویی بوده است و این مورد هنوز هم در سال ۲۰۲۲ صدق می‌کند. با این حال مک و لینوکس نیز کاربران خاص خود را دارند. در ادامه ما بهتر این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویندوز

این سیستم عامل در طول زمان تغییرات قابل توجهی را به خود دیده است. ویندوز ۱۱ که همین چند وقت پیش توسط مایکروسافت (Microsoft) عرضه شد، کارایی بالایی دارد و بسیار سریع است. اگر می‌خواهید لپ تاپ‌تان از تمامی بازی‌های عرضه شده برای پی سی پشتیبانی کند و با آثار مختلف سازگاری داشته باشد، بهتر است به سراغ این سیستم عامل بروید.

سیستم عامل ویندوز 11

ویندوز هر از چند گاهی به روز رسانی‌های خوبی دریافت می‌کند که همواری به بهتر شدن شرایط کمک می‌کند و تجربه کاربری جذاب‌تری را ارائه می‌دهد. قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی نیز در این سیستم عامل وجود دارد که دست شما را برای ایجاد تغییرات باز می‌گذارد. اگر گیمر هستید و لپ تاپ را صرفا برای تجربه بازی‌های ویدیویی می‌خواهید، باید ویندوز را انتخاب کنید.

لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل واحد نیست، اما هسته‌ی اصلی بسیاری از سیستم عامل‌ها به حساب می‌آید. این پلتفرم برای کسانی مناسب است که سادگی را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند روی المان‌های مختلف قابلیت ایجاد تغییرات را داشته باشند. لینوکس تنها ۳ درصد از مارکت را به خود اختصاص داده و به همین دلیل هم لپ تاپ‌های زیادی را نمی‌بینید که از این سیستم عامل استفاده کنند.

مک

سیستم عامل مک مخصوص لپ تاپ‌ شرکت اپل (Apple) است که ظاهر ساده‌ای دارد و با این حال کاربران زیادی را به سمت خود کشانده است. البته گیمرها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که برای تجربه بازی‌ها روی لپ تاپ‌های مک دست‌شان به اندازه محصولات دارای ویندوز باز نیست. در کل باید بدانید که قطعات به کار رفته روی مک‌ها برای تجربه بازی‌های ویدیویی طراحی نشده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که این دستگاه‌ها مناسب گیم نیستند. گرچه بازی‌هایی نظیر Cuphead ،League of Legends و Minecraft: Java Edition روی مک قابل تجربه هستند، اما برای بازی کردن سایر آثار ممکن است به مشکل بخورید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ: پردازنده

همان‌طور که می‌دانید، پردازنده مغز اصلی لپ تاپ است. در نتیجه حالا که قصد خرید بهترین یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ را دارید و می‌خواهید هزینه نسبتا زیادی را صرف کنید، بهتر است به سراغ مغزی بروید که سریع‌تر می‌تواند فکر کند. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ می‌توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

اهمیت پردازنده مرکزی در لپ تاپ‌های گیمینگ

شرکت‌های اینتل (Intel) و AMD سردمدار تولید پردازنده‌های مرکزی در دنیای تکنولوژی‌های کامپیوتری هستند و هر ساله محصولات جدیدی را راهی بازار می‌کنند. این محصولات را می‌توان در نسل‌های مختلف دسته‌بندی کرد. نسل‌های جدیدتر از تکنولوژی‌های تازه‌تری استفاده می‌کنند و سرعت و قدرت بیشتری را ارائه می‌دهند. برای مثال پردازنده Core i7 11800H (نسل ۱۱) از Core i7 6700K (نسل ۶) سرعت بیشتری دارد. پس اگر می‌خواهید محصول مناسبی تهیه کنید، بهتر است به سراغ لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های نسل جدید بروید. در این حالت CPU لپ تاپ شما عمر بیشتری خواهد داشت و در نتیجه نیازی نیست پس از حدود ۲ سال به دنبال تغییر دستگاه‌تان بروید.

Clock Speed

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب پردازنده مناسب در زمان خرید لپ تاپ، دقت به Clock Speed یا سرعت اجرای پردازنده است. ما در این مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ نمی‌خواهیم بیش از حد وارد جزئیات شویم و به همین دلیل در هر مورد یک تعریف مختصر را ارائه می‌دهیم. Clock Speed در یک پردازنده، سرعت اجرای چند دستور به صورت همزمان است. معیار این ویژگی نیز گیگاهرتز (GHz) در نظر گرفته می‌شود. در واقع یک CPU با سرعت اجرای پردازنده‌ی ۳.۵ گیگاهرتز، می‌توانید ۳.۲ میلیارد سیکل در ثانیه را اجرا کند.

با وجود تمام این‌ها، ورود پردازنده‌های جدید ورق را برگردانده است. CPUهای جدید طراحی و معماری متفاوتی دارند و در نتیجه ممکن است در برخی موارد یک پردازنده قدیمی با Clock Speed بالا در مقابل یک پردازنده جدید با Clock Speed پایین حرفی برای گفتن نداشته باشد. در نتیجه بهتر است پردازنده‌ها را از نظر سرعت اجرا با نمونه‌های هم نسل خود قیاس کنید. فراموش نکنید که این معیار در بازی‌های ویدیویی نیز موثر است و هرچه Clock Speed در لپ تاپ بهتر باشد، بازی‌ها بهتر اجرا می‌شوند.

تعداد هسته‌ها

تعداد هسته‌ها نیز به اندازه Clock Speed در پردازنده‌ها حائز اهمیت هستند. هسته‌ها در واقع واحد‌های مجزایی هستند که به پردازنده برای سریع‌تر انجام دادن چندین کار همزمان، کمک می‌کنند. این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که یک کار سنگین به رشته‌های (Thread) گوناگون سپرده شود و هر رشته مجزا به هسته‌های مختلف مرتبط می‌شوند.

هرچه کارهای سنگین‌تری انجام دهید، به هسته‌های بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد تا بتوانید سرعت دلخواه را تجربه کنید. این روزها می‌توانید انواع لپ تاپ‌ها را با دو هسته پیدا کنید که البته برای گیم مناسب نیستند. بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ حداقل ۶ تا ۸ هسته دارند و این موارد برای تجربه بازی‌ها مناسب هستند. از نظر تعداد رشته‌ها نیز باید به سراغ گزینه‌هایی با حداقل ۶ تا ۸ رشته بروید تا عملکرد بهتری را ببینید.

نبرد اینتل و AMD

علاوه بر این، باید بدانید که به لطف تکنولوژی Hyper-Threading از شرکت انویدیا، کارها سریع‌تر نیز پیش می‌روند. تکنولوژی Hyper-Threading به لپ تاپ اجازه می‌دهد که چندین رشته را به یک هسته مشخص تخصیص دهند و در این حالت تمامی هسته‌ها با هم کار می کنند تا بتوانند تجربه فوق‌العاده‌ای از بازی‌های ویدیویی را به مخاطب ارائه دهند. اکثر بازی‌های روز از فناوری Hyper-Threading استفاده می‌کنند تا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند.

براساس قیمت هم راهنمایی کرده ایم:

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ چه خصوصیاتی باید باشد؟

پیش‌تر گفتیم که CPU وظیفه رسیدگی به وظایف متنوعی را در لپ تاپ برعهده دارد. حال باید اشاره کنیم که کارت گرافیک نیز در اجرای بازی‌ها و ارائه تصاویر گرافیکی فرآیند فشرده مشابهی را انجام می‌دهد. کارت گرافیک برای گیمرها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید؛ چرا که موجب ارائه نرخ فریم بهتر و ارائه تجربه مناسب‌تر از بازی‌های ویدیویی می‌شود. گرافیک‌های لپ تاپ‌ها در دو مدل مختلف یافت می‌شوند که در ادامه به معرفی‌شان می‌پردازیم.

گرافیک‌های یکپارچه (Integrated)

یک GPU یکپارچه به کارت گرافیکی گفته می‌شود که با CPU فضا و حافظه مشترکی دارد. یکپارچه در این جا به معنای این است که هر دوی آن‌ها روی یک چیپ مستقر شده‌اند. بنابراین یک CPU با گرافیک یکپارچه می‌توانید وظایف مربوط به هم CPU و هم GPU را پردازش کند.

به خاطر حافظه اشتراکی و دیگر ویژگی‌ها، گرافیک‌های یکپارچه از گرافیک‌های اختصاصی و مجزا در عمل ضعیف‌تر هستند. اگر صرفا می‌خواهید بازی‌هایی را تجربه کنید که به گرافیک بالایی نیاز ندارند یا قصد دارید فقط ویدیوهای یوتیوب و نتفلیکس را ببینید، به سراغ این لپ تاپ‌ها بروید. اما در غیر این صورت باید لپ تاپ‌هایی با گرافیک اختصاصی را انتخاب کنید.

گرافیک‌های اختصاصی و مجزا

گرافیک‌های اختصاصی و مجزا چیست؟

GPUهای اختصاصی به کارت گرافیک‌های گفته می‌شود که به صورت کاملا مجزا از CPU نصب می‌شود. این موارد کاملا مستقل عمل می‌کنند و به هیچ عنوان حافظه اختصاصی‌شان که VRAM نامید می‌شود را با پردازنده مرکزی به اشتراک نمی‌گذارند. بنابراین اگر به کارت گرافیکی مثل RTX 2070 با حافظه ۸ گیگابایتی برخوردید، این مقدار VRAM فقط برای بازی‌ها و ارائه ویدیوهای مختلف در نظر گرفته شده است.

از آن جایی که کارت گرافیم‌های مجزا هیچ منبعی را با CPUها به اشتراک نمی‌گذارند، انتخاب مناسبی برای تجربه بازی‌های ویدیویی سنگین و جدید هستند که کیفیت بالایی دارند و نرخ فریم خوبی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، به افرادی که در زمینه تدوین فیلم و ویدیو نیز فعالیت می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ با کارت گرافیک‌های اختصاصی بروند.

در واقع VRAM است که در اجرای بهتر بازی‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد و به گیمرها امکان تجربه آثار مختلف روی رزولوشن بالاتر را ارائه می‌دهند. در شرایط معمول داشتن ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی کافی است. با داشتن این مقدار حافظه گرافیکی به راحتی می‌توانید بازی‌های ۱۰۸۰p را تجربه کنید. اما اگر به فکر بازی کردن در حالت‌های UHD یا QHD هستید، باید به سراغ لپ تاپ‌هایی با گرافیکی دارای ۸ گیگابایت VRAM بروید.

انویدیا یا AMD

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

همان‌طور که در مبحث مربوط به پردازنده‌ها اشاره کردیم، در این بخش نیز شرایط مشابهی حاکم است. انویدیا و AMD هر دو در این سال‌ها پا به پای هم پیش رفته‌اند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خاصی دارند. کارت گرافیک Radeon RX 6700XT توانسته رقیبی برای NVIDIA 3070 باشد و غولی مثل RTX 3080 نیز رقابت نزدیکی با RX 6900XT دارد.

در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ پیشنهاد ما به گیمرها این است که به جای تعصبی بودن روی برندی خاص یا توجه به نام‌ها، به سراغ مقایسه بنچمارک کارت گرافیک‌های مورد نظر بروند و با این روش محصول مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند. مقایسه بنچمارک کارت گرافیک‌ها را در سایت‌های مختلف می‌توانید پیدا کنید و حتی برای قیاس تصویری آن‌ها در یوتیوب می‌توانید ویدیوی‌های گوناگونی بیابید. گاهی کاربران در زمان بررسی کارت گرافیک‌های مختلف به اصطلاحاتی نظیر DLSS ،Max-Q یا GTX/RTX برمی‌خورد که در ادامه آن‌ها را برای‌تان توضیح می‌دهیم. ما در یک مقاله تحت عنوان مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia این دو برند را با هم قیاس کرده‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

DLSS

این عبارت که مخفف Deep Learning Super Sampling است، یکی از تکنولوژی‌های قابل توجه انویدیا به حساب می‌آید. DLSS در واقع با هدف افزایش نرخ فریم و بهتر کردن کیفیت بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. ایده اصلی این تکنولوژی این است که کاری کند بازی‌ها به شکلی به نظر آیند که گویی در رزولوشنی بالاتر اجرا شده‌اند.

FidelityFX Super Resolution

فناوری FidelityFX Super Resolution

FidelityFX Super Resolution (یا به طور اختصاری FSR) جواب شرکت AMD به تکنولوژی DLSS انویدیا است. این فناوری جدید می‌توانند نتیجه مشابهی را به ارمغان بیاورد، با این تفاوت که قابلیت پشتیبانی روی GPUهای قدیمی را نیز دارد. اگر چه DLSS از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، اما AMD از الگوریتم‌های افزایش مقیاس فضایی پیشرفته برای افزایش رزولوشن کمک می‌گیرد.

همچنین باید بدانید که DLSS محدود به کارت‌ گرافیک‌های NVIDIA RTX است، اما FSR متن‌باز (Open-source) بوده واز GPUهای RX سری ۶۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۵۰۰ پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، FSR روی کارت گرافیک‌های انویدیا نیز کار می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به سری GTX 10 اشاره کرد که قابلیت پشتیبانی از DLSS را ندارند.

NVIDIA Max-Q

زمانی که به دنبال بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ می‌گردید، گاهی به محصولاتی برخورد می‌کنید که دارای کارت گرافیکی مثل NVIDIA® GeForce RTX™ ۲۰۶۰ ۶GB GDDR6 با Max-Q هستند. اما Max-Q به چه معنا است؟ در واقع Max-Q به معنای کاهش اندازه محصولات محبوب انویدیا نظیر سری RTX 20 و ۳۰ است. برای مثال کارت گرافیک RTX 2060 Max-Q عمکردی مشابه به نسخه معمولی دارد، اما اندازه‌اش کوچک‌تر است و برق کمتری مصرف می‌کند. Max-Q نیز مانند DLSS در انحصار محصولات انویدیا قرار دارد.

GTX در برابر RTX

GTX در برابر RTX

کارت گرافیک‌های GTX 1060 ،۱۰۷۰ و ۱۰۸۰ti برای مدت زیادی سر دم داران شرکت انویدیا بودند که تحت نام Giga Texel Shader eXtreme یا GTX شناخته می‌شدند. Ray Tracing Texel eXtreme یا RTX تکنولوژی جدیدی است که اولین بار در سری ۲۰ (مثل ۲۰۶۰ و ۲۰۸۰) به کار رفت. نسل دوم معماری RTX انویدیا نیز در سری جدید یعنی ۳۰ (نظیر ۳۰۶۰ و ۳۰۸۰) به کار رفته است. این محصولات Clock Speed بهتری دارند، VRAM آن‌ها بیشتر است و عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این کارت گرافیک‌ها پشتیبانی از تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) است.

این تکنولوژی که اولین بار در سری ۲۰ به کار رفت، در سری ۳۰ نیز وجود دارد. ری تریسینگ در واقع رفتار فیزیکی نور را به شکلی نزدیک به آن چه در آثار سینمایی می‌بینیم، در بازی‌های ویدیویی شبیه‌سازی می‌کند. در نتیجه نور و بازتاب‌ها زنده‌تر به نظر می‌رسند و جذاب‌تر هستند. از همین رو اگر در بازی‌ها، در حال تجربه یک روز بارانی باشید، می‌توانید در سطح آب بازتاب نور و اجزا محیط را به بهترین شکل ممکن مشاهده کنید. اگر بازی Cyberpunk 2077 را تجربه کرده باشید، به این موضوع بهتر پی خواهید برد.

RTX 2070 یا RTX 2070 Super

ممکن است گاهی با کارت گرافیک‌هایی مواجه شوید که نام آن‌ها مشابه است، اما یکی از آن‌ها پسوند Super دارد. نسخه‌های Super در واقع همان کارت گرافیک‌ها هستند که عملکردشان بهبود یافته است. برای مثال RTX 2070 Super نسخه ارتقا یافته‌ی RTX 2070 است. نسخه سوپر Clock Speed بهتری دارد که عملکرد بازی‌ها را بهبود می‌بخشد.

۳۰۸۰ در برابر ۳۰۸۰ti

درست مانند نسخه Super، سری ti نیز عملکر بهتری از نسخه اصلی دارند. در واقع کارت گرافیک RTX 3080ti نسبت به نسخه استاندارد سرعت بالاتری ارائه می‌دهد. در نتیجه در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ باید اشاره کنیم که بهتر است به دنبال محصولاتی با کارت گرافیک ti باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ: Random Access Memory یا RAM

رم که تحت عنوان حافظه کوتاه مدت کامپیوتر نیز شناخته می‌شود، وظیفه انجام چندین پروسه مثل بازی کردن و اجرای برنامه‌های مختلف در کامپیوتر را برعهده دارد و با پردازنده مرکزی باید همکاری کند. قابل ذکر است که رم با هارد که فایل بازی‌ها را به صورت طولانی مدت روی خود ذخیره می‌کند کاملا متفاوت است.

Random Access Memory یا RAM

همه برنامه‌ها از رم استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم می‌توانید لپ تاپ‌های مختلفی را با حافظه‌های متنوع مثل ۴ گیگابایت، ۸ گیگابایت، ۱۶ گیگابایت، ۳۲ گیگابایت و غیره پیدا کنید. هر چه رم بیشتر باشد، برنامه‌ها یا بازی‌های بیشتری می‌توانند به صورت همزمان پردازش شوند.

چه مقدار رم مناسب است؟

در سال‌های گذشته داشتن ۴ گیگابایت رم نیز کار راه انداز بود و می‌توانست خوب تلقی شود. هرچند در سال‌های اخیر صنعت بازی‌های ویدیویی پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده و در نتیجه بازی‌های جدید به مقدار رم بیشتری برای ارائه کیفیت مورد نظرشان نیاز دارند. در حال حاضر نباید لپ تاپی با مقدار رم کمتر از ۸ گیگابایت تهیه کنید.

داشتن ۸ گیگابایت رم، جزو حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بسیاری از بازی‌ها است و با داشتن این مقدار حافظه، می‌توانید آثار مختلف را روی حداقل تنظیمات تجربه کنید، اما اگر می‌خواهید از بازی‌های بیشترین لذت را ببرید، باید به فکر لپ تاپی با رم بیشتر باشید. با تهیه محصولی با رم ۸ گیگابایت، باید انتظار تجربه لگ در بازی‌ها را داشته باشید. از آن جایی که بازی‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به منابع خیلی بیشتری نیاز دارد، حتی ۸ گیگابایت رم نیز برای‌تان کافی نخواهد بود. پس اگر هم قصد تهیه لپ تاپی با رم ۸ گیگابایت دارید، بهتر است پس از تهیه اقدام به ارتقا حافظه آن کنید. با این حال باید ذکر کنیم که داشتن رم ۸ گیگابایت برای تجربه بازی‌های سبک و استفاده‌ی کاربران غیر حرفه‌ای مناسب است.

بازی‌های سنگین‌تر به منابع بیشتری نیاز دارند. داشتن ۱۶ گیگابایت رم نمی‌تواند به شما بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد، اما حداقل اجازه می‌دهد بدون آزار و اذیت بازی کنید. داشتن این مقدار رم به شما اجازه انجام کارهای سنگین را می‌دهد؛ در نتیجه می‌توانید همزمان با اجرای بازی و باز بودن صفحه دیسکورد، چندین پنجره از مرورگر کروم را نیز باز کنید. در نتیجه ۱۶ گیگابایت رم برای گیمرهایی که می‌خواهند بدون اذیت شدن بازی کنند و همزمان برنامه‌های دیگر را در حالت اجرا داشته باشند، مناسب است.

شاید با خود تصور کنید که هر چه مقدار رم بیشتر باشد، قطعا تجربه بهتری از بازی‌ها خواهید داشت؛ اما این تصور نادرست است. بسیاری از بازی‌های روز هم به بیش از ۱۶ گیگابایت رم نیاز ندارند. با این حال داشتن ۳۲ گیگابایت رم دست شما را کاملا باز می‌گذارد. در نتیجه می‌توانید با این مقدار حافظه، همزمان با بازی کردن، فایل‌های ویدیویی‌تان را رندر کنید. اما اگر کاربر حرفه‌ای هستید و در زمینه تدوین، کارهای سه بعدی و انیمیشن‌سازی فعالیت دارید، داشتن ۳۲ گیگابایت رم برای‌تان مفید خواهد بود. در غیر این صورت این هزینه برای آن درست نیست. بهتر است محصولی با ۱۶ گیگابایت رم تهیه کنید و بعدها در صورت نیاز آن را به ۳۲ گیگابایت ارتقا دهید.

فضای ذخیره‌ سازی

هارد لپ تاپ گیمینگ

در زمان انتخاب بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ احتمالا در بخش فضای ذخیره‌سازی به یکی از موارد SSD، HDD یا SSHD یا ترکیبی از آن‌ها برمی‌خورید.

HDD یا Hard Disk Drive

داشتن HDD مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها ارائه حافظه بسیار زیاد (حتی ۱۴ ترابایت) است. این محصولات نسبت به SSDها قیمت خیلی کمی دارند، اما سرعت‌شان نیز پایین‌تر است. علاوه بر این، HDDها نسبت به SSDها چرخه عمر کوتاه‌تری دارند.

SSD یا Solid State Drive

SSDها روش تازه‌ای برای ذخیره اطلاعات هستند. با این حال ارائه سرعت بالاتر هزینه به شدت زیادتری را نیز در پی داشته است. SSDها مزایای زیادی نسبت به HDDها دارند.

اولین و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در سرعت‌شان است. یک HDD استاندارد با سرعت ۱۸۰MB / 180MB بر ثانیه خواندن و نوشتن را انجام می‌دهد؛ در حالی که یک SSD با اندازه و حجم یکسان می‌تواند این کارها را با سرعت ۵۵۰MB / 550MB بر ثانیه انجام دهد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. SSDها از نظر دوام و ماندگاری نیز بهتر هستند، زیرا قطعات متحرک کمتری دارند.

SSHD یا Solid State Hybrid Drive

یک SSHD ترکیبی از HDD و SSD است. در واقع SSHDها ساخته شدند تا بتوانند سرعت بالایی را در کنار حجم‌های بیشتر ارائه دهند.

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ چطور باید باشد؟

صفحه نمایش از دیگر بخش‌های مهم یک لپ تاپ مخصوص بازی است که ما در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به آن اشاره می‌کنیم.

رزولوشن نمایشگر

رزولوشن صفحه نمایش یکی از فاکتورهایی است که مستقیما روی تجربه‌تان از بازی‌های ویدیویی اثر می‌گذارد. معمولا اکثر بازی‌ها روی رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ (یا Full HD/1080p)، رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ (یا ۲K/1440p) یا رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ (یا ۴K UHD) اجرا می‌شوند. رزولوشن نماشگر به طور مستقیم روی کیفیت بصری بازی‌ها و نحوه اجرای‌شان روی لپ تاپ تاثیرگذار است.

اهمیت بالای نمایشگر در خرید لپ تاپ گیمینگ

اکثر موارد در لیست بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ با نمایشگرهای Full HD عرضه می‌شوند. البته اگر از نظر بودجه محدودیت خاصی ندارید و می‌خواهید تجربه بهتری از بازی کردن داشته باشید، باید به سراغ صفحه نمایش‌های ۴K بروید.

نرخ به روزرسانی

این مورد یکی از فاکتورهایی است که در مشخصات لپ تاپ به شکل واضح ذکر می‌شود. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، نرخ به روز رسانی تعداد دفعات به روز شدن مانیتور با تصاویر جدید در هر ثانیه است. این شاخصه را با هرتز (Hz) معین می‌کنند. نرخ به روز رسانی را می‌توان چیزی معادل زمان پاسخگویی در نظر گرفت. البته باید بدانید که بالا بودن نرخ به روز رسانی روی تجربه شما از بازی‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، زیرا در این حالت تعداد فریم‌هایی که می‌توانید ببینید، دست‌خوش تغییر می‌شوند.

برای مثال یک صفحه نمایش با نرخ به روز رسانی ۶۰ هرتز نمی‌تواند بازی‌ها را با نرخ بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه نمایش دهد. انتخاب معمول در بین لپ تاپ‌ها، نمایشگرهایی با نرخ به روز رسانی ۱۴۴ هرتز است. با این حال اگر کارت گرافیک خوبی مد نظر دارید و می‌خواهید در آثاری نظیر CS:GO دست بالا را داشته باشید، به سراغ نمایشگرهای ۳۲۰ هرتزی بروید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ: اندازه

شاید اولین نکته مهم برای بسیاری از گیمرها، اندازه صفحه نمایش لپ تاپ باشد. ما در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به برخی از ابعاد معمول این محصولات مخصوص بازی اشاره می‌کنیم.

بسیاری از افراد لپ تاپ‌های باریک را ترجیح می‌دهند و برخی شرکت‌ها نیز دست به عرضه چنین محصولاتی می‌زنند که علی‌رغم اندازه کوچک‌شان، قدرت بالایی دارند. این مدل‌ها معمولا برای کسانی مناسب است که به کرات جا به جا می‌شوند و سفرهای زیادی را در برنامه‌شان دارند. این گونه لپ تاپ‌ها می‌توانند برای بعضی از کاربران به منزله یک تبلت باشند. مدل‌های کوچک لپ تاپ‌ها معمولا نمایشگری ۱۱ تا ۱۲ اینچی دارند. این محصولات با وزنی بین ۱.۳ تا ۱.۵ کیلوگرم بسیار سبک به حساب می‌آیند، اما برای بازی کردن نمی‌توانند گزینه مطلوبی باشند.

لپ تاپ‌هایی با ابعاد ۱۳ تا ۱۵ اینچ تعادل خوبی را از جهت عملکرد و قابل حمل بودن ارائه می‌کنند. این محصولات در بازار به کرات پیدا می‌شوند. داشتن وزن نسبتا کم و مناسب بودن برای کارهای حرفه‌ای از جمله ویژگی‌های‌شان به حساب می‌آید. به هر حال تماشای فیلم یا تجربه بازی روی صفحه ۱۵ اینچی بیشتر از نمایشگر ۱۱ اینچی لذت‌بخش خواهد بود. اگر طرفدار اپل هستید به سراغ MacBook Air بروید، البته نه برای بازی کردن.

ابعاد و اندازه لپ تاپ گیمینگ

تقریبا از هر شخصی بپرسید، لپ تاپ‌های بین ۱۵ تا ۱۶ اینچی را به سایر نمونه‌ها ترجیح می‌دهد. زیرا این دستگاه‌ها برای کارهای حرفه‌ای کاملا مناسب هستند. می‌توان گفت که محصولات بین ۱۵ تا ۱۶ اینچی نسبت به لپ تاپ‌های دیگر محبوبیت بیشتری دارند. در این دستگاه‌ها راحت‌تر می‌توانید چندین پنجره باز شده را مدیریت کنید و محتوای‌شان را ببینید. قابل ذکر است که بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ به سمت ۱۶ اینچی شدن رفته‌اند.

اگر خیلی جا به جا نمی‌شود، لپ تاپ‌های گیمینگ بین ۱۷ تا ۱۸ اینچی می‌توانند بهترین انتخاب برای‌تان باشند. این محصولات علی‌رغم سنگین بودن، معمولا پردازنده‌های خوبی دارند و سیستم خنک کنندگی‌شان نیز عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد. با این وجود همان‌طور که گفتیم، مشخصا حمل و نقل آن‌ها ساده نیست و بیشتر برای افرادی که موقعیت مکانی ثابتی دارند پیشنهاد می‌شوند.

قیمت

در این مرحله از راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ قصد داریم به سراغ تفاوت قیمتی محصولات مختلف برویم. دسته اول لپ تاپ‌های ارزان قیمت هستند که با قیمتی نزدیک به ۵۰۰ دلار یافت می‌شوند، البته که نباید از آن‌ها انتظار زیادی داشته باشید. اما اگر بودجه‌تان محدود نیست، قطعا دست‌تان باز است و انتخاب‌های بیشتری خواهید داشت. در واقع هر چه قیمت بیشتری بپردازید، امکانات بیشتری دریافت خواهید کرد.

اگر بخواهید حدود ۱۰۰۰ دلار خرج کنید، انتخاب‌های متنوع بیشتری را می‌توانید در نظر بگیرید. لپ تاپ‌هایی در این بازه قیمتی معمولا باریک هستند و جنس‌شان آلومینیومی است. این دستگاه‌ها از کارت گرافیک و پردازنده قدرتمندی استفاده می‌کنند. در مجموع این شما هستید که باید مشخص کنید چه چیزی برای‌تان در اولویت قرار دارد. در این بازه باید انتخاب کنید که مثلا نمایشگر خوبی داشته باشید یا از داشتن قطعات داخلی خیلی خوب بهره‌مند شوید.

قیمت لپ تاپ گیمینگ

در صورتی که می‌خواهید بیش از ۲۰۰۰ دلار هزینه کنید، تقریبا می‌توانید هر لپ تاپ گیمینگی که می‌خواهید را بخرید. با این مبلغ حتی می‌توانید قوی‌ترین نمونه‌های بازار را تهیه کنید. البته به یاد داشته باشید که سخت‌افزار قوی، گرمای بیشتری نیز تولید می‌کنند و در نتیجه باید به داشتن سیستم خنک کنندگی خوب در آن‌ها توجه کنید. گیمرهای حرفه‌ای که دوست دارند بازی‌های ویدیویی را روی نمایشگر ۱۷ اینچی و با قوی‌ترین کارت گرافیک‌ها تجربه کنند، نباید انتظار پیدا کردن یک محصول باریک و سبک را داشته باشند.

قابلیت‌های ارتقا در آینده

درست مانند هر چیز دیگر، خرید یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ نیز یک سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، چون قرار است برای چند سال به شما کارایی ارائه دهد. در نتیجه باید محصول خود را با دقت انتخاب کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که محصول مورد نظر تا چه قدر امکان ارتقا در آینده را فراهم می‌کند.

فراموش نکنید که در دنیای لپ تاپ‌ها، برخلاف پی سی، شما قابلیت تعویض CPU یا کارت گرافیک را نخواهید داشت. در واقع بسیاری از لپ تاپ‌ها جوری طراحی شده‌اند که امکان ارتقا آن‌ها وجود ندارد. اما امکان ارتقا برخی قطعات وجود دارد که در ادامه‌ به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

رم

رم‌ها به دو نوع Soldered و DIMM/SODIMM تقسیم می‌شوند. امکان ارتقا لپ تاپ‌هایی با رم Soldered وجود ندارد و در نتیجه باید از تهیه آن‌ها اجتناب کنید. اما در غیر این صورت می‌توانید یک رم اضافی روی دستگاه‌تان بگذارید و بازی‌ها را بهتر اجرا کنید.

حافظه داخلی

برای برخی از لپ تاپ‌ها این امکان در نظر گرفته می‌شود شما به میزان حافظه داخلی بیفزایید. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بازی‌ها روز به روز سنگین‌تر می‌شوند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و این یک نکته مثبت است که شما در آینده امکان افزایش میزان حافظه داخلی را داشته باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ: مواردی که اکثرا نادیده گرفته می‌شود

ما در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به موارد مهمی اشاره کردیم که دانستن‌شان برای هر خریداری لازم است. اما مواردی نیز وجود دارند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. ما در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کیبورد

کیبورد یکی از مواردی است که بسیاری از آن سرسری می‌گذرند. نوع کیبورد لپ تاپ اهمیت زیادی دارد. لپ تاپ‌های قدرتمند جدید معمولا دارای کیبوردهای مکانیکی هستند که گزینه فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آیند. شاخصه اصلی این نوع صفحه کلیدها، صدا دادن‌شان در حین فشردن کلیدها است.

کیبورد لپ تاپ گیمینگ

اگر شما از کسانی هستید که کیبوردی حد واسط گیمینگ و سنتی می‌خواهید، بهتر است به سراغ صفحه کلیدهای Chiclet-style بروید. این نوع کیبور صاف بوده و بین کلیدهای‌اش فضای زیادی وجود دارد. این کیبوردها برای کسانی که گیمر حرفه‌ای نیستند و می‌خواهند کارهای دیگرشان را نیز پیش ببرند، مناسب است. شاید وجود دکمه‌های خاص نظیر مواردی برای کنترل ویدیوها و موزیک‌ها یا کلیدهای میانبر برای‌تان اهمیت داشته باشند که باید به آن‌ها توجه کنید. اگر یک کیبورد گیمینگ نیاز دارید، می توانید از سایت تکنولایف آنرا تهیه کنید.

کیفیت ساخت

شاید برخی از کاربران صرفا به دنبال خرید یک محصول و بازی کردن با آن باشند. اما باید کیفیت ساخت را نیز مدنظر قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم به دنبال محصولات مستحکم بروید، نه لپ تاپ‌هایی که از جنس پلاستیک نامرغوب هستند. خرید یک لپ تاپ با سخت‌افزار قوی، اما کیفیت ساخت پایین در بلند مدت برای‌تان دردسرساز خواهد شد.

برای مثال لپ تاپ‌های ASUS TUF Gaming مدتی خیلی بر سر زبان‌ها افتاده بودند و علی‌رغم قیمت نسبتا پایین، امکانات خوبی را ارائه می‌دادند. به طور خاص مدل FX504GE فوق‌العاده به نظر می‌رسید. اما با این حال وقتی مدتی از عمر لپ تاپ گذشت، با باز و بسته شدن مکرر درب آن، نمایشگر دچار مشکل شد. این موضوع نشان از کیفیت ساخت نسبتا پایین این محصول داشت.

سیستم خنک کنندگی (Cooling)

یکی از مواردی که گیمرها معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌دهند، سیستم کولینگ لپ تاپ است. پیش از خرید محصول مورد نظر به موارد زیر توجه کنید. Heatpipe وظیفه جذب گرما را برعهده دارد و این گرما را به فن‌ها منتقل می‌کند تا از دستگاه خارج شود. وجود Hearpipe کمک می‌کند دمای لپ تاپ در حین اجرای بازی کاهش پیدا کند.

سیستم خنک کننده لپ تاپ گیمینگ

اکثر لپ تاپ های گیمینگ دارای دو فن هستند ‌که به خنک کنندگی محصول کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که فن‌ها باید تعداد پره‌های کافی داشته باشند RPM آن‌ها بالا باشد تا عملکرد خوبی ارائه دهند. ناگفته نماند که برخی از مدل‌های جدیدتر سیستم خنک کننده مایع دارند و از طریق گذراندن مایع درون لوله‌های مسی اطراف پردازنده و کارت گرافیک دما را پایین نگه می‌دارند.

باتری

گرچه ما انتظار ندارید که هیچ یک از شما بخواهید بازی‌های ویدیویی را بدون اتصال لپ تاپ به برق تجربه کنید، اما باید در هر صورت محصولی با باتری خوب داشته باشید؛ چرا که قطعا نیاز دارید کارهای دیگری مانند وب‌گردی را نیز با لپ تاپ گیمینگ خود انجام دهید.

پورت‌ها

به این دقت کنید که پورت‌ها در جایگاه مناسبی قرار گرفته باشند و استفاده از آن‌ها مانع امکان استفاده همزمان از سایرین نشود. همچنین به این دقت کنید که لپ تاپ مورد نظر چند جایگاه پورت دارد و این که آیا آن‌ها برای‌تان کافی هستند یا نه. داشتن پورت USB-C نیز می‌تواند یکی از بایدهای این روزها در نظر گرفته شود. سعی کنید حد الامکان لپ تاپ‌های با Thunderbolt 3 تهیه کنید.

پورت‌های یک لپ تاپ گیمینگ

در محصولات معمول این روزها از پورت USB 3.0 برای جا به جایی فایل‌ها استفاده می‌شود. کاربران به درگاه HDMI نیز نیاز بی چون و چرا پیدا خواهند کرد. نسل جدید از USB 4.0 استفاده می‌کند که می‌توانند فایل‌های‌تان را با سرعتی بسیار بیشتر جا به جا کنند. ما تا این جا راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ را به شما ارائه دادیم و معیارهای انتخاب یک محصول مناسب را ذکر کردیم. در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ بپردازیم. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

‫‫بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲

لپ تاپ‌هایی که امسال قرار است بازار را تسخیر کنند، فوق‌العاده قوی هستند و از جمله ویژگی‌های اصلی‌شان می‌توان به داشتن پردازنده‌های چند هسته‌ای، کارت گرافیک‌های RTX سری ۳۰ و AMD Radeon RX سری ۶۰۰۰ اشاره کرد. البته در این بین نباید اهمیت NVMe SSD را نیز از یاد برد. صفحه‌های بسیاری از دستگاه‌ها با نرخ به روز رسانی بالاتری عرضه می‌شوند و کیبوردهای مکانیکی بیشتری را خواهید دید.

در نظر داشته باشید که لیست لپ تاپ‌های گیمینگ از قیمت زیاد به کم مرتب شده‌اند و در صورت نیاز به محصولی با قیمت کمتر به محصولات موجود در انتهای لیست مراجعه کنید.

لپ تاپ ام اس آی مدل Raider GE66 12UGS

لپ تاپ ام اس آی مدل Raider GE66 12UGS

یکی از بهترین لپ تاپ مخصوص بازی که می‌توانید در حاضر خریداری کنید همین لپ تاپ ام اس آی مدل Raider GE66 12UGS است. این محصول ۲.۳۸ کیلوگرم وزن دارد و یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD را در اختیار قرار می‌دهد. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند تا محتوا به روان‌ترین حالت ممکن اجرا شود و شما بتوانید نهایت فریم‌های ممکن را از طریق پنل مشاهده کنید. ام اس آی پردازنده مرکزی Intel Core i۷ ۱۲۷۰۰H با فرکانس ۳.۵ تا ۴.۷ گیگاهرتز را برای این محصول مناسب دیده است. این CPU یکی از قوی‌ترین نسخه‌های موجود در جهان است.

این پردازنده مرکزی را کارت گرافیک RTX 3070TI با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 همراهی می‌کند و ۱ ترابایت SSD NVME PCIe و ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 4800 کامل کننده این بخش است. به لطف این سخت افزار شما به راحتی می‌توانید جدیدترین بازی‌های موجود در جهان را در نهایت گرافیک و فریم ریت به اجرا دربیاورید و از عملکرد عالی این لپ تاپ گیمینگ لذت ببرید. از دیگر مشخصات این دستگاه می‌توان به حافظه کش ۲۴ مگابایتی، قابلیت ارتقاء حافظه داخلی و حافظه رم و باتری چهار سلولی ۹۵ وات ساعت اشاره کرد.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G15 GA503QS-A

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G15 GA503QS-A

شاید همه ما شنیده باشیم که بهترین لپتاپ گیمینگ وزن و ضخامت زیادی دارد ولی این محصول به نوعی ثابت می‌کند که این گفته همواره برقرار نیست و لپ تاپ‌های گیمینگ ROG Zephyrus علاوه بر قدرت بالا و گیمینگ بودن شرایط مناسبی برای جابجایی دارند. این مدل دارای وزنی ۱.۹ کیلوگرمی و ضخامتی کمتر از ۲۰ میلی‌متر است و ظاهری بسیار شیک و جذاب دارد. صفحه نمایش در نظر گرفته شده برای این لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی بوده و از رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ استفاده می‌کند. این پنل در کنار کیفیت عالی نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی دارد تا از نگاه کردن و کار کردن با آن لذت ببرید.

بخش سخت افزاری به پردازنده مرکزی AMD Ryzen 9 5900HS با فرکانس ۳ تا ۴.۶ گیگاهرتز و کارت گرافیک NVIDIA GEFORCE RTX 3080 با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 سپرده شده است. این مجموعه توان بسیار عالی دارد و به خصوص کارت گرافیک قطعا جزو بهترین نسخه‌های موجود در بازار است و از پس هر کاری به بهترین شکل ممکن برمی‌آید. حافظه داخلی از نوع SSD با ظرفیت ۱ ترابایتی و ۱۶ گیگابایت رم از نوع DDR4 این قسمت را تکمیل می‌کند. باتری چهار سلولی ۹۰ وات ساعت، ویندوز ۱۰ و ۱۶ مگابایت حافظه کش از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ گیمینگ هستند.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG STRIX G533ZM

لپ تاپ ایسوس مدل ROG STRIX G533ZM

این لپ تاپ که جزو بهترین لپ تاپ مخصوص بازی به حساب می‌آید وزنی ۲.۵ کیلوگرمی دارد و از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD استفاده می‌کند و جذاب‌ترین بخش پنل نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی در نظر گرفته شده برای آن است. این نرخ نوسازی باعث می‌شود محتوا به روان‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شود و فازغ از نوع استفاده از روان‌ بودن پنل لذت ببرید. پردازنده مرکزی این لپ تاپ گیمینگ Intel Core i9 12900H با فرکانس ۲.۵ تا ۵ گیگاهرتز است که عملکردی فوق‌ العاده دارد و قطعا جزو قوی‌ترین مدل‌های موجود در بازار قرار می‌گیرد و خیال شما را تا چند سال از بابت پردازش اطلاعات آسوده می‌کند.

پردازش‌های گرافیکی به کارت گرافیک انویدیا GEFORCE RTX3060 با ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 سپرده شده که انتخابی بی‌نقص نیست اما عملکرد بسیار خوب و رضایت بخشی دارد. حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR5 4800 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD از نوع M.2 PCIe NVMe مجموعه سخت افزاری این لپ تاپ گیمینگ را تکمیل کرده و از دیگر مشخصات آن می‌توان به حافظه کش ۲۴ مگابایتی، پشتیبانی از درگاه‌های مختلف از جمله Type C، سیستم عامل ویندوز ۱۱ و نورپردازی RGB اشاره کرد.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG FLOW Z13 GZ301ZE-LD183W

لپ تاپ ایسوس مدل ROG FLOW Z13 GZ301ZE-LD183W

یکی از عجیب‌ترین لپ تاپ‌های موجود در لیست را می‌توان لپ تاپ ایسوس مدل ROG FLOW Z13 GZ301ZE-LD183W در نظر گرفت؛ چرا که این مدل هم لپ تاپ است و هم تبلت و تنها وزنی ۱.۱۸ کیلوگرمی و ضخامت ۱۲ میلی‌متری دارد. این لپ تاپ به سادگی به تبلت تبدیل می‌شود؛ زیرا نمایشگر ۱۳.۴ اینچی آن از نوع لمسی است و خوشبختانه درون جعبه یک قلم هم برای آن در نظر گرفته شده تا بتوانید به بهترین شکل به طراحی بپردازید. این صفحه نمایش رزولوشن FHD دارد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند.

در این بدنه ظریف و کوچک ایسوس موفق شده از پردازنده مرکزی Intel Core i9 12900H با فرکانس ۲.۵ تا ۵.۰ گیگاهرتز استفاده کند. این CPU توان بی‌نظیری دارد و می‌تواند تا چند سال به راحتی بهترین عملکرد را ارائه دهد. از سوی دیگر کارت گرافیک GEFORCE RTX 3050TI با ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 کمک می‌کند تا پردازش‌های گرافیکی انجام شود. توان کارت گرافیک به نسبت قیمت لپ تاپ عالی نیست ولی دلیل قیمت این محصول کاربرد متفاوت و پردازنده مرکزی فوق العاده آن است. بخش سخت افزار با ۱ ترابایت SSD و ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 5200 کامل می‌شود. باتری چهار سلولی ۵۶ وات ساعت، وجود کاور و قلم درون جعبه و ویندوز ۱۱ از دیگر ویژگی‌های اصلی این لپ تاپ به حساب می‌آید.

لپ تاپ ام اس آی مدل Crosshair 15 B12UGZ

لپ تاپ ام اس آی مدل Crosshair 15 B12UGZ

این لپ تاپ ۲.۲۵ کیلوگرمی از برند تایوانی MSI از طراحی متفاوتی استفاده می‌کند و در ساخت آن از رنگ مشکی و زرد استفاده شده است، در حالی که اکثر مدل‌های گیمینگ از رنگ قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند. این مدل نمایشگری ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن QHD دارد و از نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی پشتیبانی می‌کند. کیفیت این پنل هم برای بازی هم برای مشاهده محتوا بسیار خوب است و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی هم باعث نمایش محتوا به صورت روان‌تر می‌شود. به سراغ بخش سخت افزار برویم، مشخصات لپ تاپ گیمینگ چیست؟ چه سخت افزاری برای یک لپ تاپ گیمینگ مناسب است؟

ام اس آی پاسخ قاطعی به این پرسش داده و از CPU مدل Intel Core i7 12700H با فرکانس ۱.۷ تا ۴.۷ استفاده کرده است. این پردازنده بسیار قوی با کارت گرافیک GeForce RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 همراه می‌شود تا اجرای هیچ بازی برای شما دغدغه نباشد. این قسمت با ۳۲ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 و ۱ ترابایت SSD کامل می‌شود و خوشبختانه امکان افزایش حافظه رم نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FA507RR-HQ020

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FA507RR-HQ020

همان‌طور که می‌دانید به غیر از سخت افزار نمایشگر یک لپ تاپ گیمینگ هم اهمیت ویژه‌ای دارد و مدل بالا هم که بهترین نسخه معرفی شده بود از رزولوشن مرسوم FHD استفاده می‌کرد ولی در این مدل داستان تغییر می‌کند و در کنار سخت افزاری قوی پنلی بسیار خوب را مشاهده می‌کنیم. این دستگاه از نمایشگری ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن WQHD و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی استفاده می‌کند. کیفیت این صفحه نمایش مات واقعا خوب است و رنگ‌ها با دقت بسیار خوب و محتوا را شارپی عالی نمایش داده می‌شود.

این لپ تاپ از پردازنده مرکزی AMD Ryzen 7 6800H با فرکانس ۳.۲ تا ۴.۷ گیگاهرتز استفاده می‌کند و ۸ گیگابایت کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3070 برای آن در نظر گرفته شده که با ۱ ترابایت حافظه SSD از نوع M.2 NVMe و ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 4800 این مجموعه تکمیل می‌شود. امکان افزودن به میزان حافظه رم تا مقدار ۳۲ گیگابایت برای این لپ تاپ در نظر گرفته شده است. قدرت این لپ تاپ برای اجرای بازی‌های جدید بسیار خوب است و نمایشگر باکیفیت این مدل باعث می‌شود تجربه بازی کردن بسیار لذت‌ بخش‌تر از مدل‌های مشابه با رزولوشن FHD باشد. این محصول ۲.۲ کیلوگرمی کیبوردی با نورپردازی RGB دارد و حافظه Cache آن ۲۰ مگابایت است.

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 Pro

لپ تاپ گیمینگ لنوو مدل Lenovo Legion 5 Pro با داشتن پردازنده‌ای از شرکت AMD توانسته در بین لپ تاپ‌های مخصوص بازی به یکی از رقبا جدی برای دیگر برندها تبدیل شود. با کنار هم قرار گرفتن پردازنده لپ تاپی Ryzen 7 5800H و کارت گرافیک RTX 3070 محصولی در دسترس کاربران قرار گرفته که نه تنها به سادگی از پس بازی‌های جدید برمی‌آید، بلکه حتی می‌توان از آن برای انجام کارهای سنگین‌تر نیز استفاده کرد. صفحه نمایش این لپ تاپ دارای کیفیت QHD، نسبت ۱۶:۱۰ و نرخ به روز رسانی ۱۶۵ هرتز است که این مشخصات موجب می‌شود گیمرها بتوانند نهایت لذت را از تجربه بازی‌های ویدیویی ببرند.

این دستگاه از پنل IPS بهره می‌برد و دارای روشنایی بسیار خوب ۵۰۰nits است. در نتیجه اگر عاشق تجربه بازی‌های ویدیویی یا تماشای فیلم‌های سینمایی هستید، می‌توانید این گزینه از لیست بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال ۲۰۲۲ را مد نظر قرار دهید. ناگفته نماند که در کنار پردازنده مرکزی و کارت گرافیک، ۳۲ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 و ۱ ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD در نسخه مورد نظر ما دیده می‌شود که به مولتی تسکینگ عالی و بدون مشکل برای هر کاری کمک می‌کند.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G14 GA402RJ-L8063

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G14 GA402RJ-L8063

همه افراد لزوما به لپ تاپ‌های بسیار نازک یا فوق‌العاده قدرتمند نیاز ندارند. گاهی داشتن وزن کم و داشتن سرعت بالا می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل Asus ROG Zephyrus G14 با حفظ توازن بین قابل حمل بودن، ارائه عملکرد بسیار خوب و داشتن قیمت مناسب، می‌تواند انتخاب خوبی برای برخی از گیمرها باشد. در نسخه مورد نظر ما این محصول دارای کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700S با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 و پردازنده مرکزی AMD Ryzen 9 6900HS تا فرکانس ۴.۹ گیگاهرتز است.

حافظه رم این نسخه ظرفیتی ۱۶ گیگابایتی دارد و ۱ ترابایت حافظه داخلی SSD وظیفه ذخیره اطلاعات را برعهده گرفته است. این محصول ۱.۶۵ کیلوگرمی دارای نمایشگری ۱۴ اینچی با رزولوشن QHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است و ۵۰۰ نیت روشنایی از دیگر مشخصات این پنل به حساب می‌آید. باتری چهار سلولی ۷۶ وات ساعت، شارژر ۲۴۰ واتی و امکان ارتقاء حافظه رم از دیگر مشخصات این لپ تاپ هستند.

لپ تاپ ام اس آی مدل Pulse GL66 12UEK

لپ تاپ ام اس آی مدل Pulse GL66 12UEK

به لپ تاپ گیمینگ دیگری از شرکت تایوانی ام اس آی می‌رسیم، محصولی که از پردازنده مرکزی intel Core i7 12700H با فرکانس ۱.۷ تا ۴.۷ گیگاهرتز استفاده می‌کند و می‌تواند قدرتی عالی را در اختیار شما قرار دهد. برای اجرای بازی‌ها در بهترین حالت ممکن کارت گرافیک GeForce RTX™ ۳۰۶۰ با ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 پردازش‌های گرافیکی را برعهده گرفته است که عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. پرونده بخش سخت افزار با ۱ ترابایت حافظه SSD و ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 بسته می‌شود.

از مشخصات لپ تاپ گیمینگ ام اس آی می‌توان به نمایشگر ۱۵.۶ اینچی آن اشاره کرد که رزولوشن QHD برای آن در نظر گرفته شده و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی کامل کننده این قسمت است تا تجربه‌ای بسیار جذاب برای کاربران به وجود بیاید. این پنل به دلیل رزولوشن بالا برای مشاهده محتوا انتخاب بسیار خوبی است و تنها بحث بازی کردن مطرح نیست. این لپ تاپ ۲.۲۵ کیلوگرمی مشخصات مهم دیگری چون باتری سه سلولی ۵۳.۵ وات ساعت و قابلیت ارتقاء حافظه رم و حافظه داخلی دارد.

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FX517ZR I7

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FX517ZR I7

این لپ تاپ از ایسوس به گونه‌ای ساخته شده که پردازنده و کارت گرافیک بسیار قوی داشته باشد تا بتواند از پس همه بازی‌ها در بالاترین درجه دربیاید ولی در عین حال قیمت آن به حدی بالا نرود که خریدش برای بسیاری از کاربران غیر ممکن شود. این لپ تاپ مخصوص بازی که وزنی ۲ کیلوگرمی دارد از یک پنل ۱۵.۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. این پنل دارای پوشش مات است تا نور کمتری را منعکس کند. در بخش سخت افزار سازنده تایوانی عملکرد قدرتمندی داشته و برای پردازنده مرکزی به سراغ Intel Core i7 12650H رفته است.

این پردازنده بسیار قوی با کارت گرافیک GEFORCE RTX3070 با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 همراه می‌شود تا به خوبی بتواند از پس هر کاری به بهترین شکل بربیاید. حافظه داخلی SSD PCle NVMe با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR5 4800 با قابلیت ارتقاء تا ۳۲ گیگابایت بخش سخت افزار را تکمیل می‌کنند. به این موارد برخورداری از ویندوز ۱۱ به صورت پیش فرض، باتری چهار سلولی ۷۶ وات ساعت و ۲۴ مگابایت حافظه کش را هم اضافه کنید تا دریابید که چرا ارزش خرید این لپ تاپ ایسوس را بالا می‌دانیم.

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 17ACH6H

لپ تاپ لنوو مدل Legion 5 17ACH6H

در این بازه قیمتی می‌توانید به سراغ لنوو و مدل Legion 5 17ACH6H از آن بروید. نقطه ضعف این مدل را شاید بتوان وزن نزدیک به ۳ کیلوگرم آن در نظر گرفت ولی از طرفی مشخصات دیگر این لپ تاپ به قدری جذاب هست که در صورت امکان از این نقطه ضعف چشم پوشی کنید. این محصول از صفحه نمایشی ۱۷.۳ اینچی با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی استفاده می‌کند و می‌تواند محتوا را با کیفیت مطلوبی به نمایش دربیاورد.

لنوو برای پردازنده مرکزی از شرکت AMD کمک گرفته و به سراغ مدل Ryzen 7 5800H با فرکانس ۳.۲ الی ۴.۴ گیگاهرتز رفته است. این پردازنده با کارت گرافیک GEFORCE RTX3070 با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 باعث می‌شود بازی‌ها بدون مشکل در گرافیک بالا اجرا شوند. حافظه رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و حافظه داخلی ۱ ترابایتی SSD از دیگر مشخصات سخت افزاری این لپ تاپ گیمینگ هستند. دیگر ویژگی‌های کلیدی این محصول باتری چهار سلولی ۸۰ وات ساعت، حافظه کش ۱۶ مگابایتی و قابلیت ارتقاء حافظه داخلی و حافظه رم هستند.

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming F17 FX706HM-HX015

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming F17 FX706HM-HX015

این لپ تاپ ۲.۶ کیلوگرمی ایسوس از نظر پردازنده مرکزی و کارت گرافیک به نسبت قیمت عملکرد بسیار خوبی دارد و همین تضمین کننده این موضوع است که شما برای اجرای بازی‌های جدید و سنگین می‌توانید به روی این مدل حساب باز کنید. پنل این لپ تاپ اندازه ۱۷.۳ اینچی رزولوشن FHD دارد و از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. پردازنده مرکزی این لپ تاپ گیمینگ ایسوس Intel Core i7 11800H با فرکانس ۲.۳ تا ۴.۶ گیگاهرتز است که یکی از گزینه‌های قوی به حساب می‌آید.

در کنار این پردازنده مرکزی کارت گرافیک نویدیا GeForce RTX 3060 با ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 قرار گرفته است. این کارت گرافیک جزو مدل‌های قوی به حساب می‌آید و در کنار پردازنده خوب می‌تواند از پس جدیدترین بازی‌های موجود با گرافیک بالا بربیاید. برای این لپ تاپ حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع SSD و ۱۶ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده است تا پکیج سخت افزاری کامل شود. از دیگر مشخصات این لپ تاپ گیمینگ می‌توان به حافظه کش ۲۴ مگابایتی، باتری چهار سلولی ۹۰ وات و شارژر ۲۰۰ وات اشاره کرد.

لپ تاپ ام اس آی مدل Katana GF66 12UD

لپ تاپ ام اس آی مدل Katana GF66 12UD

لپ تاپ katana gf66 12ud از صفحه نمایشی ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD استفاده می‌کند و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی را در اختیار قرار می‌دهد. این پنل از زاویه دید خوبی برخوردار است و از نظر روشنایی نیز شرایط مطلوبی برای فضای داخل خانه دارد. بخش سخت افزاری این محصول و به خصوصCPU آن هر گیمری را به وجد خواهد آورد؛ چرا که پردازنده مرکزی این محصول نسل ۱۲ اینتل مدل Core i7 12700H تا فرکانس ۴.۶ گیگاهرتز است.

پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 3050Ti با ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR6 و ۱۶ گیگابایت رم DDR4 و ۱ ترابایت حافظه داخلی SSD از نوع NVMe PCIe این سخت افزار را تکمیل می‌کند. عملکرد کلی این لپ تاپ برای اجرای بازی‌ها خوب است و قطعا با مشکلی مواجه نخواهید شد ولی به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم دسته‌ای از کاربران این مدل را خریداری کنند که بخش پردازنده مرکزی برای آن‌ها اولویت است. حافظه کش ۲۴ مگابایتی، امکان ارتقاء حافظه داخلی و حافظه رم و باتری سه سلولی ۵۳.۵ وات ساعت از دیگر مشخصات کلیدی این لپ تاپ مخصوص بازی هستند.

لپ تاپ ایسوس مدل FX516PM-211.TF15-11

لپ تاپ ایسوس مدل FX516PM-211.TF15-11

این مدل یکی از لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس است که با داشتن قیمت معقول و مشخصات خوب می‌تواند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند. نمایشگر این مدل IPS LCD با رزولوشن FHD است و با داشتن اندازه ۱۵.۶ اینچی نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی را در اختیار قرار می‌دهد. وزن ۲ کیلوگرمی این محصول قطعا یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید و می‌تواند حمل کردن آن را نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر لیست آسان کند. این دستگاه از پردازنده مرکزی اینتل Core i7 11370H و کارت گرافیک Nvidia GEFORCE RTX 3060 با ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 استفاده می‌کند و حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و حافظه رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR4 این بخش را تکمیل می‌کند.

قدرت سخت افزاری این محصول به نسبت قیمت مناسب است و شما هم می‌توانید با آن بازی‌های جدید را اجرا کنید و هم به عنوان یک لپ تاپ کاری برای برنامه نویسی، طراحی و کارهای گرافیکی از آن استفاده کنید. به طور کلی توان کار گرافیک این محصول بخش بسیار جذاب آن به حساب می‌آید. باتری چهار سلولی ۷۶ وات ساعت، حافظه Cache 12 مگابایتی، امکان ارتقاء حافظه رم و داخلی و استفاده از ویندوز ۱۱ از دیگر موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad gaming 3 15IHU6

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad gaming 3 15IHU6

طبق انتظار با نزدیک شدن به انتهای لیست و کاهش قیمت لپ تاپ‌های گیمینگ قدرت سخت افزاری آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و باید انتظار کمتری از آن‌ها داشته باشید. با این وجود لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad gaming 3 15IHU6 هنوز هم مشخصات جذاب و خوبی دارد و می‌تواند برای اکثر کاربران انتخاب بسیار مناسبی ارزیابی شود. این دستگاه که وزنی برابر با ۲.۲۵ کیلوگرم دارد از یک پنل ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند. این نمایشگر می‌تواند محتوا را با کیفیت رضایت بخشی به شما نمایش دهد.

لنوو در بخش پردازنده مرکزی به سراغ Intel Core i7 11370H با فرکانس ۳.۳ تا ۴.۸ گیگاهرتز رفته و از کارت گرافیک GEFORCE RTX 3050 با حافظه اختصاصی ۴ گیگابایتی GDDR6 در کنار این پردازنده استفاده می‌کند. این پکیج با ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4، ۱ ترابایت حافظه HDD و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD تکمیل می‌شود. شاید این سخت افزار نتواند همه عناوین موجود را در نهایت گرافیک یا فریم ریت به اجرا دربیاورد ولی به قدری قوی هست که تا دو سال آینده همه عناوین را حداقل در گرافیک متوسط اجرا کند.

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506LH-HN004W

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506LH-HN004W

به آخرین لپ تاپ گیمینگ لیست می‌رسیم، یک لپ تاپ‌ گیمینگ اقتصادی از ایسوس که طبق انتظار قرار نیست پردازنده مرکزی یا کارت گرافیک بسیار قوی داشته باشد و قرار است با پایین نگه داشتن قیمت بتواند لپ تاپی مناسب از نظر سخت افزار را روانه بازار کند. نمایشگر این مدل همچنان IPS LCD بوده و رزولوشن آن FHD است. با وجود این که قیمت لپ تاپ بالا نیست اما باز هم این پنل ۱۵.۶ اینچی از نرخ نوسازی ۱۴۴ برخوردار است که یک نکته بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و ارزش خرید این محصول را افزایش می‌دهد.

این مدل دارای پردازنده مرکزی اینتل Core i5 10300H و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX1650 با ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 است و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی SSD و ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 را دربر می‌گیرد. باتری سه سلولی ۴۸ وات ساعت و حافظه Cache 8 مگابایتی از دیگر موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

سوالات متداول

خصوصیات مهم یک لپ تاپ گیمینگ خوب کدام‌اند؟

بدون شک باید در پاسخ به این سوال از کارت گرافیک نام برد. هرچند موارد دیگری نیز قطعا باید مورد توجه قرار بگیرند. سیستم خنک کنندگی و توان کارت گرافیک از دیگر مواردی هستند که اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، طراحی خود لپ تاپ نیز موثر است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یک کارت گرافیک RTX 3080 روی محصولی ۱۸ میلی متری نسبت به مدل مشابه در یک دستگاه حجیم‌تر عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

پردازنده مرکزی در یک لپ تاپ گیمینگ اهمیت زیادی دارد؟

در این راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ باید به این موضوع اشاره کنیم که پاسخ به این سوال به کاری که می‌خواهید با دستگاه‌تان انجام دهید بستگی دارد. مثلا یک پردازنده AMD Ryzen با ۸ هسته و ۱۶ رشته اجازه انجام کارهای زیادی را به شما خواهد داد و انتخابی آینده‌نگرانه است، اما اگر صادقانه نگاه کنیم، از نظر گیمینگ مزایای زیادی ندارد. از طرفی ما اینتل را داریم که دست به عرضه چیپ‌های نسخه Tiger Lake H35 زده است؛ چیپ‌هایی با ۴ هسته و ۸ رشته که می‌توانند در کنار کارت گرافیکی نظیر RTX 3070، عملکرد بسیار خوبی در بازی‌ها داشته باشند.

نرخ به روز رسانی نمایشگر تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

هر چه نرخ به روز رسانی صفحه نمایش بالاتر باشد، نرخ فریم‌تان در بازی‌ها نیز تا همان حد می‌تواند بالا برود. مثلا اگر محصولی با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز تهیه کنید، هیچ اثری را نمی‌توانید با نرخ بیش از ۱۴۴ فریم بر ثانیه روی آن تجربه کنید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که محصولاتی که برای مثال دارای کارت گرافیک RTX 3060 هستند، لزوما قادر به ارائه نرخ ۳۰۰ فریم بر ثانیه در بازی‌ها نخواهند بود. پس خیلی خودتان را در چنین مواردی درگیر داشتن بی چون و چرای نمایشگر ۳۰۰ هرتزی نکنید.

آیا خرید لپ تاپی با کیفیت نمایشگر ۴K منطقی است؟

پاسخ ما به این سوال در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ «خیر» است. خرید یک لپ تاپ با صفحه نمایش ۴K هیچ لزومی ندارد. البته اگر شغل‌تان تدوین ویدیو و فیلم است، چنین محصولاتی به دردتان می‌خورند؛ ولی در صورتی که فقط دستگاه را برای تجربه بازی‌های ویدیویی می‌خواهید اصلا نیازی به چنین نمایشگرهایی نخواهید داشت. در لپ تاپ‌هایی که نمایشگر ۱۰۸۰p دارند شما به راحتی می‌توانید بازی‌ها را با نرخ فریم بالا اجرا کنید. با این حال باید بدانید که رفته رفته شرکت‌ها در حال جایگزین کردن صفحه نمایش‌های ۱۴۴۰p هستند. یک نمایشگر ۱۴۴۰p می‌تواند در عین ارائه رزولوشن بالا، عملکرد گیمینگ خوبی را نیز به نمایش بگذارد. داشتن یک صفحه نمایش ۴K هم به کارت گرافیک لپ تاپ‌تان فشار می‌آورد و هم نمی‌تواند چیز زیادی را در ابعاد ۱۵ اینچی ارائه دهد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.